Hoe betere handhaving en naleving bereiken?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

-van controle naar loslaten-
Zorg op maat in een nursingtehuis
Basispakket: Stappenplan Informatiemanager
Ondersteuningsaanbod Meetbureau Overzicht aangeboden diensten
Belastingdienst en administratieve software Actualiteiten
Minisymposium kwaliteit puinbreken
‘Leren van rampen’ Presentatie Bestuurlijke stand van zaken * februari 2002 *
Public e-procurement beknopte schets.
Plan-MER Oosterweelverbinding 26 juni Plan-MER OosterweelverbindingDavid Stevens Dienst Mer Inhoud 1.Doelstelling van het plan-MER  Wat is een.
Public-Private Partnership. PPP is een samenwerkingsverband waarin het de bedoeling is dat de overheid en de private sector, met behoud van hun eigen.
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Een vergelijkende studie van de financiering van ziekenhuiszorg in vijf landen ASGB 21/11/2013 C ARINE V AN DE V OORDE.
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Cocreatie in de opsporing
Geïntegreerde integriteit: hoe werkt u daaraan?
26 januari 2010 ** 1 Rekenkamercommissie Maasdriel Derde onderzoek : handhaving in Maasdriel Frank Hordijk – in samenwerking met Evert Jansen en Mark van.
‘EVIDENCE-BASED’ WERKEN: HOE EVIDENT? Lunchen met Justitie – Leuven – 22 januari 2013.
Netwerk organisatiebeheersing Krachtlijnen auditstrategie
Beter en concreter – BZK / EZ / VNG Kader Grondslag in bestuurlijke afspraken Uitvoeringsagenda Rijksoverheid en gemeenten ( mei 2015) – gericht.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Meerwaarde van Kennis in Beleid
Sturen op vertrouwen NVAG 23 mei 2012 Elly Breedveld Erasmus CMDZ.
De omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning 14 juni 2007 Joke de Vroom.
“Doen we het wel goed?” Na het papier, nu de praktijk.
Juridische procedures: een routebeschrijving Bestuurs- en Concerndienst Afdeling Juridische Zaken.
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Netwerkdag 15 april Implementatie Handhaving in de VR 2 Workshop Implementatie Handhaving in de VR Robert Luinge 15 april 2009.
Integrale zorg voor chronisch zieken – waar staan we?
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
Recht en duurzaamheid Frans Tonnaer.
© de vries business consultancy, 2008
Het vertrouwen van de overheidsaccountant
Voorstelling Doctoraat :
1 Werkwinkels Een integrale benadering xxxx. 2 Vandaag Werkwinkels - waarom?  Definitie  Doelstellingen  Uitgangspunten Wat gebeurt er in een Werkwinkel?
Beter en Concreter – BZK / EZ / VNG - goede regels, gerichte service- Kader Grondslag in bestuurlijke afspraken Uitvoeringsagenda Rijksoverheid en gemeenten.
Inhoud. KWALIBO. Even voorstellen. Partijen bij bodemsanering.
Hoger Instituut voor de Arbeid Lanceringsdag Onderzoeksplatform Pulse Draagvlak Ontwikkelingssamenwerking Presentatie 27 november 2009 Onderzoeksinstituut.
Inspectie beleid GDP Guideline
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Awel, ik zie het niet meer zitten. Itte Van Hecke.
Subsidiebeleid Barendrecht
De visie van de Vlaamse overheid op digitalisering
E-facturatie bij de Vlaamse overheid Campagne Agentschap Ondernemen.
HR NETWERK 30 JANUARI 2015 De beleidsnota Bestuurszaken doorgelicht Uitdagingen voor HR.
C USTOMER A DVOCACY T HE C USTOMER C ONNECTION 28 januari 2009 NICOLETTE WURING.
HOFAM vak Organisatie & Management les 2
Tax Assurance Corporate Governance. Definitie I Corporate Governance (CG) is Engels voor ondernemingsbestuur. Daarnaast wordt wel de term Good Governance.
Minor Project- en Programmamanagement
Minderjarigen, ‘oude’ en ‘nieuwe’ media: een blik op de toekomst Recente ontwikkelingen in de sectoren van het mediarecht, de intellectuele rechten en.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Meerwaarde accountant voor de gemeenteraad bij het financieel toezicht “Het dichten van het gat”: meer benutten bestaande activiteiten en nieuwe activiteiten.
Handhavingsbeleid gemeente Landerd Voorbereidende raadsvergadering 11 september 2013.
De compliance functie en beloningsbeleid VCO, 6 maart 2012 Janet Visbeen
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Reiner Brink Regionaal Coördinatiepunt Fraudebestrijding Zuidoost Nederland.
De toekomst van de sociale huisvesting in Vlaanderen – 21 juni De resultaten van het onderzoek ter voorbereiding van het Kaderbesluit Sociale huur.
1 Algemene Rekenkamer | Postbus | 2500 EA Den Haag Europees economisch bestuur Europese coördinatie van begrotings- en macro-economisch beleid en.
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
Omgevingsdienst Brabant Noord …voor een schone en veilige leefomgeving.
10 jaar VCO Cor Jan Dasselaar - voorzitter VCO. Trust is a Must 10 jaar VCO Ontwikkeling Compliance functie Belastingbetalers houden financiële instellingen.
Studiedag Bestuurskracht Platteland VVSG 8 juni 2017 te Leuven
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Communicatie na rampen en terreur. Internationale good practices.
Economie van de toekomst The Shift, 25 oktober 2016
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Van beleid tot regelgeving
International experience
Transcript van de presentatie:

Hoe betere handhaving en naleving bereiken? dr. Jan Rommel Dienst Wetsmatiging Departement Bestuurszaken

Handhaving en naleving Sluitstuk van regelgeving Bepaalt effectiviteit van regels Better regulation: weinig aandacht voor handhaving Internationale trends: ‘governance’ van inspectielandschap Rol van handhavers in opmaak van regels?

Handhaving en naleving “Negative impact of excessive or arbitrary inspections on business – increasing costs, discouraging investment, reducing competitiveness Ineffectiveness of inspections in protecting public health, safety, and the environment and in generating revenue for the state Inefficiency of the inspections system and need to cut public spending without compromising regulatory effectiveness” (World Bank 2011: 5)

Handhaving in Vlaanderen Ca. 45 Vlaamse diensten met inspectietaken (= informatieverzameling over naleving van regels) Heterogeen (ICW 2009): Grootte Organisatievorm en autonomie Bevoegdheden: toezicht, controle/audit, sanctioneren Transparantie van werking en handhavingsbeleid Communicatie met andere (inspectie) diensten Professionalisme

Kwaliteit van regelgeving in Vlaanderen Instrumenten voor verbetering van opmaak van regels: o.a. reguleringsimpactanalyse, cellen wetskwaliteit, regelgevingsagenda, stroomschema Instrumenten voor uitvoeren van regels: administratieve lasten, beheerskosten voor de overheid Handhaving: Kenmerken van goede regelgeving Versterken van handhaafbaarheid in RIA Versterken van communicatie handhavers

Optreden van inspecties Transparantie: Inspectiehandboek Informeren van doelgroepen Handhavingsbeleid: Programmatorisch handhaven Toezichtslasten verminderen (inspectievakantie) Controles plannen op basis van risico nood aan organisatorisch perspectief

Organisatie van inspecties Delen van kennis en informatie Delen van taken en functies Gebruik van ICT ‘governance’: afstemming, coördinatie, fusies?

Handhaafbaarheid = Handhaving inschatten bij opmaak van regelgeving Effectiviteit van regels Evidence-based beleid Buitenlandse vbn: Nederland, OECD, UK Elementen in reguleringsimpactanalyse: Spontane naleving of handhaving? Hoe handhaven? Handhaafbare regels?

Handhaafbaarheid Spontane naleving of handhaving? Verhogen van kennis van regels: Voorlichting Adviseren Eenvoudige regels Verlagen van kost om regels na te leven, vb: Verhogen van legitimiteit van regels: Consulteren Overtuigen/verleiden

Handhaafbaarheid Hoe handhaven? Beschrijven van behoefte aan handhaving: Koppelen van doelgroepen en nood aan handhaving: risk-based Mapping van handhavers: Capaciteit, relatie met andere overheidsniveaus, organisatie van controles

Handhaafbaarheid Juridisch luik: 3. Keuze van instrumenten: alternatieve handhaving? Vb: Controle (ter plaatse) Zelfregulering (certificering, codes..) Financiële prikkels (subsidie, vergunning…) Juridisch luik: zijn regels wel uitvoerbaar, controleerbaar en sanctioneerbaar? Alfanormen?

Vragen? Contact: Jan.Rommel@bz.vlaanderen.be www.bestuurszaken.be/wetsmatiging