De CQ-index in vogelvlucht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SW-uitvoeringsorganisaties over Wsw-indicatiestelling door CWI
Advertisements

Van benchmarkgegevens naar keuze-informatie (case-study sector gehandicaptenzorg) Herman Sixma Invitational conference CKZ Utrecht, 20 maart 2008.
Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Deel 1: Waarom meet je? – Doel
Kennispoort Verloskunde 2009
DE EERSTE LIJN IN HET NIEUWE REGEERAKKOORD
Projectteam hersenletselcentra: een brug van zorg naar welzijn
Aan deze presentatie kunnen geen rechten worden ontleend Gegevensbescherming CQI-metingen 16 september 2010 CKZ mr Alexander J.J.T. Singewald © Singewald.
SAN themabijeenkomst patiënttevredenheid ‘Door Cliënten Bekeken’ Jan Benedictus, sr beleidsmedewerker ’12.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Openbaarheid van meetresultaten Jon Schaefer 24 april 2007.
Verbetering van kwaliteit van zorg
Verwachtingen van consumentenorganisaties Bijeenkomst Meten van klantervaringen in de zorg Iris van Bennekom Directeur NPCF 24 april 2007.
De Methode Integrale Jeugdbescherming
Wordt de patiënt door ICT ondersteund in het vervullen van zijn behoeften(zijn leefwereld)? Wouter Meijer 4C-able BV.
KVB bij mensen met een beperking
Zorg voor Klanten Brenda Mark - van Haarst
Maatschappelijke Sectoren & ICT
Diseasemanagement in de praktijk
Integratie van uitkomstmaten in de CQ-index
Doorbreek de muur van stilte:
Onderzoekersforum CQ-index
Patiëntenparticipatie: Ook in de stroke service?
Han de Vries Actuariaat & Onderzoek, Achmea Zorg 15 September 2009
CQI meetinstrumenten: achtergronden en instrumentontwikkeling
De kracht van de ervaring
© Significant Meten met de CQ-index Klantervaring telt, 24 april 2007, Rotterdam.
1 september ’14 Patienten ervaringen enqueteren Chiel Bos Zorgverzekeraars Nederland.
Kan de consument echt gaan kiezen? CKZ 24 april 2007.
Presentatie van resultaten van de CQ- index Diana Delnoij 20 maart 2008.
CQ en empowerment. Joop Gillissen, directeur DVN 24 april 2007.
Ervaringen cliënten cruciaal voor verantwoorde zorg Marielle Rompa, 24 april, Rotterdam.
Ketenzorg spoedeisende hulp; op weg naar een nieuwe CQI vragenlijst
CQI- ziekenhuisopname ontwikkeling en discriminerend vermogen
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
Social Medicine CQ-index: betrouwbaarheid en validiteit voor allochtone bevolkingsgroepen Karien Stronks afd. Sociale Geneeskunde AMC/UvA Onderzoekersforum.
CQ-index Huisartsenzorg: pilot schriftelijke vs. electronische dataverzameling CQI-onderzoekersforum 18 september 2008.
Integrale zorg voor chronisch zieken – waar staan we?
Trimbos-instituut De Consumer Quality Index Stand van zaken Bob van Wijngaarden Studiedag Het Binnenste Buiten 26 maart 2008.
Instellingssubsidies: basisactiviteiten kerntaken
Uw patiënten zijn uw beste leermeesters! Maar hoe vaak krijgt u in de praktijk echt concrete en directe feedback?
Welkom Programma Korte terugblik Veranderingen in de wetgeving
Spreker | Plaats | datum Sturen op gezondheid Diana Delnoij | 24 januari 2013.
Zorg Prestatie Monitor “Patiënt ervaring metingen”
Patient Reported Outcome Measures
Hervorming langdurige zorg
Oude zorg, nieuwe zorg E-health en de Zorgverzekeringswet Walter H. Salzmann Rotterdam, 12 maart 2007.
Informatiebijeenkomst Zichtbare Zorg Ziekenhuizen Femke Vlems Deelprojectleider Zichtbare Zorg Ziekenhuizen VIKC, 12 februari 2009.
Inkoopkader Wet Langdurige Zorg 2016
Kostenbewustzijn van patiënten / verzekerden congres Rechtmatige Zorg 1 oktober 2015 Wouter van de Sande – Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en.
1 “Innovatieplaats Cure” Experimenteer met minder regels.
Leeswijzer bij de bijlagen In deze bijlagen bij het NVZ-strategiedocument Zorg voor 2020 zijn de belangrijkste grafieken en brondocumenten voor u geselecteerd.
Basistarieven Hulp in de Huishouding 1 en 2 Basistarieven Hulp in de Huishouding 1 en 2 Presentatie 3 april 2013.
Benchmark gehandicaptenzorg 2006 Financiële Bouwsteen, Gapanalyse en meer…. Marcel Dopper VGN.
Pgb processen CZ zorgkantoren Midas van den Berk.
Patiëntervaringssonderzoek CQI-Z Drs. Ana Prieto Lestegas Marktonderzoeker Afdeling Marketing&Communicatie.
Presentatie verdiepende kwaliteitsinstrumenten LSR Bestuurdersbijeenkomsten Benchmark gehandicaptenzorg Op 30 mei, 5 en 7 juni.
Auteur: Paul Poortvliet Datum: 22 februari 2011 Informeren van de patiënt Ervaringen uit Nederland.
Abrona eigen wijz(e) workshop Cliëntenraadpleging Abrona/Vilans.
Cliëntenraadpleging: focus op het verbeteren van de kwaliteit van bestaan Jeroen Zomerplaag NIZW Zorg.
CQ-index Kwaliteitsdag 9 januari 2012 CQ-index Ontwikkeling Stand van zaken Toepassing.
Jenneke van Veen, voorzitter van het Verbeterprogramma Palliatieve Zorg.
Sociale participatie en MSS Bladel Harry Michon - projectleider zorgvoorbetertraject Sociale Participatie Trimbos-instituut
Samen verzekerd van goede zorg André Rouvoet, voorzitter Zorgverzekeraars Nederland Congres Arts en Organisatie – 10 juni 2016.
Persoonsgerichte zorg
Kwaliteit van leven en gezondheid
ZorgkaartNederland.
Nivel Zorg rondom het levenseinde van mensen met een verstandelijke beperking.
Duurzaam ondernemen.
KOH staat voor Kwaliteit en Ontwikkeling Huisartsenzorg Hét expertisecentrum voor geaccrediteerde nascholing en taakherschikking in de eerste lijn.
Transcript van de presentatie:

De CQ-index in vogelvlucht Diana Delnoij 24 april 2007

Wat is de CQ-index? Afkorting van Consumer Quality Index Verwijzend naar: CAHPS® meetinstrumenten (Harvard, RAND) QUOTE meetinstrumenten (NIVEL) Meetinstrumenten die kwaliteit van zorg meten vanuit het perspectief van de klant, ontwikkeld op basis van: Focusgroepgesprekken met patiënten/cliënten Betrokkenheid van patiënten/cliënten-organisaties naast zorgaanbieders en zorgverzekeraars Gericht op genereren van relevante, betrouwbare en vergelijkbare informatie over prestaties van aanbieders en verzekeraars CQ-index® is een keurmerk

Toekenning van het keurmerk CQ-index Het keurmerk wordt toegekend aan vergelijkende informatie over prestaties van zorgaanbieders / zorgverzekeraars indien: Gebruik gemaakt is van een goedgekeurd CQI meetinstrument (vragenlijst of interviewprotocol); Gemeten is door een CQI geaccrediteerde meetorganisatie; Conform het CQI handboek en werkinstructies. Het keurmerk geeft aan dat de gepubliceerde informatie relevant, betrouwbaar en vergelijkbaar is. Het keurmerk bestaat uit het logo van het Centrum Klantervaring Zorg met de tekst: Deze informatie is tot stand gekomen volgens de eisen van de CQ-index.

CQI Meetinstrumenten

Zorg en zorgverzekering Verpleging, verzorging & thuiszorg Gehandicaptenzorg GGZ Diabetes Reuma COPD Borstkanker Rughernia Spataderen Ziekenhuiszorg Heup/-knieoperaties Staaroperaties Fysiotherapie Huisartsenzorg Geboortezorg Farmacie Eerstelijnszorg

Bij CQ-index betrokken organisaties: Opdrachtgevers: ZonMw Ministerie van VWS NPCF Agis Zorgverzekeringen Stichting Miletus Stichting Ketenzorg COPD Ontwikkelaars en meetorganisaties: NIVEL Afdeling Sociale Geneeskunde AMC Trimbosinstituut ARGO Rijksuniversiteit Groningen Significant Mailstreet Cliënt & Kwaliteit LSR/Klanq Facit Prismant Perspectief

Kijk op onze website voor een actueel overzicht:

Wat meet een CQI meetinstrument? Wat vinden patiënten/cliënten belangrijk in de zorg? Krijgen ze dat ook? (Wat zijn hun ervaringen?) Hoe beoordelen patiënten/cliënten de kwaliteit van zorg?

Krijgen patiënten wat ze belangrijk vinden Krijgen patiënten wat ze belangrijk vinden? Belangscores CQI heup-/knieoperaties Bron: Gelsema e.a. NIVEL, 2006

Krijgen patiënten wat ze belangrijk vinden Krijgen patiënten wat ze belangrijk vinden? Ervaringsscores CQI heup-/knieoperaties Bron: Gelsema e.a. NIVEL, 2006

CQI Accreditatie

CQI Accreditatie Toekenning aan meetorganisaties voor: Onderzoeksactiviteiten (steekproeftrekking, analyse, rapportage) en/of; Dataverzameling met schriftelijke vragenlijsten en/of; Dataverzameling via mondelinge interviews: Bij ´gewone´ doelgroepen en/of; Bij complexe doelgroepen (psychiatrie, psychogeriatrie, mensen met verstandelijke beperkingen). Voor bepaalde capaciteit dataverzameling Indien voldaan aan de relevante eisen van de ISO 20252 (marktonderzoek) Aanvragen accreditatie vanaf medio juni 2007 Overgangsperiode van 12 maanden

CQI Handboek en werkinstructies

CQI Handboek en werkinstructies Ontwikkeld door NIVEL in samenwerking met: Afdeling Sociale Geneeskunde AMC Stichting Miletus Significant Mailstreet Onderzoekersforum CQ-index Handboek CQI Meetinstrumenten: Introductie Deel 1: ontwikkelen van meetinstrumenten Deel 2: dataverzameling Deel 3: databewerking en analyse Deel 4: rapportage Werkinstructies behorende bij meetinstrumenten: Bijvoorbeeld Steekproefomvang en –trekking Constructie schaalscores Correctiefactoren (case mix adjusters)

Wat is de CQ-index niet?

CQ-index een keurslijf? Voor elke doelgroep een passend instrument Voor elke doelgroep een passende methode van dataverzameling (Beperkte) mogelijkheid om eigen vragen toe te voegen

CQ-index maakt al het andere klantonderzoek overbodig? CQ-index biedt Indicatie van kwaliteit in vergelijking met andere aanbieders/verzekeraars; Inzicht in discrepantie belang en ervaring; Indicatie van kwaliteitsdomeinen die voor verbetering vatbaar zijn. Aanvullend kwalitatief, verdiepend onderzoek kan nodig zijn om te achterhalen Waardoor de kwaliteit achterblijft bij wat wenselijk en/of elders haalbaar is Waar aangrijpingspunten zitten voor verandering/verbetering

Voor meer informatie: www.centrumklantervaringzorg.nl info@centrumklantervaringzorg.nl 030 2729 800