Hoofdstuk 13 Marketing van diensten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
De marketing-omgeving
Marketing voor verkeerskunde
Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop en sales promotion
Marketing Opportunities. Nieuwe Positionering/Merkmissie Living Technology.
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
Arbeidstevredenheid en prestaties
4 P´s en 3 R-en MK01.
Business Marketing Sabine Vermuyten
Onderscheidend op vier aspecten
Inkoop van zakelijke dienstverlening
H10 – Diensten en andere niet-tastbare zaken
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
Welkom bij de presentatie van het
strategie als een proces
Methoden voor het meten van klantentevredenheid
1 Scenario template. 2 DEEL 1: INLEIDING ➔ Uw organisatie ➔ Het uitgangspunt van uw project ➔ De doelgroep ➔ Wat wilt u bereiken? SERVICE DESIGN TOOLKIT.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 9 Het afstemmen van vraag en aanbod
Marketing 1 Marketing is te belangrijk om aan een Marketing afdeling te geven!
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Figuur 3.1 Marktanalyse, planning, implementatie en controle
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Marketing vandaag en morgen
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA.
Kwaliteit begint vanaf de bodem
Transitie in de langdurige zorg Gevolgen voor profielen verpleegkundigen en verzorgenden Een denkexercitie 18 september 2013 Inspiratiebijeenkomst.
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Figuur 1.1 Voorbeeld van een BIK
Marketing vandaag en morgen
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
College 5 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min)
Producten & Werkprocessen
Strategie en positionering
Kwaliteit in kleinschalige organisaties
Hoofdstuk 1 Management accounting: informatie die waarde creëert.
Hoofdstuk 3 Prijsbeleid
Naar een flexibele structuur van processen en rollen
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Marketing 5 havo.
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 7.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 14 Personeel. Paragraaf 14.1: Personeel en product (1) Personeel = visitekaartje van het bedrijf Eisen aan personeel klantgericht.
Vraag 1 Van deze bijeenkomst heb ik hoge verwachtingen.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Dienstenmarketing Week 1. Boek De Vries jr. & Van Helsdingen (2005), Dienstenmarketingmanagement, Wolters- Noordhoff, Groningen, 4de druk.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Dienstenmarketing Week 4.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Hoofdstuk 1 De marketing van diensten – inleiding
Welkom Havo 5..
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 13 Marketing van diensten

Principes van marketing – Hoofdstuk 13 Leerdoelen De aard en speciale kenmerken van de marketing van diensten beschrijven. Aangeven welke extra aandachtspunten er aan de orde komen bij de marketing van diensten. De marketingstrategieën voor het verbeteren van de servicedifferentiatie, kwaliteit en productiviteit uitleggen. De aard en speciale kenmerken van non-profitmarketing beschrijven. Principes van marketing – Hoofdstuk 13

Marketing van diensten Deel 1 Deel 2 Deel 3 Deel 4 Product Deel 5 Deel 6 Deel 7 Deel 8 Deel 9 Principes van marketing – Hoofdstuk 13

Het wezen en kenmerken van diensten Diensten en categorieën van de dienstenmix Dienst: Een ontastbare en relatief snel vergankelijke activiteit, waarbij tijdens de interactieve consumptie directe behoeftebevrediging centraal staat en er geen materiële bezitsvorming optreedt. Principes van marketing – Hoofdstuk 13

Het wezen en kenmerken van diensten Diensten en categorieën van de dienstenmix Principes van marketing – Hoofdstuk 13

Het wezen en kenmerken van diensten Kenmerken van diensten en gevolgen voor de marketing Hier figuur 13.2 uit de 5e editie opnemen Principes van marketing – Hoofdstuk 13

Het wezen en kenmerken van diensten Kenmerken van diensten en gevolgen voor de marketing Ontastbaarheid: diensten kunnen niet gezien, geproefd of vastgepakt worden voordat zij worden gekocht Onscheidbaarheid diensten worden tegelijkertijd gemaakt en verbruikt en zijn onscheidbaar van de dienstverlener, of dit nu een machine is of een mens Principes van marketing – Hoofdstuk 13

Het wezen en kenmerken van diensten Kenmerken van diensten en gevolgen voor de marketing Heterogeniteit of variabiliteit de kwaliteit van diensten kan aanzienlijk verschillen en is afhankelijk van degene die verleent en van wanneer, waar en hoe de dienst wordt verleend Vergankelijkheid Vanwege de ontastbaarheid zijn de eindproducten van de dienstverlenende organisatie niet op voorraad aan te houden zij kunnen niet voor later gebruik worden opgeslagen Principes van marketing – Hoofdstuk 13

Het wezen en kenmerken van diensten Kenmerken van diensten en gevolgen voor de marketing Vergankelijkheid Management van de vraag door: prijsdiscriminatie en prijsdifferentiatie promotie, bijv. weekendarrangement in zakenhotel reserveringssysteem en last-minute Principes van marketing – Hoofdstuk 13

Het wezen en kenmerken van diensten Kenmerken van diensten en gevolgen voor de marketing Vergankelijkheid Management van het aanbod door: inschakeling van parttime personeel vergroten van de efficiëntie, alleen belangrijke werkzaamheden tijdens piektijden deel van het proces aan klanten overlaten capaciteit in reserve houden Principes van marketing – Hoofdstuk 13

Het wezen en kenmerken van diensten Kenmerken van diensten en gevolgen voor de marketing Ontbreken van eigendom diensten gaan niet in eigendom over op de koper of de gebruiker Principes van marketing – Hoofdstuk 13

Marketingstrategieën voor dienstverlenende bedrijven Drie extra P’s: People Physical environment Process De winstketen van de dienstverlening: Interne kwaliteit van de dienstverlening  Tevreden en productieve dienstverlenende werknemers  Grote waarde van de dienst Tevreden en trouwe klanten  Gezonde winst en groei Principes van marketing – Hoofdstuk 13

Marketingstrategieën voor dienstverlenende bedrijven De winstketen van de dienstverlening Principes van marketing – Hoofdstuk 13

Marketingstrategieën voor dienstverlenende bedrijven Zich onderscheiden van de concurrentie Het aanbod De levering Imago Principes van marketing – Hoofdstuk 13

Marketingstrategieën voor dienstverlenende bedrijven Management van dienstenkwaliteit Principes van marketing – Hoofdstuk 13

Marketingstrategieën voor dienstverlenende bedrijven GAP-model marketeer klant Verwachtingen van de klant Managementperceptie van de verwachtingen van de klant kloof 1 kloof 5 Perceptie van de dienst Externe communi- catie kloof 4 Levering van de dienst kloof 3 Specificatie van de dienstenkwaliteit kloof 2 Principes van marketing – Hoofdstuk 13

Marketingstrategieën voor dienstverlenende bedrijven Implementatie van management van dienstenkwaliteit obsessie voor de klant commitment van het topmanagement hoge kwaliteitsnormen self-service-technologies prestatiecontrole goed herstel van fouten bij dienstverlening werknemers en klanten tevredenstellen Principes van marketing – Hoofdstuk 13

Marketingstrategieën voor dienstverlenende bedrijven Productiviteit beheersen huidige medewerkers beter opleiden of andere, betere medewerkers aannemen kwaliteit inruilen voor kwantiteit dienstverlening industrialiseren service effectievere diensten ontwikkelen klant stimuleren werkzaamheden over te nemen technologieën gebruiken Principes van marketing – Hoofdstuk 13

Marketingstrategieën voor dienstverlenende bedrijven Management van dienstenkwaliteit Productiviteit beheersen Principes van marketing – Hoofdstuk 13

Marketing in non-profitorganisaties Organisaties streven andere doelstellingen na dan primair economische, zoals marktaandeel en winst Non-profitomgeving Sociale marketing Internationalisering Principes van marketing – Hoofdstuk 13

Marketing in non-profitorganisaties Kenmerken van non-profitmarketing: Niet bestaande of negatieve vraag beïnvloeden Meerdere doelgroepen Cliënten, begunstigden Donoren Kritische blik van het publiek Principes van marketing – Hoofdstuk 13

Marketing in non-profitorganisaties Marketingstrategieën voor non-profitorganisaties: Segmentatie, doelgroepkeuze en positionering De marketingmix ontwikkelen Principes van marketing – Hoofdstuk 13

Vragen n.a.v. de leerdoelen Beschrijf de aard en speciale kenmerken van de marketing van diensten. Welke extra aandachtspunten komen er aan de orde bij de marketing van diensten? Leg uit welke marketingstrategieën er zijn voor het verbeteren van de servicedifferentiatie, kwaliteit en productiviteit. Beschrijf de aard en speciale kenmerken van non-profitmarketing. Principes van marketing – Hoofdstuk 13