Bezint eer ge begint Enige gedachten over “werkdruk in relatie tot de gewenste productie” als object van onderzoek bij de Rechtbanken in Nederland Introductie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Docentprofessionalisering
Advertisements

De bevlogen leerkracht
Afwegingskader verzelfstandiging
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
‘De dag is om voor je het weet’ Over de tijdsbesteding van de huisarts. Eddy Reynders, huisarts, 2009.
Workshop André Verbeek Hoogheemraadschap van Delfland.
VLAAMSE WERKBAARHEIDSMONITOR
Zelf aan de slag ? Trainershandleiding Oefeningen Casuïstiek
Duurzame inzetbaarheid
….. start van een beweging
Interventie bij een Politiekorps
Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer
Flow als sturingsprincipe
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Arbeidstevredenheid en prestaties
Hoe vertel ik het mijn kinderen?
VPT-themadag 7 maart 2011 ‘Veiligheid boven alles!’
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Digitalenklas in breder verband Verkenning samenwerkingsmogelijkheden Sake Jager / Alessandra Corda 28 november 2002.
Loopbaanexamen naar niveau A Loopbaanexamen naar niveau A: grondwettelijk recht Prof. Dr. Kaat Leus 10 maart 2009.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Opleiden van medewerkers
/#.
ontwikkelingsmodel beleidsplan oids novem 23 april 2003 OIDS opleiden in de school.
Ben Fruytier (HU) Jac Christis (HG) Gerben Beetstra (HU)
Terugkoppeling theorie/onderzoek HRM
Organisatieontwikkeling NPO (1)
HOE KOM IK ERUIT? KORT EN GOED?. INLEIDING  voorstelling  doel: kortdurend praktijkgericht  systeemtheoretisch  dialogische invalshoek  sociaal constructionistische.
1 Medezeggenschap op niveau congres 2007 inleiding: Prof.Dr. Marc Vermeulen Hoogleraar onderwijssociologie.
PREVENTIE VAN WERKSTRESS. IEDER BEDRIJF HEEFT ER MEE TE MAKEN 30% van de nieuwe WAO-gevallen wordt veroorzaakt door psychische klachten 40% daarvan is.
TOE AAN RUST ? ER IS STORM OP KOMST ! ontwikkelingen in het hoger onderwijs Frits Benjamins Storm in het Hoger Onderwijs KIB
Psychische klachten en werk
| faculteit der letteren geschiedenis Democratische Revoluties en Verlichting: terug in de tijd Dirk Jan Wolffram 20 november 2014.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Leidinggeven H6 Betrokkenheid en werkdruk Logistiek supervisor.
Personeel en organisatie
Leidinggeven H1 Taken leidinggevende Logistiek supervisor.
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Faculteit Industrieel Ontwerpen, 27 november 2006 Bilateraal College van Bestuur Managementteam Industrieel Ontwerpen.
Bekeken vanuit het perspectief van Bestuur en Management Paul Scharff en Roelof Eleveld.
Time-Management Herken je tijdvreters!. Huisartspraktijk Als je als huisarts stress wilt krijgen dan moet je vooral………
Het Virtuele Rollenspel Een kosteneffectieve manier om de Kwaliteit van het Onderwijs te verhogen? Presentatie voor:Conferentie “Durf te Leren”, WGV Zorg.
Medewerkersraadpleging integraal onderdeel van benchmark Arnold Ziegelaar Research voor Beleid.
Vlaamse werkbaarheidsmonitor 2004 CIJFERS OVER KWALITEIT VAN DE ARBEID IN DE VLAAMSE KMO NATIONALE STUURGROEP.
Netwerkvorming examencommissies: overbodige luxe?.
Arne Barends Christian de Waard Saar Weber Hoe ziet een traject eruit - nazorg - Medewerker Monitor.
Werkstress en werkdruk Jac Christis, 16 juni 2017
Leidinggeven voor eerste verkoper Hoofdstuk 4 Personeel en planning.
‘De dag is om voor je het weet’ Over de tijdsbesteding van de huisarts. Eddy Reynders, huisarts. V 15.
Leidinggeven Hoofdstuk 6 Betrokkenheid en werkdruk.
Werkdruk bij de Mesdag 2 oktober 2015 Dr. Leni Beukema.
Personeel en organisatie Hoofdstuk 5 Personeel. Inhoud 1 Organisatiestructuur 2 Functieomschrijving 3 Werving en selectie 4 Arbeidsovereenkomst 5 Personeel.
Werkdruk en de mr Annemieke Schoemaker Trainer/adviseur.
Werkstress en werkdruk Jac Christis, 16 juni 2017
Werkdruk instrument Jac Christis, 4 november 2014
Werkdruk instrument voor de Zorg HRM-lectoren congres 2 november 2012
Werkstress en werkdruk Jac Christis, november 2016
Versterken positie van ervaringsdeskundigen binnen de organisatie
In gesprek over werkdruk
Werken aan werkvermogen
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Taken en verantwoordelijkheden LOB-Specialist (decaan/LOB-coördinator)
Werkdruk in het HBO Jac Christis, 8 oktober 2014
Gedragsproblemen en stoornissen
Boeien en binden van goede medewerkers
Veiligheidsprogramma’s toen…
Aan de slag met werkdruk: nieuwe plannen uit de sector
Transcript van de presentatie:

Bezint eer ge begint Enige gedachten over “werkdruk in relatie tot de gewenste productie” als object van onderzoek bij de Rechtbanken in Nederland Introductie van mijzelf: Lector en UHD, op het terrein van organisatieontwerp en ontwikkeling. IVA, eind jaren 80 betrokken bij artikel drie van de Arbo-wet (Welzijnsartikel) Instrument WEBA: Welzijn bij de Arbeid, Later ontwikkeld: WEBO Werkdruk bij Onderwijstaken Volgende week verschijnt de Wehbo: Werkdruk in het hoger Beroeps onderwijs Twee excuses vooraf: -Godsonmogelijke taak om in een klein kwartier een wetenschappelijke verantwoord overzicht te geven hoe werkdruk te meten in organisaties. Gespeend van elke kennis over het werk in de rechtbanken. Dus ik kan dingen zeggen waarvan u zegt: bij ons is dat absoluut niet het geval. Maar al wel gezien dat mijn werkdrukbenadering uitstekend aansluit op de artikelen van Otte over de professionele autonomie. Werkdruk is een begrip dat op heel manieren gebruikt wordt met heel veel inhouden en beelden Drie zaken noem ik: Meetproblemen Subjectieve werkdruk versus objectieve werkdruk Verwarring met met andere begrippen: werkstress, werkbelasting, workload Connotatie van het begrip: neutraal (paioratief, negatief, positief (ik heb het me toch druk). Exercitie van begrippen met de bedoeling om eerst complexiteit te reduceren en vervolgens weer de complexiteit te vergroten. (we zullen vandaag vooral reducere)n. Dit alles onder de noemer: weet waar u aan begint als u de werkdruk verantwoord wil gaan meten. 4-4-2017 Inleiding NVVR

Conceptueel-model voor het onderzoek naar werkdruk en werkstress Werkcultuur Werk stressoren werkdruk Stress- reacties Werk/privé + Rolconflict + - - Kwaliteit van : de Rechtspraak de arbeid Efficiëntie van de productie - Persoonlijke hulpbronnen Etc - - Steun + Autonomie Ik werk van achteren naar voren. Begin met de effecten. Productie altijd en vooral in de rechtspraak zien tegen de achtergrond van de kwaliteit van de rechtspraak (maar ook kwaliteit van de arbeid van de rechters. Waar wordt vanuit het perspectief van het werk die effecten door bepaald: Stressreacties: van tamelijk bot gedrag tot zwaar overspannen Persoonlijke hulpbronnen kunnen die stressreacties dempen (coping behaviour) Persoonlijke hulpbronnen: De ene mens is de ander niet. Wordt door veel meer bepaald dan alleen het werk. Nature-nurture discussie, maar ongeacht daarvan rechter is meer dan een rechter zowel in de tijd gezien (opvoeding etc) als in de ruimte: huisvader, wijnliefhebber, voorzitter voetbalclub etc. Rolconflicten = Rechter/coördinator Werkcultuur bepaalt in sterke mate wat normaal is (wie niet overwerkt is lui is de manier om overspannen te raken Twee soorten oplossingen: De persoon: (wordt meestal gekozen, lekker makkelijk Het werk: Hoe verhouden die zich tot elkaar: volgende slide + Energie bronnen Bevlogenheid + Feedback + Etc. 4-4-2017 Inleiding NVVR

Theorie: Stress en copinggedrag Omgeving Persoon Effecten Risico’s: Gedrag: Veiliheidsrisico’s Veiligheidsgedrag Ongevallen Gezondheidsrisico’s Gezondheidsgedrag Ziekte Stressrisico’s Copinggedrag Stress Leermogelijkheden Leergedrag Leren Bij werkstress zijn twee factoren in het spel: De omgeving = Het werk: Kan een positief of een negatief effect hebben. De persoon = het gedrag: Kan een positief of een negatief effect hebben. Copinggedrag verschilt per persoon, is afhankelijk van persoonskenmerken (nature or nurture)/persoonlijke hulpbronnen: emotionele stabiliteit (stressbestendigheid), extraversie (actief, energiek), waargenomen eigen effectiviteit en efficiëntie (organisatie eigen werk) (self-efficacy), assertiviteit, optimisme en zelfvertrouwen. Maar nu niet zeggen: als mensen goed kunnen copen, is er geen probleem Ook al is iedereen voorzichtig, een gladde vloer blijft gevaarlijk Dus ook al is er geen stress, wel stress risico’s: preventie is noodzakelijk I 4-4-2017 Inleiding NVVR

Werkdruk Kwantitatieve werkdruk Kwalitatieve werkdruk *Taken * Regelproblemen *Uren * Regelmogelijkheden *Regelmogelijkheden (autonomie) Werkdruk Beroep Arbeidsorganisatie Personeelsbeleid Collega’s Combinatie Werkgebonden oorzaken Persoonsgebonden oorzaken Werkstress Werkdruk

Kwantitatieve werkdruk Medewerkers hebben een te grote taakomvang: Te veel taken toegewezen Te weinig uren voor de toegewezen taken Hebben niet de mogelijkheid dit probleem zelfop te lossen. Let op!: Onderzoek vereist de aanwezigheid van een taaklastverdelingsmodel: een systematiek voor het toewijzen van taken en uren. 4-4-2017 Inleiding NVVR

Kwalitatieve werkdruk Het Karasek-model 04/04/2017 Kwalitatieve werkdruk Het Karasek-model Regelvereisten Stressrisico’s Laag Hoog Laag Regel-capaciteit Leermogelijkheden Hoog 7-11-2000 college sociotechniek voor HBO

Kwalitatieve werkdruk Toename kans op problemen Probleem ja Probleem opgelost ja Afnemende flexibiliteit Zelf oplossen? nee ja Versterken controle en arbeidsverdeling Met anderen oplossen? nee Inefficiënte en onbeheersbare organisatie ja In periodiek overleg oplossen? nee Ja, voor mezelf Geheime normen Wat-hoe-hoeveel Stiekem oplossen? nee Gedrag: verzuim Houding: vervreemding Gevoel: stress

Takentabel voor werkdrukonderzoek Hoofcategorieën: Taakcategorieën Hoofdtaken en taken Tijdsbesteding en knelpunten Regelmoge- lijkheden Onderwijstaken: Uitvoering van onderwijs (als leergroep begeleider, trainer/specialist, assessor en supervisor): Ingeroosterde onderwijstaken: Onderwijstaken met vrije inroostering: Onderwijsgerelateerde taken: Ondersteuning: Overleg leergroep begeleiders; Rolverantwoordelijkheid; Afstemming tussen assessoren Coördinatietaken: Afstuderen Internationalisering etc. Bestuurlijke taken: Medezeggenschapsraad SASS; Etc. Projecten Onderzoek binnen lectoraten Programma-eigenaarschap (PE) Externe taken Inzet bij commerciële poot van de hogeschool als trainer/specialist Overige externe taken Overige taken Indirecte uren Staf en ander overleg Deskundigheidsbevordering Administratieve taken: Mailen; printen, Kopiëren; e.d. 4-4-2017 Inleiding NVVR