Ede gemeente Platform milieuhandhaving grote gemeenten 23 november 2006 Ede Martien Meekes Vergunningen en Handhaving Juristenoverleg
Ede gemeente Handhaving en de rol van juristen De gemeente Ede inwoners 4 sectoren, BRW, EWZ, FBB, ROB 1999 nieuwe organisatie V&H expliciete keuze voor scheiding
Ede gemeente Uitdagingen Oude culturen samensmeden Integratie van kleursporen Efficiency in werkproces
Ede gemeente Afdeling Handhaving Drie werkeenheden Bouw Milieu Juridisch Werkleider geeft geen leiding Erkenning van ieders vakmanschap
Ede gemeente Omgeving van Handhaving Einde van het afschuifsysteem Probleemoplossend vermogen is hoog Spanning met bestuurlijke keuzes Ambtelijk niet altijd één lijn Christelijke signatuur gemeente Wetgeving (nog) niet integraal Maatschappelijke juridisering
Ede gemeente Wie stuurt? Oude situatie: Jurist volgt inspecteur Nieuwe situatie: Primair inspecteur Elk vervolg: Jurist
Ede gemeente Taken juristen Behandelen in en uitgaande correspondentie Bewaking juridische kwaliteit Bewaking handhavingstermijnen Voeren juridische procedures
Ede gemeente Uitgangspunt proces Juristen zijn beheerder proces handhaving Inspecteurs zijn vaklui, maar wel op hun eigen terrein Inspectie niet verplicht integraal Correspondentie wel integraal Nadrukkelijke taak juristen
Ede gemeente Dilemma’s Niet alle juristen even breed Stuurbaarheid inspecteurs Bestuurlijke inmenging kost veel tijd Opvattingen bestuur irt handhavingspraktijk Gemotiveerd blijven Omvang capaciteit knelt (1,5 fte tekort)
Ede gemeente Nota capaciteit Capaciteit bepaald op basis van kentallen Handvat om discussie te voeren Financiering: wat wil het bestuur echt?
Ede gemeente En de omgevingsvergunning? Veel veranderingen, juist juridisch Inhoudelijk in elkaar schuiven complex! Juridisch in elkaar schuiven simpeler?
Ede gemeente De toekomst? Een platform omgevingsjuristen dan maar?