Hoofdstuk 7 Veranderstrategieën

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Advertisements

Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Communicatie als strategisch instrument bij verandertrajecten in de langdurige zorg Saskia ter Kuile, Communicatiemanager In.
Implementatie van de UNCO-MOB
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Renco Bakker BPMConsult
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Ouders en Kinderen Centraal
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Les 2 – Planmatig en gefaseerd veranderen
optimaliseren van omstandigheden voor innovatie
Nationaal Innovatie Event
Les 2 en 3 M&O.
Visie Mensontwikkeling WSD
COMPETENTIEONTWIKKELING
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Verandermanagement. Een integrale aanpak
Verandermanagement. Een integrale aanpak
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Hoofdstuk 8 Implementatie
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
MVO en intern management
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
VHIC Leergang Record Manager (LARM) Najaar 2005
15 juni 2011  1-Ontwerpaanpak  Betreft 84% van de veranderingen  Daarvan loopt ¾ vast  Voorbeeld:  tussen had 90% van de  Fortune 500.
Onze Missie “Organisaties begeleiden naar betere resultaten door het verhogen van motivatie, betrokkenheid, creativiteit en productiviteit.”
Een theoretische verkenning
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Evenwicht in sturing.
Van actie naar interactie
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 3.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Welke veranderprocessen spelen nu binnen de LVNL of komen eraan?
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Multidisciplinaire richtlijn psychosociale hulp bij rampen en crises Richtlijnontwikkeling en implementatie: A Neverending Story Michel Dückers PSH conferentie,
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Een vergadering organiseren
Richtlijnontwikkeling en implementatie: A Neverending Story
Vergadering Personeelsdienst
Leiding geven aan school ontwikkeling
Richtlijnontwikkeling en implementatie: A Neverending Story
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 7 Veranderstrategieën Verandermanagement Hoofdstuk 7 Veranderstrategieën Verandermanagement hoofdstuk 7 Veranderstrategieën

Schema veranderstrategieën Strategie en vaststellen ondernemings-doelstellingen Vaststellen veranderstrategieën en -instrumenten SOLL situatie Kritische succesfactoren (KSF) Interne processen en innovatief vermogen Financiën IST situatie Interne organisatie Marketing Afnemers & Markten Organisatiestructuur Organisatiecultuur Plan van aanpak verbeterbeleid Implementatie verbeterbeleid Evaluatie verbeteringen Prestatie indicatoren (PI), normen, verbeteracties Verandermanagement hoofdstuk 7 Veranderstrategieën Verandermanagement hoofdstuk 7 Veranderstrategieën

Hoofddimensies organisatieverandering bereidheid betrokkenen Sturingsvermogen management Verander-capaciteit organisatie Innovatiebeleid Verandermanagement hoofdstuk 7 Veranderstrategieën

Sturingsvermogen management Met sturingsvermogen wordt bedoeld: het inhoudelijk kunnen, in staat zijn, verbeteringen te bewerkstelligen; de motivatie, de betrokkenheid bij de verbetering; verantwoordelijkheden durven accepteren en nemen; in staat verbeteringen/organisatieveranderingen te initiëren en te begeleiden; inzicht hebben in de verschillende verschijningsvormen van weerstand en weten op welke wijze hiermee het best kan worden omgegaan. Verandermanagement hoofdstuk 7 Veranderstrategieën

Veranderingsbereidheid en -capaciteit Veranderbereidheid: waarneembare bereidheid van medewerkers om mee te werken aan veranderingen. Verandercapaciteit: het vermogen van een organisatie, of een deel daarvan, om zich aan te passen, gegeven de competenties die in de organisatie aanwezig zijn. Verandergezindheid: een actieve, anticiperende en zelfaanpassende instelling. Verandermanagement hoofdstuk 7 Veranderstrategieën

Veranderingsbereidheid (1) De belangrijkste factoren die veranderbereidheid bevorderen zijn: vertrouwen vooraf; gewenningstijd; een goede voorbereiding; goede contacten tussen managers en medewerkers; bijsturingsmogelijkheden tijdens de rit; één verandering tegelijkertijd; duidelijke uitspraken over werkgelegenheidseffecten; de aanwezigheid van duidelijke doelstellingen; de aanwezigheid van offensieve ondernemingsstrategieën, een homogene cultuur, een duidelijke structuur en decentralisatie. Verandermanagement hoofdstuk 7 Veranderstrategieën

Veranderingsbereidheid (2) Factoren die veranderbereidheid in negatieve zin beïnvloeden zijn: het deel uitmaken van een grotere organisatie; heterogeniteit in de kwaliteit en de aard van het management; interacties met partijen uit de “omgeving” van de organisatie; de aanwezigheid van cultuurkloven, bijv. tussen staf en lijn, tussen top en werkvloer, tussen generaties van werknemers, etc; een te lange onzekerheid over het al dan niet doorgaan van een proces; complexe organisatiestructuren; het wekken van hoge verwachtingen. Verandermanagement hoofdstuk 7 Veranderstrategieën

Klassieke veranderstrategieën Uitgangspunten Gebruik maken van (centrale) macht om organisatieveranderingen af te dwingen. (de machts-dwang-strategie) De organisatiemedewerker is een rationeel denkend en handelend wezen en is daarom bereid een handelswijze te volgen wanneer men hem overtuigd heeft dat het gedrag in eigen belang is. (de overtuigingsstrategie) Organisatieverandering gaat het best bij verandering van normen en waarden van betrokkenen. (houdingsstrategie) Verandermanagement hoofdstuk 7 Veranderstrategieën

Diffusie-/adoptietheorieën Kern Het daadwerkelijk realiseren van de noodzakelijk geachte organisatieverandering Aandachtspunten Manipuleren van individueel en groepsgedrag in relatie tot de noodzakelijk geachte organisatieverandering (veranderbereidheid) Belangrijke instrumenten Opinion leaders Change agents Verandermanagement hoofdstuk 7 Veranderstrategieën

Planned change (1); Kurt Lewin Kern Planmatige aanpak organisatieverandering en het verlagen van drempels ten aanzien van verandering bij betrokkenen. Aandachtspunten Planning / fasering van veranderprocessen menselijke problemen (omgaan met weerstand, angst voor verandering, conflicten e.d.) Belangrijke voorwaarden Veranderbereidheid Verandermanagement hoofdstuk 7 Veranderstrategieën

Planned change (2) Fasering Fase 1: Unfreeze Huidig (werk-)gedrag afleren en rijp maken voor verandering Fase 2. Moving / change Verandering van mentaliteit, houding en gedrag Fase 3. Refreeze Institutionaliseren van veranderen; beklijven nieuw evenwicht Verandermanagement hoofdstuk 7 Veranderstrategieën

Planned change modellen Evaluatie resultaten Actie Gezamenlijke actieplanning veranderstrategie/-middelen Gezamenlijke definitieve diagnose van probleem Feedback geven aan sleutelfiguren Inbreng van gedragsweten-schappen Probleemidentificatie van klant Actieplanningsmodel French 1969 Planningsmodel Lipitt 1958 Ontwikkeling van behoefte aan verandering Verandermodel Kurt Lewin 1951 Planned change modellen Destabilisatie Unfreezing Opbouwen van een veranderingsrelatie Werken aan verandering Identificatie / diagnose problemen Alternatieve doelen en veranderroutes onderzoeken Transformatie voornemens in daadwerkelijke veranderingen Stabiliseren van de verandering Beëindigen veranderrelatie Verandering Move Stabilisatie verandering Freeze Verandermanagement hoofdstuk 7 Veranderstrategieën

Organizational Development OD (1) Kern Het incrementeel (stapje voor stapje) veranderen van alle functioneringsaspecten van de organisatie gericht op het vergroten van de effectiviteit en gezondheid van de organisatie waarbij gebruik wordt gemaakt van theorieën en inzichten uit de gedragswetenschappen. Wordt aangestuurd door de top van de organisatie Gebruik wordt gemaakt van theorieën en inzichten uit de gedragswetenschappen Vergroten probleemoplossend vermogen van de organisatie Vergroten van het vermogen van de organisatie om te gaan met externe veranderingen Het verbeteren van interne relaties Verandermanagement hoofdstuk 7 Veranderstrategieën

Organizational Development OD (2) Aandachtspunten De kritische succesfactoren (KSF) van de organisatie, met name innovatie, organisatiecultuur, visie en ondernemerschap Begeleiden van individueel en groepsgedrag; organisatiestructuur (delegatie TVB) en cultuurverandering (o.a. stijl van leidinggeven) Coachende opstelling van manager / organisatie adviseur  Belangrijke voorwaarden Veranderbereidheid Verandervermogen Participatief leiderschap en teambuilding Verandermanagement hoofdstuk 7 Veranderstrategieën

Organizational Development OD (3) Interventiemethoden gericht op: beïnvloeding van opinies en attitudes van medewerkers; overbruggen van tegengestelde belangen en doelstellingen; voorkomen en oplossen van onderhuidse wrijvingen en openlijke conflicten; het leren aandragen van oplossingen (vergroten probleemoplossend vermogen). Verandermanagement hoofdstuk 7 Veranderstrategieën

Organizational Development OD (4) Interventiemethode o.a. Interventieniveau Management & leiderschap Management by Objectives Organisatie en groepsniveau Coaching Groeps- en individueel niveau Organisatiestructuur Management grid Individueel niveau Organisatiecultuur Zelfsturende teams Groepsniveau Teambuilding Groeps- en individueel niveau Verandermanagement hoofdstuk 7 Veranderstrategieën

Organizational Development OD (5) Interventiemethode o.a. Interventieniveau Interne processen Systeemdenken Organisatie en groepsniveau TQM, INK model Organisatie en groepsniveau Procesconsultatie Groepsniveau (taskforce) Innovatie en lerend vermogen Lerende organisatie Groeps- en individueel niveau Brainstorming Groeps- en individueel niveau Continu leren Individueel niveau Financiën Benchmarking Organisatie en groepsniveau Verandermanagement hoofdstuk 7 Veranderstrategieën

Organizational Transformation OT (1) Kern Integrale en vaak fundamentele en snelle organisatieverandering (structuur en processen) Aandachtspunten Een zorgvuldige organisatiediagnose / probleemidentificatie Bepalen van de veranderingen inzake management, organisatiestructuur en –cultuur, interne processen, innovatie/lerend vermogen en financiën Succesvolle reductie van weerstand tegen verandering Effectieve implementatiestrategie Verandermanagement hoofdstuk 7 Veranderstrategieën

Organizational Transformation OT (2) Interventiemethode o.a. Interventieniveau Management & leiderschap Strategisch management Organisatieniveau Integraal management Organisatieniveau Balanced Scorecard Organisatie en groepsniveau Management by Objectives Organisatie en groepsniveau Organisatiestructuur Differentiatie/integratie Organisatieniveau TQM Organisatie en groepsniveau Organisatiecultuur Cultuurverandering Organisatieniveau Verandermanagement hoofdstuk 7 Veranderstrategieën

Organizational Transformation OT (3) Interventiemethode o.a. Interventieniveau Interne processen BPR Organisatie en groepsniveau Inrichting van het werk Groeps- en individueel niveau Procesoverleg Groepsniveau Innovatie en lerend vermogen Creatie zelfvernieuwende organisatie Organisatie en groepsniveau Carriëreplanning en –ontwikkeling Individueel niveau Teambuilding Groepsniveau Financiën Planning & control cyclus Organisatie en groepsniveau (Kerntaken) budgettering Organisatie en groepsniveau Verandermanagement hoofdstuk 7 Veranderstrategieën

Confrontatie OD en OT OD OT Houdingsstrategie Machtsdwang strategie Verander- stroming OD OT Visie Het geleidelijk, fasegewijs ontwikkelen van de organisatie (INK, BSC) Het kantelen, verplatten en klantgericht maken van de organisatie Aansturing Minder directief, meer bottom-up Meer directief, centrale regie Instrumen-ten Teambuilding, coaching, problem-solving, werken aan commitment BPR (procesherontwerp centraal) Tijdsduur Langdurig ontwikkelingsproces Relatief kort transformatieproces. Omgaan met weerstand   Houdingsstrategie Machtsdwang strategie Verandermanagement hoofdstuk 7 Veranderstrategieën

4 Veranderkwadranten (Berenschot 1999) (1) Warme organisatie Sociale interactie Interne betrokkenheid Zelfsturing en autonomie Weerstand is bron van creativiteit Koude organisatie Overzichtelijk, transparant Zakelijk en resultaatgericht Sturing door management Weerstand moet worden overwonnen (afdwingen) Urgentie snelle verandering: Gelegenheidsverandering Veranderingsvermogen aanwezig Samen problemen oplossen Emotionele aspecten Energie en autonomie Reactief veranderen: Commitment aanwezig bij extern organisatieadviseur Crisis, tijdsdruk Noodzaak niet ter discussie Betrokkenheid op basis van regels en doelen Rapid intervention force Koude verandering Urgentie en ongunstige uitgangssituatie Noodzaak tot snelle verandering Nijpende situatie oplossen Tijdig actief veranderen: Lerende organisatie Levendigheid / spirit Initiatieven stimuleren Samenwerken HRM / multisource feedback kwaliteitsborging Actief veranderen: Geen urgente noodzaak tot verandering Topmanagement: organisatie presteert suboptimaal (OD) Vaak pragmatisch Warme verandering Regelmatige verandering Ambitie van de organisatie Gemeenschappelijkheid, gericht op innovatie Situatieschets Berenschot Verandermanagement hoofdstuk 7 Veranderstrategieën

4 Veranderkwadranten (2) Warme organisatie Koude organisatie Interactief veranderen: Transformeren Team, probleemoplossend vermogen en autonome motivering van spelers. Werken met bijv. BSC op verschillende niveaus. Reactief veranderen: Interveniëren Cijfers, bedrijfsprocessen, structuur en systemen (harde kant van de organisatie. Koude ver-an-de-ring Pro-actief veranderen: Vernieuwen Vernieuwen is strategie Actief veranderen: Implementeren Visie topmanagement vertaald naar systemen Sturing en procedures Zakelijke houding Warme Veranderstrategieën Berenschot Verandermanagement hoofdstuk 7 Veranderstrategieën

Veranderinstrumenten / interventiemethoden Het selecteren en toepassen van interventiemethoden geschiedt op basis van (naar prioriteitsvolgorde): de wensen/eisen van de klant (en in wat mindere mate die van consumentenorganisaties en overheid) en de vertaling ervan in doelstellingen door het topmanagement; de aard van de inhaalslag welke door de organisatie moet worden gemaakt (van mechanistisch naar organistisch?), en de omvang (heeft de verandering betrekking op de gehele organisatie of een onderdeel ervan, bijvoorbeeld een afdeling of BU); de verwachte weerstand tegen de voorgenomen veranderingen; de door het topmanagement gevoelde, ervaren tijdsdruk; de kosten (met name de structurele, en in mindere mate de éénmalige kosten). de verwachte effecten van de interventie-instrumenten. Verandermanagement hoofdstuk 7 Veranderstrategieën

Weerstand tegen verandering (1) Individueel niveau: solidair zijn met (de mening van de) groep angst voor het onbekende, bijvoorbeeld andere werkwijze/ TVB; een lage waarderingstolerantie; desinteresse van de (lagere) manager; gebrek aan (zelf)vertrouwen; risico's niet kunnen overzien, grote veiligheidsbehoefte, resulterende in wens tot status quo handhaving. Verandermanagement hoofdstuk 7 Veranderstrategieën

Weerstand tegen verandering (2) Groepsniveau: grote groepscohesie; sterke subcultuur; sterke wederzijdse verplichtingen; het verwerpen van invloeden/adviezen van buitenstaanders; de voorgestane verandering komt niet overeen met de visie en normen van de groep. Verandermanagement hoofdstuk 7 Veranderstrategieën

Weerstand tegen verandering (3) Organisatie niveau: onvoldoende motivatie om te innoveren (vanwege uitéénlopende redenen); werkethiek en organisatiecultuur zijn niet gericht op veranderen; de voorgenomen verandering vormt een bedreiging van belangen en doelstellingen van bepaalde personen/ groepen; de invulling van de randvoorwaarden laat te wensen over; historie/ervaringen met veranderen, dat wil zeggen eerdere veranderingen zijn ook op niets uitgelopen; geen vertrouwen in sturingsvermogen van het verantwoordelijk management. Verandermanagement hoofdstuk 7 Veranderstrategieën

Weerstandsfactoren Persoonlijkheidsfactoren  weinig veranderbereidheid laag inlevingsvermogen; hoog dogmatisme; onvermogen om met abstracties om te gaan; fatalistische instelling (meer bedreigingen dan kansen); een lage arbeids- en prestatiemotivatie. Verandermanagement hoofdstuk 7 Veranderstrategieën

Verschijningsvormen van weerstand Op individueel niveau: wachten op instructies (geen eigen initiatief nemen, zaken fout laten lopen); voorschriften letterlijk uitvoeren, ook al weet je dat de voorschriften op bepaalde punten verouderd of inefficiënt zijn (stiptheidsacties); continu naar de bekende weg vragen; het al dan niet bewust veroorzaken van fouten, ongelukjes; afmelden voor vergaderingen; vluchten in ziekteverzuim; personeelsverloop, Verandermanagement hoofdstuk 7 Veranderstrategieën

Weerstand aanvaarding/verwerpingsmodel Informatieverwerking Afweging/rationalisatie De verandering vormt overwegend een bedreiging? De verandering is primair een kans? Weerstandsmobilisering? Onderhandelen mogelijk? Negatief resultaat Positief resultaat Verwerping nieuwe situatie? Aanvaarding nieuwe situatie? Fase 5: Fase 4: Fase 3: Fase 2: Fase 1: Weerstand aanvaardings-/verwerpingsmodel Verandermanagement hoofdstuk 7 Veranderstrategieën

Weerstandsmodel van Zaltman en Duncan (1) 1. Attitudefase Attitude inzake onmisbaarheid van de eigen competenties voor de organisatie Management: mening proberen om te buigen; vertalen naar de meerwaarde binnen de nieuwe situatie 2. Legitimatiefase Betrokkene zoekt bevestiging m.b.t. organiseren weerstand of acceptatie verandering Management: hoe is de sociale acceptatie of afwijzing 3. Experimentfase Weinig vertrouwen in eigen kunnen; graag experimenteren Management: positief benaderen; werken met simulaties Verandermanagement hoofdstuk 7 Veranderstrategieën

Weerstandsmodel van Zaltman en Duncan (2) 4. Evaluatiefase Voorlopige acceptatie of afwijzing nieuwe situatie 5. Definitieve acceptatie- ofverwerpingsfase Cognitieve, affectieve en gedragsfactoren spelen een rol Management: geeft helder beeld van consequenties i.g.v. acceptatie of verwerping van de nieuwe situatie 6. Resolutiefase Dissonantiereductie: reduceren van verschil door betrokkene gewenste en door management opgelegde situatie Indien betrokkene niet accepteert dan zal hij/zij de consequenties moeten accepteren en de organisatie verlaten Verandermanagement hoofdstuk 7 Veranderstrategieën

Het weerstandsstrategiemodel (1) iedereen tegen enkeling tijd ontwijken informeren ondersteunen onderhandelen overtuigen afdwingen Faciliteren Verandermanagement hoofdstuk 7 Veranderstrategieën

Het weerstandsstrategiemodel (2) 1. Ontwijken Manager wacht op externe factoren; heeft geen idee van mogelijke weerstanden 2. Faciliteren Gedurende veranderingsproces worden voorwaarden geschapen waardoor verandering gemakkelijker gaat Manager is gespreksleider; zicht krijgen op weerstanden 3. Informeren Informatie geven over ontwikkelingen, aangeven alternatieven en consequenties Deze stijl past bij een hoog opgeleid, rationeel en zakelijk ingesteld team Verandermanagement hoofdstuk 7 Veranderstrategieën

Het weerstandsstrategiemodel (3) 4. Ondersteunen/educatie Teams worden verplicht opgeleid / begeleid / gecoacht Stijl is effectief bij team met onzekere (werk-)situatie 5. Onderhandelen Team gaat niet voetstoots mee, maar medewerking is wel noodzakelijk  onderhandelen 6. Overtuigen Beroep doen op ratio m.b.v. argumenten en logica 7. Macht, dwang of pressie Verandering opleggen; tijdelijk autoritair leiderschap met behulp van intimidatie, eisen stellen, domineren Onder druk zetten door tijdslimiet en consequenties Verandermanagement hoofdstuk 7 Veranderstrategieën Verandermanagement hoofdstuk 7 Veranderstrategieën

Onderzoek (1) Onderzoek bij een aantal bedrijven naar veranderbereidheid leverde de volgende conclusies op: de mate van veranderbereidheid (waarneembare bereidheid van medewerkers om mee te werken aan aanpassingen) van werknemers vormt geen knelpunt bij het doorvoeren van veranderingen; er is opvallend veel verandergezindheid (een actieve, anticiperende en zelfaanpassende instelling) aanwezig, maar deze wordt te weinig benut; geen van de (onderzochte) managementteams hanteerde expliciet geformuleerde veranderstrategieën. Verandermanagement hoofdstuk 7 Veranderstrategieën

Onderzoek (2) De communicatie tussen management en werkvloer blijkt hèt grote probleem te zijn bij veranderprocessen. Alle onderzochte organisaties hebben zich hierop verkeken. Een goede veranderstrategie kenmerkt zich door de volgende elementen: zaken worden vooraf ‘in de week gelegd; geen donderslagen bij heldere hemel’. duidelijke doelen met uitvoerige toelichting. inspraak- en bijsturingsmogelijkheden. echte communicatie intentie en procedure. ruimte voor eigen invulling van mensen; management geeft daarbij het kader aan. Verandermanagement hoofdstuk 7 Veranderstrategieën

Aanbevelingen (1) Analyseer zorgvuldig in wat voor soort uitgangssituatie U zich bevindt (interne analyse) en om welk type veranderproces het gaat. Kies vervolgens bewust een veranderstrategie die past bij de uitgangssituatie en bij de aard van de verandering. Stel vooraf een goede werkplanning op, niet alleen voor de (technische) voorbereiding en uitvoering, maar ook voor de informatie overdracht. Let erop dat het vertrouwen vooraf en tijdens de rit aanwezig is en gehandhaafd blijft en zorg voor goede persoonlijke contacten. Verandermanagement hoofdstuk 7 Veranderstrategieën

Aanbevelingen (2) Beperk U als het maar enigszins mogelijk is tot één veranderproces tegelijkertijd. Als er onderweg moeilijkheden ontstaan dient U meestal over te schakelen op een hogere informatie-intensiteit. “Als de wagen piept, moet je niet direct denken aan langzamer rijden, maar eerder aan een betere smering.” Communiceer regelmatig de algemene lijn van het veranderproces en de voortgang die gemaakt is. Laat uw mensen meeleven met succes en teleurstellingen. Stel de zaken niet mooier voor dan ze zijn en wees bereid fouten en / of onhandigheden toe te geven. Verandermanagement hoofdstuk 7 Veranderstrategieën

Aanbevelingen (3) Draag zorg voor een goede (technische) voorbereiding en besteed aandacht aan opleidingszaken. Maak de taken duidelijk. Benut de kwaliteiten van de mensen. Besteed bijzondere aandacht aan het lagere- en het middenkader; vaak zijn deze groepen de scharnierpunten van het veranderingsproces. Maak zo mogelijk gebruik van het systeem van multidisciplinaire teams voor verandering en vernieuwing. Verandermanagement hoofdstuk 7 Veranderstrategieën