Sociale Innovatie Lunchbijeenkomst OKH Commissie Arbeid & Onderwijs Door Jelle Westendorp European Practitioner Coach (Nobco-EMCC)
Definitie Sociale Innovatie: Erasmus universiteit: “kwaliteit van de arbeidsverhoudingen op alle niveau’s” Werkgevers: “arbeidsproductiviteit” Werknemersverenigingen: “employability” 08-04-14 Ondernemerskring Heerenveen
Erasmus Universiteit (RSM): Rotterdam School of Management “Bedrijven die investeren in sociale innovatie hebben een betere concurrentiepositie want investeringen in mensen en de manier waarop zij samenwerken leveren innovaties en prestatieverbeteringen”. Het gaat hier dus om de mensen en niet om de dingen 08-04-14 Ondernemerskring Heerenveen
Ondernemerskring Heerenveen Doel van Innovatie ? Voor hetzelfde geld meer resultaat: Hogere kwaliteit Lagere kosten Nieuwe producten Nieuwe klanten Dit lijkt produktgericht maar het wordt juist ook door medewerkers geleverd! 08-04-14 Ondernemerskring Heerenveen
Doel van (Sociale) Innovatie Voor hetzelfde geld meer resultaat: Hogere kwaliteit (betrokkenheid) Lagere kosten (efficiënter werken) Nieuwe producten (elkaars ideeën bespreken) Nieuwe klanten (klantgerichtheid) 08-04-14 Ondernemerskring Heerenveen
Wanneer doet je medewerker dit? als er een goede relatie is met het bedrijf (directie/visie) en de collega’s Als die ál zijn kennis en kunde in mag zetten Zelfbepalend kan zijn binnen zijn werk Relatie, competentie, autonomie! 08-04-14 Ondernemerskring Heerenveen
Wie is die ‘competente’ medewerker? Die ZIET wat er moet gebeuren (=kennis) Is IN STAAT het te doen (=vaardigheid) En is BEREID om het te doen (=houding) Een bedrijf met een waardevol DOEL levert medewerkers op die waardevol werk willen doen 08-04-14 Ondernemerskring Heerenveen
Ondernemerskring Heerenveen EN NU? Benut de medewerker; ‘gebruik’ hem maximaal: Zeg niet alleen wat je nodig hebt maar vraag wat hij maximaal kan en wil leveren Zeg dan WAT hij moet doen en niet HOE! Het HOE is zijn kennis, vaardigheid en zelfstandigheid; neem dat serieus. 08-04-14 Ondernemerskring Heerenveen
Dit vergt één ding: gelijkwaardigheid Tussen medewerkers onderling en met jou door: Inzicht te krijgen in zichzelf en Inzicht te krijgen in de ander Krijg je makkelijker afstemming over het HOE en krijgt de klant het beloofde resultaat Persoonlijke effectiviteit 08-04-14 Ondernemerskring Heerenveen
Persoonlijke effectiviteit Persoonlijke ontwikkeling Inzicht in jezelf en in de ander Begrijpen hoe je op een ander overkomt Betere interactie met elkaar Professionele effectiviteit 08-04-14 Ondernemerskring Heerenveen
Mooi verhaal! Hoe doe ik dat? Het Insights Discovery model : levert inzicht in jezelf (een persoonlijk profiel) Levert meer zelfvertrouwen Levert inzicht in de teamdynamiek Levert inzicht in elkaars teamrollen Levert inzicht in gedrag onder stress Gun je medewerker(s) hun persoonlijke ontwikkeling 08-04-14 Ondernemerskring Heerenveen
Bewustzijnsinstelling hoe uiten wij onze energie? INTROVERSIE EXTRAVERSIE © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Schotland, 2006. Alle rechten voorbehouden. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY en het INSIGHTSWIEL zijn gedeponeerde handelsmerken.
De functies Hoe nemen we beslissingen DENKEN VOELEN
De vier Insightskleuren Onbevooroordeeld, objectief, afstandelijk, analytisch Helder Blauw Stil, rustig, rustgevend, verzorgend Zacht Groen Vrolijk, opbeurend, bezield, monter Stralend Geel Positief, doortastend, vastberaden, assertief Vurig Rood 08-04-14 Ondernemerskring Heerenveen © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Schotland, 2006. Alle rechten voorbehouden. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY en het INSIGHTSWIEL zijn gedeponeerde handelsmerken.
Je eigen kleurenmix Agressief Controlerend Gedreven Dominant Intolerant Opgewonden Chaotisch Indiscreet Pronkerig Overhaast Gedwee Passief Traag Afhankelijk Koppig Pietluttig Besluiteloos Argwanend Koud Afstandelijk Veeleisend Vastberaden Wilskrachtig Doelbewust Prestatiegericht Dynamisch Expressief Enthousiast Overtuigend Visionair Zorgzaam Relatiegericht Harmonieus Ontspannen Geduldig Voorzichtig Nauwkeurig Analytisch Gedetailleerd Objectief Bijbehorende oefening Workshop Journal Discovery an Introduction pagina 13-14 Introduceer de goede dag eigenschappen van de verschillende kleuren. Probeer deze uit te leggen aan de hand van de ervaringen en typische gedragingen voortkomend uit de voorgaande oefening. Introduceer nu de slechte dag eigenschappen van de vier kleuren. Vraag de deelnemers of de woorden die hier worden gebruikt anders zijn dan de woorden die gebruikt worden bij de omschrijving van de goede dag. Leg uit dat het hier gaat om overmatig of ongepast gebruik van de goede dag gedragingen ofwel sterke kanten van iedere kleur. Geef aan dat twee personen met tegengestelde voorkeuren eerder de slechte dag eigenschappen bij elkaar zullen zien dan de goede dag eigenschappen omdat ze letterlijk kijken vanuit een tegenovergestelde energie. Het is moeilijk om in de energie waar je zelf niet veel van hebt de kracht te zien. Slechte dag eigenschappen zullen ook sneller op de voorgrond treden als we onder druk staan
Uitflippen: Extreem slechte dag Koud en berekenend IJzig Gevoelloos Agressief Ongevoelig In de aanval Zwaar gekrenkt Vol wrok Slachtoffer Breedsprakig Kip zonder kop Emotionele uitbarsting
Teamdynamiek van de 8 typen Taakbenadering & kwaliteiten Elk type heeft een andere manier van werkbenadering en heeft andere (mogelijke) kwaliteiten. Voor een goede teamdynamiek zijn alle kwaliteiten nodig. Geel kan niet zonder blauw, groen kan niet zonder rood en vice versa. Wanneer rode energie teveel de overhand heeft zonder groene compensatie zal er veel actie zijn maar geen reflectie en dus leren van dingen die goed/fout gaan. Omgekeerd geldt hetzelfde. Wanneer de blauwe energie de overhand heeft zullen er veel analyses gemaakt worden maar weinig nieuwe ideeen ontstaan op basis van deze kennis. Ook hier is wel duidelijk waarom deze kleuren elkaar nodig hebben. Het ene type is dus zeker niet beter dan het andere typen. Ze werken alleen anders en kunnen elkaar juist enorm aanvullen. © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Schotland, 2006. Alle rechten voorbehouden. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY en het INSIGHTSWIEL zijn gedeponeerde handelsmerken.
Teamwiel van een Installatiebedrijf (feb 2014) 4 monteurs 1 monteur 2 monteurs 1 directeur 1 planner 1projectleider TH WH BK YTdH DH JB S N R H Bijbehorende oefening Workshop Journal Discovery an Introduction pagina 32 SvdW RvdH NGW HW © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, 2006. All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.
Ondernemerskring Heerenveen Resultaat: Teamleden kennen elkaars rol en bijdrage Tussen teamleden ontstaat positieve waardering Medewerker durft met manager in gesprek (v.v.) Medewerker ziet zijn ontwikkelmogelijkheden Gezamenlijke eenvoudige ‘kleurentaal’; dit maakt het gemakkelijker elkaar aan te spreken. Kwaliteit van samenwerken, grotere inzetbaarheid en een beter gezamenlijk resultaat 08-04-14 Ondernemerskring Heerenveen
Bedankt leden van OKH www.jellewestendorp.nl info@jellewestendorp.nl Tel: 06-30678031 08-04-14 Ondernemerskring Heerenveen