Scenariomodel basisonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Passend onderwijs.
[Titel bijeenkomst] [Datum] Presentatie door: [naam]
Personeel op maat, maat in personeel
Informatievoorziening van toezichthouders
Presentatie Praktijkscholen
informatiemodel BBO trajecten, schoolwisselingen, leeftijden,
Platform Binnenmilieu Scholen Frans de Haas Arnhem 15 februari 2012.
3-jarigen in het basisonderwijs
GrondGebruiks modellering, Toepassing Land Use Scanner in Suriname.
Digitale afname van examens: Facet (informatieve sessie)
Hoe vergaat het mijn leerlingen in het vervolgonderwijs? Opbrengsten LOB-doorstroompilots.
Krimp ALV PO-Raad 7 juni 2012.
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Modellering ruimtelijke gevolgen van infrastructuur op GrondGebruik met de LandUseScanner.
Vijf-gelijke-dagen model
BEGROTINSMODULE Voorpublicatie Begrotingsmodule passend onderwijs November 2011.
Personeel – tripartiete overeenkomst Mobiliteit als instrument voor kwaliteit en continuïteit.
Opbrengstgericht werken
Krimpen met perspectief
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Karin Sleeking Hoofd beleidsafdeling Werk en Inkomen VNG
Maurits Huigsloot (PO-Raad) Hans Plomp (DUO)
Ondersteuning VNG ouderbetrokkenheid
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
Een Zeer Zwakke School, is het te vermijden?
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Dorpen in verandering Basisonderwijs en kinderopvang 8 oktober 2012 Marleen Vermeer.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Waaronder Centrale Aanmelding! Maatregelen in Nijmegen.
Strategische Personeelsplanning
Samenwerkingsverband VO-SVO West-Friesland Presentatie Inventarisatie Zorgprofielen West-Friesland op 29 maart 2011 Versie: SWV\Passend Onderwijs\VO-Zaken\
Werkconferentie Passend Onderwijs 30 maart 2009 Bijeenkomst voor algemeen directeuren van : PO: WSNS Hoorn-1, WSNS Hoorn-2, WSNS De Streek VO: SWV VO-SVO.
FLEVOKANS TERUGBLIK EN VOORUITBLIK 31 OKTOBER 2012.
SWV 2802 Bijeenkomst 26 november Johan Frisoschool Lansingerland.
De regeling Praktijkleren
PACT Plekken en ACTiviteiten dd 13 februari 2008 presentatie: Karel Dekker, Nora van Klingeren, Anca Hartjes.
Strategische dilemma’s huisvesting Barnewiel
Scenariomodel basisonderwijs
De gezonde school en genotmiddelen
Passend onderwijs & gemeentelijke transities
Amsterdam Sil Vrielink
Omgaan met Krimp “Alleen er in en samen er uit” VO Congres 26 maart 2015.
Samenwerken aan strategisch personeelsbeleid
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Wat gebeurt er met mijn jaarcijfers?
Actualiteiten leerlingendaling NVOR * 24 september 2015.
ALV - sessie Financiën November
Landelijke netwerk bijeenkomst regionaal actief samenwerkende schoolbesturen Utrecht 8 november 2012.
Bouw en verbouw van een accommodatie Het bouwprocess.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Vierslagleren VO 2016 Extra leraren voor tekortvakken/extra ruimte voor studie.
Bevolkings- & Leerlingenprognose Gemeente Alphen aan den Rijn Donderdag 26 februari 2009.
Strategisch beleidsinstrument GIC-aanmelding Uden Van Big Data naar Big Information.
AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.
CAOP Utrecht 8 november  32 besturen VO-scholen, ROC’s en lerarenopleidingen in provincie Utrecht  Diverse projecten m.b.t. personeelsbeleid en.
ESF Begeleiden en ondersteunen van jongeren Hester Bergmans
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Bevolkings- en Leerlingenprognose Valkenburg aan de Geul.
Leerlingenprognose en Ruimtebehoefte
Samenvatting Strategische Dag Consent 2007
Werkgroep OPP van SWV Apeldoorn PO
Lerarentekort 6 september 2017.
Definitie Thuisondersteuning (concept) - 1
DE OVERHEID & GOED WERK.
Ruimtelijke ordening Een kwestie van keuzes.
REGIONALE SAMENWERKING
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Normatief begroten en groepsopbouw leerlingen
Transcript van de presentatie:

Scenariomodel basisonderwijs Presentatie: Tiny Rompen t.rompen@caop.nl 070-3765921

Doel van het scenariomodel Informatie over samenstelling van Scenariomodel Hoe werkt het het scenariomodel Wat betekent het voor de regionale inzichten? Na afloop ruimte om aanvullende vragen te stellen.

Strategisch Personeelsbeleid Het scenariomodel voor leerlingenprognoses en formatieramingen vormt een onderdeel van Strategisch Personeelsbeleid. ‘Regeren is immers vooruitzien’ ‘Meerdere scenario’s mogelijk bij meerjarenformatieplan’

Doel Scenariomodel Doel van het scenariomodel is om scholen een instrument in handen te geven waarmee zij zelf een meerjaren personeelsplanning kunnen maken voor de korte termijn. Twee componenten: een leerlingenprognose een formatieraming (in FTE en in €) Uitgangspunt is dat schoolleiders/bestuurders zelf scenario’s kunnen doorrekenen.

Data: mogelijkheden en beperkingen Voor het scenariomodel zijn ‘openbare’ data gebruikt van DUO, CBS en het PBL: DUO: leerlingengegevens, naar leeftijdsklasse en pc4 (2011) DUO: leerlingengegevens, naar leeftijd en gewicht CBS: bevolkingsgegevens, naar leeftijd en pc4 CBS: bevolkingsgegevens, naar leeftijd en gemeente PBL/CBS: bevolkingsprognose, naar leeftijd en gemeente

Korte termijn prognose Het scenariomodel sluit aan bij het PvE van de VNG, en gaat uit van de regionale bevolkingsprognose van PBL/CBS. Aannames over: de instroom van leerlingen (4 jaar) belangstellingspercentage van 4 t/m 7 jarigen prognose van het aantal 4-jarigen in het ‘voedingsgebied’ de doorstroom van leerlingen doorstroomfactoren o.b.v. telgegevens uit het verleden Gewichten lopen mee in de prognose

Ontwikkeling basisgeneratie 4-12, 2011-2016

Ontwikkeling basisgeneratie 4/5, 2011-2016

Het scenariomodel: Handleiding Systeemvereisten: minimaal Excel 2007 en Acces 2007 Enige vaardigheid met excel en draaitabellen

Keuze bestuur of gemeente

Prognose Basisgeneratie

Raming van het aantal formatieplaatsen (FTE) Formatieraming O.b.v. de leerlingenprognose kan een formatieraming worden gemaakt. Daarbij zijn twee opties: Raming van het aantal formatieplaatsen (FTE) uitsplitsing naar functiegroep (directie, leraren, oop) aanname is dat de ‘leerling/leraar’ ratio’s constant blijven Raming van het personele budget (GELD) sluit aan bij de bekostigingssystematiek van OCW (GELD-model van PO-raad) gaat uit van de landelijke GGL (basisscenario), en biedt de mogelijkheid om met schoolspecifieke GGL te rekenen. onderscheid 7 bekostigingscomponenten

Formatieraming in FTE 13

Raming Personele budget 14

Scenario’s en resultaten Standaardtabellen Basisgeneratie Bevolkingsprognose, naar leeftijdsklasse Scenario’s leerlingenprognose: demografische ontwikkeling belangstellingspercentages c.q. marktaandelen doorstroomfactoren Formatieraming: controle/correctie van formatiegegevens (FTE) keuze voor schoolspecifieke GGL

Hoe kan de samenwerking in de regio verder vorm krijgen Ervaringen Wie heeft al met het scenariomodel gewerkt ? Regionale gegevens versus informatie over eigen bestuur? Hoe kan de samenwerking in de regio verder vorm krijgen