Het Nibud Geldexamen voor alle basisscholen in Amsterdam

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Fix je Risk.
Advertisements

Demografische veranderingen: Mijn dorp over 10 jaar
Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
Ervaringen in samenwerking
Programma – Voorstellen & verwachtingen
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Digitale middelen ter ondersteuning van het leren schrijven
De rekentoets.
Betrouwbare Informatie over Opvoeden, Opgroeien en Gezondheid voor Ouders en Opvoeders Stichting Opvoeden.nl Juni 2014.
Realisatie kindcentrum
Gedigitaliseerde leerlijn rekenen De Paschalisschool en de 17 april 2013.
Jongeren en (omgaan met) geld
<Datum> <Naam school> <Naam presentator>
<Naam spreker en school/ gemeente
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Datum Naam school Naam presentator Organisatie presentator.
CCZ gaat “exclusief en duurzaam” digitaal Leerlingen met hun eigen IPad de digitale onderwijswereld in.
Jongeren communicatie Jet Centeno – Human Capital Water programma.
Datum Naam school Naam presentator Organisatie presentator
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Leren omgaan met geld Olaf Simonse
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
De Bibliotheek onder vuur E-Books Tablets Internet Social Media Bezuinigingen Heeft de bibliotheek nog toekomst?
Noot voor de workshopgever: Deze presentatie kan gebruikt worden als inleiding bij de workshop en de activiteit rondom het uitdelen van de 25 mei actie.
Professionaliteitsontwikkeling
Samenwerken in burgerschap
ADHD bij kinderen.
Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 1 Onderwijsvernieuwen in crisistijd Dr. Bert Hoogveld Symposium Onderwijsvernieuwen in crisistijd, 22.
Welkom Podiumbijeenkomst WION 19 januari Programma  Welkom bij Waternet  De WION in beeld  WION in Amsterdam: vraag en antwoord - doe mee! 
Maatschappelijke Stages
[passende afbeelding]
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Willem de Zwijger Schoonhoven
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
Dorpen in verandering Basisonderwijs en kinderopvang 8 oktober 2012 Marleen Vermeer.
Aan de slag met competenties beoordelen
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Integraal onderdeel van Project 3: Leven en geld Cohort Schuldhulpverlening.
Samen werken aan een gezonde regio!
Datum Naam school Naam presentator
Kinderen en hun sociale talenten
Het werken met portfolio
Ouderavond (datum) uitgevoerd door: in opdracht van: (logo school)
De gezonde school en genotmiddelen
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Gastles Gastles Week van het geld 2015 door (naam) op (datum)
Ouderavond Groepsorganisatie
MUDRUNFUN AMERSFOORT 1 April Wat is een MudRunFun? Filmpjes over de Mudfunrun:
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap
Techniek Torens Wis en Wierig: Hoe creëer je een onderzoekende en zelfstandige houding bij opdrachten uit de Techniek Torens?’
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
SAMSAMSAMSAM. SAMENWERKINGSVERBAND FINANCIELE EDUCATIE VOOR JONGEREN VOORTGEZET ONDERWIJS.
1. EVEN VOORSTELLEN… LEERDOELEN Je weet wat een bank is en doet. Je kent de (financiële) gevolgen van rood staan, kopen op afbetaling en een lening afsluiten.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
Sterk VMBO deze school past bij mij! Informatie over onderwijs en ondersteuning op de VMBO- scholen van Sterk VO.
DE WERELD VAN DE CHAUFFEUR
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Studiefinanciering: dat regel je zo
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Transcript van de presentatie:

Het Nibud Geldexamen voor alle basisscholen in Amsterdam

Introductie Wie is Hosper Mulder Rol van gemeente Amsterdam Agenda Kennismaken adhv vragen Algemeen introductie mbt financiele educatie en de rol van scholen daar in Nibud Geldexamen Vragen

Waarom financiële educatie? Uit Nibud-onderzoek blijkt: 20% van de 10-12 jarigen leent geld 33% van de scholieren vertoont financieel risicovol gedrag.

Waarom financiële educatie? Uit het nieuws: ‘150.000 jongeren zwaar in de schulden’ -RTL Nieuws 12 augustus 2012 ‘Torenhoge schulden met dank aan de smartphone. Amsterdamse jongeren hebben grote schulden’. -Trouw 7 juli 2011-

Een maatschappelijk probleem met verstrekkende gevolgen ‘Jong geleerd is oud gedaan: kinderen die hebben geleerd om te gaan met geld, komen later minder snel in de financiële problemen’

Waarom op school? Ouders zijn de eerst verantwoordelijken voor de financiële opvoeding, maar zij kunnen daarbij best wel wat hulp gebruiken. Uit een inventarisatie van het Nibud blijkt dat 91% van de basisschooldirecteuren zich verantwoordelijk voelt voor financiële educatie.

Waarom op school?(2) Financiële educatie geeft concreet vorm aan de taak van het onderwijs om een bijdrage te leveren aan de brede persoonlijke en sociale ontwikkeling van leerlingen en is zodoende een bijdrage aan een zelfstandig maatschappelijk leven. School als vindplaats

Waarom groep 7/8? Bij deze kinderen wordt de basis gelegd voor meningen, opvattingen en gedrag. Het sturen en beïnvloeden van bewustwordingsprocessen heeft veel effect op deze doelgroep. Deze kinderen hebben voldoende kennis en inzicht om een boodschap in een context te kunnen plaatsen.

Conclusie: structurele financiële educatie draagt bij aan Het financieel weerbaar maken van kinderen voor verleidingen en uitdagingen van het middelbaar onderwijs. Het vergroten van financieel bewustzijn bij kinderen met als doel dat zij straks ook als (jong-) volwassenen zelfredzaam zijn zonder schuldvraagstukken

Wie is Nibud? Onafhankelijk instituut dat werkt op basis van onderzoek en onderbouwing Financiële educatie is een van de speerpunten Ambitie om met de uitrol van het Nibud Geldexamen financiële educatie een structureel onderdeel uit te laten maken van het onderwijs in Nederland.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=8eLxdXASvw0

Het Nibud Geldexamen een solide lespakket van 8 lessen om leerlingen uit de groepen 7 en 8 te "leren omgaan met geld" resulterend in een Geldexamen en diploma

Gebaseerd op: De Nibud leerdoelen en competenties voor omgaan met geld.(leerlijn van 6 -18+ jaar) Sluit aan bij: de belevingswereld van kinderen de actualiteit (steeds meer digitalisering, vernuftiger verleidingen) de internationale literatuur rondom financiële geletterdheid de (psycho-sociale) ontwikkeling van het kind

Het materiaal Per leerling een werkboekje Docentenhandleiding actieve en afwisselende lesvormen (beeld)materiaal voor het digibord Inleidende filmpjes Officieel examen, herexamen Gelddiploma

 Het werkboekje

Inhoud lessen Starten met inleidend filmpje/stellingen 3 fasen: Klassikaal Leergesprek/ werken in groepjes Zelfstandig werken Opdrachten nabespreken Aflsuiting adhv stellingen Huiswerkopdrachten

Digibord

Moment zelf in te plannen Antwoord model 8 opgaves, 10 punten per opgave Bij 7 van de 10 punten voldoende Geslaagd bij 6 van 8 opgaven voldoende Herexamen

Hoe aan de slag? 8 geldlessen van 45 minuten Goed inpasbaar in bestaande curriculum (rekenlessen, wereldoriëntatie) Kerndoel 33 van het domein rekenen Of in een themaweek

Zwemdiploma, Verkeersdiploma en nu ook het Gelddiploma

Meer informatie: www.geldexamen.nl Vragen? Meer informatie: www.geldexamen.nl