Duurzame mobiliteit en transport

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Toegevoegde waarde zeehavens (2009) Direct13 miljard euro Indirect27 miljard euro Werkgelegenheid zeehavens (2009) Direct227 duizend werknemers.
Advertisements

Van Participatie naar Participa(c)tie
over wie hebben we het en wat beweegt hen ?
Synchromodaal transport
Stadsontwikkeling vooruit
Metropoolregio Rotterdam Den Haag MRDH
STRATEGISHE AGENDA WEST- BRABANT INFORMATIEBIJEENKOMST CONTACTAMBTENAREN WEST-BRABANT D.D. 9 JUNI 2O11, WEST-BRABANTHUIS, ETTEN-LEUR.
RAADSLEDENBIJEENKOMST Regio Achterhoek 8 december 2010 Graafschap College Doetinchem.
Havenvisie 2030 Auditorium Trivium, 19 april 2011, Etten Leur
Eindejaarsbijeenkomst 2011
Van Havenvisie 2030 naar Bestemmingsplannen
1 © Copyright - Port of Rotterdam Title President-directeur – Havenbedrijf Rotterdam Hans Smits Halfjaarcijfers augustus 2012.
Vervoer en Ruimtelijke inrichting Hoofdstuk3
Rotterdam en de kracht van het achterland
Tussenstand Strategische Bereikbaarheidsagenda
Met modellen breng je de boodschap goed over
Kennisagenda Transport & Logistiek
ROTTERDAM WORLDPORTREGION Opgaven en netwerken
De schakel tussen kennis, markt en maatschappij
Vervoer en ruimtelijke inrichting Hoofdstuk 1
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
De arbeidsmarkt verandert en Joulz ook
Financiële cijfers 22 augustus 2012 Paul Smits
When rail means service > EEN PRIORITY FREIGHT NETWORK (PFN) EEN ECONOMISCHE NOODZAAK? SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal Toegang.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
NV Economische Impuls Zeeland Juniorkamer Bevelanden Dinsdag 12 november 2013 Dick ten Voorde.
Innovatie Radar Installatiebranche
Kijk je op Wereldschaal naar Europa, dan is Europa rijk! Echter binnen Europa zijn er grote verschillen. Bijv. Londen en Albanie.
Noodzaak Structuurvisie Buisleidingen voor Leidingeigenaren en -exploitanten? Berry van Kooi Voorzitter van de Vereniging van Leidingeigenaren Conferentie.
Haven van Rotterdam Rotterdam Mainport Havenlogistiek
Wat vooraf ging ViA-rondetafel 3 december 2010 Partnerdialoog 6 oktober 2011 Beslissing Vlaamse Regering 28 januari 2011 Lentecampagne Partnerdialoog.
Lean and Green Barge Regionale Verladers Samenwerking “Horizontal collaboration”
Duurzaam materialengebruik in gesloten kringlopen bij “bouwen” Philippe Van de Velde, beleidsmedewerker Eindverwerking en bouw Afdeling afvalstoffen-
Hoofdstuk 4. Europa in beweging.
OPVOLGINGSINSTRUMENT ACTIVERINGEN Werkgroep activering 4 juli 2011.
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
Mobiliteit is een factor van belang in elke crisis M M M Economische crisis Klimaatcrisis Energiecrisis Mobiliteit is een randvoorwaarde: -congestie -bereikbaarheid.
Verbinden van Duurzame Steden
Naar een duurzame delta Praktijkcase De Groene Hub
Duurzame verwerking biomassa na 2012 Gemeenten Bernheze, Oss, Veghel, Uden en Sint Oedenrode ca ton groenafval.
Mid Term Review van het EU Witboek 2001 Standpunt van de Spoorwegen Marie-Ghislaine Henuset, NMBS Holding Hoorzitting van de Commissie voor Openbare Werken,
OVERZICHT PRESENTATIE
Hoe gaat de regio werken? VWL Samenwerkend Limburg 22 november 2010
Premorbide functioneren en ziekte/biologie
VNO NCW Rotterdam i.s.m Werkgevers Drechtsteden Prof.Dr.ir.Jos Vermunt Hoogleraar Distributielogistiek Universiteit van Tilburg Netwerk denken.
Voorlopige overslagcijfers 2009 Hans Smits President-directeur Havenbedrijf Rotterdam 30 december 2009.
Arbeidsmarktontwikkelingen André Timmermans 4 november 2011.
Technologie voor een duurzame gezondheidszorg Opening van IMDI-CoRE SPRINT juni 2011www.IMDI.nl.
2030 Steden – wordt Dordrecht winnaar of verliezer? ECF gratefully acknowledges financial support from the European Commission.
Vooraf: van - naar.
Schone Scheepvaart in de provincie Zuid-Holland
Food Valley en landbouw Gerrit Meester Nijkerk, 1 november 2012.
Young meet the Elders Tammo Oegema 13 november 2013 YME 13nov14.
Netwerkanalyse Zuidvleugel
Toekomstige mobiliteit
1. Agenda Waarom scenario’s? Stuwende krachten Vier scenario’s voor de wereld in 2030 Van scenario’s naar… Kennis & Economisch Onderzoek.
2 th 1 Ontwikkeling § 6-7.
2 vwo Ontwikkeling, arm en rijk par 7- 8
3/4 vmbo 1 Arm en Rijk § 6-8.
Cluster Flowers & Food Greenport Aalsmeer in de metropoolregio Amsterdam.
Glasvezel, next-generation access (NGA) buitengebied, overal en voor iedereen Irma Bijker, provincie Gelderland.
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
Van marktplaats naar MaaS
Duurzaam Rotterdam Jillian Benders Prog. Duurzaam.
Hoofdstuk 3 Europa.
LNG met haring 21 juni 2018.
Drietrapsraket containerbinnenvaart:
INTERREG NWE, NSR NAAR EEN VERVOLG IN Jacqueline Brouwer
Het best bewaarde geheim van Nijmegen
Een economisch aaneengesloten gebied van Terneuzen tot Gent
Transcript van de presentatie:

Duurzame mobiliteit en transport Welke kennis en innovatie is nodig? Cees Deelen Havenbedrijf Rotterdam N.V. Van harte welkom! Heel fijn dat u de moeite genomen heeft om naar deze bijeenkomst te komen. VerduS-conferentie 19-11-2012

Haven Rotterdam in ontwikkeling APMT ECT Delta Euromax (MV1) T2-APMT T1-RWG T3/T4(???) Euromax (MV2) 2

Havenvisie 2030 Rotterdam is in 2030 Europa’s belangrijkste haven- en industriecomplex. Het is een ijzersterke combinatie van de Global Hub en Europe’s Industrial Cluster, die beide koploper zijn op het gebied van efficiency en duurzaamheid. Rotterdam is nauw verbonden met Noordwest-Europese industriële en logistieke knooppunten. Toonaangevende bedrijven investeren blijvend in de meest moderne facilities. Nauwe samenwerking tussen bedrijven, overheden en kennisinstellingen leidt tot een goed functionerende arbeidsmarkt, hoogwaardige leefomgeving en bereikbaarheid. Aanpassingsvermogen is ons handelsmerk. Hierdoor is het complex in 2030 een belangrijke pijler onder de welvaart van Rijnmond, Nederland en Europa. Global Hub

Bereikbaarheid is een cruciale succesfactor Het haven- en industriecomplex moet voor alle vier achterlandmodaliteiten snel, betrouwbaar en robuust bereikbaar zijn Weg Binnenvaart Spoor Pijpleiding Bron: HbR / Bundesamt 2010 Stimuleren intermodale vervoersvormen, inclusief spoor Stimuleren van innovatie in logistiek voor procesoptimalisatie (Planning Coördinatie systeem / afhandelingcondities etc.) Zekerstellen voldoende capaciteit in haven en achterland (studie naar Binnenvaart Service Centers / ontwikkeling van netwerk in het achterland) Verdere vergroening van de modaliteit

Groei achterlandvervoer volgens Havenvisie 2030 Binnenvaart 137  238 mln ton Wegverkeer 83  143 mln ton Spoor 28  70 mln ton Port of Rotterdam

Welke kennis en innovatie is nodig? Naar een synchromodaal transportsysteem Beter/slimmer benutten infrastructuur / corridormanagement Efficiëntere logistieke ketens en bijbehorende informatievoorziening Regie en samenwerking / sturing Verduurzaming transport Bereikbaarheid