Onderscheidend op vier aspecten Arbeidsbemiddelende organisaties onderscheiden zich van elkaar op basis van vier aspecten: methodiek marktsegmentatie door specialisatie geografisch bereik externe of interne arbeidsbemiddeling
Economische sectoren Sectorindeling in de economie: primaire sector secundaire sector tertiaire sector quartaire sector Arbeidsbemiddeling: Tertiaire sector ofwel dienstverlenende sector.
Diensten Wat is een dienst? Een dienst is een abstract begrip, in tegenstelling tot een fysiek product, waarvan we de fysieke eigenschappen kunnen beschrijven. Welke voorbeelden van diensten kennen we?
Vier basiskenmerken van diensten
Arbeidsbemiddeling = dienstverlening Een complex proces tussen aanbieder en afnemer, waarbij wederzijdse verwachtingen moeten worden waargemaakt. → is afhankelijk van de geleverde kwaliteit Kwaliteit: Hiervan is sprake als het resultaat voldoet aan de verwachting van zowel opdrachtgever als kandidaat.
Leveren van kwaliteit De consultant behartigt de belangen van drie partijen: → invloed van opdrachtgever op kwaliteit → invloed van kandidaat op kwaliteit
Opleidingen Om de kwaliteit van de arbeidsbemiddeling te bevorderen kunnen consultants geschoold worden. Uitzendbranche: Basisopleiding intercedent Artra/Flextrain Werving- en selectiebranche: Compagnon, ERI en NCOI YER en AMC Academie