Studiedag OV1-OV2 15-01-2010 Autisme en stage Ondersteuning vanuit de logopedie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verduidelijken en visualiseren vanuit de auti-werking in Het Vlot
Advertisements

Welkom in de AUTIKLAS.
Activiteiten afasie regio Utrecht
Behandeling en begeleiding
FAQ Activering – Nieuws. WINWIN Is WINWIN Activaplan ook van toepassing op OCMW- gerechtigden?
Namen van de Abers die de presentatie geven.
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
N.Naessens BuSO Spermalie ASV voor Schoolverlaters.
Pedagogisch Sociaal Werk Stichting Midden-Limburg
Enkele vragen Hoe staat de BW in laagconjunctuur tegenover langere stages, werkplekleren ? -Kennis van de mogelijkheden van stagiairs -Bij minder werk.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Een project van Samenlevingsopbouw West-Vlaanderen vzw i.s.m. de lokale besturen.
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
Geletterdheid….. Wat is dat?
Welkom op de ouderavond van klas 3
CBE: Centra voor Basiseducatie
Marijke Vande Voorde Psychologe / GON-begeleidster MPI De Mast
WAI-PASS in BuSO De Brug.
Studiedag de hoge kouter
Extra-muros BGV in Ravelijn
Kleine school met eigen karakter Welkom 19 september 2011 leerjaar 1.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Patty van de Coolwijk Trees Uytdewilligen
Van Oud naar Nieuw. Waarom veranderen? Omslag is vooral: De klant centraal stellen Focus op kwaliteit en resultaat.
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
De Praktijkschoolleerling en het MBO
Godsdienst en ASS Buitengewoon secundair onderwijs
Workshop Open Leercentrum
Voor een warme én sterke school! Dirk Bocken
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Residentiële hulpverlening Drs. C.P.G. Tilanus. Wat is residentiële hulpverlening? = de persoon krijgt dag en nacht opvang en begeleiding in een tehuis.
Autisme in de dagelijkse praktijk
Autismespectrumstoornis
“Passend onderwijs op maat”
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Denk en doe Steven Degrieck.
Welkom op de ouderavond van klas 3 Schooljaar
Ouderavond Groepsorganisatie
Dossier Empowerment.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
De Waerden op Texel.
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Dfgfdgfd dfgfdgfdg.
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Naar het voortgezet onderwijs
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
SeniorWeb helpt senioren digitaal bij te blijven Elisabeth Weinberger.
Welkom ik maak me sterk.
M-decreet Een korte toelichting.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Persoons- Volgende Financiering ? Wat betekent PVF voor de cliënten van Het GielsBos ? 1.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Ondersteunende communicatie in het speciaal onderwijs Mogelijkheden van app’s als ondersteuning van de communicatie voor leerlingen in het speciaal onderwijs.
Abstract I&I-conferentie Wat maakt een LeerlingVolgSysteem (LVS) tot een succes binnen de organisatie? Natuurlijk moet er worden voldaan aan tal van randvoorwaarden,
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
BuSO Tongelsbos Bosstraat Tongerlo – Westerlo Tel. 014/
Oog voor Jongeren met een licht verstandelijke beperking Jopie Nooren Voorzitter Raad van Bestuur Lunet zorg 3 september 2012.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Wat is jeugdwelzijnswerk?
ICT zonder beperkingen

Wij willen als gemeente/organisatie X onze klanten centraal stellen
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Inleiding campusvoorrang
SWV Rijnstreek PO en Aanmelding/ doelgroep -Arrangementen -Ambulante Dienstverlening Gepke Spijkerman: Aanmeldpunt / CVO Esther Rijlaarsdam.
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
Transcript van de presentatie:

studiedag OV1-OV Autisme en stage Ondersteuning vanuit de logopedie

met oog voor mogelijkheden en respect voor beperkingen

ondersteuningscentrum Diagnose en Ondersteuningsdienst Dienst onthaal en communicatie Algemene diensten Kwaliteitsdienst Preventiedienst Ombudsdienst Dienst persoonlijke coaches

plaats in de organisatie logopediste Diagnose en ondersteuningsdienstPersoonlijke coaches

dienstverlening logopedie screeningOndersteuning cliënt Medewerkers Leercentrum Wooncentrum Dienst communicatie Context

2 grote domeinen AutismespectrumstoornissenToegankelijke communicatie

leercentrum Jongeren –BuSO-school (opleidingsvorm 2, type 2) = opleiding tot beschermde of sociale werkplaats = voor bepaalde leerlingen voorbereiding op kwaliteitsvol leven met zinvolle dagbesteding –GON-begeleiding (autisme) Volwassenen –Leerondersteuning op vraag van de cliënt via aanbod in de regio via eigen aanbod

stage BW -wanneer? voorlaatste jaar laatste Jaar -duur : 3 weken -economische recessie : beperkter in tijd

waarom ook ondersteuning van logo? stage is heel complex het gaat niet enkel over arbeidsvaardigheden vaak slagen leerlingen met ASS niet in BW omwille van communicatieproblemen

communicatieve competentie (intentionaliteit) betekenisverlening sociale interacties

start Freddy Van Brabant (stagecoördinator) - eerste contact : begin september - wie gaat er allemaal op stage? - wie heeft een diagnose ASS? - wanneer zal de stage doorgaan? - welke BW zijn mogelijk?

in de klas : - BGV : trainen van arbeidsvaardigheden - ASV :

individueel ondersteuningsplan bij leerlingen met ASS in logo : - bezoek aan de websites van de BW’s die in aanmerking komen - maken van een draaiboek (OC) met Freddy op stagebezoek als de BW gekend is vaardigheden trainen in de leefgroep samen met de ergotherapeut de eerste dag naar de BW

logo internet websites van de BW’s welk werk?

draaiboek maken individueel aangepast communicatieniveau van de cliënt niveau van begrijpen van geschreven taal informatie die voor hen noodzakelijk is

waarom OC gebruiken? om begrip en inzicht te verbeteren om structuur en duidelijkheid te verlenen om overzicht te bieden om overgangen makkelijker te maken

waarom OC gebruiken? om flexibiliteit te vergroten om zelfstandigheid te vergroten

welke OC gebruiken wij? Beta Sclera picto Eenvoudige schrijftaal

voordelen van OC maakt gebruik van de sterke kanten in de waarneming houdt de aandacht vast biedt controle vermindert probleemgedrag

gevolg grotere kans op slagen in een BW

inhoud van het draaiboek informatie van de BW (onthaalbrochure, info van Freddy..) gedrag en werkhouding vervoer leefgroep

in de leefgroep leren zelfstandig opstaan leren zelfstandig ontbijt klaar zetten openbaar vervoer aanleren

welke problemen kunnen er zijn? tijdstip van de stage : vaak heel laat geweten stage is gepland, maar gaat niet door als er geen werk is

problemen gelinkt aan ASS voorspelbaarheid flexibiliteit weerstand tegen veranderingen communicatie niet begrijpen context is niet aangepast aan hun specifieke noden

geen zicht hebben op hun toekomst niet begrijpen waarom ze moeten werken niet los kunnen komen van eigen leefwereld, obsessies verhoogde stress, vermoeidheid

nog enkele voorbeelden vraag en antwoord - systeem

enkel eenvoudige schrijftaal

verduidelijken van geld

besluit voorbereiding op stage in de logo: individueel en intensief gericht op verduidelijken en verhelderen grotere kans op een goede stage