Lesgeven over duurzame ontwikkeling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

“The Future depends on what we do in the present!”
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
….een korte presentatie
28 april 2014 Output Systeemdenken & Nieuwe kennis Brussel
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
2010 Leren leren voor de maatschappij & Leren leven in de maatschappij.
Omgaan met geschiedenis
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Onlosmakelijk met elkaar verweven?.  ARHO  Europese ministers.
Marketing theorie Week 1 To do Opzet & doelstellingen periode 1 Onderwerp week 1.
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
MVO en public relations
Professioneel-Kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-Kritische Instelling Dag 1.
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Op zoek naar het geheim van een innovatieve schoolleider
Basis communicatieplan
Mijn ideale manier van actief en samenwerkend leren Geraldine van Herk
Loopbaan&burgerschap. WAT HEB JE NODIG ?  KENNIS ( THEORIE)  INZICHT (VERSCHILLENDE INVALSHOEKEN)  VAARDIGHEDEN.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Workshop “Beoordelen”
Communicatie met ouders
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
Algemene Sociologie PA – B1
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Een praktijkvoorbeeld: ontwerppracticum cultuuronderwijs Fianne Konings Docent Kunst en Educatie Master Kunsteducatie ArtEZ.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs
1 Onderscheid Ethish beleggen, Duurzaam beleggen en Verantwoord beleggen Ethisch beleggen Hierbij is sprake van een zuiver idealistisch motief. “Ethische.
Coaching week Rotterdam Academy.
Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Workshop Identiteit?.
Pascal van Schajik.  2s&feature=related 2s&feature=related.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Responsible Research and Innovation Verantwoord onderzoek en innovatie.
Bijeenkomst September 2015
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Over NME en EDO PWC NME Minaraad 17 oktober
Building with nature (project Marconi) Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Workshop Peer Review audit Kennisdag 5 juni 2014 Meta Peek.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Begeleiding bij Werkplekleren
Laagveengebied Groningen
Opdracht voor Orienterende stage EA2X0
Gewoon techniek doen: met je hoofd en met je handen
Nieuw sociaal contract voor Nederland De overgang naar een ander type samenleving Kim Putters AWVN, 10 oktober 2016.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Activernde didactiek & passende werkvormen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Voor VWO, met behulp van een Symbaloo lesplan.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Lesgeven over duurzame ontwikkeling Opzet voor de aankomende zestig minuten: Onderwijs over Duurzame Ontwikkeling Duurzaam denken = complex; een voorbeeld Wat is duurzaam denken? -> uitgangspunten Dialoog: wat wil je bereiken met onderwijs over duurzame ontwikkeling?

Lesgeven over duurzame ontwikkeling Duurzame ontwikkeling = het voorkomen van een onevenwichtig gebruik van menselijke en natuurlijke hulpbronnen in de samenleving. Onderwijs over duurzame ontwikkeling (OoDO) heeft als doel leerlingen a) bewust te maken van de wijze waarop zij bij diverse vraagstukken betrokken zijn en b) in staat te stellen vanuit het perspectief van duurzame ontwikkeling mogelijke oplossingen te beoordelen.

Lesgeven over duurzame ontwikkeling Duurzame ontwikkeling = het voorkomen van een onevenwichtig gebruik van menselijke en natuurlijke hulpbronnen in de samenleving. Onderwijs over duurzame ontwikkeling (OoDO) heeft als doel leerlingen a) bewust te maken van de wijze waarop zij bij diverse vraagstukken betrokken zijn en b) in staat te stellen vanuit het perspectief van duurzame ontwikkeling mogelijke oplossingen te beoordelen. Waarom OoDO? Leerlingen leren interdisciplinair en analytisch te denken. Duurzame ontwikkeling leidt tot interessant, contextrijk en actueel onderwijs. Onderwijs over duurzame ontwikkeling stimuleert oplossingsgericht en inclusief denken. Onderwijs over duurzame ontwikkeling draagt bij aan de ontwikkeling van waardebesef en oordeelsvermogen van leerlingen. Onderwijs over duurzame ontwikkeling draagt bij aan een duurzame samenleving.

Lesgeven over duurzame ontwikkeling Duurzame ontwikkeling = het voorkomen van een onevenwichtig gebruik van menselijke en natuurlijke hulpbronnen in de samenleving. Onderwijs over duurzame ontwikkeling (OoDO) heeft als doel leerlingen a) bewust te maken van de wijze waarop zij bij diverse vraagstukken betrokken zijn en b) in staat te stellen vanuit het perspectief van duurzame ontwikkeling mogelijke oplossingen te beoordelen. -> duurzaam gedrag Waarom OoDO? Leerlingen leren interdisciplinair en analytisch te denken. Duurzame ontwikkeling leidt tot interessant, contextrijk en actueel onderwijs. Onderwijs over duurzame ontwikkeling stimuleert oplossingsgericht en inclusief denken. Onderwijs over duurzame ontwikkeling draagt bij aan de ontwikkeling van waardebesef en oordeelsvermogen van leerlingen. Onderwijs over duurzame ontwikkeling draagt bij aan een duurzame samenleving.

Duurzaam gedrag (dus ook OoDO) is lastig en complex: 1 - Waarom zouden we het anders doen? 2 - De wereld is ingewikkeld en onoverzichtelijk. 3 - Verschillende visies over één onderwerp…

Uitgangspunten - duurzaam denken: = systeemdenken (relateren, schematiseren, wisselen van analyseniveau) = kritisch denken (de juiste vragen stellen, meerdere ethische opvattingen of wetenschappelijke visies kunnen hanteren) = denken vanuit dimensies (economisch, politiek, sociaal-cultureel, natuurlijk) = inclusief en oplossingsgericht (toekomst) denken

Onderwerpen van gesprek voor vervolg van deze workshop: Beoogd resultaat: wat zou je met onderwijs over duurzame ontwikkeling willen bereiken bij je studenten? Soorten leerdoelen en vragen: welke vragen zou je aan je studenten stellen? Werkvormen: wat is de consequentie van deze vragen voor de werkvormen die je gebruikt?

Onderwerpen van gesprek voor vervolg van deze workshop: Beoogd resultaat: onderwijs waarbij studenten zich bewust zijn van de wijze waarop zij op verschillende manieren betrokken zijn bij diverse vraagstukken en vanuit het perspectief van DO mogelijke oplossingen kunnen beoordelen. Soorten leerdoelen: die leiden tot begrip, integratie van kennis, analyse, betrokkenheid (waardeonderwijs), communiceren en oplossingsgericht denken. Werkvormen: veel mogelijkheden, bijvoorbeeld verhalend ontwerpen, werken met sleutelvragen, morele dilemma’s, groepsdiscussies.

Dank!