Webcolleges voor multicampus onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
OOF webcolleges Pilot lab & practicum video over werking en bediening van de goniometer Luc Vanden Abeele (docent lab fysica)
Advertisements

Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
eDiViDe: een leerplatform op afstand voor digitaal ontwerp
open, inspirerend en ambitieus
Anatomie-onderwijs: -dissectie 2° Bac -topografische anatomie 3° Bac
Gebruik van spraakherkenningssoftware bij personen met een motorische beperking : spraak omzetten naar tekst en handsfree bedienen van de computer.
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Wetenschappelijk kader Universal Design for Learning
Sjef van Gisbergen St. Gregorius College Freudenthal Instituut Utrecht
Ontwikkelen van digitaal studiemateriaal
Eerste studiedag OOF project
22/04/2010 AMF-project: Werk maken van werkstudenten.
OOF-project Peer assisted learning
Pal scoort op vele velden OOF-Project 2008/11 Rob Vierendeels Docentenvergadering IBW
Verschilmetingen Geraldine Clarebout CIP&T / itec K.U.Leuven Studiedag OOF project: Didactische scenario’s voor een goed gebruik van webcolleges09/02/2010.
Toledo als hulpmiddel bij Campusoverschrijdend onderwijs Kenny Verbeke, Bert Coenen en Joke Van Hoeck.
Mobiele unit: Prototype 1 Carlo Van den Bunder. Waarom? Video-opnames – Lesopnames – Gastdocenten – Labo’s Vroeger – Omslachtig – Twee videosignalen.
Webcolleges Internationaal belicht Studiedag OOF-project 13 september 2011.
Intranet Lieven Gils. Inhoud Wat is intranet? Voor wie is intranet? Het invoeren van intranet. Wat zijn de systeemvereisten? Wat is de kostprijs? Voordelen?Nadelen?
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
Greet Langie situering doelstellingen aanpak ervaringen docenten
Specifieke lerarenopleiding Staat digitaal in haar kinderschoenen.
1212 /b Ontwerpen en Presenteren met ICT dr.ir. Jos van Leeuwen Faculteit Bouwkunde cap.groep Ontwerp Systemen.
Hulpmiddelen bij presenteren. Controleer van tevoren altijd of de apparatuur die je wilt gebruiken aanwezig is, of je er gebruik van mag maken en of je.
HK39/40: Internet Infrastructuur Docent: André Mariën (Ubizen) Assistent: Lieven Desmet.
En wat kan je ermee in het onderwijs? Presentatie Onderwijsdag /12 Wat is podcasting?
Symposium Differentiatie
Live-ondertiteling & spraakherkenning De invloed van reductie bij live-ondertiteling op de perceptie van de ondertitels bij senioren (Masterverhandeling.
Handleiding Interactieve versie mbv DSB Onderwerp 8 – Quiz.
Handleiding Interactieve versie mbv DSB Onderwerp 5 – Stedelingen.
Multimediale leeromgevingen in de lerarenopleiding VOR-studiedag ‘Zin en onzin van leren met ICT’ 25 november, 2004 Ellen van den Berg Universiteit Twente.

moderniseren van het curriculum.
Video toepassen in het onderwijs
Een overzicht van de hedendaagse mogelijkheden voor het bouwen van websites.
Werken met de Stercollecties
DigibordColleges Het maken van weblectures via het digibord.
Een audiosignaal is een signaal dat informatie voor het hoorbare frequentiegebied bevat. Het woord audio is Latijn en betekent letterlijk ik hoor (van.
Weblectures Inholland
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Triple L Wim Westera, 22 april Citaten over web-colleges ­“…Wat een luxe. Studenten kunnen nu zonder probleem langer in bed blijven liggen…” ­“…Twintig.
Flexibel curriculum met behulp van ICT
Programmeren.
Eerste hulp voor de beginnende docent
Flipping the Classroom Principe: Studenten doen het huiswerk op school en volgen de colleges thuis Doel workshop: Ervaren hoe Flipping the Classroom werkt.
VAKDIDACTIEK Shaun the sheep dt – college Animatie.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE? De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs en Studentenzaken Unit OB&A.
Pag. 1 Opnemen van hoorcolleges en lezingen Afdeling Onderwijstechnologie Cel Multimedia DICT.
Kom verder. Saxion. In onderwijs, zorg en welzijn Domotica & ICT Academie GezondheidsZorg (AGZ) Hbo-v studieroute Gezondheid & Technologie (G&T) Lectoraat.
Projectdomein Digitale Leeromgeving Meerjarenplan Upgrade Toledo (juli) Course-copy (augustus) Concrete projecten in het onderwijs: – Adaptieve opdrachten.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
‘Digiborden zijn de duurste beamers die binnen Fontys gebruikt worden.’ (Pedro, gastdocent) AV-Roadmap Eerst het doel, dan de tool!
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Studietijdmeting met KronosMetis Pedagogische wetenschappen Educatieve studies Onderwijskunde Educational studies SLO gedragswetenschappen Verantwoordelijke.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Docentvaardigheden ICT
Bijeenkomst ‘Blended Learning’ 22 maart 2016
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
WEBCAST.rsm.nl Arthur Oink.
De didactische meerwaarde van flipping the classroom
ETUDE Toetsservicesysteem
Christine Lippens Universiteit Antwerpen - TEW
Kennisclip Web toepassingen
Bevraging m.b.t. studiekeuze
Fabels en feiten 1ste bachelor psychologie
Waarom maken zo weinig docenten instructiefilmpjes?
The Future Teacher 3.0.
PUBLIEK Projector 2+
Transcript van de presentatie:

Webcolleges voor multicampus onderwijs Johan Van den Bossche (KU Leuven@KAHO) Annemie Vermeyen (KAHO Sint-Lieven)

Overzicht Inleiding Opnames van lessen Waarom? Media design Technologie Bevragingen van docenten en studenten Screencast van in scene gezette lessen

Overzicht Inleiding Opnames van lessen Waarom? Media design Technologie Bevragingen van docenten en studenten Screencast van in scene gezette lessen

OOF: “Didactische scenario’s voor een goed gebruik van webcolleges” Inleiding

Webcolleges: een ruime definitie Een webcollege is een instructiemethode waarbij (de combinatie van) video, geluid en digitaal presentatiemateriaal geregistreerd worden en vervolgens via het internet, Toledo of i-pod (mobile learning) ter beschikking wordt gesteld aan de student. Het kan een volledig opgenomen college zijn, of fragmenten of highlights ervan, of het kan bestaan uit in scene gezette opnames (buiten de les). Inleiding

Didactische scenario’s Tips: Hoe gebruiken bij activerend leren Ontwerp van een webcollege Productiemethoden en software Inleiding

Didactische scenario’s Pilootprojecten: Labo en praktijk Webcolleges aangeboden na het hoorcollege Webcolleges aangeboden voor het hoorcollege Monitoraat en bijspijkeren Live processen en experimenten Inleiding

Webcolleges en multicampus? Reductie contacturen Minder verplaatsingen docent Campus “thuis” Verdere troeven Flexibiliteit Diversiteit Begeleid zelfstandig leren Inleiding

Overzicht Inleiding Opnames van lessen Waarom? Media design Technologie Bevragingen van docenten en studenten Screencast van in scene gezette lessen

Kritiek “Studenten zullen niet meer naar de les komen ..” “Videocolleges maken is voor specialisten ..” “Hoorcolleges zijn saai, videocolleges zijn nog saaier” Opnames van lessen

Waarom? Vervanging van traditioneel hoorcollege Afstandsstudent Flexibilisering => overlap in ISP Multicampus Transportprobleem Herhaling / verwerking van leerstof Opnames van lessen

Media design Hoe geeft de docent les? PPT en/of krijtbord? Worden er demonstraties uitgevoerd in de les? Is er interactie met het publiek? Opnames van lessen

Media design Wat zijn de opnamefaciliteiten binnen de instelling? Extra Adaptieve snelheid Inhoudsopgave Opnames van lessen

Technologie Automatische opnamesystemen Zeer snelle evolutie Duur Commerciële systemen: Mediasite (60 000 euro) Opnames van lessen

Technologie Cameraman Arbeidsintensief => Duur Weinig inspanning van docent Opnames van lessen

Technologie Eigen systeem Associatie KU Leuven (3000 euro / jaar) Opname via webcam van docent Screencast Mobiele unit Distributie video’s via videolab Kniptool Hoofdstukindeling Opnames van lessen

Digitale borden Voordeel: Sterke gelijkenis met krijtbord Nadeel (Voorlopig) beperkte afmetingen Enkel gebruik voor kleine groepen Docent niet in beeld Opnames van lessen

Interactief beeldscherm Voordeel: Gebruik bij grote groepen Docent met gezicht naar student Nadeel Docent is minder beweeglijk Opnames van lessen

Tablets Voordeel: Gebruik bij grote groepen Docent met gezicht naar student Goedkoop Draagbaar “pengevoel” Nadeel Docent is minder beweeglijk Opnames van lessen

proefproject Lessen fysica en wiskunde in Ba1 opleiding industrieel ingenieur 280 studenten Lessen werden opgenomen en waren dag nadien beschikbaar via Toledo opnames van lessen

Bevraging docenten Zeer positief Onterechte vrees dat studenten zouden afwezig blijven plan: webcolleges -> warming up kennisclips opnames van lessen

Bevraging studenten (N=230) Ongeveer 50% van de studenten keek naar twee of meer opnames fysica of wiskunde (enkel deze studenten werden opgenomen in verdere analyse) Studenten gebruiken webcolleges om verschillende redenen: Aantal antwoorden vervanging van een hoorcollege 48 verwerking van een hoorcollege 39 herhaling van een groter gedeelte van de cursus 42 voorbereiding van het examen. 49 opnames van lessen

opnames van lessen

opnames van lessen

opnames van lessen

Studenten vinden niet dat een webcollege de les kan vervangen Studenten vinden niet dat een webcollege de les kan vervangen. In onderstaande figuur ziet u het antwoord op de vraag: “de hoorcolleges kunnen volledig vervangen worden door webcolleges”. opnames van lessen

opnames van lessen

opnames van lessen

Besluit Webcolleges zijn een goeie vervanging van een gemist hoorcollege Webcolleges motiveren studenten Studenten hebben gevoel dat ze er een betere score door behalen Studenten beginnen er niet massaal door te brossen  multicampus: momenteel binnen FIIW in gebruik voor “labobaden” opnames van lessen

Overzicht Inleiding Opnames van lessen Waarom? Media design Technologie Bevragingen van docenten en studenten Screencast van in scene gezette lessen

Screencasts Screencasts zijn registraties van alles wat er zich op computerscherm afspeelt (bvb PPT) Docent spreekt commentaar in, zet er tekst onder, … screencasts

Waarom screencast? Voorbereiding van hoorcollege (flipped classroom) Voorbereiding van labo (vb. labobaden) Remediëring Lesopname … screencasts

Voor- en nadelen Voordelen: gemakkelijke manier om leermaterialen te verrijken. gemakkelijk te bewerken de benodigde hard- en software zijn zeer goedkoop in vergelijking met lesopnamesystemen. Nadelen Het maken van een screencast vergt een degelijke voorbereiding en vraagt dus tijd. men legt de lat voor zichtzelf vaak te hoog.  arbeidsintensiever dan live lesopname. screencasts

Software …. screencasts

Distributie screencasts

Vragen?