Zorg-op-Afstand: co-creatie centraal in aanpak Congres GGZ Centraal 2 oktober 2012 Tom Bos
2 Even voorstellen…
Arkin: introductie
4 Arkin en e-health: overzicht 2012 Jellinek Online: volledig online behandeling lichte verslaving (chat) Jellinek: blended behandeling LT 2 (matige verslaving) Jellinek: Craft voor naastbetrokkenen (optie: beeldbellen; november) Novarum: diverse e-tools, psycho-educatie en opdrachten (november) Mentrum: zorg-op-afstand
5 Zorg-op-Afstand
6 Zorg-op-Afstand: uitgangspunten Passend in strategie Aansluiten bij wensen gebruikers (langerdurende psychiatrie) Totaalconcept: videobellen plus content ter ondersteuning opbouw van een zo zelfstandig mogelijk bestaan in de samenleving Low-cost: – bestaande systemen te duur
7 Oplossing: zelf een concept ontwikkelen op basis van co-creatie
8 Stap 1: in gesprek met de doelgroep Waar worden we blij van: elkaar ook kunnen zien in plaats van alleen horen; vaker korter contact met de begeleider i.p.v. 1x lang; vaker contact in een periode dat je het moeilijk hebt; contact met andere cliënten en naastbetrokkenen; kan vereenzaming tegen gaan; Meer/ betere aandacht voor de cliënt; Wat vinden we belangrijk: ZOA is aanvulling op f-2-f, geen vervanging ervan; niet bij een callcenter terechtkomen, maar bij een bekend persoon; gebruik van ZOA is een keuze, het hoeft niet; dat hulpverleners en cliënten nog wel de deur uitkomen;
9 Stap 1: in gesprek met de doelgroep (vervolg) Contact naastbetrokkenen Medicatie- begeleiding Instructie- filmpjes Internetten Agenda Buurtinfo Contact lotgenoten Leuke dingen Vacatures Contact zorgverleners Kookrecepten “Marktplaats” Praktische info over huis Functionaliteiten/content
10 Stap 2: toetsing output cliënten aan strategie
11 Stap 3: keuze platform
12 Stap 4: centrale rol cliënten in projectgroep Cliënten participeren in projectgroep – Bepalen functionaliteiten en verzamelen content – Ontwikkeling, usability platform – Testen platform – Eindredactie informatiemateriaal deelnemers – Werven en voorlichten potentiële deelnemers
13 Stap 5: cliënten helpen bij opleveren computers Probleem: niet alle deelnemers beschikken over een computer Oplossing: inzet cliënten (Roads/dagbesteding) – Knappen afgeschreven computers op – Installeren software, webcam en headset – Installeren computer bij deelnemers
14 Stap 6: cliënten helpen bij training computergebruik Probleem: niet alle deelnemers kunnen met een computer omgaan Oplossing: inzet cliënten (Roads/dagbesteding) – Cursus computergebruik voor deelnemers
15 Stap 7: cliënten inzetten bij uitrol Cliënten Roads (dagbesteding): – Leveren en installeren computers deelnemers – Sluiten indien nodig internetverbinding aan – Helpdeskfunctie voor technische problemen computer Cliënten/projectgroepleden ondersteunen deelnemers bij vragen
16 Pilot 30 cliënten (IJburg/Diemen) 1 wijkteam Beeldbellen: – Dagelijks beeldbelspreekuur – Op afspraak – Daarbuiten voor spoed: beeldbellen via iphone Start: augustus; looptijd 12 maanden Daarna evaluatie
17 Demo
Dank voor uw aandacht