Fietsparkeren in Delft Presentatie voor Fietsberaad Sr. Beleidsmedewerker verkeer en vervoer m.n. met fiets bezig; fietsbeleid + coordineren van fietsprojecten Maaike konijn; Fiets (m.n. stallen), Verkeersveiligheid en Wijkwerk Mirjam van Oers Maaike Konijn
Delft 95.000 inwoners compacte, dichtbevolkte stad tussen Rotterdam en Den Haag Westland; wateringen, naaldwijk Midden delfland; schipluiden, maasland, den hoorn Groot aantal kernen liggen binnen fietsafstand van 7,5 km. Binnen straal wonen 2.000.000 mensen; grote potentiele doelgroep voor fiets
Herkomstzijde fietsparkeren Bij woningen waar voor de fiets geen goede stallingsvoorziening is, biedt Delft; Trommels Buurtstallingen Fietsklemmen in openbare ruimte Binnenstad en aantal historische wijken in delft, bovenwoningen, geen achterom; geen inpandig ruimte om fiets te stallen; Voor deze groep zorgt de gemeente voor realisatie van een fietstrommel of buurtstalling
Bestemmingszijde fietsparkeren Bewaakte stallingen Schoolstallingen Klemmen in openbare ruimte
Trommels Succesvol; 35 trommels vanaf 1999, waarvan 17 in laatste 2 jaar Realisatiekosten € 5.000,- / € 7.000 5 plekken per trommel Bijdrage huurder € 6,80 per fiets per maand Trommels worden kostendekkend geëxploiteerd door stichting Biesieklette + Makkelijk inpasbaar + Relatief goedkoop +/- Uiterlijk Vandalismegevoelig Inpasbaarheid historische Binnenstad Comfort overdekte afsluitbare stalling in openbare ruimte Voorwaarde
Buurtstalling Groeimodel trommels -> buurtstalling 2 buurtstallingen actief, 1 in ontwikkeling Bijdrage huurder € 6,80 per fiets per maand Buurtstallingen worden kostendekkend geëxploiteerd door stichting Biesieklette + Buurtstallingen hoog comfort / gebruiksgemak + Niet opvallend in omgeving Soms relatief duur (meeliften met bouwplannen) Moeilijk i.v.m. verkrijgen van geschikte ruimte 52 plaatsen Huurders krijgen sleutel van het pand
Bewaakte stallingen Niet inpandig bewaakte stallingen: Oude Langedijk (150 pl.) WC In den Hoven (50 pl.) Inpandige stalling: Station (2.600 pl.) v.a. begin 2007: Zuidpoort (200 pl.) serviceverlening (centrum, 150 plaatsen, geopend tijdens winkeltijden) (50 plaatsen, geopend tijdens winkeltijden) Zuidpoort; binnenstad; ook avond en nachtopening ivm uitgaansgebied (reparatie, kluisjes, buggyverhuur etc.) Exploitatie stichting Biesieklette
Schoolstallingen Subsidie bewaakte fietsenstallingen op middelbare scholen Uitbreiding fietsparkeercapaciteit basisscholen 5.000 euro per locatie. Scholen regelen zelf dat de bewaakte fietsenstalling er komt te staan; beheerd door biesieklette Gemeente kan ondersteunen in realiseren Op basis van facturaties krijgen scholen subsidiebedrag Alle scholen brief gestuurd met mogelijkheid erin; 4tal locaties gerealiseerd
Klemmen in de openbare ruimte Eisen: Gebruiksvriendelijk Goed inpasbaar in stadsbeeld Toepassing: Tulips: bij gebundeld fietsparkeren zoals bij OV-haltes en bewaakte fietsen- stallingen Nietjes: op overige locaties en in de historische binnenstad Gebruikersvriendelijk; aanbindmogelijkheid, kans op diefstal lager
Budget fietsparkeren (FietsActiePlan 2005 t/m 2010) Fietstrommels; 175.000 euro ( 25 st.) -> onvoldoende Buurtstallingen; 30.000 euro Uitbreiding / vervanging fietsklemmen openbare ruimte; 350.000 euro ( 3.000 fietsparkeerplaatsen) -> onvoldoende Uitbreiding klemmen bij basisscholen 50.000 euro Bewaakte fietsenstallingen binnenstad; 80.000 euro (uit FAP) Bewaakte fietsenstalling middelbare scholen; per stalling 5.000 euro gemeentesubsidie Exploitatie-bijdrage; 70.000 euro per jaar Extra service bewaakte stallingen; 50.000 euro TOTAAL: 1.100.000 EURO 2005 t/m 2010 (daarnaast nog fietsparkeren in projecten)
Handhaving fietsparkeren -1 Waar? Stationsgebied Binnenstad: Markt Oude Langedijk Bastiaanplein Wanneer? Station: vanaf januari 2005 Binnenstad (proef): vanaf april 2006 Wrakken (overal, 2 weken na stickering) Weesfietsen (overal, 4 weken na stickeren) Fout geparkeerde fietsen (op specifieke locaties)
Handhaving fietsparkeren-2 Wat? Wrakken Weesfietsen Fout geparkeerde fietsen Waarom? Optimale benutting klemmen/ oneigenlijk gebruik tegen gaan Bevorderen verkeersveiligheid / toegankelijkheid Beeldkwaliteitsaspecten Wrakken (overal, 2 weken na stickering) Weesfietsen (overal, 4 weken na stickeren) Fout geparkeerde fietsen (op specifieke locaties) Binnenstad: Markt, Bastiaanplein Oude Langedijk
Handhaving fietsparkeren-3 Proces van plan tot uitvoering handhaving Inventarisatie Uitbreiding aantal en kwaliteit klemmen Communicatie / voorlichting Proef handhaving op specifieke locaties Continu monitoring nodig i.v.m. groeiende vraag Inventarisatie (telling capaciteit, bezetting, losse fietsen) en Uitbreiding klemmen (op probleemlocaties) -> najaar 2004 / vooorjaar 2005 Station: 500 klemmen uitbreiding n: 2400 fietsparkeerplekken in openbare ruimte Binnenstad: 750 nieuw/400 oude vervangen -> 1140 fietsparkeerplekken extra totaal nu: 3000 fietsparkeerplekken Communicatie / voorlichting: Veel gecommuniceerd / maanden van tevoren; publicaties in krant, flyers, advertenties. Op station delft handhaving vanaf 1 jan. 2005; binnenstad; v.a. april 2006 Continu monitoring nodig i.v.m. groeiende vraag
Effect handhaving Gedragsverandering fietsparkeren; betere benutting van klemmen (bezettingsgraad van 20-80% naar 80-100%) Ordelijker beeld pleinen Vergroten veiligheid station + Oude Langedijk Niet op alle plekken geaccepteerd (ivm onvoldoende capaciteit) Monitoring; aantal klemmen, bezetting, voorlichting/communicatie, waar wanneer handhaven ?? Eind 2006; beslissing doorgaan of aanpassen handhavingsbeleid
Vragen / discussie ? Voor- en nadelen verschillende stallingsvormen (trommels, buurtstallingen, klemmen, bewaakt/onbewaakt, …) Wanneer behoefte fietsparkeren wel of niet faciliteren? Waar wel of niet handhaven? … Inventarisatie (telling capaciteit, bezetting, losse fietsen) Uitbreiding klemmen (op probleemlocaties) Proef handhaving op specifieke locaties Continu monitoring nodig i.v.m. groeiende vraag proefperiode najaar 2005 tot eind 2006