Fietsparkeren in Delft

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Fietsersbond en gemeenten Bijeenkomst Fietsberaad
Advertisements

De stad denkt mee en doet mee 1 • Waardering voor grote betrokkenheid bij binnenstad • Belangenorganisaties bieden rapport aan over groen, na eerdere rapporten.
Regionale opzet van een Fietsdepot
Arjan Klapwijk Beleidsmedewerker openbaar vervoer Gemeente Tilburg
Gemeentelijk Fietsbeleid NHL 2008 – mei 2009.
Beheer fietsparkeren bij stations
Stationsomgeving Zutphen
Prins Bernhard Cultuur Fonds Limburg Hoe kunnen we elkaar versterken? Paul Geraets Presentatie d.d
integrale aanpak graffiti Leeuwarden
Met de trein naar Nemo 1 We vertrekken met de fiets vanaf school.
Presentatie Fietsberaad
De verschillende fasen in de elektronische noterings- procedure.
Mariska Warnars Coördinator SBIR cyber security Agentschap NL
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Presentatie commissie bestuur en werk van 22 mei Stand van zaken vormen klantcontactcentrum.
Stallen in het stationsgebied Kosten en opbrengsten Capaciteit en prijs.
Jan van der Horst, Fietsersbond Utrecht Stad
Handhaving fietsparkeren
T h e q u a l i t y m a k e r s 10 juli 2014 VAB bijeenkomst 10 maart Uitvoering GMO bij FresQ Loek Jochems.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
gemeentelijk Fietsparkeer-Management-Systeem
Workshop Wonen en Zorg Maatschappelijk Kosten Baten Analyse
REKENEN.
Lock’n’Go. Dienstverlener veilig fietsparkeren Lock’n’Go stalling Beheer, service & onderhoud Eigen klantenservice Partners: Wat is Lock’n’Go ?
Inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
Leidraad fietsparkeren 10 maart Rico Andriesse Beeld plaatsen ter grootte van dit kader.
Welkom!.
Kwaliteitsnormen fietsparkeervoorzieningen bij BTM-haltes Otto van Boggelen, coördinator Fietsberaad.
Nieuwe technieken in stallingen 9 juni Soorten Stationsstallingen  Onbewaakt (maaiveld, gratis)  Bewaakt (gebouwd) Gratis met toezicht Betaald,
Fietsbeleid in Culemborg
Kwaliteitsnormen fietsparkeervoorzieningen bij BTM-haltes Otto van Boggelen, coördinator Fietsberaad.
Fietsparkeren bij Bus, Tram en Metro in de Stadsregio Amsterdam Maarten Bakker Fietsberaad
Tilburg parkeert de fiets Fietsparkeerplan
Jaarbeurs Utrecht, 21 september 2006 Fiets (parkeer) beleid …aan haar centrum, o.a. met:
Wielwijk Fietst!. Aanleiding Europees project gericht op verbetering van de mobiliteit. Keuze voor Wielwijk.
2 november 2006 NS Fiets 2 november 2006 Ben van Westing Directeur.
Fietsparkeerplan Veghel-centrum
Gratis Bewaakt Stallen
1 fietsenstallen Leiden CS H. van Zeijl. 2 inhoud Ervaringen in Leiden vertrekpunt oude situatie nieuwe ontwikkelingen beheer openbare ruimte prognoses.
Fietsbeleid in Limburg
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit Dienst Stedelijke Ontwikkeling
Fietsparkeren Spoorzone Delft
StadsFerry Nieuwe Maas Het Rotterdamse OV krijgt een nieuwe dimensie Fred van der Blij.
Veilig op weg effecten stadsregionaal beleid sociale veiligheid presentatie portefeuillehoudersoverleg Verkeer en Vervoer 12 januari 2012.
Portefeuillehoudersoverleg VV stadsregio Rotterdam
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
Klimaatneutraal ’s-Hertogenbosch
Huisvesting Nijmegen Mariëtte van Dorst, bestuurder Hera
Funerarium te Amsterdam Real Estate & Housing – Bsc 6.
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
Voorlopige overslagcijfers 2009 Hans Smits President-directeur Havenbedrijf Rotterdam 30 december 2009.
Hoe fietsvriendelijk is Den Haag? De visie van de Fietsersbond afdeling Haagse regio.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Maatschappelijk vastgoed van kostenpost naar waardemaker Marc van Leent, initiator de Kopgroep 2 april 2008.
Max van der Poel Gyor Moore Xander Kerasovopoulos Micheal Bosker.
Fietsparkeren in Dordrecht anno Agenda Proces Kader meten Fietsparkeur Geschiedenis Oordelen en aanbevelingen.
Spoorzone, ambitie-niveau
wonen in the White Gilbert Deley Managing Director
Gemeente Rotterdam Xandra de Vroom Jeugd, Onderwijs en Samenleving 8 december 2009 Denken Voelen Doen. Het subsidiekader.
Welkom Tymon de Weger, voorzitter Fietsberaad. Fietsparkeren = actueel P = voorwaarde voor elke fietsverplaatsing Positieve ontwikkeling met ‘uitdagingen’
Succesvol fietsparkeerbeleid
Aanpak Verkeersonveiligheid Fietsverkeer 17 april 2014.
veelzijdig en flexibel in fietsen
1 Fietsen met voorrang Vierjarenprogramma fiets Haaglanden Dick de Korte.
Leerplan Centrum Den Hoorn Eindwerkstuk RE&H Opsteller: Remko Bentvelsen Mark den Heijer Docent:H. Vande Putte Datum:
Het Vlaamse fietsbeleid door een Nederlandse bril
Hansenstraat wil uit de vergetelheid….  Doel/aanleiding Leefbaarheid en veiligheid in de wijk vergroten, door een mooier, veiliger en meer sociaal straatbeeld.
Fietsenstallingen Buurtstallingen Fietstrommels Parkeergarages Gevonden Voorwerpen Fietsendepots += Microjobs Onderhoud openbare ruimte Klein onderhoud.
Welkom! 13:30 uur: Opening en welkom DEEL I: Bijeenkomst
Fietsparkeren in Zwolle
Transcript van de presentatie:

Fietsparkeren in Delft Presentatie voor Fietsberaad Sr. Beleidsmedewerker verkeer en vervoer m.n. met fiets bezig; fietsbeleid + coordineren van fietsprojecten Maaike konijn; Fiets (m.n. stallen), Verkeersveiligheid en Wijkwerk Mirjam van Oers Maaike Konijn

Delft 95.000 inwoners compacte, dichtbevolkte stad tussen Rotterdam en Den Haag Westland; wateringen, naaldwijk Midden delfland; schipluiden, maasland, den hoorn Groot aantal kernen liggen binnen fietsafstand van 7,5 km. Binnen straal wonen 2.000.000 mensen; grote potentiele doelgroep voor fiets

Herkomstzijde fietsparkeren Bij woningen waar voor de fiets geen goede stallingsvoorziening is, biedt Delft; Trommels Buurtstallingen Fietsklemmen in openbare ruimte Binnenstad en aantal historische wijken in delft, bovenwoningen, geen achterom; geen inpandig ruimte om fiets te stallen; Voor deze groep zorgt de gemeente voor realisatie van een fietstrommel of buurtstalling

Bestemmingszijde fietsparkeren Bewaakte stallingen Schoolstallingen Klemmen in openbare ruimte

Trommels Succesvol; 35 trommels vanaf 1999, waarvan 17 in laatste 2 jaar Realisatiekosten € 5.000,- / € 7.000 5 plekken per trommel Bijdrage huurder € 6,80 per fiets per maand Trommels worden kostendekkend geëxploiteerd door stichting Biesieklette + Makkelijk inpasbaar + Relatief goedkoop +/- Uiterlijk Vandalismegevoelig Inpasbaarheid historische Binnenstad Comfort overdekte afsluitbare stalling in openbare ruimte Voorwaarde

Buurtstalling Groeimodel trommels -> buurtstalling 2 buurtstallingen actief, 1 in ontwikkeling Bijdrage huurder € 6,80 per fiets per maand Buurtstallingen worden kostendekkend geëxploiteerd door stichting Biesieklette + Buurtstallingen hoog comfort / gebruiksgemak + Niet opvallend in omgeving Soms relatief duur (meeliften met bouwplannen) Moeilijk i.v.m. verkrijgen van geschikte ruimte 52 plaatsen Huurders krijgen sleutel van het pand

Bewaakte stallingen Niet inpandig bewaakte stallingen: Oude Langedijk (150 pl.) WC In den Hoven (50 pl.) Inpandige stalling: Station (2.600 pl.) v.a. begin 2007: Zuidpoort (200 pl.)  serviceverlening (centrum, 150 plaatsen, geopend tijdens winkeltijden) (50 plaatsen, geopend tijdens winkeltijden) Zuidpoort; binnenstad; ook avond en nachtopening ivm uitgaansgebied (reparatie, kluisjes, buggyverhuur etc.) Exploitatie stichting Biesieklette

Schoolstallingen Subsidie bewaakte fietsenstallingen op middelbare scholen Uitbreiding fietsparkeercapaciteit basisscholen 5.000 euro per locatie. Scholen regelen zelf dat de bewaakte fietsenstalling er komt te staan; beheerd door biesieklette Gemeente kan ondersteunen in realiseren Op basis van facturaties krijgen scholen subsidiebedrag Alle scholen brief gestuurd met mogelijkheid erin; 4tal locaties gerealiseerd

Klemmen in de openbare ruimte Eisen: Gebruiksvriendelijk Goed inpasbaar in stadsbeeld Toepassing: Tulips: bij gebundeld fietsparkeren zoals bij OV-haltes en bewaakte fietsen- stallingen Nietjes: op overige locaties en in de historische binnenstad Gebruikersvriendelijk; aanbindmogelijkheid, kans op diefstal lager

Budget fietsparkeren (FietsActiePlan 2005 t/m 2010) Fietstrommels; 175.000 euro ( 25 st.) -> onvoldoende Buurtstallingen; 30.000 euro Uitbreiding / vervanging fietsklemmen openbare ruimte; 350.000 euro ( 3.000 fietsparkeerplaatsen) -> onvoldoende Uitbreiding klemmen bij basisscholen 50.000 euro Bewaakte fietsenstallingen binnenstad; 80.000 euro (uit FAP) Bewaakte fietsenstalling middelbare scholen; per stalling 5.000 euro gemeentesubsidie Exploitatie-bijdrage; 70.000 euro per jaar Extra service bewaakte stallingen; 50.000 euro TOTAAL:  1.100.000 EURO 2005 t/m 2010 (daarnaast nog fietsparkeren in projecten)

Handhaving fietsparkeren -1 Waar? Stationsgebied Binnenstad: Markt Oude Langedijk Bastiaanplein Wanneer? Station: vanaf januari 2005 Binnenstad (proef): vanaf april 2006 Wrakken (overal, 2 weken na stickering) Weesfietsen (overal, 4 weken na stickeren) Fout geparkeerde fietsen (op specifieke locaties)

Handhaving fietsparkeren-2 Wat? Wrakken Weesfietsen Fout geparkeerde fietsen Waarom? Optimale benutting klemmen/ oneigenlijk gebruik tegen gaan Bevorderen verkeersveiligheid / toegankelijkheid Beeldkwaliteitsaspecten Wrakken (overal, 2 weken na stickering) Weesfietsen (overal, 4 weken na stickeren) Fout geparkeerde fietsen (op specifieke locaties) Binnenstad: Markt, Bastiaanplein Oude Langedijk

Handhaving fietsparkeren-3 Proces van plan tot uitvoering handhaving Inventarisatie Uitbreiding aantal en kwaliteit klemmen Communicatie / voorlichting Proef handhaving op specifieke locaties Continu monitoring nodig i.v.m. groeiende vraag Inventarisatie (telling capaciteit, bezetting, losse fietsen) en Uitbreiding klemmen (op probleemlocaties) -> najaar 2004 / vooorjaar 2005 Station: 500 klemmen uitbreiding n: 2400 fietsparkeerplekken in openbare ruimte Binnenstad: 750 nieuw/400 oude vervangen -> 1140 fietsparkeerplekken extra  totaal nu: 3000 fietsparkeerplekken Communicatie / voorlichting: Veel gecommuniceerd / maanden van tevoren; publicaties in krant, flyers, advertenties. Op station delft handhaving vanaf 1 jan. 2005; binnenstad; v.a. april 2006 Continu monitoring nodig i.v.m. groeiende vraag

Effect handhaving Gedragsverandering fietsparkeren; betere benutting van klemmen (bezettingsgraad van 20-80% naar 80-100%) Ordelijker beeld pleinen Vergroten veiligheid station + Oude Langedijk Niet op alle plekken geaccepteerd (ivm onvoldoende capaciteit) Monitoring; aantal klemmen, bezetting, voorlichting/communicatie, waar wanneer handhaven ??  Eind 2006; beslissing doorgaan of aanpassen handhavingsbeleid

Vragen / discussie ? Voor- en nadelen verschillende stallingsvormen (trommels, buurtstallingen, klemmen, bewaakt/onbewaakt, …) Wanneer behoefte fietsparkeren wel of niet faciliteren? Waar wel of niet handhaven? … Inventarisatie (telling capaciteit, bezetting, losse fietsen) Uitbreiding klemmen (op probleemlocaties) Proef handhaving op specifieke locaties Continu monitoring nodig i.v.m. groeiende vraag proefperiode najaar 2005 tot eind 2006