De vakmentor als begeleider als coach

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PAL Peer assisted learning Peer support in het onderwijs
Advertisements

situationeel leiderschap
een didactiek voor opleiden op school
Een LOEP-onderzoek/Self-study project Elien Peeters  
Het Toverbos, opleidingsaanbod.. Toelichting ‘Het Toverbos’ binnen de opleiding: • Onderzoekstraject • Feedback studenten • Proeftraject • Ideaal traject.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Welkom Workshop Arbeidstoeleiding – Hoe pak ik het methodisch aan ?
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Werken met Didiclass Een oefeninstrument voor opleiders en coaches.
Opleiding Onderwijsassistent
Collectief portfolio groep 3
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Transparantie bij evaluatie van stages Ann Deketelaere Dienst Onderwijs Faculteit Geneeskunde 19 november 2009 Studiedag Associatie: waarderen van leren.
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
Kansrijke combinatiegroepen
Effectieve instructie
BEGELEIDING EN COACHING Tafeltennistrainer 2. Opleidingen Begeleiden en coachen 1. Begeleiden en coachen. –Belang en verschillen. Voorbeeld, normen en.
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
PEDAGOGISCHE STAGE Plantijn Hogeschool.
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
School Video Interactie Begeleiding
ICT bijeenkomst 25 januari 2007
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
Voorbereid op Stage Les 4.
GROEPSDYNAMICA voor Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen
Stagecoördinatie op De Rank
Begeleiden, hoe doe je dat?
2rootje ‘Dat is uit de kunst’
Communiceren met Marloes
Werkveldconferentie 23 april 2014
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Vervolg: Praktijksituatie TN Stand van zaken generatie 2002 en 2003 Alternatief voor rendementverhoging - Opzet doorlopend mentoraat bachelor TN - Nieuwe.
Workshop Reflecteren.
Van HR netwerk naar P&O netwerk Voorstel vanuit “P&O Kenniskruispunt”
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Netwerk kinderzorg 19 maart 2015.
Van groep 8 naar klas 1 Het Nieuwe Eemland Amersfoort
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Een gezamenlijke uitdaging
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
Peer support op Cartesius  Systematische en structurele begeleiding van een jongerejaars leerling door een ouderejaars leerling.  Peers, uit het Engels:
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Van groep 8 naar klas 1 Maaike Swets rector Het Nieuwe Eemland
ZESC – Situationeel leiderschap
Cursus vrijwilligers werven
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Reflectie reflecteren is een vorm van oriëntering achteraf, dat wil zeggen, nadat een handeling (of reeks van handelingen) voltrokken is, bezint de handelende.
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Zorg bij impact van agressie-incidenten.
Voorlichtingsbijeenkomst LOB 3h/v
Transcript van de presentatie:

De vakmentor als begeleider als coach Mentorendag SLO-LO 28 oktober 2009

coachen = begeleiden naar Mentor = coach coachen = begeleiden naar zelfstandigheid

Mentor Stagiair Inkijken van en overleg inzake lesvoorbereiding Observeren tijdens de les Reflectiegesprek na de les

Reflectiegesprek de stagiair doen terugblikken & doen (na)denken TIJD NEMEN!

Reflectiegesprek na de les Hoe pak je dit aan? Vbn. …. Ervaar je problemen? Welke? Bespreking in kleine groepjes

Reflectie: aanpak - problemen ONDERSTEUNEN BEGELEIDEN DELEGEREN INSTRUCTIE geven

Reflectie: aanpak - problemen Advies geven = KORTE termijnoplossing: - snel - weinig tijd Corrigeren Praktische tips INSTRUCTIE geven Tips aanreiken Af-/aanraden

Reflectie: aanpak - problemen Gerust stellen Vooruit kijken Betrokkenheid Richting geven Bevestigen/aanmoedigen ONDERSTEUNEN BEGELEIDEN Analyseren Steunen/houvast Waarderen Vragen stellen Loslaten = LANGE termijnoplossing en vraagt voldoende tijd! DELEGEREN Innovatie Uitdagen

Situationeel begeleiden( Hersey&Blanchard) van een stagiair door een vakmentor Ondersteunend Begeleidend Delegerend Instruerend Dit traject wordt telkens opnieuw doorlopen bij: aanvang stage nieuw thema nieuwe klas nieuwe stageschool …

Situationeel begeleiden (Hersey&Blanchard) van een stagiair door een vakmentor Het doorlopen van dit traject verschilt in snelheid afhankelijk van lesgeefcompetenties van de stagiair: inhoud didactisch optreden management beschikbare tijd mentor Ondersteunend Begeleidend Delegerend Instruerend

Rol van de vakmentor = begeleiden = instructie geven = ondersteunen = delegeren = de stagiair telkens opnieuw gepast coachen totdat je hem volledig kan loslaten…

Interessante literatuur Referenties Cautreels P. (2008) Met beginnende leraren op weg naar professionaliteit, Plantyn N.V., Mechelen. Hersey P.(1985) The Situationel Leader, Warner,New York. Interessante literatuur Deketelaere A., Kelchtermans G., Robben D., Sondervorst R. (2004) Samen voor de spiegel, Wolters Plantyn, Mechelen. Kok J., Konig A., te Lintelo H. (1983) Het begeleidingsgesprek in de opleiding, KPC, ‘s Hertogenbosch.