Docentium, een voorbeeld van een leergemeenschap Hoe leraren elkaar ondersteunen bij het professionaliseren van elkaar.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ICT op school.
Advertisements

Ruimte voor vertrouwen Rob Vink
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
De MR op Praktijkonderwijs Zeist
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Gemaakt door Odessa koorevaar
Welkom. VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs.
23 JANUARI 2007 MBO CENTRAALMBO CENTRAAL Ageeth Jorna (lekker-werken.nl)
HGW en gesprekken met leerlingen
Start-upconferentie Opleiden in school (v)so 31 mei 2006
First ID project College de Meer Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
Startbijeenkomst netwerk Taal Havo en Vwo Lydia van Deelen – Meeng, managing consultant CPS M:
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Workshop Wat is Opleiden in school? Hoe pak je het aan?
Hogescholen in Dialoog
Drieslag functioneel rekenen
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Adaptief onderwijs.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Het geven van een workshop
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Benieuwd naar wie ik ben ...
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Iedereen coach naar Jef Clement.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
First ID project Rosa Beroepscollege
First ID project Waterlant-Ydoorn
First ID project Hervormd Lyceum West Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
First ID project Bindelmeer College
Stichting werkkring 29 maart De beleidsagenda van de beroepsgroep.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Verandering “Fascinerend, stimulerend, effectief, actueel natuuronderwijs op de basisschool” Inspelen op natuurlijke nieuwsgierigheid naar aard, oorzaak.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Wie ik ben.
Passend Onderwijs: algemeen POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Docentenopleiding UV. 1,5 jaar, 35 bijeenkomsten HBO modulen en belevingsthema’s, apart voor kappers, schoonheidsspecialistes en voetverzorgers. Competentiegericht.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Klas B1…. PROGRAMMA Organisatie H/A 1 Praktische zaken Lesuitval Mentor & Ouders HIP uren Ouderavonden.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Workshop ‘visieversneller’
Zelfevaluatie en collegiale visitatie Arie Olthof Symposium Kwaliteit in Beeld 24 september 2007.
Motivatie & differentiatie
Alfrink College Pilot Zomerschool.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
LOB binnen Taalbrug DG.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam, maart 2009 Begeleiders: Rosa Rodrigues: Els Fonville-Kuhlmann:
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
Als je nog geen idee hebt …
Het is vandaag Girlsday! Speciale dag voor meisjes over bètawetenschappen, techniek en ICT!
SLC Assessment RUBEN SOL. Inhoud  Wie ik ben  Leerdoelen  Afsluiting.
Welkom. Waarom ben je naar de Meervouddag gekomen? 1.Lijkt me een interessant programma 2.Het is toch verplicht? 3.Gezellig met mijn collega’s een dagje.
‘Waalwijk Taalrijk’ 1 juni 2016 Workshop ‘Partnerschap met ouders‘ Karin Hoogeveen Sardes.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Leerlingen en social media
Lessen uit wetenschap en praktijk voor burgerschapsonderwijs
Lerarentekort 6 september 2017.
Vereniging NLT: groei naar volwassenheid
Toekomstgericht personeelsbeleid
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Koppeling visie en praktijk
Leerling- kenmerken Motivatie
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Transcript van de presentatie:

Docentium, een voorbeeld van een leergemeenschap Hoe leraren elkaar ondersteunen bij het professionaliseren van elkaar

Bevindingen Ontstaan Voorbereiding Start 1 e jaar Voortzetting 2 e jaar Bevindingen tot nu toe

Ontstaan Ervaringen projectgroep herziening basisvormingen –Hoe komt het toch dat docenten zich geen eigenaar voelen van hun eigen professionalisering? –Aankondiging Wet BiO

Voorbereiding Bestuurlijk overleg schooldirecties: Committment 5 schoolbesturen Projectaanvraag OCW »In overleg met SBL »Geen nascholingsaanbod »eigenaarschap Afvaardigen van 5 docenten per schoolbestuur voor een voorbereidende workshop Workshop: »Wat houdt je bezig? »Wat is je motivatie voor het docentschap? »Wat wil je leren?

Het 1 e jaar (2005 – 2006) Docent en leren Leerstijlen Uitdiepen discussie over het nieuwe leren Docent en beroep Bezoek UMCG Schoolbezoek Onderzoek IPB eigen school Docent en personeelsbeleid Zou ander beleid mij helpen het beroep beter uit te oefenen? Op zoek naar beroepstrots Bezoek Liverpool Docent en didactiek KAG-AL Op zoek naar leren Workshop activerende didactiek

Het 2 e jaar (2006 – 2007) Nieuwe themagroepen Onderwijscafé Miniconferenties Masterclasses Debatten Excursies

´Ik ben weer gemotiveerd.´ ´We hebben elkaars kwaliteiten benut.´ ´Ik pak dingen nu anders aan.´ ´We praten over zaken waar je anders niet aan toe komt.´ ´Het is goed om bij elkaar over de schutting te kijken.´ ´Ik ga weer met plezier naar m´n werk.´

Successen Praten over inhoud Bij een ander kijken Ideeën delen De school uit! Nieuwe docenten ontmoeten Belemmeringen Lesuitval Individuele ontplooiing  schoolontwikkeling Loyaliteit naar leerlingen (en schoolleiding)