Meeliftgedrag bij groepswerk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Advertisements

Innoveren voor gezondheid
Edushock leerfestival
WELKOM BIJ DIT SPEL VOOR HET EERSTE!!! DIT GAAT OVER: + en – tot 20 KLIK OP DE MUIS OM DE SPELREGELS TE LEZEN!!!
Handelingsgericht werken en de IB
ALLES WAT JE MOET WETEN OVER PERIODE 4 Samen naar het examen.
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
ALLES WAT JE MOET WETEN OVER PERIODE 4 Samen naar het examen.
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Studieloopbaancoaching
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Landbouwbreed Klaaswaal
Start.
Gemeentelijk gezondheidsbeleid met effect
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Vakcentrale 11 MVO en rol OR in waterbedrijven en laboratoria Lochem 18 November 2010.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Van leerdoel naar leeropbrengst
Portfolio Faculteit der Letteren
Organisatie cursus. WELKE opdrachten maken? WELKE opdrachten maken? HOE die opdrachten maken? HOE die opdrachten maken? Hoe worden de PUNTEN verdeeld?
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Professionele ontwikkeling
Onderwijsconferentie
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
Introductie workshop 1.
Collaborative learning in Teacher Education Samenwerkend leren op Pabo’s Het geplande, geïmplementeerde en ervaren curriculum Miranda de Hei - Wilfried.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
Beatrijs Vandecasteele & Luc Lemarcq
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
VERBAND MET TEKSTEN 9, 10 EN 11: HET GAAT OM SYNERGIE (p. 72)
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
1 Praktijkopleiderscyclus Cursussessie 1 Begeleiden en beoordelen.
Effecten van visualisatie van participatie tijdens CSCL
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
Watervogels herkennen
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
Leerlingen ontwikkelen apps
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Netwerken voor ondernemers Minor ondernemerschap
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
IA – LABELS Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
ZijActief Koningslust
Tip 7: wissel je werkvormen af
Major/Minor Marketing 18 maart Thema’s Plannen en strategieën uitwerken om markten te selecteren Producten en diensten: - ontwikkelen - prijs bepalen.
Wjk.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
In schooljaar hebben in Drenthe 300 mbo- studenten de opleiding zonder diploma verlaten.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Transcript van de presentatie:

Meeliftgedrag bij groepswerk Karin van der Borght, 29 april 2010

Wat wil ik vandaag doen? Aanleiding Korte theoretische achtergrond groepswerk Waarom vertoont een student meeliftgedrag? Hoe aan te pakken? Hoe te voorkomen?

Veel groepswerk bij LS&T Week 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Theorie College T T (Praktijk) (Labwerk/computer) Integrale opdracht Groepsopdracht

Invulling groepsopdracht Praktijkcasus (labwerk) Literatuurstudie Beoordeling: verslag, eindpresentatie, posterpresentatie, jurygesprek

Waarom dit onderwerp? Tijdens eigen opleiding geen ervaring mee gehad Meeliften is een terugkerend probleem

Meelifter Levert bewust geen of een minimale inspanning Profiteert van positieve beoordeling van het groepsproduct

Meeliften is onwenselijk Unfair t.o.v. groepsgenoten Meelifter leert niets (of weinig) Op diploma staat dat student over bepaalde competenties beschikt

Waarom groepswerk? Studenten leren: Een probleem op te lossen Samen te werken Problemen vanuit verschillende invalshoeken te bekijken Verantwoordelijk te zijn voor hun eigen leren Zich bewust te zijn van hun eigen rol in het groepsproces Reiser, 2001

Waarom groepswerk? Een student krijgt een opdracht “Wie leert, doet iets en wie niets doet, leert niet” Ervaringsleren (Kolb): leren is diepgaand als het op een of andere wijze gekoppeld is aan ervaring De Bie & Gerritse, 1999

Invulling groepsopdracht Coöperatief Collaboratief Structuur Minder structuur Verdeling taken Gelijke bijdrage groepsleden Natuurlijke interactie Kunstmatige interactie Duidelijke rol docent Autonomie groep Closed skills Open skills Strijbos et al., 2004; Rusman & Brand-Gruwel, 2006

Een goede groepsopdracht 5 componenten: Directe interactie, 2-6 studenten per groep Positieve wederzijdse afhankelijkheid Sociale vaardighede Individuele verantwoordelijkheid Evaluatie groepsprocessen Veenman et al., 2001

Groepsdynamiek Meerwaarde van een groep: Vertrouwen tussen groepsleden Gevoel van veiligheid binnen groep Rusman & Brand-Gruwel, 2006

Wanneer dit allemaal goed gaat… …krijg je perfect teamwork!

In de praktijk gaat het soms anders… Een meelifter in de groep!

Waarom meeliftgedrag? Intrinsieke versus extrinsieke motivatie Groepsgenoten nemen werk uit handen Weinig zelfvertrouwen Druk naast school (bijbaantjes, kroegcommissie, etc…)

Hoe pak je meeliftgedrag aan? Indien de groep het zelf aankaart: Geen probleem! Afspraken vastleggen tussen groep en meelifter + consequenties bij het niet nakomen

Wat als de groep het niet aankaart? Niets Hele groep aanspreken Meelifter aanspreken Groep aanspreken, meelifter niet Iets anders

Wat te doen met de beoordeling? Geen aanpassing: groepscijfer Individueel toetsen Individuele bijstelling cijfer a.d.h.v. groepsevaluatie Groep punten laten verdelen Iets anders

Hoe voorkom je meeliften? Individuele aansprakelijkheid Goede afspraken van tevoren over groepsproces Opdracht met structuur (deadlines, go/no go) Individueel beoordelen (of is dit tegenstrijdig met het doel van een groepsopdracht?)

Hoe voorkom je meeliften? Notoire meelifters bij elkaar in 1 groep Maak de opdracht interessant Realistische casussen Aansluiten bij belevingswereld (Wiki?) Accepteer dat het af en toe gebeurt Hebben jullie nog andere suggesties?

Gebruikte literatuur Strijbos JW & Martens RL, Group-based learning: Dynamic interactions in groups. EURO-CSCL Conference 2001, Maastricht. Strijbos JW, Martens RL & Jochems WMG, Designing for interactions: Six steps to designing computer-supported group-based learning. Computers & Education (2004), 42: 403-424. Rusman E & Brand-Gruwel S, Ontwerprichtlijnen voor online samenwerkend leren. Onderwijsinnovatie (maart 2006): 17-25. De Bie D & Gerritse JJ, Onderwijs als Opdracht. Bohn Stafleu van Lochem (1999), eerste druk, ISBN 9789031328550. Veenman S, Koenders L & Van der Burg M, Coöperatief leren in het voortgezet onderwijs: evaluatie van een scholingsprogramma. Pedagogiek 21 (3): 228-241

Vragen?