Meeliftgedrag bij groepswerk Karin van der Borght, 29 april 2010
Wat wil ik vandaag doen? Aanleiding Korte theoretische achtergrond groepswerk Waarom vertoont een student meeliftgedrag? Hoe aan te pakken? Hoe te voorkomen?
Veel groepswerk bij LS&T Week 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Theorie College T T (Praktijk) (Labwerk/computer) Integrale opdracht Groepsopdracht
Invulling groepsopdracht Praktijkcasus (labwerk) Literatuurstudie Beoordeling: verslag, eindpresentatie, posterpresentatie, jurygesprek
Waarom dit onderwerp? Tijdens eigen opleiding geen ervaring mee gehad Meeliften is een terugkerend probleem
Meelifter Levert bewust geen of een minimale inspanning Profiteert van positieve beoordeling van het groepsproduct
Meeliften is onwenselijk Unfair t.o.v. groepsgenoten Meelifter leert niets (of weinig) Op diploma staat dat student over bepaalde competenties beschikt
Waarom groepswerk? Studenten leren: Een probleem op te lossen Samen te werken Problemen vanuit verschillende invalshoeken te bekijken Verantwoordelijk te zijn voor hun eigen leren Zich bewust te zijn van hun eigen rol in het groepsproces Reiser, 2001
Waarom groepswerk? Een student krijgt een opdracht “Wie leert, doet iets en wie niets doet, leert niet” Ervaringsleren (Kolb): leren is diepgaand als het op een of andere wijze gekoppeld is aan ervaring De Bie & Gerritse, 1999
Invulling groepsopdracht Coöperatief Collaboratief Structuur Minder structuur Verdeling taken Gelijke bijdrage groepsleden Natuurlijke interactie Kunstmatige interactie Duidelijke rol docent Autonomie groep Closed skills Open skills Strijbos et al., 2004; Rusman & Brand-Gruwel, 2006
Een goede groepsopdracht 5 componenten: Directe interactie, 2-6 studenten per groep Positieve wederzijdse afhankelijkheid Sociale vaardighede Individuele verantwoordelijkheid Evaluatie groepsprocessen Veenman et al., 2001
Groepsdynamiek Meerwaarde van een groep: Vertrouwen tussen groepsleden Gevoel van veiligheid binnen groep Rusman & Brand-Gruwel, 2006
Wanneer dit allemaal goed gaat… …krijg je perfect teamwork!
In de praktijk gaat het soms anders… Een meelifter in de groep!
Waarom meeliftgedrag? Intrinsieke versus extrinsieke motivatie Groepsgenoten nemen werk uit handen Weinig zelfvertrouwen Druk naast school (bijbaantjes, kroegcommissie, etc…)
Hoe pak je meeliftgedrag aan? Indien de groep het zelf aankaart: Geen probleem! Afspraken vastleggen tussen groep en meelifter + consequenties bij het niet nakomen
Wat als de groep het niet aankaart? Niets Hele groep aanspreken Meelifter aanspreken Groep aanspreken, meelifter niet Iets anders
Wat te doen met de beoordeling? Geen aanpassing: groepscijfer Individueel toetsen Individuele bijstelling cijfer a.d.h.v. groepsevaluatie Groep punten laten verdelen Iets anders
Hoe voorkom je meeliften? Individuele aansprakelijkheid Goede afspraken van tevoren over groepsproces Opdracht met structuur (deadlines, go/no go) Individueel beoordelen (of is dit tegenstrijdig met het doel van een groepsopdracht?)
Hoe voorkom je meeliften? Notoire meelifters bij elkaar in 1 groep Maak de opdracht interessant Realistische casussen Aansluiten bij belevingswereld (Wiki?) Accepteer dat het af en toe gebeurt Hebben jullie nog andere suggesties?
Gebruikte literatuur Strijbos JW & Martens RL, Group-based learning: Dynamic interactions in groups. EURO-CSCL Conference 2001, Maastricht. Strijbos JW, Martens RL & Jochems WMG, Designing for interactions: Six steps to designing computer-supported group-based learning. Computers & Education (2004), 42: 403-424. Rusman E & Brand-Gruwel S, Ontwerprichtlijnen voor online samenwerkend leren. Onderwijsinnovatie (maart 2006): 17-25. De Bie D & Gerritse JJ, Onderwijs als Opdracht. Bohn Stafleu van Lochem (1999), eerste druk, ISBN 9789031328550. Veenman S, Koenders L & Van der Burg M, Coöperatief leren in het voortgezet onderwijs: evaluatie van een scholingsprogramma. Pedagogiek 21 (3): 228-241
Vragen?