Springcourse 2008 college 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Wie heeft de stickers van de juf gepakt?
Cursus1 thema gevoelens. Verhaal:
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
JE HOORT ERBIJ! Een spel ter bevordering van de integratie en acceptatie van leerlingen met autisme in het basis- en voortgezetonderwijs.
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Uitslag enquête over online pesten
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Verstoring uit zich in ontwikkeling van Sociale relaties Taal
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Veilig internet Mediawijsheid
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
hoe autismevriendelijk ben ik
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Moraliteit Les 2 Ethiek – Moraliteit – Les 2 Datum:
de ouderbetrokkenheid vergroten
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Ik ben Bob..
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep 7-8.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Hulpmiddelen bij presenteren. Controleer van tevoren altijd of de apparatuur die je wilt gebruiken aanwezig is, of je er gebruik van mag maken en of je.
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Interpreteren van data
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Met handen en voeten geloven 1
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Aanpak problematisch gedrag
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Onze doelen en visie in beeld
Liefde en relaties.
PESTEN JULIANASCHOOL.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Kijken naar Kinderen Week 4
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
Methodiek: Plancyclus
Opdrachten en eindopdracht
Welkom ik maak me sterk.
Mijn Leefstijl. EVEN VOORSTELLEN… Kan je een inschatting maken van de prijs van een product. Besef je dat reclame invloed heeft op wat je besteedt. Weet.
De kracht van positief opvoeden
Heel gewoon maar toch anders.
Rauw en troosten.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Welkom op onze thema-avond
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Trauma sensitief lesgeven
Nee Zeggen!.
Loopbaan en burgerschap les 3
Transcript van de presentatie:

Springcourse 2008 college 1

Springcourse 2008 - 1 opzet: link met minor Maatwerk in Onderwijszorg begripsbepaling: gedragsproblemen gedragsstoornissen gedragsproblematiek curatief? preventief! inventarisatie (placemat): eigen ervaringen uitwisselen onderwijszorg preventief: pedagogisch klimaat

Springcourse 2008 - 1 minor Maatwerk in Onderwijszorg NB: MiO ↔ SLZ logopedie: signaleringsonderzoek Nederlands: bronnenstudie / handelingsplan rekenen: bronnenstudie / handelingsplan pedagogiek: bronnenstudie / handelingsplan verdiepend onderzoek reflectief logboek NB: MiO ↔ SLZ

Springcourse 2008 - 1 gedragsprobleem? / gedragsstoornis? in aanleg gegeven na de geboorte verworven of in aanleg gegeven (wisselwerking aanleg / opvoeding / levenservaringen) eerste verschijnselen al op jonge leeftijd (< 7 jaar) kan zich op latere leeftijd (> 7 jaar) manifesteren of verergeren nadelige invloed op veel ontwikkelingsaspecten; ontwikkelingsbedreigend invloed op beperkt aantal ontwikkelingsaspecten, daarnaast aangepast gedrag beperkte invloed van omgeving omgeving kan veel invloed hebben op verloop beperkt behandelbaar redelijk tot goed behandelbaar slechte prognose m.b.t. latere aanpassing, vooral als er ook nog andere problemen zijn redelijke prognose m.b.t. latere aanpassing

Springcourse 2008 - 1 Gedragsstoornis Gedragsprobleem ADHD werkhoudingproblemen PDD (Autistisch Spectrum) concentratieproblemen NLD motivatieproblemen emotionele stoornissen: stemmingsstoornissen angststoornissen dwangstoornissen kinderen met oppositioneel gedrag vijandig-agressieve kinderen passief-agressieve kinderen opstandige kinderen problemen met zelfbeeld / zelfvertrouwen (faalangst) sociale gedragsproblemen agressief gedrag zondebok

Springcourse 2008 - 1 curatieve aanpak – achteraf preventieve aanpak: vooraf placemat: wat voorkomt gedragsproblematiek? 8 minuten: schrijf op 8 minuten: wissel uit en kom tot gezamenlijk ‘lijstje’ met 5 meest succesvolle aanpak uitwisseling  pedagogisch klimaat

bron: Meer dan onderwijs, Alkema et al. Springcourse 2008 - 1 definitie pedagogisch klimaat? een totaal aan aanwezige en bewust gecreëerde omgevingsfactoren dat inspeelt op het welbevinden van het kind waardoor het zich in meerdere of mindere mate kan ontwikkelen. bron: Meer dan onderwijs, Alkema et al.

Springcourse 2008 - 1 aspecten pedagogisch klimaat: authenticiteit inlevingsvermogen aandacht vertrouwen gezag respect

Springcourse 2008 - 1 beïnvloeden pedagogisch klimaat (Bos, 2003): leeromgeving: ordelijk / functioneel respect lk-ll onderling respect leerlingen zelfvertrouwen omgangsregels structuur uitdagende leeromgeving zelfstandigheid / verantwoordelijkheid

Springcourse 2008 - 1 Stevens: relatie autonomie competentie

Springcourse 2008 - 1 succesvoorbeelden uit de onderwijspraktijk: relatie autonomie competentie

Springcourse 2008 - 1 signaleren!!!! hoe pak je dat aan? wat is belangrijk? let op concreet, waarneembaar gedrag; geef geen waardeoordeel, maar beschrijf wat je ziet; betrek de context, waarin het gedrag plaatsvindt, erbij; laat meerdere docenten observeren LVS?

Springcourse 2008 - 1 welke signaleringsinstrumenten zijn er? EGGO – Eerste Genormeerde Gedrags Observatiekaart (PRAVOO) VISEON (CITO) Leefstijl Zorgkast (www.siabo.nl) …..

Springcourse 2008 - 1 gedragsproblemen wiens probleem? gevoel / verstand objectief / subjectief normaal / abnormaal aangepast / niet aangepast meetbaar maken: frequentie duur omvang gevolgen

GEDRAGSTHEORETISCHE BENADERING Springcourse 2008 - 1 GEDRAGSTHEORETISCHE BENADERING gedrag leerling: gedragsbeïnvloeding: gewenst gedrag versterken positief  gevolgen prettig negatief  onplezierige gebeurtenis verdwijnt gewenst gedrag versterken (maar dan anders…) primair (levensbehoefte: snoep…) secundair (sociaal: compliment, iets leuks, feedback, …) continu onderbroken  ratio (elke 3e keer)  interval ( bep. tijd)

Springcourse 2008 - 1 gewenst gedrag versterken mogelijke werkwijze visualiseren afsprakenkaart / contract zelfmanagement versterkersmenu (als  dan) soorten versterkers: sociaal ruil activiteiten materieel

Springcourse 2008 - 1 versterken gewenst gedrag verminderen ongewenst gedrag door uitdoving: versterken gewenst gedrag negeren ongewenst gedrag verminderen ongewenst gedrag door straf: wegnemen plezierige gevolgen respons – cost (bepaald gedrag kost je iets, daarmee raak je iets kwijt) time-out toedienen vervelende gevolgen materieel sociaal activiteit fysiek

Springcourse 2008 - 1 PAUZE

JE HOORT ERBIJ! Een spel ter bevordering van de integratie en acceptatie van leerlingen met autisme in het basis- en voortgezetonderwijs

Springcourse 2008 - 1 autisme opzet: ervaringen? voorkennis? kommerbijspel dvd: de zusvan Einstein ppt. leerling met Asperger

Een uitgave van het Landelijk Netwerk Autisme (LNA) en het Steunpunt Autisme noord Nederland van de Koninklijke Effatha Guyot Groep Bewerking : Sylvia Hasper en Désirée Nobels Illustraties : Auticomics Gebaseerd op: Het ‘Kommerbijspel’ dat in 2004 is ontwikkeld door het G.On.-team BuS.O. Sint-Gregorius, Gentbrugge, België

De doelgroep Leerlingen van groep 7/8 van de basisschool Leerlingen in het 1e jaar van het voortgezetonderwijs Tijdens of na het volgen van de cursus ‘autisme in de klas’ In het schoolteam tijdens een studiebijeenkomst of thematische team vergadering

Doelstellingen Bevorderen van de acceptatie en/of integratie van de leerling met autisme in het basisonderwijs en voortgezetonderwijs. Informatie verstrekken over een bepaalde handicap of stoornis. In dit specifieke geval: informatie verstrekken over leerlingen met autisme. Bijkomende doelstellingen: Kennis maken met autisme spectrum stoornissen (ASS) Kennis maken met de eigenheid van leerlingen met een ASS Bewustwording van anders zijn Kunnen discussiëren over de aangeboden onderwerpen Leren rekening te houden met de leerling met een ASS Handreikingen aanbieden om een leerling met een ASS te helpen

Spelers Je hoort erbij’ kan worden gespeeld met een groep van minimaal vijf en maximaal tien spelers. Een spelleider (leerkracht of begeleider) houdt de handleiding met de antwoorden bij de hand en bewaakt het groepsproces.

De duur van het spel Tijdens één lesuur Over meerdere lesuren of dagen verspreid afhankelijke van het aantal doelgroepen

Spelregels In een kring aan een tafel Kaartjes op kleur op stapeltjes Gooien met de kleuren dobbelsteen Beantwoordt de vraag die correspondeert met de kleur van de dobbelsteen. Als je wit gooit mag je zelf een categorie kiezen In dit spel vallen geen punten te behalen

De vragen De vijf categorieën vragen/opdrachten en hun kleuren zijn: Kennisvragen - Oranje Doe-opdrachten - Geel Stellingen - Groen Multiple choice-vragen - Rood Situaties - Blauw

Belangrijk om te weten De spelleider heeft de handleiding bij de hand met alle antwoorden en achtergrond informatie Multiple choice (rode kaartjes): De spelleider heeft de antwoorden op papier Discussiepunten (groene kaartjes): de leerlingen zijn er mee eens of niet, maar moeten telkens een gemotiveerd antwoord geven. Doe-opdrachten (gele kaartjes): sommige opdrachten worden alleen uitgevoerd door de leerling die de dobbelsteen geworpen heeft, andere opdrachten worden door de hele groep uitgevoerd. Kennisvragen (oranje kaartjes): De spelleider heeft de antwoorden op papier. Situaties (blauwe kaartjes): hier geven de leerlingen eigen antwoorden.

Evaluatie Twee manieren om te evalueren De discussiestoel Mogelijke verwerkingsvragen/stellingen: Wat hebben we geleerd? Wie wil iets vertellen over het spel? Wat deed je het liefst tijdens het spel? Waarom? Ik kijk nu anders naar een leerling met autisme. Leg uit waarom. Flappen evaluatie Hoe sta je nu tegenover autisme in het algemeen? Zal je houding veranderen ten opzichte van een leerling met een stoornis of handicap in je klas? Hoe? Wat leerde je uit deze activiteit? Welke info die je nu kreeg, zou iedereen hier op school moeten krijgen? Wat betekent autisme nu voor jullie? Waarom? Welke extra inspanningen gaan jullie nu doen om beter contact te krijgen met de leerling met autisme die in de klas zit?

Veel succes met het spel!!

De zus van Einstein 'De zus van Einstein' is een voorlichtingsvideo over autisme voor kinderen van ong. 10 - 14 jaar. Voor broertjes, zusjes, klasgenoten, buurtkinderen, clubgenoten, etc. Maar ook voor 'grote mensen' is deze film een eye-opener gebleken. "Ik weet niet hoe ik moet troosten, kan iemand mij daar een handleiding voor geven?" Dat vraagt Ivo zich af in de video wanneer hij uitlegt hoe hij autisme ervaart. Er komen kinderen met autisme aan het woord en kinderen uit hun omgeving zoals een broer, een klasgenote en een vriend. Niet alleen studiebollen maar ook eigentijdse tieners. Kinderen met autisme zijn immers niet allemaal hetzelfde!.

Binnenkant, buitenkant, iedereen is uniek Ik ben speciaal Binnenkant, buitenkant, iedereen is uniek

Iedereen heeft kenmerken Innerlijke kenmerken: dat is je karakter vb: - nieuwsgierig - actief - eenzaam

Uiterlijke kenmerken: hoe je er uit ziet vb: - de kleur van je ogen - je haarkleur - je huidskleur - je lengte

Anderszijn Soms werkt ons lichaam niet helemaal goed. Dit kan komen door: - een ziekte - een stoornis - een handicap

Er zijn verschillen tussen die drie Ziekte : wanneer wij ziek zijn werkt ons lichaam minder goed. Stoornis: Soms werkt iets niet of minder goed in ons lichaam dat niet genezen kan worden. Handicap: Dingen die je niet goed kunt in het dagelijks leven, doordat de stoornis heel erg is.

Ziekte Stoornis Handicap Kan meestal genezen Genezing niet mogelijk Heb je tijdelijk Heb je levenslang Kan besmettelijk zijn Is nooit besmettelijk Heeft iedereen wel eens Niet iedereen heeft een stoornis Niet iedere stoornis is een handicap

Handicap Wie een handicap heeft, kan niet alles in het dagelijks leven. Wie een handicap heeft kan sommige dingen niet of minder goed, maar andere dingen juist weer wel Vb: iemand die blind is kan heel goed horen.

Verschillende soorten handicaps Een handicap aan: Je ogen Je oren Je spieren Je hersenen

Hulpmiddelen Soms heeft een gehandicapt iemand een hulpmiddel nodig. ogen oren spieren hersenen Bril/lenzen Gehoorapparaat rolstoel Daisy speler

Autisme Autisme is een stoornis in de hersenen. Autisten hebben vooral problemen met: Omgaan met anderen Communicatie Soepel denken en doen

hersenen Normaal: Autisme: verwerken waarnemen verwerken versturen

DUS Bij mensen met autisme gaat het mis bij het verwerken van de informatie die binnenkomt. Doordat het verwerken mis gaat,gaat het versturen ook mis.

IK BEN B Ik ben anders dan jullie. Ik zie er anders uit, net als iedereen Ik heb een ander karakter net als iedereen. EN……………………………………………

IK HEB AUTISME!!!!!!!!!!!! IK BEN DUS SPECIAAL!!!!! EIGENLIJK BEN IK DUS EEN BEETJE GEHANDICAPT. IK HEB HULP NODIG.

TALENTEN IK KAN HEEL VEEL DINGEN GOED ZOALS: LEREN LEZEN FANTASEREN

Sommige dingen kan ik minder goed: Omgaan met anderen. Ik begrijp dingen soms verkeerd. Ik weet niet goed hoe ik vrienden moet maken. Dingen doen met anderen. Ik word bang als er geen bekenden in de buurt zijn.

Moeilijkheden met communicatie Als er teveel door elkaar heen gepraat wordt, raak ik in de war. Wat anderen zeggen begrijp ik soms verkeerd Ik vind het moeilijk om hulp te vragen Ik begrijp niet altijd een grap of plagerijtje. Ik vind het moeilijk om duidelijk te maken dat ik iets niet begrijp. Ik schrik soms van harde geluiden

Moeilijkheden in soepel denken en doen Als iets plotseling verandert raak ik in de war Ik weet niet goed hoe ik mij moet gedragen in een nieuwe situatie Ik vind het moeilijk wanneer iemand aan mijn spullen komt Ik vind het moeilijk wanneer iets niet gaat zoals ik gedacht had

HELP MIJ ALSJEBLIEFT Als iemand mij pest haal dan de juf. Als iemand mij pest zeg dan dat ze moeten ophouden. Laat mij uitpraten als ik iets vertel, praat niet door mij heen. Blijf van mij en mijn spullen af. Als ik alleen aan het spelen ben laat mij dan met rust en lach mij niet uit. Waarom??????

Dat heb ik nodig Soms heb ik het nodig om alleen te spelen om alles in mijn hoofd weer even op een rijtje te zetten of tot rust te komen. Soms is het zo’n rommeltje in mijn hoofd dat ik even niet verder kan spelen met anderen. vb: denk maar eens aan jouw eigen kamer, wanneer het daar een troep is kun je niets vinden en moet je eerst opruimen voordat je verder kunt spelen. Zo gaat het ook in mijn hoofd.

Samen spelen Soms wil ik wel samen spelen, vraag het maar gewoon. Als wij samen spelen verander dan niet steeds het spel, dan raak ik in de war Zeg het van tevoren wanneer je iets wilt veranderen, dan kan ik aan het idee wennen. Zeg het wanneer je iets als een grapje bedoelt Help mij om vrienden met je te worden.