Ho 6: Motivatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Perfectionisme.
En…geniet je een beetje van je reis?
Lotgenotencontact.
Hoe moet je het vooral NIET doen?
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
De moeilijkste afstand die afgelegd moet worden is die tussen de oren!
Wat mensen beweegt 28 januari Even voorstellen 40 jaar, getrouwd, moeder, ondernemer Mavo Groen van Prinsterer CIOS Heerenveen, specialisatie voetbal.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
In je element zijn slim samen
Geld verdienen met trends
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Wat is Ethiek? Les 1.
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Ho 8: Portfolio.
Dans van Vos Weg van Wolf
Kennis-spel meerkeuzevragen.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Ken je kracht…Deel je kracht…
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Coachen en reflecteren De kracht van coaching Leerlijn 3.
Les 2: Mijn beeld Schrijf je verhaal en maak je eigen beeld …
Reclame Masters | Ik en reclame!
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
LOB normen en waarden Wat wil ik?.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Reflecteren.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Richtlijnen voor gedrag Hoofdstuk 4 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Talent in Ontwikkeling
MEDEWERKERSDAG YEK WEGWIJZERKAMPEN 28 MEI 2016 ANNELIES VAN PELT Tieners en hun verhalen.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Hoofdstuk 1 jongens en meisjes
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Maslow Behoeftenpiramide.
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
LOB zeven stappen naar succes
Talent in Ontwikkeling
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Psychologie Motivatie, behoeften en waarden
H2 Hoe maken we keuzes?.
Sollicitatietraining
Persoonlijk Leiderschap

Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Deelvraag: Waar hoor ik bij?
Gesprekstechnieken Les 5.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Thema: Wat is maatschappijleer?
Creëer je zelf!.
Een briefje uit de hemel? Nevendienst voor jongeren
Les 8: Samenwerkingsvaardigheden 1
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Eigenaarschap.
Overzicht gedragingen per competentie
BIJLAGEN SESSIE 2 TEAM(VEER)KRACHT
Transcript van de presentatie:

Ho 6: Motivatie

Overzicht motivatie

Inspiratie

Werk en inspiratie Wat is werk voor jou: Vlammende inspiratie of stinkende transpiratie?

Resultaat = capaciteit x motivatie Motivatie is de energie waardoor en waarmee we bewegen. Intrinsieke motivatie Extrinsieke motivatie (movere = in beweging brengen) Resultaat = capaciteit x motivatie

Gerard van de Maasakkers Bloemen zijn rood Wat zal dit lied met de training te maken hebben? Voor mij: respecteren van verschillen, ruimte geven aan anders zijn. Niet (ver)oordelen. Gerard van de Maasakkers 6

de anderen raden welke behoefte is uitgebeeld Beeldhouwen nr 1 is een homp klei nr 2 is de beeldhouwer: hij beweegt de lichaamsdelen in de gewenste houding. hij doet een gezichtsuitdrukking voor. beeld een behoefte uit de anderen raden welke behoefte is uitgebeeld

Piramide van Maslow

Piramide van Maslow

Piramide van Maslow

Bevlogen: achterhalen van inspiratie en motivatie emoties verhaal gedachten handelen

Drijfveren

Bezielende drijfveren Verschillen Bezielende drijfveren Egodrijfveren Willen Moeten Verlangens Behoeften Talenten Mogelijkheden Proactief Reactief Vrijheid Veiligheid

Opdracht Pak om de beurt een kaartje van de stapel. Lees de uitspraak voor en geef aan of het kaartje op dit moment bij je past. Zo ja: bewaar het kaartje Zo nee: een ander mag het kaartje vragen. Geef een korte toelichting en stel eventueel vragen aan de ander.

Normen en waarden

Opdracht Zoek buiten iets dat waardevol is en iets dat waarde(n)loos is voor jou. Bedenk welke waarde dit voorwerp vertegenwoordigt voor jou.

Definitie waarde / norm Een waarde is iets dat jij belangrijk vindt om na te streven, dat richting geeft aan jouw handelen. Een norm is een regel die bepaalt of gedrag goed of fout is, gewenst of ongewenst is. Normen zijn gebaseerd op waarden.

Waardenonderzoek Lees de lijst met waarden door en streep aan welke waarden jij belangrijk vindt Kies daaruit de 7 belangrijkste waarden voor jou. Waar vind je deze waarden in jouw werk / in jouw privéleven? Trek een conclusie: zijn deze waarden richtinggevend voor jouw handelen?

Zelfkennis is het begin van alle wijsheid Citaat Zelfkennis is het begin van alle wijsheid en het einde van de meeste illusies.

Reflecteren op gemaakte keuzes Als je terugkijkt op de keuzes die jij gemaakt hebt kun je twee vragen stellen: Heeft deze keuze je opgeleverd wat je had verwacht? 2. Wat heeft de keuze je aan winst en aan verlies opgeleverd?

Drijfveren en keuzes Drijfveren voor het nemen van belangrijke beslissingen kunnen heel uiteenlopend zijn. Anderen tevreden stellen Geld en status Mogelijkheden om veel te reizen Je talenten benutten. Je kwaliteiten benutten Eigen dromen waarmaken, de eigen waarden respecteren Toekomstperspectieven maken op basis van jouw missie

Welke handschoen(en) neem jij op bij het maken van keuzes? Actiepunt Welke handschoen(en) neem jij op bij het maken van keuzes?