Thema kwalificatie http://nos.nl/artikel/470472-citotoets-weer-van-start.html.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Studiekeuze123 Jouw studie. Jouw Keuze. Studiekeuze123.
Advertisements

SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de studieloopbanen in het secundair onderwijs op het succes in het hoger onderwijs Kim Bellens & Jan.
26 november 2010 Arbeidsmarkt-relevantie voor de Ad A.O.W.-overleg I Hans Daale.
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
The sociology of organizations 1. BUREAUCRACY AND LEGITIMATE AUTHORITY Max Weber Sarah Moonen
Dilemma’s en perspectieven
Breuklijnen: ontstaan (cursus p. 137)
J ONGEREN EN WERK Over mogen, moeten, willen en kunnen werken Auteur: Ilse Sinnaeve.
Do’s and Don’ts presentaties
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Albert de Boer IJsselgroep
De school en het onderwijs
Sociaal-economische verschillen in (on)gezond gedrag en de rol van de omgeving: de GLOBE studie FJ van Lenthe, CBM Kamphuis, K Giskes, M Huisman, J Brug,
Drie richtinggevende vragen Waaraan zullen we het succes van het 1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? Maxiale leerwinst? Een meer.
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
Betrokkenheid als kwaliteit van leerprocessen en leerresultaten
Samen grenzen verleggen voor elk talent
1 Collectieve Belangenbehartiging De rol van KBO-Brabant in een veranderende samenleving Tijd van wederopbouw Jaren 60 Jaren 80 Vanaf 2000 Hoe verder De.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
Wie zorgt voor onderwijskwaliteit?
Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam.
Presentatie 9 juni 2011 Excellente onderwijsprogrammering Bijeenkomst van sectievertegenwoordigers in het kader van de PSG-Expeditie donderdag 9 juni 2011.
Dilemma’s en perspectiev en Lespresentatie Daan Rijpkema, Anouk Donkervoort & Hans Udo.
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
Coöperaties en coöperatief samenwerken, een kennismaking.
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
Zittenblijven. Inhoud Cijfers Effectiviteit Cijfers BaO Estimate of grade retention at primary level (ISCED 1), 2007/08.
Honoursonderwijs in HBO
Dossier Empowerment.
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
Indicatoren m.b.t. het recht op onderwijs
Cursus Intern Cultuur Coördinator
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
De economische dimensie
SOCIALE STRATIFICATIE
Voortijdig schoolverlaten
Vandaag Kennismaking en do’s en dont’s Korte terugblik vorige week
INCLUSIEF ONDERWIJS, EEN RECHT. STRATEGIE Informatie en communicatiecampagne Verbinden van initiatieven en goede praktijken Strategische procesvoering.
Inleiding  Veel negatieve publiciteit Hogere werkloosheid Lagere participatie  Helft allochtonen wel succesvol  Waarom lukt het de 1 wel en de andere.
Week 5 Sociologie en diversiteit SOCIALE ONGELIJKHEID / ONGELIJKHEID TUSSEN GROEPEN / INTERCULTURELE COMMUNICATIE.
§2: politieke stromingen en partijen:
‘Van Kinderuniversiteit naar het Hoger Onderwijs’ Pravini Baboeram 14 december 2012.
John Rawls: Een theorie van rechtvaardigheid Ronald Tinnevelt Faculteit der Rechtsgeleerdheid 1.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Excellent leiderschap in Haarlem
Doorstroom mbo-hbo Dr. José Mulder. NRO-onderzoek om te kijken hoe overgang mbo-hbo verbeterd kan worden Fase 1: wat is er reeds bekend? Fase 2: monitoren.
De sociale staat van Nederland Over scheidslijnen en onbehagen in een verkiezingsjaar Kim Putters 4 oktober 2016.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Co-Teaching: Hype of blijvertje?
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
De rol van KBO-Brabant in een veranderende samenleving
De onderwijsachterstand van jongens Omvang, oorzaken, oplossingen
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Oorzaken van criminaliteit”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal schriftelijk.
Rendementsverbetering derde klas MBO niveau 4
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
3. Oorzaken van criminaliteit
Een kijkje in de keuken van de Academische werkplaats Onderwijs
Sociologische paradigma’s
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Hoofdstuk 4: Met werk kom je verder.
Polarisatie en preventie: Integratie van vluchtelingen in de gemeente Zwolle, 26 mei 2016 dr. Linda Bakker Linda Bakker 13 april 2019.
Drie richtinggevende vragen
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Koersdag lucas onderwijs
Transcript van de presentatie:

Thema kwalificatie http://nos.nl/artikel/470472-citotoets-weer-van-start.html

Kwalificatiefunctie onderwijs Het optimaal voorbereiden van studenten op vervolgonderwijs en deelname aan de arbeidsmarkt. Kwalificatie draagt bij aan economische ontwikkeling, aan welvaart “The high cost of low educational performance” http://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/pisa2006/44417824.pdf

Onderwijs is voor individuen de sleutel tot maatschappelijk succes. Hoogopgeleide mensen verdienen meer, hebben meer status en macht, welbevinden en leven langer

Kwalificatiefunctie en meritocratie Meritocratie is een maatschappijmodel waarin de sociaal- economische positie van elk individu is gebaseerd op zijn of haar verdiensten (merites). Hierbij gaat het dus niet direct om de aanleg die men heeft, maar wat men met die aanleg doet. Andere factoren, zoals afkomst, grond- of geldbezit, geloof, ras en geslacht mogen er (in principe) geen rol bij spelen.

De maatschappelijke ladder

Toegankelijkheid en gelijke kansen Het begrip toegankelijkheid gedefinieerd als de kansengelijkheid bij de instroom, de deelname en de doorstroom naar vervolgonderwijs. De onderwijscarrière van een willekeurig individu is onafhankelijk van factoren als de sociale, economische, etnische of culturele achtergrond. Behalve bij de instroom in het po moeten talent en behaalde resultaten doorslaggevend zijn in de onderwijscarrière van een individu en mogen er geen financiële belemmeringen zijn.

Gelijke kansen Ongelijke mogelijkheden Gelijke kansen? Frictie tussen de ideologie van de gelijke kansen en de werkelijkheid van ongelijke mogelijkheden.

Schaduwzijde van de meritocratie In een samenleving die draait om schoolsucces komt het respect voor degenen die in dat opzicht laag scoren, onder spanning te staan. Loyaliteit binnen de samenleving neemt af. Kinderen die laag scoren weten zich niet gewaardeerd en voelen zich waardeloos. Falen als individuele verantwoordlijkheid. Negatieve gevolgen: demotivatie, zelfhandicapping, voortijdig schoolverlaten. (Zelf)Uitsluiting! Tonkes & Swierstra (2011) Van den Bulk (2011)

De zeggingskracht van diploma`s Het diploma meestal voorwaarde om te kunnen solliciteren Diploma's bieden toegang tot bepaalde deelmarkten Daarna gaat het om ervaring, netwerk (LinkedIn, Facebook), profilering, (fysieke) persoonlijkheid, intelligentie, creativiteit,een handige babbel. Steeds meer hoger opgeleid:diploma nivellering Uitsluiting andere mogelijkheden om hogerop te komen

schoolprestaties

Cultuur van meten Meten schoolprestaties (CITO) Vergelijken schoolprestaties Vergelijken scholen onderling Goede scholen/zwakke scholen Excellente scholen (Michelinster) Internationale vergelijkingen en concurrentiepositie (PISA)

Toezicht en controle Openbaar en transparant Focus op controle en verantwoording afleggen (accountability) Benchmarking: scholen en opleidingen vergelijken door gemeenschappelijke maatstaven van kwaliteit Rendement en vergelijking op basis van kengetallen tot ranking, opstellen van ranglijsten van vergelijkbare scholen. Inspectie van het Onderwijs,visitatie of accreditatieorganen Internationaal Pisa, OECD

Initiatieven en maatregelen verhoging leerprestaties Selectie aan de poort/LICA regeling MBO Standaardisatie kwalificatie Landelijke examens Honourstrajecten/excellentieprogramma`s Kwaliteit van leraren: academische Pabo alle leraren een masterdiploma? PO Overtref jezelf! Childrens Zone R`dam Zuid Weekendscholen Leonardo- en Plusklassen Wetenschapsknooppunt EUR/HBO/PO

“We are currently preparing students for jobs and technologies that don’t yet exist… in order to solve problems that we don’t even know are problems yet.” “Did you know”,widely circulated YouTube posting