Virtueel Bedrijf Darco Jansen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Wat is interactieve marketing?
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Stichting RechtenOnline
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Ontwerpprojecten In de praktijk
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Biomedische Technologie Technische Universiteit Eindhoven in samenwerking met Universiteit Maastricht Dick.
Virtueel Bedrijf Darco Jansen.
Workshop Wat is Opleiden in school? Hoe pak je het aan?
Drieslag functioneel rekenen
Ontwerpprojecten Competenties
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Stichting RechtenOnline ICT in het juridisch onderwijs.
Naar de TOP Topklinische Zorg.
Informeel leren en….. social media
Stage op CBS De Rank Een overzicht in april 2006.
Virtueel milieuadviesbureau
Leren tijdens echt werken utopie of werkelijkheid? Darco Jansen Martijn van Dongen.
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen. Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt.
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
Integratie leren en werken met inzet van ICT Darco Jansen Open Universiteit.
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
O pdracht, O pdrachtgever, Product en P roces. I nhoudsopgave De opdracht De sturing.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Mediatheek R5 Good practice Economische instituten.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Virtueel discursief kennisnetwerk: een project van de Digitale Universiteit Anneke Dirkx, INHOLLAND.
TOM keurmerk Marius Berendse.
Het portfolio van een Educatief Multimediaal Ontwikkelaar
Integratiefase Introductie 30 september 2013 Doel De student toont aan dat hij: de verschillende rollen op masterniveau beheerst en effectief kan inzetten.
Spraak Organiseren Digitaal Werken & Archiveren in ketencontext
moderniseren van het curriculum.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
10 januari 2015 Bedrijfsoriëntatie Unit 4 Agresso Presentator: Yoran Kleiberg.
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Rollen binnen het werkplekleren
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Science2Design4Society Wat is … DesignLab? Het DesignLab is een platform voor multidisciplinaire samenwerking, innovatie en creativiteit, waar ‘design.
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Sieberdam/ROCS & KODOS
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Transcript van de presentatie:

Virtueel Bedrijf Darco Jansen

Virtueel Bedrijf-kenmerken Samenwerkend leren (teamverband) aan opdrachten van echte opdrachtgevers tegen realistische, professionele kwaliteitscriteria in een virtuele werk- en leeromgeving initieel gericht op individuele ontwikkeling Bedrijfsomgeving, -opdrachten en –producten zijn de middelen om medewerkers op te leiden

leren werken “virtueel” Bedrijvend leren in een elektronische omgeving competentie individuele afspraken samenwerkend feedback bedrijf opdrachtgevers project functies leren werken “virtueel” plaats - tijd onafhankelijk

Virtueel Bedrijf-bezichtigen Rondleiding door het gebouw (VB is een virtuele bedrijfsorganisatie) Structuur / functiegebouw Mensen Producten Schets werkprocessen Jaarverslag Audits op VB c.q. VB-afdeling

“Gebouwen” van een VB 1997: Gipphouse (KUN) 1998: Virtueel Milieuadviesbureau (OUNL, UM, Fontys, UT) in Studienet en eRoom 1999: Centrumveld (Pink) in Lotus omgeving 2001: OTO (OUNL) in Studienet (intra- en extranet) en eRoom 2002: IT4Society (Rotterdam) was in N@tschool In ontwikkeling 2003: ViaFina (Holding HO-niveau) in web + groupware 2003: BASICVB (Fontys) in N@tschool i.c.m. web 2004: VB “Accountancy” (HvU) in Quickplace i.c.m. web

Elektronische werk- and leeromgeving Poort Bedrijfsweb Virtuele werkkamers ‘statisch’ ‘dynamisch’

Typische VB-werkplek Communicatie & coördinatie (Samen)werk-tools & -objecten Corporate-kennis & -identiteit / rules Just-in-time-leren & kennismanagement Competentie -instrumenten

Structuur / Functiegebouw VMAB (intra- en extranet) orders opdrachtgevers resultaten onderwijsinstituut coaching studententeams bedrijfskennis transfer 'oud' input

Mensen students: Maastricht OUNL Twente Fontys customers Germany VMAB, OTO Maastricht students: OUNL Twente Fontys customers Den Haag Germany Belgium

Producten van een VB Een VB richt zich doorgaans op het vervaardigen van kennisintensieve producten zoals adviesrapporten. Bijvoorbeeld adviesrapporten op bijvoorbeeld financieel (VBA), economisch(ViaFina), juridisch, milieukundig (VMAB), natuurwetenschappelijk (BASIC) of informatietechnisch (OTO, IT4S, Centrumveld) domein

Virtueel Bedrijf-werkprocessen (projectwerk) VMAB 3a Acties eerste fase verbeter-acties 3b Acties vervolgfase 6 Eind- resultaten 4 Resultaten tussentijds 2 Werkplan specificeren 5 Review toekomstgericht 7 Lessons learned opdrachtgever projectcoach feedback+evaluatie opdrachtgever collega’s projectcoach 1 Behoeften van opdrachtgever

VB-werkprocessen (persoonlijke ontwikkeling) 1 Leerbehoeften 3a Acties eerste fase 4 Resultaten tussentijds 6 Eind- resultaten 7 Reflectie eind feedback+evaluatie 5 toekomstgericht 2 POP specificeren evt. functio- neringsgesprek verbeter-acties 3b vervolgfase competentie consulent collega’s projectcoach VMAB

Behoeften Werkplan Acties Review Resultaten POP Reflectie Leerbehoeften POP Behoeften van opdrachtgever Werkplan Acties Resultaten Reflectie toekomstgericht Review

VB-werkprocessen (bedrijfsperformance) Behoeften Audit Van stakeholders Toekomstgericht Feedback Evaluatie Specificeren Ondernemings- ontwerp Resultaten i.r.t. bedrijfsperformance Verbeteracties Acties Rollen en activiteiten rond bedrijfsvoering

Introduceren van een VB Introductie is geen sinecure Het is geen product maar een proces… …elke onderwijssituatie z’n eigen invulling Duidelijk andere invulling van onderwijs Kennis wordt anders aangeboden (J-I-T, J-E) Andere vormen van feedback en beoordelen Andere rol van docenten Meer verantwoordelijkheden bij studenten

Initiële ontwikkeling van een VB Het realisatietraject van een VB is te karakteriseren 1.      het realiseren van een richtinggevend design, 2.     het snel vormgeven van een prototype en vervolgens 3. het prototype laten ontwikkelen vanuit de exploitatie, van een startend naar een volwassen bedrijf.

Toepassingen voor bedrijven Bedrijfsopleiding: VB als vervanging van cursus (bv. Pink rond SDM-II) Versterken van Competentiemanagement met rollenhuis (HRM ondersteuning bij een Bank) Versterken van informatie- en kennismanagement tussen de instellingen / afdelingen (bv. virtueel waterschap) Kennisdeling en Performance in bedrijfsketen vooral bij invoeren nieuwe technologie (Keten-competentie-leren bij een telecombedrijf)

Bedankt voor uw aandacht Darco Jansen