Virtueel Bedrijf Darco Jansen
Virtueel Bedrijf-kenmerken Samenwerkend leren (teamverband) aan opdrachten van echte opdrachtgevers tegen realistische, professionele kwaliteitscriteria in een virtuele werk- en leeromgeving initieel gericht op individuele ontwikkeling Bedrijfsomgeving, -opdrachten en –producten zijn de middelen om medewerkers op te leiden
leren werken “virtueel” Bedrijvend leren in een elektronische omgeving competentie individuele afspraken samenwerkend feedback bedrijf opdrachtgevers project functies leren werken “virtueel” plaats - tijd onafhankelijk
Virtueel Bedrijf-bezichtigen Rondleiding door het gebouw (VB is een virtuele bedrijfsorganisatie) Structuur / functiegebouw Mensen Producten Schets werkprocessen Jaarverslag Audits op VB c.q. VB-afdeling
“Gebouwen” van een VB 1997: Gipphouse (KUN) 1998: Virtueel Milieuadviesbureau (OUNL, UM, Fontys, UT) in Studienet en eRoom 1999: Centrumveld (Pink) in Lotus omgeving 2001: OTO (OUNL) in Studienet (intra- en extranet) en eRoom 2002: IT4Society (Rotterdam) was in N@tschool In ontwikkeling 2003: ViaFina (Holding HO-niveau) in web + groupware 2003: BASICVB (Fontys) in N@tschool i.c.m. web 2004: VB “Accountancy” (HvU) in Quickplace i.c.m. web
Elektronische werk- and leeromgeving Poort Bedrijfsweb Virtuele werkkamers ‘statisch’ ‘dynamisch’
Typische VB-werkplek Communicatie & coördinatie (Samen)werk-tools & -objecten Corporate-kennis & -identiteit / rules Just-in-time-leren & kennismanagement Competentie -instrumenten
Structuur / Functiegebouw VMAB (intra- en extranet) orders opdrachtgevers resultaten onderwijsinstituut coaching studententeams bedrijfskennis transfer 'oud' input
Mensen students: Maastricht OUNL Twente Fontys customers Germany VMAB, OTO Maastricht students: OUNL Twente Fontys customers Den Haag Germany Belgium
Producten van een VB Een VB richt zich doorgaans op het vervaardigen van kennisintensieve producten zoals adviesrapporten. Bijvoorbeeld adviesrapporten op bijvoorbeeld financieel (VBA), economisch(ViaFina), juridisch, milieukundig (VMAB), natuurwetenschappelijk (BASIC) of informatietechnisch (OTO, IT4S, Centrumveld) domein
Virtueel Bedrijf-werkprocessen (projectwerk) VMAB 3a Acties eerste fase verbeter-acties 3b Acties vervolgfase 6 Eind- resultaten 4 Resultaten tussentijds 2 Werkplan specificeren 5 Review toekomstgericht 7 Lessons learned opdrachtgever projectcoach feedback+evaluatie opdrachtgever collega’s projectcoach 1 Behoeften van opdrachtgever
VB-werkprocessen (persoonlijke ontwikkeling) 1 Leerbehoeften 3a Acties eerste fase 4 Resultaten tussentijds 6 Eind- resultaten 7 Reflectie eind feedback+evaluatie 5 toekomstgericht 2 POP specificeren evt. functio- neringsgesprek verbeter-acties 3b vervolgfase competentie consulent collega’s projectcoach VMAB
Behoeften Werkplan Acties Review Resultaten POP Reflectie Leerbehoeften POP Behoeften van opdrachtgever Werkplan Acties Resultaten Reflectie toekomstgericht Review
VB-werkprocessen (bedrijfsperformance) Behoeften Audit Van stakeholders Toekomstgericht Feedback Evaluatie Specificeren Ondernemings- ontwerp Resultaten i.r.t. bedrijfsperformance Verbeteracties Acties Rollen en activiteiten rond bedrijfsvoering
Introduceren van een VB Introductie is geen sinecure Het is geen product maar een proces… …elke onderwijssituatie z’n eigen invulling Duidelijk andere invulling van onderwijs Kennis wordt anders aangeboden (J-I-T, J-E) Andere vormen van feedback en beoordelen Andere rol van docenten Meer verantwoordelijkheden bij studenten
Initiële ontwikkeling van een VB Het realisatietraject van een VB is te karakteriseren 1. het realiseren van een richtinggevend design, 2. het snel vormgeven van een prototype en vervolgens 3. het prototype laten ontwikkelen vanuit de exploitatie, van een startend naar een volwassen bedrijf.
Toepassingen voor bedrijven Bedrijfsopleiding: VB als vervanging van cursus (bv. Pink rond SDM-II) Versterken van Competentiemanagement met rollenhuis (HRM ondersteuning bij een Bank) Versterken van informatie- en kennismanagement tussen de instellingen / afdelingen (bv. virtueel waterschap) Kennisdeling en Performance in bedrijfsketen vooral bij invoeren nieuwe technologie (Keten-competentie-leren bij een telecombedrijf)
Bedankt voor uw aandacht Darco Jansen