Virtueel Bedrijf Darco Jansen
leren werken “virtueel” Bedrijvend leren in een elektronische omgeving competentie individuele afspraken samenwerkend feedback bedrijf opdrachtgevers project functies leren werken “virtueel” plaats - tijd onafhankelijk
Virtueel Project / Virtueel Bedrijf Onderwijssettings waar al WERKEND praktijkgerichte en theoretische competenties worden opgebouwd aan de hand van ECHTE OPDRACHTEN. Studenten, startende professionals, werken aan: gerichte individuele ontwikkeling echte opdrachten (ill-structured) van echte opdrachtgevers (opdrachtrealisatie) in teamverband tegen realistische, professionele kwaliteitscriteria
Virtueel Project / Virtueel Bedrijf Bij een VP in een onderwijssetting Bij een VB in een bedrijfssetting Studenten in een VB werken ook aan de verdere ontwikkeling van het bedrijf (kenniscreatie; lerende bedrijf) Een VB is zowel een leerorganisatie (een organisatie om te leren) als een lerende organisatie
Processtappen “projectteam” activiteiten order opdrachtgever projectdossier resultaat collega’s opdrachtgever directie werkplan review eindbeoordeling examinator
Processtappen “individueel” activiteiten resultaat collega’s directie sollicitatie p.o.p comp. cons individueel dossier reflectie eindbeoordeling examinator
Structuur orders opdrachtgevers resultaten onderwijsinstituut coaching studententeams bedrijfskennis transfer 'oud' input
ICT in een Virtueel Bedrijf ondersteunen van het handelen, reflecteren en vernieuwen van de beroepspraktijk (in een VB) faciliteren van informeel leren: interactie NIET TEVEEL ICT: cyberspace kan nooit het hele ontwikkelingsproces ondersteunen inzet van ICT mag niet leiden tot verschraling van de communicatie en interactie
Typische VB-werkplek Communicatie & coördinatie (Samen)werk-tools & -objecten Corporate-kennis & -identiteit / rules Just-in-time-leren & kennismanagement Competentie -instrumenten
Elektronische werk- and leeromgeving Poort Bedrijfsweb Virtuele werkkamers ‘statisch’ ‘dynamisch’
Implementaties Virtueel Bedrijf OTO (OUNL) in Studienet en eRoom IT4Society (Rotterdam) was in N@tschool Centrumveld (Pink) in Lotus omgeving Virtueel Milieuadviesbureau (OUNL, UM, Fontys, UT) in Studienet en eRoom In ontwikkeling ViaFina Binnenkort te starten Virtueel adviesbureau (Fontys) VB “Financial Services” (HvU)
Run 2002 maart – juli 2002 Deelname studenten: Germany Den Haag maart – juli 2002 Deelname studenten: OUNL: Milieuwetenschappen Fontys: Chemische technologie U Twente: Multi-disciplinair ontwerpen U Maastricht: Milieugezondheidkunde klanten Ervaren, Sleutelen en Evalueren
Eindbeoordeling Aspect Beoordelaar(s) deel- beoorde- lingen groep individueel directie opdrachtgever project werk intern extern Eind cijfer examinator individueel competentie consulent ontwikkeling
Bedankt voor uw aandacht Darco Jansen