HET BELANG VAN REKENEN Prof. Dr. Jan de Lange.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenen met muzieknoten
Advertisements

Informatieavond 3 Groep 3.
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Succesvolle intelligentie
Rekenproblemen en Dyscalculie
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Huidige situatie taal Nederlands: raamwerk Nederlands
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
Informatieavond 2 Groep 3.
Gecijferdheid en wiskunde
Verschillen in de taalontwikkeling…
Disclaimer.
22 en 24 mei 2013 Frank Haacke Vincent Jonkers Monica Wijers
Informatieavond 3 Groep 3.
De waarde van cultuureducatie
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Kennismakingsavond Groep 6 17 september 2013.
Geletterdheid….. Wat is dat?
X : Tafels Niveau 1F/S Paraat hebben: (selectie) Producten uit de tafels (tot en met 10) uit het hoofd kennen. Delingen uit de tafels (tot en met 10) uitrekenen.
Balansmethode.
Mathematics Education and Neurosciences
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
Maak je eigen problemen
1 Prof. Dr. Martine De Cock academiejaar Eenvoudige wiskundige uitdrukkingen.
Informatie avond groep 3
 Mobiliteit moet! (uitspraak ‘oud’ kabinet)  Iedereen is mobiel… kijk maar eens naar je eigen situatie.  Vooral tweeverdieners (met kinderen) extra.
Rekenen en Rekenproblemen
Welp op het ATC Ontwikkeling en implementatie van ict-wiskundeonderwijs.
Rekenen boven het boekje
Rekenkundig begaafd… Ze zijn goed in het leggen van verbanden
Rekenproblemen en Dyscalculie
Vertraagde beweging Uitleg v1 blz 12..
Wiskunde Kevin van Dorssen.
Informatieavond onderbouw
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
uit: Wiskunde in beweging – Theo de Haan
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
Denkactiviteiten Standpunt 4
BOMBERBOT Programmeerlessen in het PO
Meer voorlezen, beter in taal
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
KTWT module rekenen-wiskunde “Rekenen is leuker als je denkt”
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Samenwerken en communicatie Hoofdstuk 4 21e-eeuwse vaardigheden.
de verschillende soorten wiskunde
Ouderkring groep 7 Welkom in groep 7 juf Heleen woe-do-vrij di-woe-do
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Spelenderwijs en ontdekkend leren
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
De WEtenscHappelijke revolutie
Welke “wiskundes” zijn er?
Computational thinking != Programmeren != Coderen
Welke “wiskundes” zijn er?
Voorlichtingsavond profielkeuze
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
Samenwerken en communicatie
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Profiel van een plusleerling
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
<naam bedrijf> & <naam school>
<naam bedrijf> & <naam school>
5. Je herkent en gebruikt patronen en regelmaat
Transcript van de presentatie:

HET BELANG VAN REKENEN Prof. Dr. Jan de Lange

Hersens & Universum “Gebruik je hersens en je begrijpt het universum”

Hersens Aangeboren talenten om in de wereld Hoeveelheden te zien Hoeveelheden te koppelen aan getallen Hoeveelheden te vergelijken Getallenlijn Je ruimtelijk te oriënteren en in de ruimte te bewegen.

Vooral voor jonge kinderen

Wiskunde is de Taal Wiskunde is universele ‘taal’ Het universum is geschreven in de taal der wiskunde Galilei Galileo ‘

Wiskunde is universele ‘taal’ Galilei Galileo ‘Het universum is geschreven in de taal der wiskunde’.

Ook op eenvoudig niveau

Het belang Maar hoe beargumenteer je nu het belang van rekenen wat nader?  

Je geeft rekenen/wiskunde omdat Je moet wat basisvaardigheden beheersen, met name ook op het gebied van ‘getallen’ dus ‘rekenen’. Deze worden later (geletterdheid, vervolgopleiding, beroep) gebruikt. Te noemen zijn: Abstracties Operaties Communicaties (representatie: grafieken, tabellen, formules, TAAL) Classificeren en organiseren (Getalsystemen) Algoritmen

Je geeft rekenen/wiskunde 2. Om creatieve en originele denkvaardigheden te ontwikkelen 3. Om wiskunde toe te kunnen passen en daarmee problemen op te lossen. 4. Om het vak te leren waarderen en eventueel je daarin verder te verdiepen.

21 e Eeuw Tegenwoordig wordt als argument ook het begrip wiskundige geletterdheid vaak gebruikt, en, nog recenter: de vaardigheden voor de 21e eeuw. Deze beide hebben gemeen: Logisch redeneren Probleem oplossen Creatieve denken. Kritisch denken Functionaliteit van wiskunde

Verlengd Rekenen Dicht bij de kern: Rekentuin Verhoging relevantie: Nieuwsrekenen. Verdieping inzicht en verbreding: Rekenweb, Wisweb Hogere vaardigheden en verbindingen: Activiteiten

en Activiteiten