HET BELANG VAN REKENEN Prof. Dr. Jan de Lange
Hersens & Universum “Gebruik je hersens en je begrijpt het universum”
Hersens Aangeboren talenten om in de wereld Hoeveelheden te zien Hoeveelheden te koppelen aan getallen Hoeveelheden te vergelijken Getallenlijn Je ruimtelijk te oriënteren en in de ruimte te bewegen.
Vooral voor jonge kinderen
Wiskunde is de Taal Wiskunde is universele ‘taal’ Het universum is geschreven in de taal der wiskunde Galilei Galileo ‘
Wiskunde is universele ‘taal’ Galilei Galileo ‘Het universum is geschreven in de taal der wiskunde’.
Ook op eenvoudig niveau
Het belang Maar hoe beargumenteer je nu het belang van rekenen wat nader?
Je geeft rekenen/wiskunde omdat Je moet wat basisvaardigheden beheersen, met name ook op het gebied van ‘getallen’ dus ‘rekenen’. Deze worden later (geletterdheid, vervolgopleiding, beroep) gebruikt. Te noemen zijn: Abstracties Operaties Communicaties (representatie: grafieken, tabellen, formules, TAAL) Classificeren en organiseren (Getalsystemen) Algoritmen
Je geeft rekenen/wiskunde 2. Om creatieve en originele denkvaardigheden te ontwikkelen 3. Om wiskunde toe te kunnen passen en daarmee problemen op te lossen. 4. Om het vak te leren waarderen en eventueel je daarin verder te verdiepen.
21 e Eeuw Tegenwoordig wordt als argument ook het begrip wiskundige geletterdheid vaak gebruikt, en, nog recenter: de vaardigheden voor de 21e eeuw. Deze beide hebben gemeen: Logisch redeneren Probleem oplossen Creatieve denken. Kritisch denken Functionaliteit van wiskunde
Verlengd Rekenen Dicht bij de kern: Rekentuin Verhoging relevantie: Nieuwsrekenen. Verdieping inzicht en verbreding: Rekenweb, Wisweb Hogere vaardigheden en verbindingen: Activiteiten
en Activiteiten