SCD002 Verspreiding Schoolkranten en Schoolmagazine 2010 Mick Santifort Sandra van Laar MANAGEMENT SUMMARY.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tracking onderzoek Mandemakers Keukens
Advertisements

Fietsverlichtingscampagne 2011
Informatie over voeding zoeken en bespreken
Statistische uitspraken over onbekende populatiegemiddelden
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
De Profile Selector 2 april 2017.
Reclame Reactie Onderzoek advertentie Albert Heijn
Educatief videomateriaal in het voortgezet onderwijs
DUTCH FIELD MARKETING ASSOCIATION Inzendingspresentatie DFMA Awards 2012.
Branche analyse drogisterijen Onderzoek online marketing activiteiten
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
1 Samenvatting Een onderzoek is uitgevoerd naar de tevredenheid van de decanen van VMBO-scholen over de dienstverlening van het ID College. Niet alleen.
Welkom 1.
Onderzoek Online Readiness Boekhandels
Statistiek Niveua 3 Kerntaak 5 Blz. 81.
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Resultaten enquête tuchtwet
Jongeren en de natuur Keyfindings Marc Johnston Mei 2010.
Marjan den Ouden november 2008, P4959 Kwaliteit van bereik versus effectiviteit dagbladreclame.
Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen.
Boekje: Kopen en Werken Hoofdstuk 1:
Diagnostische toetsen voor het MBO
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 3
Actualiteiten Aanbestedingsrecht
indicator op basis van niveau-indicaties
Meertrapsmailing: verschillende vormen 1)De teaser: –1e mailing (is de voorloper/teaser) –2e mailing (hoofdmailing) 2)De reminder: –1e mailing (hoofdmailing)
Waaronder Centrale Aanmelding! Maatregelen in Nijmegen.
Peiling 20-weken echo Resultaten landelijke enquête
De evaluatie van een project
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
Workshop Fondsen werven
Etalageconferentie ‘over rekenen gesproken’ 25 september 2014 MBOX Groenhorst.
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
SCD001 Bereiksonderzoek Schoolmagazine 2010 Mick Santifort Sandra van Laar MANAGEMENT SUMMARY.
OAPEN - NL Aanvraagprocedure. Aanvragen Aanvrager: Wetenschappelijke uitgeverij Wetenschappelijke boeken: –Monografieën en bundels –Peer reviewed –Alle.
INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE
Welkom! Klik hier om te beginnen
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
Nulmetingen Bureaucratie en Oudertevredenheid NRO-bijeenkomst
Onafhankelijk onderzoek ûnôfhinklik ûndersyk
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
Project bij Inotive Solutions BV
Bijeenkomst Overlegtafel Leidse regio 15 oktober 2015.
Methoden & Technieken van Onderzoek Maurice Scheepers Kamer H4.318
Social work Week 2.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
De financiële aanspraken bij bedrijfseconomisch ontslag Alexandra Krop jurist werkgeverszaken OPOF, 16 februari 2012.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Caspar Boendermaker Wissenkerke, 26 september 2013 Afwegingen MFA / Stadspolder.
MONITOR SOCIAAL DOMEIN Geheel Onderwerpen WMO algemeen WMO onderwerpen Financiën WMO Jeugd algemeen Jeugd onderwerpen Financiën jeugd participatiewet.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 4 Hoofdstuk 6 Steekproef.
AHAD vervolg1 Vervolg besluitvorming bezuinigingen Alle Hens aan Dek raadsbijeenkomst 2 februari 2010.
Informatie avond over het Voortgezet Onderwijs.
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
Tevredenheidsonderzoek 2017
2015 Noordoost Friese Gemeenten
Toets kader project Verbetering Modellering Reistijden
Voorstelling kansarmoedeatlas
Bevorderingsrichtlijnen van de Bernardus: soepel of streng
Schakelklassen, zomerscholen en onderwijstijdverlenging
Les 2: gegevens samenvatten
Wie kent ons nog niet? Welkom Drents Energieloket 5 oktober 2018
Zelfevaluatie.
Voeg hier een foto van het product in
Belevingsthermometer: wat kun je er (niet) mee
Hoofdstuk 20 Grafieken en tabellen. Hoofdstuk 20 Grafieken en tabellen.
Transcript van de presentatie:

SCD002 Verspreiding Schoolkranten en Schoolmagazine 2010 Mick Santifort Sandra van Laar MANAGEMENT SUMMARY

INHOUDSOPGAVE Inleiding Onderzoek Doelstelling Methode Responsoverzicht Inleiding rapportage Resultaten

INLEIDING ONDERZOEK Doelstelling, Methode, Respons, Inleiding Rapportage

Doelstellingen De Vos & Jansen Market Research+Consultancy heeft in opdracht van De Schoolkrantdrukkerij een onderzoek uitgevoerd naar de verspreiding van Schoolmagazine gecombineerd met schoolkranten en/of als los boekje. De uitgever van Schoolmagazine (Apprentice) doet op verschillende plaatsen uitspraken over het aantal schoolkranten dat zij in combinatie met het Schoolmagazine vervaardigt en verspreidt. De Schoolkrantdrukkerij heeft geconstateerd dat deze uitlatingen niet stroken met de situatie die zij in de markt tegenkomt. Volgens dat beeld in de markt is het aantal schoolkranten met Schoolmagazine in het midden veel minder dan Apprentice beweert. Om deze reden is de vraag gerezen hoeveel scholen hun schoolkrant nu precies in combinatie met Schoolmagazine vervaardigen en op hoeveel scholen het Schoolmagazine als los boekje wordt verspreid. De doelstelling is daarom: Inzicht verkrijgen in de daadwerkelijke ciijfers ten aanzien van het aantal schoolkranten dat via Apprentice wordt gemaakt en het aantal scholen waarop Schoolmagazine al dan niet als los boekje wordt verspreid.

Onderzoeksmethode Methode van onderzoek: De doelgroep is telefonisch benaderd met een korte vragenlijst. Indien de persoon die meer informatie moest geven niet bereikbaar was, is naar deze persoon een uitnodiging gestuurd per om dezelfde vragenlijst online in te vullen. Het onderzoek is uitgevoerd in de periode van 12 januari 2011 tot en met 2 februari Doelgroep: Mensen binnen vestigingen van middelbare scholen (voortgezet onderwijs) die informatie hebben over de eventuele totstandkoming en verspreiding van hun schoolkrant, en/of mensen die informatie hebben over de eventuele verspreiding van Schoolmagazine als los boekje op hun school. De database hiervoor is afkomstig van en Dit zijn gegevens afkomstig van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO), de oude IB-Groep, die de schooladressen voor het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen bijhoudt. De totale populatie bestaat uit schoolvestigingen in het voortgezet onderwijs.

Responsoverzicht In onderstaande tabellen wordt het totale responsoverzicht weergegeven. De netto steekproef is n=348 (basispopulatie: N=1.356). Opleidingn% VMBO (kader- en beroepsgerichte leerweg)25272,4 HAVO16447,1 VWO16046,0 Overig6318,1 Totaal348100,0 NB: Op vrijwel alle vestigingen worden meerdere typen opleidingen aangeboden. De verhoudingen in aangeboden typen onderwijs komen met een marge van maximaal 5% afwijking overeen met de verhoudingen in het basisbestand. Om deze reden is niet nodig om de populatie te herwegen op basis van de bronbestanden.

Inleiding Rapportage Deze rapportage bevat een grafische weergave van de resultaten van het onderzoek. De belangrijkste uitkomsten worden via grafieken gepresenteerd en waar relevant geduid. Alle resultaten beschrijven een n=348, tenzij anders weergegeven. Om betrouwbare uitspraken te doen over een populatie van 1.356, moeten er minimaal 300 waarnemingen gedaan worden. Dit is met n=348 ruimschoots gerealiseerd. Voor de resultaten van dit onderzoek kan derhalve een betrouwbaarheidsinterval van 97% gehanteerd worden, met een foutenmarge van 5%, uitgaande van de meest conservatieve spreiding van de resultaten (50%/50%).

ALGEMENE RESULTATEN

Aantal scholen met een schoolkrant * In de tabel rechts zijn de gevonden percentages vertaald naar de hele populatie. Deze cijfers zijn bij benadering, hierbij moet onder andere rekening gehouden worden met afrondingsverschillen. De cijfers geven een goede indicatie van het werkelijke aantal. Aantal scholen* Scholen met een Apprentice-schoolkrant 108 Scholen met een Overige-schoolkrant 562 Totaal aantal scholen met een schoolkrant 670 Apprentice-schoolkranten 16% van het totale aantal scholen dat een schoolkrant maakt, doet dat via Apprentice (108 ÷ 670 x 100% = 16%)

Aantal scholen met een schoolkrant * In de tabel rechts zijn de gevonden percentages vertaald naar de hele populatie. Deze cijfers zijn bij benadering, hierbij moet onder andere rekening gehouden worden met afrondingsverschillen. De cijfers geven een goede indicatie van het werkelijke aantal. Aantal scholen* In het midden van de schoolkrant 108 Als los boekje845 Totaal (ontdubbeld)868 Verspreiding Schoolmagazine In totaal verspreidt 64% van het totale aantal scholen het Schoolmagazine (868 ÷ x 100% = 64%)

Specificaties schoolkranten Indien een school heeft aangegeven dat zij een schoolkrant verspreidt, is gevraagd met hoeveel edities per jaar en met hoeveel exemplaren per editie. Indien een school een schoolkrant verspreidt, is dat gemiddeld (over alle scholen met een schoolkrant) met 4,7 edities per jaar. Bij de scholen met een Apprentice-schoolkrant ligt dit lager op gemiddeld 3,5 edities per jaar. Daarvan worden er gemiddeld 2,9 via Apprentice geproduceerd (met het CJP Schoolmagazine in het midden) en 0,6 op een andere wijze. Het aantal gedrukte exemplaren van een schoolkrant per school en per editie is gemiddeld 902. Bij de scholen met een Apprentice-schoolkrant ligt dit gemiddeld iets lager. Het aantal waarnemingen is echter te klein om betrouwbaar een uitspraak te doen over het exacte verschil.

Schoolmagazine: Validatie Aangezien de methodiek en het onderwerp volgens onze ervaring kan leiden tot een onderschatting van het gevonden percentage scholen dat aangeeft hun schoolkrant via Apprentice te laten drukken, heeft een extra validatie plaatsgevonden bij scholen die in eerste instantie aangaven dat dit niet het geval was. Bij langer doorvragen blijkt dan dat er in 2010 in een aantal gevallen sprake was van een eenmalig (klassen)project en/of digitale varianten van de schoolkrant. Deze zijn niet meegeteld in de gerapporteerde cijfers.

Conclusies In totaal wordt op circa 670 schoolvestigingen in het voortgezet onderwijs een schoolkrant verspreid. Circa 108 daarvan worden gemaakt via Apprentice. Dit is 16% van het totale aantal scholen met een schoolkrant. Schoolmagazine wordt in het midden van schoolkranten en/of als los boekje verspreid op in totaal circa 868 schoolvestigingen (ontdubbeld). Dit is 64% van het totale aantal scholen.

Over De Vos & Jansen Market Research + Consult De Vos & Jansen Market Research + Consult is ISO gecertificeerd, lid van de MOA, Esomar en maakt daarnaast deel uit van Global Market Research. Wij hebben ruim 12 jaar ervaring in media- en communicatie onderzoek met klanten als onder andere: Sanoma, VNU, HUB, PCM, diverse gemeenten, AD, Programmabladen AKN, De Gelderlander, Radio 538, KLO, Q-music, Mojo en diverse mediabureaus.

Contactgegevens –15 De Vos & Jansen Marktonderzoek Waalkade XP Nijmegen Tel.: 024 – Haarlemmerweg 319d 1051 LG Amsterdam Tel.: