Onderzoek Zimmer 1981 Relatie tussen (extra ) bewegingsonderwijs en de cognitieve ontwikkeling bij kinderen tussen 3 en 6 jaar.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Herstellen doe je zelf:
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Ervaringen in samenwerking
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Marc Vandercammen September 2003 De jongere als « schoolse » aankoper.
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
WORKSHOP MPG CONGRES ‘Herkennen signalen LVB’
Informatie avond groep 8
Beroerte en vermoeidheid Beroerte en depressie
Schoolkorfbal Iedereen doet mee!.
  Droogbed (+) cursus.
Opvoeding en ondersteuning van personen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen Annette van der Putten ‘s Heeren Loo/ Rijksuniversiteit.
Welbevinden bij kinderen met CI
De follow-up van NICU-kinderen met gehoorverlies na 3-5 jaar
1 Fysiek belastend werk. 2 Fysieke belasting Meta-analyse van E.L. Mozurkewich et al –Er werden 58 studies geselecteerd die aan hoge kwaliteitseisen.
28 januari 2009 Auditieve mogelijkheden en taalontwikkeling bij kinderen met CI op de langere termijn Margreet Langereis Anneke Vermeulen.
De ervaringen met het wijkgezondheidswerk in Eindhoven.
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
De ontwikkeling en validering van een cognitieve-vaardighedentest voor volwassen anderstaligen Evelien Buyse, Karine Verschueren en Walter Magez Nederlands.
Autisme en intelligentie
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
Barbara Gijsbers Anita Legtenberg Dr. I. Mesters
CQ-index Huisartsenzorg: pilot schriftelijke vs. electronische dataverzameling CQI-onderzoekersforum 18 september 2008.
Passend onderwijs in de Twinschool Dove, slechthorende en horende leerlingen samen naar school.
Emotional well-being - Schalock Defoort Lieselot – 1BaO A1.1
Vele kinderen zijn te dik. Kinderdag verbijven hebben invloed op wat de kinderen eten. De begeleiders sporen dan ook aan de ouders te stimuleren voor.
Duo Die Twee een interactieve kwis.
Angststoornissen bij kinderen met autismespectrumstoornissen
Meten van intelligentie bij kinderen met ADHD
Pijn en bewegen in relatie tot cognitie en gedrag bij dementie
In opdracht van NOC*NSF
Phelan-McDermid Oudercontactdag
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Het gebruik van apps bij hardlopen Wie en met welk effect?
Middelengebruik bij jongeren in het speciaal onderwijs en in de residentiële jeugdzorg: de rol van individuele factoren, ouders en vrienden Annelies Kepper.
Moeders in Detentie Richting aan Re-integratie Amersfoort, 12 november 2014.
VoorZorg Primaire preventie van kindermishandeling 2015.
Ontwikkeling van het jonge kind
Minder moe door verbetering van het lichaamsbewustzijn?
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Doel Inzicht verkrijgen in de bruikbaarheid van de WHODAS voor het op betekenisvolle en betrouwbare wijze evalueren van behandeling en behandelbeloop van.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Mei 2013 Welkom 19.15u: Inloop met koffie/thee 19.30u: Opening en presentatie 19.45u: Vragenronde 20.00u: Presentatie clusters 21.00u: Tips en tops 21.15u:
1 Relatie Intelligentie Quotiënt en de Motorische Vaardigheid Marco Borhem Fleur van Dam Sanne Hein Opdrachtgever Docent Begeleider Opdrachtgever Docent.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Monique Berger (lectoraat revalidatie, expertisecentrum Bewegingstechnologie) Hester van der Sloot (lectoraat innovatieve beweegstimulering en sport, opleiding.
Pouya Arami, Laura Kelderman & Pim Spaargaren Hogeschool van Amsterdam, juni 2011.
Een duurzaam schapresultaat voor biologisch AGF 26 maart 2015 Victor Immink, Marcel Kornelis, Jos van den Puttelaar (LEI) Erica van Herpen (WU Marketing.
Eddie Denessen* Henny van der Meijden* Lisanne Martens*
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Sport & Bewegen in de Buurt Brengt gezond leven dichterbij.
Netwerkondersteuning in buurt en wijk
Bewegen & Gezondheid Joeri Verellen ‘DEMENTIE EN BEWEGING !’
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
voor Rotterdamse kinderen
VoorZorg Primaire preventie van kindermishandeling
Het effect van een preventieve behandeling van latente tuberculose-infectie op de levenskwaliteit van de patiënt LIEN JESPERS VUB, 4de Master HAGK Prof.
Effectiviteit van interventies bij kinderen met migraine
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
JUIST GYM.
Optimaal leren Guido van ‘t Leven
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
JUIST GYM.
Delphi studie naar de zorgvraag van ouderen in de toekomst
Door Amos de Jong & Bart Jansen
Sanne van Beek en Willisa Kragt
Transcript van de presentatie:

Onderzoek Zimmer 1981 Relatie tussen (extra ) bewegingsonderwijs en de cognitieve ontwikkeling bij kinderen tussen 3 en 6 jaar.

Onderzoek met 135 kinderen Reguliere aanbod + 11 maanden extra bewegingsonderwijs Niet gericht op kunstjes maar op het uitbreiden van bewegingservaringen 68 kinderen (controlegroep) Reguliere aanbod Hoe vaak bewegingsonderwijs/ ik denk elke dag

Voor de onderzoeksperiode worden afgenomen: Schoolprestatietest (cognitieve vermogen) Motoriektest Na 11 maanden zijn dezelfde testen wederom afgenomen

Resultaten Zimmer Tabellen!? Netelbos/internet? Map MRT stuk PIJNING Na 11 maanden bleken de ‘extra gym kinderen’ Beter te bewegen Beteren leerprestaties te leveren Conclusie: extra gym zoals Zimmer dat gaf: Stimuleert de motorische ontwikkeling Zorgt voor prestatieverbetering op cognitief gebied

Diem , Lehr, Olbrich en Undeutsch 1980 Zij onderzochten relatie tussen (extra) stimulering van motoriek vanaf de 3e maand en de algehele ontwikkeling Met baby’s zwemprogramma’s Vanaf 3,5 jaar bewegingssituaties waarin kinderen zelfstandig konden bewegen en bewegingsfantasie kan uiten

De moeders hadden een belangrijke rol, zij deden de bewegingsspelletje ook thuis met de kinderen (hoe vaak!!!) onderzoeksgroep Controle groep Volledige programma niet

Conclusie De verschillen tussen de motorisch gestimuleerde kinderen en de controlegroep….. - sociale ontwikkeling Bereid meer met andere kinderen in contact te treden Ze integreerde gemakkelijker in een groep leeftijdsgenoten Ze speelde vaker buiten ze waren beter in staat teleurstellingen te verwerken

Meta-analyse van Sibley & Etnier 2003 Onderzoek waarin 118 wetenschappelijk studie op gebied van relatie tussen fysieke activiteit en cognitief functioneren zijn vergeleken. 44 werden geschikt genoeg bevonden om te vergelijken (Significante) uitkomst: Positief effect van fysieke activitiet op cognitief functioneren

Uitkomsten specifieker Grootste effect op Perceptie (waarnemingsvermogen Ook IQ Zeer kleine effecten op Wiskundige Verbale vermogens Effecten het grootste in leeftijdscategorieën 4 -7 jaar 11 – 13 jaar Effecten zowel meetbaar bij gezonde kinderen als bij kinderen met fysieke of mentale beperkingen

Enkele opmerkingen In 4 studie werd een relatie onderzocht tussen het verhogen van het aantal uur LO en de schoolprestaties. Binnen 3 onderzoeken werden verbeterde schoolprestaties gemeten Binnen één onderzoek geen verschil De genoemde onderzoeken onderzoeken de effecten van (kale) fysieke activiteit, hierbij wordt nog geen onderscheid gemaakt in kwetsbare groepen of specialistische zorg. Het vermoeden bestaat dat de effecten dan nog vele malen groter zijn.