20 jaar veilige elektronische gegevensuitwisseling in de sociale sector met respect voor de persoonlijke levenssfeer Frank Robben Administrateur-generaal.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De E-government strategie van de federale overheid Kruispuntbank Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid.
Advertisements

Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid
Enkele ideeën voor de uitbouw van een E-health omgeving op basis van de ervaringen inzake gecoördineerd informatiebeheer in de sociale sector Frank Robben.
De rol van de steden en gemeenten in het E-government van de sociale sector KSZ-BCSS Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal.
Toepassing van de privacywet en andere reglementering bij het gebruik van adresinformatie Katleen Janssen ICRI – K.U.Leuven.
7 december 2011 Modernisering van de bevolkingsdiensten O pneming van de geboorten door gemeente van gebeurtenis in het Rijksregister. Naar een volledige.
HET IN OVEREENSTEMMING BRENGEN VAN HET RIJKSREGISTER MET HET BESTAND VAN DE AFGEVOERDEN GEHOUDEN DOOR DE KRUISPUNTBANK VAN DE SOCIALE ZEKERHEID ADVIES.
Integratie van de externe diensten voor preventie en bescherming op het werk in het netwerk van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid KSZ-BCSS 17/02/2005.
8 november 2006Frank Robben. Gebruikers- en toegangsbeheer: beschikbare diensten Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid.
EHealth met respect voor privacy en beroepsgeheim Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussel
Mogelijke ondersteuning van het elektronisch farmaceutisch dossier door het eHealth-platform Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg.
Kritische succesfactoren voor de uitbouw van E-government
Elektronische dienstverlening : het kruispuntbankmodel
Willebroekkaai, 38 B-1000 Brussel Website KSZ: Afschaffing van de SIS-kaart.
Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Willebroekkaai 38 B-1000 Brussel
EGovernment in de sociale en gezondheidssector: waar staan we en waar gaan we naartoe ? Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid.
E-government in de sociale sector: de multifunctionele aangifte
E-government in de sociale sector en bescherming van de persoonlijke levenssfeer Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Gedelegeerd.
Voorstel van methode voor de verlaging van de administratieve lasten in de Nederlandse sociale sector door een rationeel informatiebeheer, gebaseerd op.
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
Elektronische dienstverlening: het kruispuntbankmodel
Informatisering van de sociale zekerheid
Tips voor de succesvolle uitbouw van E-government KSZ-BCSS Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Strategisch adviseur FEDICT.
De Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid als motor voor elektronische dienstverlening in de sociale sector Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank.
GOEDE PRAKTIJK Strategische ICT-toepassing: de technologie ten dienste van de burger Frank Robben – Administrateur-generaal Kruispuntbank van de sociale.
eGovernment, eHealth en bescherming van de privacy
De Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid
Hoe elektronische samenwerking tussen gemeente en OCMW qua privacybescherming correct organiseren ? Informatiesessies voor steden, gemeenten en OCMW’s.
De aanbeveling van de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer inzake gebruikers- en toegangsbeheer in de overheidssector volgens.
Samenwerking POD MI, KSZ, RR en DVZ Provinciale ontmoetingen – herfst 2010.
E-government in de sociale sector: toekomstige ontwikkelingen Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Sint-Pieterssteenweg.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Innovatie: de case van de Belgische Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Gedelegeerd.
Het kruispuntbankmodel voor de organisatie van elektronische gegevensuitwisseling: lessons learned Frank Robben Algemeen bestuurder Kruispuntbank Sociale.
IT-governance in E-government KSZ-BCSS Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Strategisch adviseur FEDICT Sint-Pieterssteenweg.
Beveiliging van digitale informatie: enkele uitdagingen voor de overheid Frank Robben Algemeen bestuurder Kruispuntbank Sociale Zekerheid Gedelegeerd bestuur.
E-government in de Belgische sociale sector Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040.
Gezondheidszorg en elektronische gegevensuitwisseling: hoe samenwerken zonder besmet te raken ? Enkele ideeën voor de uitbouw van een E-health omgeving.
KSZ-BCSS Frank ROBBEN – Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Veralgemeend gebruik van de elektronische identiteitskaart in de.
Enkele ideeën voor de uitbouw van een E-health omgeving op basis van de ervaringen inzake gecoördineerd informatiebeheer in de sociale sector Frank Robben.
Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform
EHealth-toepassingen en het gebruik van de Belgische elektronische identiteitskaart Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg.
Recht en vooruitgang Gevalstudie van de Kruispuntbank Sociale Zekerheid en het eHealth-platform Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale.
Het eHealth-platform: doel, stand van zaken en prioriteiten Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussel.
De inzet van ICT voor het bekomen van strategische voordelen Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Gedelegeerd bestuurder.
Smals KSZ-BCSS Enkele kritische succesfactoren voor een geslaagde evolutie van een papieren naar een digitale omgeving Frank Robben Administrateur-generaal.
User management voor ondernemingen en organisaties
EHealth-platform & informatieveiligheid 26/04/2013 Frank Robben Administrateur-generaal van het eHealth-platform Willebroekkaai 38 B-1000 Brussel
E-government in de sociale sector: toekomstige ontwikkelingen Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Sint-Pieterssteenweg.
Het eHealth-platform: doel, uitwerking en stand van zaken Frank Robben Coördinator eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussel
Voorstel van model voor dienstenintegratie en gegevensintegratie in het kader van fraudebestrijding.
Coördinatiecel Vlaams e-government 16/09/2014 Studie Interbestuurlijk e-government... één jaar later Coördinatiecel Vlaams e-government (CORVE) Web:
Inleiding tot de multifunctionele aangifte
E-Government binnen de sociale zekerheid
Recordkeeping - in 7 stappen naar een digitaal archief
Coördinatiecel Vlaams e-government 1 Interbestuurlijke producten en dienstencatalogus November 2009: concept en stand van zaken.
Burger een elektronische brievenbus waarin de burger op een gecentraliseerde en beveiligde manier officiële documenten kan ontvangen de tool is zo ontworpen.
Kruispuntbank Sociale Zekerheid en automatische toekenning van rechten
Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Willebroekkaai 38 B-1000 Brussel Website KSZ: Elektronische dienstverlening.
Kruispuntbank Sociale Zekerheid en automatische toekenning van
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Kruispuntbank Sociale Zekerheid en automatische toekenning van
Financiële rechtmatigheid
Elektronische kennisgeving van geboorte
De Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid als motor van elektronische dienstverlening in de sociale sector Frank Robben Administrateur generaal Kruispuntbank.
20 jaar responsabilisering van de OISZ
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Informatie als strategische productiefactor voor een effectieve en efficiënte sociale
Federale gevolgen integratie gemeente-OCMW
Bevoegdheden IVC – kamer Sociale Zekerheid en Gezondheid
Transcript van de presentatie:

20 jaar veilige elektronische gegevensuitwisseling in de sociale sector met respect voor de persoonlijke levenssfeer Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid

2 15 januari 2010 KSZ-BCSS Kruispuntbankmodel n organisatie van een goed beveiligde en efficiënte elektronische gegevensuitwisseling en procesoptimalisatie tussen tal van autonome actoren n met respect voor hun autonomie en de hen toebedeelde opdrachten n zonder massale centrale opslag van persoonsgegevens n met het oog op een geïntegreerde elektronische dienstverlening die beantwoordt aan de verwachtingen van de gebruikers (burgers, ondernemingen, beroepsbeoefenaars, …) n op basis van gemeenschappelijke principes inzake -eenmalige inzameling en hergebruik van informatie -beheer van informatie -elektronische uitwisseling van informatie -beveiliging van informatie en bescherming van de persoonlijke levenssfeer n gecoördineerd, gestimuleerd en georganiseerd door een dienstenintegrator met een kruispuntfunctie

3 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid15 januari 2010 KSZ-BCSS Verwachtingen gebruikers n effectieve sociale bescherming n degelijke ondersteuning van het sociaal beleid n geïntegreerde diensten -afgestemd op hun concrete situatie, waar mogelijk gepersonaliseerd -aangeboden bij evenementen die zich voordoen tijdens hun levenscyclus (geboorte, school, werk, verhuis, ziekte, pensioen, overlijden, start van een onderneming, …) -over overheidsniveaus, overheidsdiensten en private instanties heen (> in sociale sector) n afgestemd op de eigen processen n met een minimum aan kosten en administratieve formaliteiten n zo mogelijk automatisch verstrekt n met actieve inbreng van de gebruiker (zelfbediening - zelfsturing) n performant en gebruiksvriendelijk aangeboden n betrouwbaar, veilig en permanent beschikbaar n via de kanalen van hun keuze (rechtstreeks contact, telefoon, elektronisch, …) n met respect voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer

4 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid15 januari 2010 KSZ-BCSS Netwerk van de sociale zekerheid

5 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid15 januari 2010 KSZ-BCSS Enkele beginselen en cijfers n eenmalige inzameling van gegevens -elke actor stelt de door hem bijgehouden gegevens ter beschikking (aanbodzijde) -elke actor gebruikt deze gegevens indien nodig i.p.v. ze terug op te vragen bij de sociaal verzekerden of hun werkgevers (vraagzijde) n gedecentraliseerde en gedistribueerde opslag van gegevens -functionele taakverdeling opslag van gegevens wordt toevertrouwd aan de actor die ze in normale omstandigheden het meest nodig heeft deze actor is verplicht de gegevens kwaliteitsvol te beheren en ter beschikking te stellen van de andere actoren die ze nodig hebben -voorbeelden identificatiegegevens: Rijksregister / Kruispuntbankregisters loon- en arbeidstijdgegevens: RSZ / RSZPPO / RSVZ

6 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid15 januari 2010 KSZ-BCSS Enkele beginselen en cijfers n uitwisseling van gegevens via de KSZ -mededelingen van gegevens door/aan actoren verlopen in beginsel verplicht via de KSZ op een beveiligde wijze mits machtiging van het bevoegde sectoraal comité -gebruik van verwijzingsrepertoria met “filterfunctie” centraal verwijzingsrepertorium beheerd door de KSZ bijzondere verwijzingsrepertoria beheerd binnen de secundaire netwerken n enkele cijfers -806 miljoen uitgewisselde elektronische berichten in aan de hand van 225 geoptimaliseerde elektronische processen -met een structurele besparing van minstens 1,7 miljard € per jaar aan administratieve formaliteiten (studie Planbureau)

7 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid15 januari 2010 KSZ-BCSS Verwijzingsrepertorium n bestaat uit drie gerelateerde tabellen -de wie-waar-hoe-wanneer-tabel (personenrepertorium) geeft aan welke personen in welke hoedanigheden dossiers bezitten bij welke actoren m.b.t. welke periodes -de wat-waar-tabel (gegevensbeschikbaarheidstabel) geeft aan welke soorten gegevens beschikbaar zijn bij de onderscheiden soorten actoren m.b.t. de verschillende soorten dossiers -de wie-krijgt-wat-tabel (toegangsmachtigingstabel) geeft aan welke gegevens de onderscheiden soorten actoren mogen verkrijgen m.b.t. de verschillende soorten dossiers n ondersteuning bij -routering van vragen om gegevens naar de juiste actoren -automatische mededeling van gegevens aan de actoren -kwaliteit van de gegevensuitwisseling -degelijke bescherming van de persoonlijke levenssfeer

8 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid15 januari 2010 KSZ-BCSS Verwijzingsrepertorium n systematische toetsing van iedere elektronische gegevens- uitwisseling op -juistheid van de identiteit van de persoon waarover gegevens worden uitgewisseld -naleving van de beginselen van doelbinding en evenredigheid en de bepalingen van de machtigingen van het sectoraal comité n anonimiteit van lidmaatschap van de sociaal verzekerde bij een meewerkende instelling van sociale zekerheid wordt gewaarborgd -voornamelijk lidmaatschap van een vakbond of een ziekenfonds -de KSZ weet weliswaar dat over een sociaal verzekerde een dossier wordt beheerd binnen de sector in kwestie maar weet zelf niet bij welke vakbond of bij welk ziekenfonds de sociaal verzekerde is aangesloten -enkel de beheersinstelling van de betrokken sector zelf is daarvan op de hoogte en kan instaan voor het doorsturen naar de bevoegde meewerkende instelling van sociale zekerheid

9 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid15 januari 2010 KSZ-BCSS Bescherming persoonlijke levenssfeer n er is geen centrale gegevensopslag n persoonsgegevens worden slechts gebruikt voor doeleinden die verenigbaar zijn met de doeleinden waarvoor ze zijn ingezameld (doelbindingsbeginsel) n persoonsgegevens worden slechts verwerkt indien zij relevant en niet overmatig zijn voor de doeleinden van de verwerking (evenredigheidsbeginsel) n elke gebruiker heeft slechts toegang tot die persoonsgegevens die hij nodig heeft voor de toepassing van de regelgeving waarmee hij/zij is belast (evenredigheidsbeginsel)

10 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid15 januari 2010 KSZ-BCSS Bescherming persoonlijke levenssfeer n de machtiging voor de mededeling van persoons- gegevens aan andere actoren wordt, buiten de gevallen waarin ze wettelijk is toegestaan, verleend door een door het Parlement benoemd sectoraal comité van de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer (CBPL), nadat is vastgesteld dat aan de hoger vermelde voorwaarden is voldaan n de toegangsmachtigingen zijn publiek

11 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid15 januari 2010 KSZ-BCSS Bescherming persoonlijke levenssfeer n elke concrete elektronische uitwisseling van persoonsgegevens tussen actoren wordt preventief getoetst op conformiteit met de geldende toegangsmachtigingen door een andere instantie dan degene die de gegevens ter beschikking stelt of de gegevens nodig heeft, in casu de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid of de beheersinstelling van een secundair netwerk n elke elektronische uitwisseling van persoonsgegevens wordt gelogd om eventueel oneigenlijk gebruik ex post te kunnen traceren

12 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid15 januari 2010 KSZ-BCSS Bescherming persoonlijke levenssfeer n telkens de informatie wordt gebruikt voor een beslissing wordt aan de betrokkene de gebruikte informatie meegedeeld bij de mededeling van de beslissing n via stapsgewijze verfijning is een instelling- overkoepelend informatieveiligheidsbeleid uitgewerkt op basis van de ISO-normenreeks 27000

13 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid15 januari 2010 KSZ-BCSS Bescherming persoonlijke levenssfeer n de veiligheid, de integriteit en de vertrouwelijkheid van de verwerkte informatie wordt gewaarborgd door een geïntegreerd geheel van -structurele -organisatorische -ICT-technische -fysieke -personeelsgebonden veiligheidsmaatregelen in uitvoering van het informatieveiligheidsbeleid

14 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid15 januari 2010 KSZ-BCSS Bescherming persoonlijke levenssfeer n elke persoon heeft recht op toegang en, in geval de gegevens onjuist zijn, op verbetering van zijn eigen persoonsgegevens n bij elke actor die deelneemt aan het elektronisch gegevensverkeer wordt een interne informatie- veiligheidsdienst ingericht met een adviserende, stimulerende, documenterende en intern controlerende functie n een werkgroep bestaande uit de informatieveiligheidsconsulenten stelt de informatieveiligheidspolicies voor, die worden goedgekeurd door het sectoraal comité

15 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid15 januari 2010 KSZ-BCSS Bescherming persoonlijke levenssfeer n het sectoraal comité stelt minimale informatieveiligheidsnormen vast waaraan alle actoren in de sociale sector moeten voldoen n op basis van een jaarlijkse bevraging en, zo nodig, op basis van een controle, wordt door het sectoraal comité nagegaan of de onderscheiden actoren aan de minimale informatieveiligheidsnormen voldoen; indien dit niet het geval is, worden corrigerende acties afgesproken en opgevolgd

16 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid15 januari 2010 KSZ-BCSS Sectoraal comité n sectoraal comité van de sociale zekerheid en van de gezondheid n voorheen “Toezichtscomité” n onderdeel van de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer n door het Parlement benoemd n belast met -het formuleren van adviezen en aanbevelingen inzake informatieveiligheid en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer -het verstrekken van machtigingen tot mededeling van persoonsgegevens (machtigingen zijn publiek) -het uitvoeren van externe controle inzake informatieveiligheid en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer -het behandelen van klachten

17 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid15 januari 2010 KSZ-BCSS Bereikte voordelen n grotere efficiëntie -lagere lasten en kosten, bvb. eenmalige inzameling van informatie aan de hand van geharmoniseerde begrippen en instructies zoveel mogelijk elektronische uitwisseling van gegevens van toepassing tot toepassing, zonder manuele herinvoer taakverdeling inzake validatie en beheer van informatie minder onnodige contacten achteraf samenwerking inzake de ontwikkeling van toepassingen (assemblage- techniek) d.m.v. de beschikbaarheid van herbruikbare diensten en componenten -meer diensten voor dezelfde totale kost, bvb. alle diensten zijn beschikbaar op elk ogenblik, van om het even waar en via om het even welk device geïntegreerde dienstverlening -snellere dienstverlening vermindering van reis- en wachttijd rechtstreekse interactie met de bevoegde actor real time feedback voor de gebruiker

18 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid15 januari 2010 KSZ-BCSS Bereikte voordelen n grotere effectiviteit -hogere kwaliteit van de dienstverlening, bvb. juistere dienstverlening meer gepersonaliseerde dienstverlening transparantere dienstverlening veiligere dienstverlening met grotere bescherming van de persoonlijke levenssfeer mogelijkheid tot kwaliteitscontrole op het dienstverleningsproces door de gebruiker, o.a. door de mogelijkheid tot elektronische raadpleging van de stand van zaken van het dienstverleningsproces -minder fraudemogelijkheden -nieuwsoortige diensten, bvb. maximale automatische toekenning van rechten automatische informatie over mogelijke rechten, die niet automatisch kunnen worden toegekend actief zoeken naar non-take-up via datawarehousingtechnieken rechtstreekse controle over de eigen gegevens gepersonaliseerde simulatie-omgevingen

19 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid15 januari 2010 KSZ-BCSS United Nations Public Service Award

20 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid15 januari 2010 KSZ-BCSS European Public Service Award

21 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid15 januari 2010 KSZ-BCSS Meer informatie n website Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid - n portaal van de sociale zekerheid - n persoonlijke website van Frank Robben -