Disclaimer.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
havo A Samenvatting Hoofdstuk 2
Advertisements

Rekenen in groep 1 t/m 4 De doorgaande lijn.
Op naar groep 8! Entreetoets Groep 7.
vwo A/C Samenvatting Hoofdstuk 3
Huidige situatie taal Nederlands: raamwerk Nederlands
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv
Rekenproblemen en Dyscalculie
Een manier om problemen aan te pakken
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
Sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs Tabellen, grafieken en formules VMBO 6 juni 2013 Monica Wijers, FreudenthaI Instituut.
22 en 24 mei 2013 Frank Haacke Vincent Jonkers Monica Wijers
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
vwo A/C Samenvatting Hoofdstuk 2
Niveau 1F Paraat hebben: (selectie) Omzetten van eenvoudige breuken in decimale getallen. Optellen en aftrekken van veel voorkomende gelijknamige en ongelijknamige.
Op de koffie bij de kabouters
De nieuwe producten van Speciaal Rekenen
Nationale Rekendagen Noordwijkerhout 18 maart 2010
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Welkom op de informatieavond van groep 7
Rekenen in het middelbaar beroepsonderwijs
Domein: Breuken, kommagetallen, verhoudingen en procenten
Rekenen binnen de niveau 1 en 2 opleidingen / 2F
Rekenen en Rekenproblemen
havo A Samenvatting Hoofdstuk 3
Disclaimer.
Rekenbeleid
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
Vergelijkingen oplossen
Vorm en ruimte Hielke Peereboom
Disclaimer.
Samen succesvol rekenen op de Zilverberg
Stichting Onderwijs der EBGS MTD Workshop 2015
Samenvatting.
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 1 Powerpoints staan op med.hro.nl/houmj/Klas_1BCEHI_Inductief/
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 3
Workshop Meten – 2 Training voor de kennisbasistoets rekenen-wiskunde Onderdeel Meten, deel2: samengestelde grootheden en varia.
Workshop Meten – 1 Training voor de kennisbasistoets rekenen-wiskunde Onderdeel Meten, deel1: oppervlakte en inhoud.
Referentiekader rekenen. Uit: /
SPEL REFERENTIENIVEAUS Jaco Bron November Referentieniveaus zijn beschrijvingen van gewenste beheersingsniveaus van basiskennis en vaardigheden.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 19 januari 2011.
Beleidsplan Rekenen & Wiskunde Edwin Hortensius. Maatwerk in taal, rekenen en wiskunde Uitgangspunt is het LEREN continu afstemmen op de individuele behoefte.
Les 4 Optellen en aftrekken in dagelijkse situaties
Helicon VMBO Den Bosch Informatieavond leerjaar 4: Rekentoets dhr. T
havo A Samenvatting Hoofdstuk 10
Rekenen Verbanden les 1: gegevens verwerken Verbanden les 2: gegeven in tabellen.
Keuzevoorlichting havo wiskunde AB.
Rekenen Les 5: rekenen met grafieken, diagrammen en tabellen
Rekenen periode 3 Meten en meetkunde les 6: Meten en meetkunde in het verkeer (Les 5 figuren slaan we over)
Rekenen Les 7 Meten in recepten.
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
Les 5: rekenen met grafieken, diagrammen en tabellen
Les 3 verhoudingen Verhoudingen.
Rekenen Meten en Meetkunde 2f Les 3 Omtrek, oppervlakte en inhoud
Rekenen Les 5: rekenen met grafieken, diagrammen en tabellen
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
Les 6: Rekenen met procenten, grafieken en tabellen
Les 6: Breuken en procenten 4
Functionele rekenvaardigheid
Rekenen Verbanden les 1: gegevens verwerken Verbanden les 2: gegeven in tabellen.
Voorbeeld Bewegingsintegratie Opdracht: Observeer de beweging van een medeleerling en beschrijf die beweging zodanig dat de anderen deze exact kunnen.
Bijzondere verhoudingen
Meten en metend rekenen
5. Je herkent en gebruikt patronen en regelmaat
Gezondheidsvaardigheden
Transcript van de presentatie:

Disclaimer

Functioneel gebruiken G e t a l l e n Paraat hebben - In complexere situaties rekenprocedures toepassen en daarbij weten waarom het nodig kan zijn haakjes te zetten -en weten hoe dit werkt, bijvoorbeeld bij gebruik van een rekenmachine of spreadsheet. Eigen repertoire opbouwen van een getallennetwerk gerelateerd aan situaties. Uitspraak, schrijfwijze en betekenis van grote getallen met miljoen en miljard als maat en met passende voorvoegsels (bijmaten) functioneel gebruiken. Weten waarom Aantallen en maten (weergegeven met gehele of decimale getallen) vergelijken en ordenen en weergeven bijvoorbeeld op een schaal van een meetinstrument of een tijdlijn. 1 op 4 In bekende situaties vaardig rekenen met de daarin voorkomende gehele en decimale getallen en (eenvoudige) breuken (schattend, uit het hoofd, op papier of met de rekenmachine). sponsorloop Om een probleem op te lossen complexere situaties vertalen naar rekenbewerkingen en daarbij rekenprocedures toepassen om een gewenst resultaat te krijgen. Resultaten van een berekening in termen van de situatie interpreteren, bijv. nagaan of een resultaat van een berekening de juiste orde van grootte heeft en wat de foutmarge’ is; betekenisvol afronden Uitspraak, schrijfwijze en betekenis van negatieve getallen zoals ze voorkomen in situaties met bijv. temperatuur, schuld & tekort, hoogte en op de rekenmachine. Hoeveel inwoners heeft deze wijk? 3F Functioneel gebruiken

Functioneel gebruiken V e r h o u d i n g e n Paraat hebben 3,75 per 100 stuks Weten waarom In bekende situaties een passend rekenmodel kiezen of de rekenmachine gebruiken om een verhoudingsprobleem op te lossen. Daarbij gebruik maken van de samenhang tussen verhoudingen, procenten, breuken en decimale getallen en deze wanneer relevant in elkaar omzetten. De schrijfwijze van procenten, breuken en de taal van verhoudingen paraat hebben. slaapproblemen Rijdt 1 op 14 in een Volvo 440 Slaapt goed In bekende situaties bij het oplossen van problemen waarin verhoudingen een rol spelen vaardig werken met de voorkomende taal en notaties van percentages, breuken en verhoudingen en deze met elkaar in verband brengen. 16 miljoen mensen in Nederland, Hoeveel hebben er een slaapprobleem? 1 : 200 Kan in bekende situaties met succes verhoudingsproblemen aanpakken, en de benodigde berekeningen uitvoeren. 3F Functioneel gebruiken

Functioneel gebruiken In bekende situaties notatie, naam (ook voorvoegsels) en betekenis van (eenheden en grootheden) paraat hebben. 3F Eenvoudige werktekeningen interpreteren. In authentieke situaties veelgebruikte meetkundige begrippen kennen (haaks, evenwijdig, richtingaanduidingen, ...) en veelgebruikte symbolen kunnen lezen. Veelgebruikte meetkundige begrippen en woorden (bijv. coördinaten in de werkelijkheid, namen van vormen, (wind)richtingen hoeken en afstanden) gebruiken om in diverse situaties vormen, voorwerpen, plaatsen in de ruimte en routes te beschrijven Ten behoeve van concrete taken een eenvoudige situatieschets maken. Allerlei schalen van meetinstrumenten aflezen, de aanduidingen correct interpreteren. Namen van (in situaties) veel voorkomende vlakke en ruimtelijke vormen kennen. In functionele situaties maten aflezen uit (werk)tekeningen, plattegronden etc. en bekende meetinstrumenten gebruiken. In functionele situaties vaardig veel voorkomende maten aan elkaar relateren M e t e n & M e e t k u n d e In concrete situaties uitspraken doen over lengte, omtrek, oppervlakte, en inhoud en in zeer eenvoudige gevallen over de relatie daartussen; In functionele situaties 3D objecten en de 2D representaties ervan interpreteren en met elkaar in verband brengen. Weten waarom In veelvoorkomende situaties afmetingen (afstand, lengte, hoogte, oppervlakte ) schatten en meten. – Uit eenvoudige (werk)tekeningen, foto’s en beschrijvingen conclusies trekken over objecten en hun plaats in de ruimte. In situaties redeneren op basis van symmetrie en eigenschappen van figuren. Juiste passende maateenheid kiezen in gegeven situatie. in eenvoudige vertrouwde en eenduidige situaties en wanneer dat functioneel is omtrek, oppervlakte of inhoud schatten of berekenen De inhoudelijke beschrijvingen zijn voorzien van voorbeelden. Deze voorbeelden en de vormgeving van deze poster is ontworpen door de APS – expertgroep rekenen-wiskunde gecijferdheid. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Kees Hoogland of Martin van Reeuwijk, APS Paraat hebben

Functioneel gebruiken Analyseren, interpreteren en kritisch beoordelen van\numerieke informatie uit diverse formulieren, schema’s, tabellen en andere grafische voorstellingen diagrammen). In situaties numerieke informatie uit diverse formulieren, schema’s, tabellen, diagrammen en grafieken combineren ook wanneer er verbanden tussen meer dan twee variabelen in beeld zijn gebracht. Grafieken en diagrammen (gesitueerd in een authentieke context) interpreteren in termen van de situatie en uit het verloop, de vorm, en de plaats van punten conclusies trekken over de situatie. Numerieke gegevens verzamelen en verwerken, samenvatten en op diverse manieren weergeven passend bij de situatie, ook met gebruik van ICT (bijv. spreadsheet). Vuistregels en alledaagse formules (horend bij specifieke situaties) begrijpen en er eenvoudige berekeningen mee uitvoeren. Hoe lang duurt een tocht van 500 km met de auto? Hoe ver is het onweer weg als er 6 tellen tussen flits en knal zit? Gezonde hartslag? Numerieke gegevens uit gecompliceerde tabellen, diagrammen en grafieken aflezen, combineren en gebruiken bij het oplossen van problemen. V e r b a n d e n Numerieke informatie uit diverse formulieren, schema’s, tabellen, diagrammen en grafieken interpreteren en gebruiken, er als nodig berekeningen mee uit voeren en conclusies trekken. Weten waarom Deze poster is een weergave van de referentieniveaus rekenen (rapport Meijerink). De inhoudelijke beschrijvingen zijn ontleend aan de definitieve referentieniveaus zoals die in de ministerraad op 15 januari 2010 zijn aangenomen (zie www.taalenrekenen.nl) . De volledigheid van de teksten wordt niet gegarandeerd. Sommiige teksten zijn vervangen door (voor)beelden of verkort met symbolen. Raadpleeg voor de oorspronkelijke teksten het originele document. Paraat hebben