“Werken met beelden spreekt tot de verbeelding” Creatieve methodieken in gesprek over relaties Seksualiteit en Relaties Zesde studiedag Klinische Psychotherapie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

De bevlogen leerkracht
Ontmoeting van mens tot mens.
“Hoe kom ik aan klanten?”
Introductiebijeenkomst
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
….een korte presentatie
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
De leeskring een inspirerende leergemeenschap Gertrud Cornelissen lid kenniskring geïnspireerd leren Lector: Maarten Dolk Onderzoek geletterde leerkrachten.
Sociale inclusie.
Een moodboard?.
Termen Sterke waardering= persoonlijke keuzes die iemand maakt en die zijn andere waardering richting geven (maatstaf) blz40 Hyperwaarde= cultureel bepaalde.
Kunst bij de Mussen. Wij zijn de kunstenaars We bedenken zelf allerlei dingen.
Erfgoededucatie Wat wordt eigenlijk geleerd?
Workshop Over machteloosheid J.H.Wijers
Ervaringsdeskundigheid, eigen kracht en hulpverlening
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Van grote, kleine en miniverhalen
10 ROZEN VOOR JOU.
Benieuwd naar wie ik ben ...
Wat is APPRECIATIVE INQUIRY Een manier van kijken en Een co-creatie voor duurzame verandering
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Thema: mijn schaduw verrast me
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
Congres Appreciative Inquiry
Wie ik ben.
Er zijn momenten in het leven dat men de anderen mist…
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Mindfulness.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Geloof in jezelf.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Om soms eens dieper over na te denken
Aanvaarding en tolerantie
Nathan de Wijze en de Drie Ringen Een parabel over interreligieuze dialoog.
Werken vanuit het contextuele gedachtegoed van Iván Böszörményi-Nagy
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Workshop Inspirerend ICT Eric Redegeld & Eline Redegeld.
Je mag/kan steeds van school veranderen MAAR Verander niet teveel van school, want dit is niet goed voor je kind. Elke school heeft positieve en.
Eveline Cannoot Het lijkt alweer zo heel erg lang geleden De zomers die ik met m'n vrienden deelde.
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Mondzorg - persoonsgericht
Rouw binnen de school Welke taak ligt bij jou?.
Impuls - Onderzoekscentrum maatschappelijke zorg
Het loopbaangesprek.
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Persoonlijk Leiderschap
Vaeshartelt - Maastricht April 2018
Eventmanager: Gerdine Teerhuis
Samen werken Samen leren
Rouw binnen de school Welke taak ligt bij jou?.
The making of: Omgevingsvisie
Maakonderwijs Verbeelden – spelen – maken - leren
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde
Waarderende benadering
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
Transcript van de presentatie:

“Werken met beelden spreekt tot de verbeelding” Creatieve methodieken in gesprek over relaties Seksualiteit en Relaties Zesde studiedag Klinische Psychotherapie – 2 december 2010

Voorstelling Bart Bronckaers Veerle Daniels Angst & Depressie Dagkliniek – Het Poorthuis Veerle Daniels Structurerende Zorg Psychotherapeutische Praktijk Gemeenschappelijke achtergrond: Systeemtheoretisch kader

Achtergrond Postmoderne stromingen binnen de systeempsychotherapie De mens geeft betekenis aan objectieve gebeurtenissen Hierdoor ontstaan verhalen, verschillende werkelijkheden Er bestaat niet één waarheid of werkelijkheid De mens als verhaal

Voor therapie betekent dit... Hulpverlener als gelijkwaardige partner “Niet-wetende houding” (not-knowing position) De cliënt als auteur De persoon valt niet langer samen met het probleem (externaliseren) : Re-storying Re-authoring Aansluiten bij wat cliënten zelf brengen Op zoek naar de wens tot verandering, nieuwe hoop. Gericht op krachten en hulpbronnen, verbindingen en mogelijkheden, nieuwe invalshoeken (aandachtsverschuiving)

Voor creatief materiaal betekent dit... Niet techniek als techniek Aanbieden in een vrijblijvende sfeer, ont-moeting: niets moet, alles mag Nieuwsgierigheid & verwondering Think outside of the box Samen reflecteren & experimenteren Ruimte voor: - meervoudige perspectieven/ ‘verbreden’ - nog niet vertelde verhalen, nieuwe betekenissen en inzichten:‘the not-yet said’ - toeval en chaos; durven ‘loslaten’/verlaten van je ‘zone van comfort’

Voorbeeld “ (Naam), als ik met cliënten over hun relaties praat, gebeurt het wel eens dat we in het gesprek hun relaties creatief voorstellen met poppetjes of tekeningen. Soms geeft dat mensen wat houvast in hun verhaal of kan het helpend zijn om eens via een andere manier naar hun relaties te kijken. Maar even goed gebeurt het soms dat cliënten dat als weinig zinvol ervaren. Ik weet dus niet of deze methodiek bij jou aansluit. Mij lijkt het wel wat om het te proberen, maar misschien zegt het jou niets en dan laten we het voor wat het is”.

Creatieve methodieken Tekeningen Sculpting met voorwerpen Gedichten Foto’s Brieven Werken met klei, plasticine, … …

Levensboom Wortels: gezinswaarden en –normen, achtergrond Grond: de mensen met wie we dagelijks samenleven, de mensen die ons omringen Stam: de vaardigheden die ons helpen in ons dagelijkse leven, talenten waar we trots op zijn Takken: onze dromen, wensen, doelen voor de toekomst Bladeren: de mensen die je inspireren, naar wie je opkijkt, die jou tot voorbeeld zijn Fruit: de bijdragen van deze mensen aan jouw leven, de dingen die ze je leren Bron: Tree of life, Ncazelo Ncube (Bruno Hillewaere, PTC De Viersprong)

Oefeningen adhv. 2 methodieken Gezinssculpting met voorwerpen Tekenen van relaties in groep

Samenvattend Vrijblijvende sfeer Vooraf: vrije associaties Niet het ontdekken van de achterliggende ‘echte’ betekenis is belangrijk, wel de dialoog over verschillende mogelijke betekenissen. Samen construeren. Verkennen van het perspectief van elke persoon, meerzijdige partijdigheid Heden, verleden, toekomst (veranderingswens) Oog voor waardering: competenties, krachten en inzet

Bedankt voor jullie aandacht! Voor meer info of vragen: bart.bronckaers@opzgeel.be veerle.daniels@opzgeel.be