Een kwestie van meesterschap? Gelijke onderwijskansen Jacques Rancière (1940)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Alle zeilen bijzetten of overstag gaan?
Advertisements

Verlichtingsdenker: vertrouwen in de rede
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Filosofie Op HAVO en VWO.
Epistemologie ken(nis)leer / kentheorie
Uitleg meewerkend voorwerp (mv)
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Gouden Eeuw Kunst en wetenschap Door de Renaissance, een kunststroming uit de 16e eeuw, was er opnieuw interesse voor de kunst en kennis uit de Oudheid.
Extra ondersteuning voor leesvaardigheid
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
De verlichting Paragraaf 2.
Michel Foucault ( ) De moed tot [de] waarheid “er bestaat geen vaststelling van de waarheid zonder een wezenlijke (op)stelling (position) ten opzichte.
Pastoraal op school.
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
bekwaamheid op HO-niveau
Geletterdheid….. Wat is dat?
Paul Vermeer Levensbeschouwing: weg ermee!? Voordracht studiedag VDLG 13 februari 2014.
Le subjonctif De aanvoegende wijs.
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Autisme en intelligentie
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
Kunnen we leren kiezen? Jan Bransen Alumnidag 2006.
Kunstmatige Intelligentie
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
Wat doen ze me nou...? Jan Bransen Publiekslezing, 7 april 2010.
11 manieren om beter met uw medemens om te gaan. Voor u iets zegt, vraag u eerst deze 3 zaken af: 1. Is het wel waar? 2. Is het lief? 3. Is het wel nodig?
Honden..
dataverzamelformulieren
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
De charismatische beweging is een beweging in het christendom die wordt gekenmerkt door een grote nadruk op persoonlijk geloof, en de ervaring hiervan,
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
DALTON compleet?.
Kennis - Intelligentie
Kinderen en hun sociale talenten
Meervoudige intelligentie
Competentiegericht leren vmbo
SYMPOSIUM En nu op weg naar het taalonderwijs van de volgende honderd jaar.
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese Les 3 – 20 september 2014.
Loopbaan&burgerschap. WAT HEB JE NODIG ?  KENNIS ( THEORIE)  INZICHT (VERSCHILLENDE INVALSHOEKEN)  VAARDIGHEDEN.
De lerarenopleider gepositioneerd
Hoofdstuk 8: Afwijkend gedrag en conflict
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Normale zin Subject + verbum + complementen zonder prepositie + complementen met prepositie Voorbeelden: Hij vertrekt elke morgen om 8 uur met de bus naar.
Praktische E.H.B.O Voor leiding en scouts een praktisch inzicht in de theorie en praktijk tijdens opkomsten.
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
. Reacties tot nu toe………………………….. Veenlab. . Waaruit bestaat de pilot? Veenlabproject: Veenlab kennisrotondeproject. Veenlabmethode: de methode waarmee.
HET BEROEPSPROFIEL VAN DE LERAAR ALS BLACK BOX
Enkel 1 minuut van je tijd!!!
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
De doop in de Heilige Geest
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Toetsconferentie 2015 Script Concordance Test Fontys Lerarenopleiding Tilburg – Tom Adams.
Welkom ik maak me sterk.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Leer kracht Workshop over competenties van
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
Meervoudige intelligentie
Hoe pedagogisch handelen?
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
LES RÈGLES D’ORTHOGRAPHE
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
dataverzamelformulieren
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Transcript van de presentatie:

Een kwestie van meesterschap? Gelijke onderwijskansen Jacques Rancière (1940)

Overzicht  1. De structurerende fictie van de ongelijkheid van intelligenties: Onderzoek en praktijk in termen van theorie en methode  Theorie: verhouding onderzoek-praktijk  Methode/didactiek: verhouding leerkracht-leerling  2: De structurerende fictie van de gelijkheid van intelligenties: Onderzoek en praktijk in termen van meesterschap  De onwetende meester  De onwetende onderzoeker

Gelijkheid als toekomstige toestand impliceert de assumptie van ongelijkheid  Onderzoek naar gelijke onderwijskansen  vb. Nicaise: Meritocratie (gelijke startkansen) versus egalitarisme (gelijke outcomes)  Onderscheid theorie (toegang tot kennis) / praktijk (handelen op basis van kennis of onderzoek)  Gelijkheid als doel of toekomstige toestand beschouwen impliceert dat men aanneemt dat er een kloof bestaat tussen: Wetenden (competenten) en onwetenden (oncompetenten) Mensen die lawaai maken (phonè) en mensen die spreken (logos) Zij die leven in illusie (ideologie) en zij die toegang hebben tot kennis (wetenschap) (Zowel in onderzoek als praktijk)

Assumptie van ongelijke intelligenties als structurerende fictie van de pedagogiek  De kunst van de pedagoog is de kunst van het indelen van de wereld in Wetenden (competenten) en onwetenden (oncompetenten) Mensen die lawaai maken (phonè) en mensen die spreken (logos) Zij die leven in illusie (ideologie) en zij die toegang hebben tot kennis (wetenschap)  De pedagoog handelt vanuit een fictie, nl. de assumptie van ongelijkheid van intelligenties => uitleg/didactiek

Wat is een assumptie?... je rappelle qu’elle est toujours présentée comme une opinion, opinion qu’on peut traduire autrement, axiome est plus noble mais cela revient au même, c’est quelque chose qu’on ne sait pas mais qu’on décide de mettre en application : on décide de faire comme si c’était opérant et pour cela il faut décider et faire comme si c’était opérant.“ (Rancière, 2007) Gelijkheid is, net zoals ongelijkheid, een assumpties, een fictie, een opinion waarnaar men handelt (i.p.v. een toestand) Vertrekken vanuit een assumptie (opinion) wil zeggen: - niet te funderen in kennistheorie - haar waarheid ligt in haar praktisch verificatie - bepaalde houding, een manier van doen, doen ‘alsof’... - de assumptie van waaruit men vertrekt produceert haar eigen effect

Assumptie van ongelijke intelligenties als structurerende fictie van de pedagogiek Onderwijspraktijk (analoge beweging in onderzoek) De methode van de uitleg: “Iets uitleggen aan iemand betekent immers vooreerst dat men hem/haar uitlegt dat hij/zij het niet kan begrijpen zonder die uitleg. Het betekent dat men vertrekt van de assumptie dat de leerling, wegens diens inferieure intelligentie, de te verwerken leerstof niet alleen kan verwerken. Zonder de uitleg van de meester blijft de te onderwijzen leerstof opaac of ondoorgrondbaar. De leerstof leent zich niet tot begrip door de inferieure intelligentie van de leerling” “Progressieve” didactische methoden De leerkracht heeft inzicht in de af te leggen weg (vb. Eindtermen, eindcompetenties (hindernissenparcours) Uitgaan van ongelijkheid produceert ongelijkheid (afstomping)

De assumptie van gelijke intelligentie als structurerende fictie van meesterschap  Rancière: “Gelijkheid is niet het doel, maar de eerste assumptie van waaruit men vertrekt”  De figuur van de onwetende MEESTER Meesterschap is verbonden met  Onwetendheid in de zin van... het eigen weten buiten spel zetten... een weigering, wil of een beslissing (on décide de faire comme si)... een niet willen weten van ongelijkheid  Dissensus, zelftransformatie  Steeds een zaak van individuen

De assumptie van gelijke intelligentie als structurerende fictie van meesterschap  Indien emancipatie steeds verbonden is met een individuele wil/beslissing om te vertrekken vanuit de assumptie van gelijkheid, dan is onderwijsgelijkheid geen kwestie van beleid, nog van didactische methoden, maar van individuele leerkrachten die uitgaan van de assumptie van gelijkheid

Onderzoeksvragen  Hoe toont zich handelen naar de assumptie van ongelijkheid vandaag in de school?  Hoe toont zich handelen naar de assumptie van gelijkheid (meesterschap) vandaag in de school?

Onderzoeksopzet  Poétique du savoir (Rancière) als empirisch pedagogisch onderzoek dat vertrekt vanuit de assumptie van gelijkheid => empirisch: vragen nr. feitelijkheid => pedagogisch/vormend: scriptie als verhaal/getuigenis i.p.v. wetenschappelijk opgebouwde argumentatie