De positie van de taxileraar binnen de organisatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Rol containment bij organisatie-ontwikkeling
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Uitleg meewerkend voorwerp (mv)
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Sollicitatiegesprek.
Discipelschap.
Hoe moet je het vooral NIET doen?
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Hogescholen in Dialoog
Hoofdstuk 4 Omgaan met verschillen
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
Conflicten hanteren Leidinggeven Blz. 77.
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
emotionele bankrekening
PRESENTEREN KUN JE LEREN
“Dat de één meer wil, betekent niet dat de ander minder krijgt”
Betrokkenheid op de werkvloer
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Workshop 2: Plezier in je werk: daar word ik blij van!
Communicatie met ouders
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Uitleg persoonsvorm (pv)
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Reclame Masters | Ik en reclame!
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
gespreksvaardigheden
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Beroepshouding en beroepscode
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Samenwerken Werken in teams. Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Talent in Ontwikkeling
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Vakinhoudelijk leiderschap, in een tijd van verandering
WELKOM! Workshop … een bok op de haverkist 18 maart 2016
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Even voorstellen Marion Hijmensen Eigenaar 2toGrow, staat voor samen groeien Borging en transfer naar de praktijk Certified Professional Jump Movement.
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Hand-Out.
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Jij als werkplekbegeleider!
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Jij als werkplekbegeleider!
Ontwikkeling, wij als EBS
Omgaan met verschillen
Besturen en Communiceren
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

De positie van de taxileraar binnen de organisatie

Positionering Bij positioneren gaat het om het verwezenlijken van een mentale plaats, een zogenaamde breinpositie. Anders gezegd: een plek in het hoofd van mensen. Wat kan je daar bij helpen? Je taak- en functie-omschrijving (je formele positie) Je informele positie Hoe kennen mensen jou? Wat kun je voor mensen betekenen?

Waar zit jij in hoofden van mensen? Wie heb je nodig om met je werk als taxileraar verder te komen? Heb je toegang tot deze mensen? Rechtstreeks? Makkelijk/moeilijk? Schrijf het eens op Geef aan tot wie je makkelijk en tot wie je moeilijk toegang krijgt Hoe ziet jouw ‘krachtenveld’ eruit?

Vergroten van je invloed Hoe doen jullie dat in de praktijk?

Werken aan je positie Informele invloed: in hoofden van mensen Zichtbaarheid (weten mensen wie jij bent; hoe maak je duidelijk wat je doet) Gedrag: initiatief tonen, ‘brutaal’ zijn, luisteren Benut mogelijkheden: werkoverleggen bv. Werk samen: optrekken met leidinggevenden / centralisten-planners; ondernemingsraad Invloedstijlen

Invloed uitoefenen

Basis invloedstijlen Energierichting Stijl Gedragssoorten Duwen Aansporen Normen stellen Beroep doen op autoriteit Oordelen Overtuigen Voorstellen Doen Argumenten Trekken Gemeenschappelijke visie Enthousiasmeren voor een gezamenlijk doel Onderzoeken Vragen stellen Luisteren Persoonlijk beroep doen Coalities sluiten

Duwen Trekken Overtuigen Aansporen Inspireren Onderzoeken Ik stel voor dat…. In de eerste plaats… Anderzijds…. Precies, gearticuleerd, onemotioneel, zonder franje Rustig, op vingers aftellen, afwegende gebaren, niet constant aankijken Zakelijk, koel, rationeel, redelijk, afstandelijk, beheerst Aansporen Ik verwacht van jou Ik waardeer in jou Als jij…., dan zal ik Indringend, staccato, op de voorgrond Stevige houding, indringend aankijken, scherpe gebaren Confronterend, persoonlijk Duwen Inspireren Jij met jouw…en ik met mijn… Waar we het samen…. Denk je eens in hoe geweldig…. Meeslepend, dynamisch, opwindend, vrolijk Dramatiek, wijds, stralend, beweeglijk, iedereen met ogen ‘vangen’ Saamhorigheid, enthousiasme, energiek, tintelend Onderzoeken Wat vind jij van…. Bedoel je te zeggen dat…. Ik voel me op dit moment … Warm, rustig, zachtjes, harmonieus Naar voren gebogen zitten, rustig aankijken, open, uitnodigende houding Open, belangstelling, vertrouwd, ruimte Trekken

Overtuigen Wat is het? Je richt je op de redelijkheid van je toehoorders. Voorstel doen: initiatief hiertoe nemen Argumenten voor je voorstel geven

Aansporen Wat is het ? Je vertrouwt op je wilskracht om iets te bereiken Normen of grenzen stellen; de afspraak is…. Beroep doen op je autoriteit; als taxileraar weet ik… Feedback geven; X vind ik goed, Y kan beter Onderhandelen; geven en nemen

Onderzoeken Wat is het ? Je verplaatst je in de ander en probeert hem vanuit zijn belang naar je toe te trekken Vragen stellen: Met open vragen kun je peilen wat de ander wil Luisteren Je krijgt zicht op het standpunt van de ander Als jij luistert, zal de ander dat ook doen Persoonlijk beroep Je vraagt de steun of instemming van de ander en laat zien dat je de ander nodig hebt Coalities sluiten: Medestanders zoeken; hoe meer invloed hoe beter

Inspireren Wat is het ? Collega’s enthousiast maken Een sfeer neerzetten van “we gaan er voor”

Invloedstijlen Wanneer geschikt? DUWEN OVERTUIGEN INHOUD - RATIO Helder doel voor ogen Bijdrage goed voorbereid Ander open voor zakelijke benadering AANSPOREN STRUCTUUR - NORM Weet wat je wilt Staat iets op het spel Drukmiddel aanwezig TREKKEN ONDERZOEKEN VEILIGHEID -AANSLUITING Bijdrage van de ander is belangrijk Medewerking nodig INSPIREREN DRAAGVLAK VOOR RICHTING Geloof gedeelde toekomst Bereid te investeren

Voorkeursstijl Welke voorkeursstijl heb jij? Er is geen goed/fout!! Wat levert je voorkeursstijl op? Wat neem je mee/wat ga je toepassen ?

Weerstand

Redenen voor weerstand Onzekerheid Moeten aanpassen van gewoonten Moeilijk vinden om het oude los te laten Je beperkt voelen Onderzoeken van weerstand: ‘De vinger op de zere plek leggen’; waar komt de weerstand vandaan?

Omgaan met weerstand Benoemen Zeg hardop dat je de weerstand voelt; de ander kan dan reageren Erkennen Laat weten dat je begrijpt dat de weerstand er is; de ander voelt zich gehoord Bevragen Vraag naar de bezwaren; dan kun je er op in gaan Meebewegen en kantelen Geef de ander gelijk (overdrijving); de ander zal gaan toegeven Vermijden Ga er niet op in; parkeer even Draagvlak creëren Maak de ander bondgenoot Van weerstand profiteren Leer van de bezwaren van anderen

Dank voor de aandacht en succes!