Basisvorming Sensibilisatie van mensen ‘raken’ tot ‘activeren’ Dinsdag 17 maart 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
Advertisements

EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Risdilbeek.be Dilbeek FairTradeGemeente. risdilbeek.be Miljoenen boeren in de wereld leven in armoede. Er is een dubbele verklaring voor deze armoede:
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Regionaal overleg Noord- Zuidconsulenten
Antwerpse Commissie Rechtvaardigheid &Vrede TPC – 17 maart 2010.
Netwerk voor Cultuur en Natuur Masterplan Plan van Aanpak Afdelingen en regio’s Zaterdag 4 mei 2013.
Ronde tafel 19 januari Missie o2 consult Missie »Onze missie bestaat erin om bij de planning en de uitvoering van projecten »die verband houden.
Wat is vzw Arktos? Arktos vzw is een professionele vormingsorganisatie voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren tussen de 6 en 25 jaar.
Sleutel tot verhoging van het studierendement? Olaf Spittaels
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
4 P´s en 3 R-en MK01.
Hoe Fair Trade en duurzame handel communiceren? Acties in het kader van sensibilisatie rond Fair Trade, duurzame handel en de Week van de Fair Trade.
Beweging van Mensen met Laag Inkomen en Kinderen, een vereniging waar armen het woord nemen.
HOOFDSTUK 15: DE ACTIVITEITEN VAN DE VIERDE PIJLER DE VIERDE PIJLER VAN DE VLAAMSE ONTWIKKELINGSSAMENWERKING:
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
Inleiding politieke sensitiviteit
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Samenwerken in burgerschap
S AMENWERKING TUSSEN OUDERS EN SCHOOL Actiemogelijkheden voor ouders.
Je Creatief Quotiënt verhogen ‘creatieve ontwikkeling van talent’
Convenant Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008 Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008.
Vlaams convenantenprogramma gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking Vorming strategische planning 07/05/2009.
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
NME: kiezen, leren, meedoen
Leeftijdsbewust personeelsbeleid Werkgroep donderdag 14 juni 2007.
Jongeren Preventie Team
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Ecce ama! Is een EQUAL project van ESF: bijdragen tot de ontwikkeling van de werkgelegenheid door het bevorderen van inzetbaarheid, ondernemerschap, aanpasbaarheid.
De kulturhus-methode samenwerken vanuit een sociaal-maatschappelijke missie Jeroen Geerdink, senior adviseur Variya 18 februari 2010 Werkconferentie Regionaal.
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Hoger Instituut voor de Arbeid Lanceringsdag Onderzoeksplatform Pulse Draagvlak Ontwikkelingssamenwerking Presentatie 27 november 2009 Onderzoeksinstituut.
FairTradeGemeente. Een campagne van: Max Havelaar Oxfam-Wereldwinkels Vredeseilanden.
Uitvoering van klimaatbeleid Hoe krijg ik mijn …*) zo gek? Eric Vink 8 april 2004.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Oranje Fonds & mentoring Niels van Zeben
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
In 7 stappen naar een gezond bedrijf
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Jeugdhuis Creatuur, Bredene, een praktijkvoorbeeld Congres Uit De Marge, 19 november 2015.
De maatschappelijke opbrengst van de bibliotheek
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Noord-Zuidsamenwerking Deinze De GROS vandaag en morgen Oost-Vlaanderen, een solidaire provincie We maken er samen werk van ! Februari 2014.
Beleidsvoorstellen Noord-Zuid Vormings- en uitwisselingsavonden Oost-Vlaanderen, een solidaire provincie We maken er samen werk van !
NOORD-ZUIDWERKING IN EEN LOKALE OVERHEID Het is zo slecht verdeeld op de wereld, zo ongelooflijk slecht, dat we weten dat dit zo niet kan blijven duren.
Cultuurnota Alblasserdam BIO 8 oktober Waarom een cultuurnota? Ontsluiten aanbod Kansen benutten Visie en focus: kader Samenhang en samenwerking.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Tekst hier Positieve beeldvorming rond diversiteit stimuleren in de media.
Leraars zonder Grenzen 09 april 2013 COV leermiddelenbeurs Gent.
Miranda Mesman, RIVM Theo van Alphen, RIVM 21 juni 2016 Digitaal samenwerken met je buren, sessie 3.7.
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Laagveengebied Groningen
De omgeving verandert; de overheid verandert
Inspiratiemoment ‘Kinderen Baas’ Participatieve trajecten tussen jeugd en cultuur Dinsdag 6 juni ARGOS.
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
C H A N G E M A K E R S TRAJECT OUDERBETROKKENHEID Sint-NIKLAAS
PEDAGOGISCHE STUDIEDAG 6 OKTOBER 2017
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

Basisvorming Sensibilisatie van mensen ‘raken’ tot ‘activeren’ Dinsdag 17 maart 2009

Inleiding Kennismakingsronde Doel basisvorming sensibilisatie: Wat is sensibilisatie? Doel sensibilisatie? Verschillende facetten aan sensibilisatie? Praktijkvoorbeelden? Succesfactoren – knelpunten? Nieuwe ideeën? Uitwisseling praktijkvoorbeelden

Wat is sensibilisatie? Sensibilisatie omvat eigenlijk 4 begrippen: “Sensibilisatie”: het stimuleren van contacten en ontmoetingen, aanbrengen van informatie en leerervaringen het ‘raken’ van mensen “Bewustmaking”: het bijbrengen van inzicht, het stimuleren van reflectie en abstractie het ‘motiveren’ van mensen tot engagement Deel 1 van de voormiddag…

Wat is sensibilisatie? …Deel 2 van de voormiddag “Activering”: mensen stimuleren zich actief in te zetten mensen ‘mobiliseren’ “Waarborging”: het borgen of behouden van kennis, vaardigheden, attitudes, waarden het ‘verankeren’ van een engagement Voorbeeld als rode draad

Doel sensibilisatie Mensen informeren, kennis bijbrengen, bewustmaken, activeren tot engagement Thema op de politieke agenda plaatsen Niet langer de ‘overtuigden overtuigen’ komen tot breed draagvlak Boodschap verbreden, maar ook verdiepen (correct informeren, achtergrond geven,…) Betrokkenheid verhogen

Verschillende facetten Naast de vier gradaties die het concept sensibilisatie invulling geven, onderscheid maken tussen: Interne sensibilisatie Gericht op het personeel, politiek bestuur,… Externe sensibilisatie Gericht op de bevolking

Sensibilisatie Informeren: aanbrengen van informatie, laten kennismaken met het leven in het Zuiden (land, thema, stedenband,…) en genuanceerd beeld bieden Gevoelig maken: stimuleren van contacten en ontmoetingen met andere culturen, dialoog stimuleren, ervaringsuitwisseling mogelijk maken

Sensibilisatie ‘Knappe kop’ Eerlijke handel Keuze van lokaal bestuur voor eerlijke koffie Sensibiliserend naar personeel Sensibiliserend naar externen

Sensibilisatie

Bewustmaking Meningsvorming: achtergronden en oorzaken NZ-verhouding kenbaar maken, nadenken stimuleren over begrippen in OS en de rol van het Noorden hierin Deelnemers motiveren: tot het opnemen van een mogelijk engagement, bereidheid stimuleren om zich in te zetten en zich goed te informeren

Bewustmaking ‘Knappe kop’ Eerlijke handel Keuze van lokaal bestuur voor eerlijke koffie Wedstrijd: achtergrond- informatie “Fair Trade” Pamflet in vergaderzalen (extern)

Bewustmaking Wereldspel – vormingen personeel Van lama’s en bakfietsen Weerspiegelingen van over het water Glokale dag

Praktijkvoorbeelden Praktijkvoorbeelden deelnemers Vergelijkbare voorbeelden? Voorbeelden die passen onder sensibilisatie of bewustmaking? Waar hoort deze activiteit thuis? Is dit intern of extern? Ervaringsuitwisseling

Activering Positief handelingseffect: aanbod speelt in op leefwereld, expertise, talent van deelnemers Engagement stimuleren: aanbod geeft ruimte tot voorbeelden van mogelijk engagement, deelnemers worden aangezet tot actie en maatschappelijke participatie

Activering ‘Knappe kop’ Eerlijke handel Keuze van lokaal bestuur voor eerlijke koffie Wedstrijd: personeel mocht logo ontwerpen

Activering Wereldspel – Duurzaamheidsspel Schrijven van gedichten ‘dichten de kloof’ Jongeren schrijven computerprogramma voor bib stedenband Inleefreizen (jongeren, volwassenen,…) Rol stedenband – link met het Zuiden

Waarborging Blijvend engagement: overtuigde deelnemers blijven geëngageerd, het aanbod stimuleert actieve deelnemers tot intensiever engagement Het ‘verankeren’ van personen in het lokaal Noord-Zuidbeleid Garantie verbreding en verdieping

Waarborging ‘Knappe kop’ Eerlijke handel Keuze van lokaal bestuur voor eerlijke koffie Pamflet in vergaderzaal zorgt voor doorlopende communicatie naar bezoekers toe

Waarborging Diensten nemen ‘eigen’ thema’s op in planning Milieudienst rond DO (met NZ-invalshoek) Aankoopbeleid en FairTrade Cultuurdienst met oog voor het Zuiden … Rol stedenband ook hier van belang Link met capaciteitsopbouw (Vorming 31 maart 2009)

Praktijkvoorbeelden Praktijkvoorbeelden deelnemers Vergelijkbare voorbeelden? Voorbeelden die passen onder activering of waarborging? Waar hoort deze activiteit thuis? Is dit intern of extern? Ervaringsuitwisseling

Wat is goede communicatie? Knelpunten in kaart brengen Doelgroep(en) bepalen Doel van de boodschap Boodschap aanpassen aan doelgroep Media en pers Na bepalen van de activiteit volgt uiteraard procedure uitvoering en bekendmaking