Ontwrichtend gedrag in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking Mariet Clerkx november 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Advertisements

De (on)gezonde leerling?
Suïcide en schizofrenie, risicofactoren en implicaties voor behandeling M. De Hert & J. Peuskes.
Schizofrenie Maité Geldhof 1BaOa2.
De psychosociale ontwikkeling van kinderen met een visuele handicap
Korfbal voor mensen met een mentale handicap
Jeugd en Diaconaat Federatie van Diaconieën 23 maart 2013.
CIZ, Expertisecentrum juli 2006
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Inactiviteit onwil of onvermogen?
Psychotische stoornissen
Psychiatrische stoornissen bij patiënten met een lichamelijke aandoening Hanne Claeys.
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Seksualiteit na een CVA
Angststoornis.
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
Delier Een tijdelijke psychische stoornis veroorzaakt door een lichamelijke aandoening met kenmerken zoals wisselend bewustzijn, desoriëntatie, hallucinaties,
Presentatie contactpersomemnetwerk
Sarah Bal & Marlies Tierens, Universiteit Gent
autisme Triade van stoornissen: Stoornis in de sociale omgang
Autismespectrumstoornissen
Ik heb iets van autisme of zo
Autisme Spectrum Stoornissen
Mijn partner heeft Q-koorts, wat nu?
Depressie bij ouderen.
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
Deel 1: Definitie, geschiedenis en prevalentie
Het Chronisch-vermoeidheidssyndroom
Onderzoekend Vermogen
Psychiatrie, Somatiek en Verstandelijke Beperking
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
De domeinen & Niveau bij ABB.
 Crisis en crisisinterventie Week 7: outreachend werken / agoog in de ggz.
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 4
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Seksualiteit Het bespreekbaar maken van seksualiteit in het contact met de cliënt als onderdeel van de hulpverlening.
Zelfverwondend gedrag bij ontwikkelingsstoornissen
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Informatie voor Familieleden omtrent Psychose InFo P 2.
STRESS OP HET WERK. Kort profiel Cruciaal  December 1999 opgericht  te Alphen aan den rijn  Lokatie: Tauro Trade Center.
ADHD Hoe gaat het nu en hoe willen we het straks in Almere?
18-/18+ of transitiepsychiatrie? Ambities ggz: pleidooi voor een levensloopbenadering Adolescentie is de psychologische ontwikkeling van de jongere naar.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Samenvatting tekst Homoseksualiteit bij jongeren.
Dementie en een verstandelijke beperking
IHT en psychotherapie / systeemtherapie in de acute fase
Project Interculturele Palliatieve Zorg
Schizofrenie Jenniviëne Gosepa Ailnairis Belefanti Trejani Emerencia.
Dementie bij mensen met een verstandelijke handicap
ACT CASUSCONCEPTUALISATIE
Diagnose en classificatie in de Psychiatrie
Thema 4 Integratie van mensen met een verstandelijke beperking
Kenniskring jobcoaching SBCM
Psychiatrische stoornissen
Interpersoonlijke psychotherapie in een groep
Intensieve begeleiding
Thema 4 Integratie van mensen met een verstandelijke beperking
Intensieve begeleiding
Congres ‘Nare jeugdervaringen’
Transcript van de presentatie:

Ontwrichtend gedrag in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking Mariet Clerkx november 2009

VG en OG? Beperkte uitingsmogelijkheden geringe frustratietolerantie Organische beschadigingen Beperkte uitingsmogelijkheden geringe frustratietolerantie problematische agressieregulatie Pedagogisch onmachtige ouders etc november 2009

Wie vertoont dat ontwrichtend gedrag nu eigenlijk? Maar toch: Wie vertoont dat ontwrichtend gedrag nu eigenlijk? november 2009

november 2009

november 2009

november 2009

november 2009

november 2009

november 2009

november 2009

november 2009

november 2009

Buurt in actie tegen komst gehandicapten november 2009

november 2009

november 2009

Ontwrichten: *Uit zijn verband rukken *Krachteloos maken *Desorganiseren *Verlammen *Ontredderen november 2009

Dus: Individu ↓↑ omgeving november 2009

november 2009

Bij beoordelen gedragsproblemen 4 aandachtsgebieden : 1 *De biotoop Invloed van omgevingsfactoren, huiscultuur en milieu november 2009

2 De somatiek Aanwezigheid van lichamelijke ziekten, klachten en gebreken, en reacties daarop. november 2009

3 De verstandelijke handicap Persoonskenmerken van de cliënt: cliënteigen baseline. Overvraging of ondervraging? november 2009

4 De psychiatrische ziekte Niet het gedrag op zichzelf, maar de afwijking van de cliënt-gebonden baseline vormt de aanwijzing voor de stoornis. november 2009

Ad 3: Verstandelijke handicap a. Beperkingen in intellectueel functioneren b. Beperkingen in adaptieve vaardigheden c. Vanaf geboorte of ontstaan in de jeugd november 2009

a. Intellectueel functioneren *In maatschappelijke context kenmerkend voor cultuur en leeftijd *Indeling in niveaus (volgens DSM IV) Diep: IQ<20-25 Ernstig: IQ 20-25 tot 35-40 Matig: IQ 35-40 tot 50-55 Licht : IQ 50-55 tot 70 Zwakbegaafd (zeer licht): IQ >70 november 2009

b. Adaptieve vaardigheden Conceptueel: omgang met taal, overzicht, plannen Sociaal: omgang met anderen, sociale weerbaarheid, normen en waarden Praktisch: ADL, vervoer, voorkomen gevaarlijke situaties november 2009

c. Vanaf jonge jaren Te onderscheiden van *Verworven hersenletsel *Later ontstane cognitieve defecten (psychosen, dementie, middelengebruik) november 2009

Risicofactoren voor ontwikkelen van psychiatrische stoornis a. biologisch b. psychologisch c. sociaal november 2009

Hersenafwijkingen (bijv. geboortetrauma) schildklierafwijkingen a. Biologisch Genetisch Hersenafwijkingen (bijv. geboortetrauma) Epilepsie schildklierafwijkingen november 2009

b. Psychologisch Beperkt overzicht Geringe stresstolerantie Geheugenproblemen Oordeels- en kritiekstoornissen Onrijpe afweermechanismen Laag zelfbeeld Beperkt abstract denken Beperkte copingstrategieën november 2009

c. Sociaal Gebrek aan ondersteuning en bescherming Onder- of overstimulering Problemen met vinden van werk Misbruik Rouw Gebrekkige integratie Problemen met opbouwen van netwerk Veranderingen of stress in directe omgeving november 2009

Psychiatrische stoornissen bij verstandelijk gehandicapten Gecompliceerd door: Zeer heterogene groep Beperkte communicatiemogelijkheden Veel somatische problemen (blindheid, doofheid) Atypische beelden Weinig screeninginstrumenten Wat is verstandelijke beperking, wat psychiatrie? november 2009

Psychiatrische beoordeling Familie-anamnese (familiaire belasting) Ontwikkelingsanamnese Somatiek (oorzaak handicap, ziektes, mobiliteit, zintuiglijke beperkingen) Sociale anamnese (relaties, school, werk) Psychiatrische voorgeschiedenis (beeldomschrijving) Medicatie, drugs Actuele klachten november 2009

Bij onderzoek zorgen voor *Zo veilig mogelijke omgeving *Eventueel aanwezigheid van vertrouwde anderen *Ontspannen, vriendelijke houding *‘het ijs breken’ *Nadenken over wel (vaak) of niet tutoyeren *Niet te lang:liever meerdere korte gesprekken *Oppassen voor sturende vragen *Veel info verzamelen (begeleidingsplan, vroeger *psychologisch onderzoek, heteroanamnese etc) *Indien nodig: gebruik visuele hulpmiddelen november 2009

Verwarring mogelijk rond: Symptomen die bij de ontwikkelingsfase passen: praten met fantasievriendjes symptomen die passen bij een beperkt begrip: geen waan maar onbegrip ook bij niet psychotische VG ontstaat snel cognitieve desorganisatie bij stress grote rol van taal(begrip): moeilijk diagnose te stellen bij lagere niveaus november 2009

Aspecten van de behandeling Voorlichting (psycho-educatie) Begeleiding Medicatie Psychotherapie cognitieve gedragstherapie november 2009

Crisis… en dan? Voorkomen is beter dan genezen (een crisis is vaak niet de eerste) Smeed het ijzer als het koud is: *Crisisbeleid binnen de instelling *Afspraken met psychiatrische instellingen in de omgeving. *Attent zijn op wat beleidswijzigingen betekenen voor individuele personen november 2009

Er moet nu wat gebeuren!!! Wie vertoont het ontwrichtend gedrag? (kijk verder dan de eerste indruk) Benoem ethische dilemma's bijvoorbeeld bijvoorbeeld rondom medicatie. Kondig de tijdelijk ervan meteen aan. Let op staken ervan. Zoek de krachten binnen het systeem op en zet die in. ‘Beheersing’ biedt meestal geen blijvende oplossing!! november 2009

Doorbreken van ontwrichting vraagt ‘behandelattitude’ Verwondering Onderzoekend Open, nieuwsgierig Sterk vermogen tot mentaliseren ‘meteen reageren’ kunnen beheersen Niet te bang Geldt voor individuele werker, team én leidinggevenden november 2009