Waaraan moet men denken! Waarmee moet men rekening houden!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MR Vlinderbos jaarverslag 2012 – Wij zijn de MR! Oudergeleding:  ………….contactpersoon Ouderraad  Hans Waldercontactpersoon Bestuur  Yolande Bakker.
Advertisements

Leerlingenraad Leerlingenraad Laat je stem horen!!
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
Basisvorming.
Ouderportaal Een nieuwe manier van ouderbetrokkenheid. Korte informatie wat u van ons ouderportaal mag verwachten.
We hebben een goede basis:  Enthousiaste vaste groep hulpouders  Ouders met brede, diverse achtergrond  Ouders met kennis & kunde  Sterke community.
Schoolpartnerschappen in Europa
Continurooster ?.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
Take it easy = Engels beleven! De methode gaat uit van VVTO: Leerlingen worden ondergedompeld in het Brits Engels. Leerlingen kunnen al starten in groep.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
MR De doelstellingen van de Medezeggenschapsraad (MR) zijn: Het behartigen van de belangen van kinderen, leerkrachten en ouders Stem geven aan het personeel.
Informatie en voorbereiding deelname tto Revius Lyceum
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
MR De Medezeggenschapsraad (MR) bestaat uit gelijk aantal leerkrachten en ouders MR Van Damschool bestaat uit: Inge Blok Ria van der Meijden Wijnand van.
Welkom ouders van de leerlingen van klas…
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
Studiereis Finland. Dagblad Trouw, onderwijssysteem.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond vmbo Woensdag 24 april 2013 Klas 2.
Informatieavond groep
OBS De Waarborg Schooltijden Gezamenlijke ouderavond 7 april 2015.
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
Continuïteit in het onderwijs Richard Moore. Gelukkige kinderen zijn de beste leerlingen.
Het vak Frans in 4 en 5 havo Un choix pour l’avenir.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
DE MENING VAN OUDERS OVER DE SCHOOLAANPAK VAN PESTEN
Informatieavond Groep 7/8. Schoolafspraken Alle kinderen komen door de deuren die aan het schoolplein grenzen binnen. Vanaf 8.20 uur en uur mogen.
11 oktober 2010 Bijeenkomst contactpersonen en coördinatoren Onderwerp: ons vrijwilligersbeleid bijeenkomst vrijwilligersbeleid 11 oktober 2010.
Pourquoi apprendre le français?
Medezeggenschapsraad
Duits in 4,5 en 6 VWO Herzlich Willkommen !!. Waarom Duits? Duits is de taal van onze belangrijkste handelspartner, tevens ons buurland. Duits is de taal.
De leerlingenraa d Laat je stem horen!.
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
Workshop Inspirerend ICT Eric Redegeld & Eline Redegeld.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Welkom ik maak me sterk.
Ouderavond De Doornick Onderwerp: Wel/geen continurooster?
Talen op de basisschool Europees Platform Elly Deelder.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
De leerlingenraa d Laat je stem horen!
Wist u dat? ons cluster al jaren meer formatie krijgt dan waar we recht op hebben (1 : 25)… de krimp al een paar jaar gaande is… we ieder jaar maanden.
WELKOM in de 3 e graad!. Samen en apart ? samen -Nederlands luisteren, spreken, creatief schrijven, lezen -WO -muzische vorming: knutselen, muziek, drama,
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Deze informatie kunt u nog eens nalezen op onze website!
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Welkom.
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
De cursussen van het Academisch Talencentrum zijn intensief en vragen van deelnemers tijd en inspanning. Het is daarom nodig dat u enkele vragen beantwoordt.
Wat is coöperatief leren?
Informatieavond ‘t Heibosch
Curriculum gespreksvaardigheid
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Naam onderwijsinstelling Datum
Controle                         Goethe Duits.
Informatieavond 15 november 2017
Introductieles Spaans  ¡Bienvenido! Mart de Weerd // September 2017
ADVISERING PO-VO “ SCHOOL EN OUDERS: PARTNER BIJ ADVISERING”
Controle                         Goethe Duits.
Living lab & Storytelling
ERK Writing.
Presentatie VMBO Trivium College
VersterktTalen Onderwijs Duits op het Valuascollege
Programma van de avond Opening Voorstellen Doelen en kaders ouderklankbord Delen van ervaringen diverse activiteiten Wat leeft er onder de ouders? Vervangersproblematiek.
Transcript van de presentatie:

Waaraan moet men denken! Waarmee moet men rekening houden!

Gedragen door directie en team. MR informeren. Ouders en leerlingen informeren.

De groepsleerkracht. Eén leerkracht voor alle groepen. Heeft de voorkeur i.v.m. continuïteit en breder draagvlak.

Materialen zijn bedoeld voor de groepen 5 t/m 8. In welke groep de opstart plaatsvindt, bepaalt de school zelf.

Om zelf de Duitse taal te begrijpen en te spreken is het raadzaam deze op minimaal B1 niveau (Europees referentiekader) te beheersen.

Kan de belangrijkste punten begrijpen uit duidelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk, op school en in de vrije tijd. Kan zich redden in de meeste situaties die kunnen optreden tijdens reizen in gebieden waar de taal wordt gesproken. Kan een eenvoudige lopende tekst produceren over onderwerpen die vertrouwd of die van persoonlijk belang zijn. Kan een beschrijving geven van ervaringen en gebeurtenissen, dromen, verwachtingen en ambities en kan kort redenen en verklaringen geven voor meningen en plannen. Europees referentiekader B1:

Het geïnteresseerd raken en respect krijgen voor de Duitse taal en cultuur is de algemene doelstelling. Dit gebeurt door de luister-, spreek- en leesvaardigheid te bevorderen. Bevordering van schriftelijke vaardigheid is ook wenselijk om communicatie per brief, mail (bv. e-Twinning) te vereenvoudigen.

Terug te vinden op lesrooster ca. 1 uur. Terug te vinden in schoolplan. Terug te vinden in schoolgids. Terug te vinden op rapport. zeker in groep 7 en 8 → gelijk aan Engels

Gebruik maken van de reeds aanwezige materialen. Aandragen van nieuwe materialen en ideeën wordt op prijs gesteld. Beschikbaar stellen via werkgroep aan andere scholen.

Unser kleiner Wörterladen (groep 5)

DaZ Koffer Ich und du (groep 6) Sich orientieren (groep 7) Miteinander leben (groep 8)

Wir verstehen uns gut incl. liedjes cd

Leesboekjes “einfach lesen!”

Topklassers Duits

Diversen: Lesklappers jaarplanning 5 t/m 8 Woordenboeken: ND – DN – DD Inzet native speakers Websites: Planet, Aduis, Blinde Kuh, Willi wills wissen, Sendung mit der Maus, Linq, Euregioschool

Contact zoeken/leggen met Deutsche Grundschule (Klasse 3 und 4) voor de groepen 5 en 6 Contact zoeken/leggen met Deutsche Sekundarstufe (Klasse 1 und 2) voor de groepen 7 en 8

Aanschaf basismaterialen voor de groepen 5 t/m 8€ 1500,00 Opleidingskosten en vervanging per leerkracht€ 3500,00 Uitwisselingskosten: vervoer, entree e.d. variabel

¿ ¿