MCM WEEK 7 oktober 2013 HFTST 7 & 8 e.v..

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Communicatie doelstellingen
Advertisements

MMNM 2011 Marketingcommunicatie.
27 februari 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe 12 1 Ten aanzien van de uitingen des geestes, broeders, wil ik u niet onkundig laten. 2.
 QI&feature=related QI&feature=related.
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
VANDAAG Wat ik wil bespreken: BRIEFING – de punten Budgettering.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Briefing V1, blok 3 Case CC.
HR Beleid Nathalie Slechte
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
4 P´s en 3 R-en MK01.
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
EFFIE – ROBIJN CASE 2012.
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
MARKETING COMMUNICATIE Strategie
COMMUNICATIEMIX van een onderneming
MCM LES 8 HFTST 8,10, 13, 14, 23.
MARKETING COMMUNICATIE STRATEGIE
Sociale media in de mix Wat zijn sociale media en hoe neem je ze mee in je marketing- communicatiemix Serge van Rooij Marieke Karssen
CROSS MEDIA Wat lever je 15 oktober op? Cross Media plan voor Museumnacht (hardcopy) –Medialandschap –Doelgroep (en) –Communicatiedoelstelling –Communicatiestrategie.
CROSS MEDIA Wat lever je 15 oktober op? Cross Media plan voor Museumnacht (hardcopy) –Medialandschap –Doelgroep (en) –Communicatiedoelstelling –Communicatiestrategie.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Cross Media.
CROSS MEDIA. CROSS MEDIA Grenzen tussen media vervagen 3 trends Any time, any place any where (onafhankelijk van tijd, plaats, of ruimte gebruik maken.
Marketing Werkgroep 6.
Jaar 1 les 7 Het creatieve proces
Herpositionering Renault
Kennismaking NCOI Wie ben je, wat doe je, wat wil je leren?
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 3 Sport-sponsoring en PR
Inkomen les 7 27 t/m 37.
MCM LES 9 HFTST 8,10, 13, 14, 23.
MCM WEEK 7 oktober 2013 HFTST 7 & 8 e.v..
KRITIEK op MCM 1) Hogere prijs 2) Beperking van de concurrentie
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | Maart 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal.
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 2
Basisboek marketingcommunicatie
Definitie van marketing
Schitterende Organisaties®
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Let’s get started Marketing? Marketing!
ACCOUNTANTS IN DE MARKETING WORKSHOP SRA, Nijkerk 22 Juni 2012 Camillo Spratt.
Positionering Transformationele positionering
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Filiaalmanager.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Marketing Hoofdstuk 9 product.
H2 – Strategische marktplanning HET GROTE PLAATJE VASTLEGGEN
Marketing Marketingoriëntatie
Commerciële Processen Presentatie bijeenkomst 3 26 mei 2012.
'Créateur D'automobiles' 1 Herpositionering Renault.
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 11 Product.
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Het merk IK guerrilla marketing Ruth Giebels Vrijdag 13 november 2009 HKU.
Commercie en recht Hoofdstuk 5 Concurrentie?. Inhoud 1 Idee: Droom of illusie? 2 Voor wie doet een ondernemer wat hij doet? 3 Waarom ondernemen? 4 Wat.
Marketingplan [Productnaam]
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Marketingcommunicatie
Transcript van de presentatie:

MCM WEEK 7 oktober 2013 HFTST 7 & 8 e.v.

CASE http://www.youtube.com/watch?v=36PaDk6Ys_A HOLLANDSE POT Van het veld naar het bord

LEES DE CASE EVEN GOED DOOR

WE GAAN DE CASE EVEN ONTLEDEN : WAT IS DE MARKETINGDOELSTELLING WIE IS DE MARKETINGDOELGROEP?

Marketing vs communicatiedoelstellingen Omzet gerelateerd Markt voor een product of merk vergroten Merk beschermen tegen huismerken van winkelbedrijven. Nieuwe klanten aantrekken Aantal verkooppunten uitbreiden Schapposities vasthouden of uitbreiden.

Waar is de nieuwe strategie op gebaseerd? Welke positioneringsstrategie hebben zij gekozen? Wat is de propositie? HET CREATIEVE CONCEPT BESTAAT UIT? Wie is dan nu de MCM doelgroep? Wat is de MCM doelstelling?

COMMUNICATIEDOELSTELLINGEN? Markt voor een product of merk vergroten X% vd doelgroep overhalen voor een herhalingsaankoop. Merk beschermen tegen huismerken van winkelbedrijven. Merkbekendheid vergroten Nieuwe klanten aantrekken X% overhalen om een probeeraankoop te doen geholpen merkbekendheid vergroten

Diverse Marketingcommunicatiestrategieeen. Doelstellingen monden uit in een propositie. Communicatiedoelstelling: Microsoft kan een merk – en productkennis willen vergroten. In de propositie wordt dan genoemd: ‘het nieuwe programma is enkele klassen beter, sneller en biedt veel meer mogelijkheden’. Hangt af van cyclus en fase van product.

EVEN peilen? http://www.youtube.com/watch?v=LYQ0BqCXTxw

POSITIONEREN HOOFDSTUK 8 POSITIONERING

DEFINITIE De positie van een merk ten opzichte van andere merken in de perceptie van de consument. Dat begint bij HOE de consumenten de markt indelen. BUCKLER.

STAPPEN Eerst Categorisering Concurrentieanalyse en dan de Benefits formuleren. Welke belofte wordt er aan de consument gemaakt!?!?

Belang Welke propositie moet er worden gecommuniceerd? Zorgen dat de boodschap consistent en onderscheidend zijn Communicatie uiting moet dus gelijk duidelijk zijn. Me too positionering; papieren zakdoekjes. (geen functionele eigenschappen meer op het merk = kwaliteit)

BEERTENDER http://www.youtube.com/watch?v=xn04ehpRjo0&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=88rr14I0jVY Te duur Geld is het dubbel en dwars waard A I D A model

INFORMATIONEEL = De voordelen van het gebruiken van het merk worden verbonden aan de functionele eigenschappen van een product. Wordt gebruikt bij NIEUWE producten Ook bij duurzame consumptiegoederen Hard Sell In te zetten tussen producten waarbij duidelijke verschillen aantoonbaar zijn.

PRIJS KWALITEITSDIMENSIE HOGE PRIJS IS INDICATIE VOOR KWALITEIT BIJENKORF ZARA ZEEMAN KWANTUM vs IKEA vs LEEN BAKKER

TRANSFORMATIONEEL http://www.youtube.com/watch?v=P4iFsDcx4RU IMAGO of levensstijlpositionering Zwitserleven ; zekerheid en genieten Producten die je voor je plezier koopt Weinig verschillen in productvoordelen Douwe Egberts …Gezelligheid

Psychosociale Waarden

TWEEZIJDIG Zowel de Functionele eigenschappen als de Productvoordelen met WAARDEN verbonden ‘Was schoon en ruikt fris’

UITVOERINGS POSITIONERING In sterk concurrende markten Advertising Property aka het Communicatiemerk COMMUNICATIE USP

VERGEET NIET DAT JE OOK TE MAKEN HEBT MET EXTERNE FACTOREN ZOALS CONCURRENTIE EN REPUTATIE

EXTERNE CONCURRENTIE = positionering t.o.v. de ANDER Merk probeert het beter te doen Concurrent hoeft niet expliciet genoemd te worden Concurrentiepositionering is vaak informationeel (vergelijk in prijs kwaliteit) Of gekoppeld aan geluk of zekerheid.

Positionering is altijd ten opzichte van andere merken Eigen positie is dus mede afhankelijk van de posities die de concurrenten in de markt

Kannibalisme Merken in één bedrijf Unilever bracht Bertolli naast de olijfmerk ook margerine ….dat was concurrentie voor BECEL, BlueBand & BONA WAT WAS HET DOEL VAN UNILEVER?

KANNIBALISME? OF STRATEGIE?

INERTIE Het vertraagde effect van in het verleden gekozen positionering Jaguar, kwaliteit ging in de jaren 70 achteruit. Jaren 80 verbeterde de kwaliteit maar t duurde tot eind jaren 90 dat men dat inzag. Paraplumerken hebben vaak baat bij Imago overdrachtseffecten ….

Onderscheidend. Consumenten vaak en veel met uitingen geconfronteerd.

Je moet je zien te onderscheiden Je moet je zien te onderscheiden. Unieke factoren, pluspunten en de juiste positionering. Uitwisselbaarheid van merken ….gaat om producten waarin merken weinig onderscheidend zijn. Welke keuze moet je maken qua positionering?

VRAGEN WAT IS HET DOEL VAN ACTIECOMMUNICATIE? 1) Merktrouw versterken 2) Informatie over een merk geven 3) Relaties met doelgroep leggen en onderhouden 4) probeeraankopen realiseren

Welke stelling is juist? Positionering is alleen voor profit organisaties Positionering is een gegeven, geen keuze Positionering is het vinden en profileren van een onderscheidende eigenschap Positionering gebeurt alleen op basis van prijs

Voor een guerilla actie is het essentieel om De actie te herhalen Free Publicity te behalen Merkwaarden te laden De kijkers te laten deelnemen

De volgende? Een shampoofabrikant start een campagne voor een nieuwe shampoo met bananengeur. De fabrikant wil dat binnen een half jaar 35% van zijn doelgroep het een goed idee vindt om die shampoo eens een keer te proberen. Van welke communicatiedoelstelling is hier sprake? Meetdoelstelling Gedragsdoelstelling Houdingdoelstelling kennisdoelstelling

Wat is een propositie? de positionering van een product de belofte aan de klant de segmentatie in doelgroepende uitwerking van het reclameconcept

'Vriendschap' van Amstel-bier is een voorbeeld van? Boodschap Strategie Concept propositie

VOLGENDE WEEK HOOFDSTUK 9