Omgaan met Geld 2 Psychologie Sociologie Antropologie Economie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Economie in de bovenbouw
Advertisements

Fix je Risk.
Bram Nusselein Afdeling Medische Psychologie
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Jongeren over politiek
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Op zoek naar de ware Over de zoektocht naar een christelijke partner
De nieuwste uitspraken
Informatie & informatiedrager schepping of evolutie ?
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Denk aan de sociale competentie
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
De marketing-omgeving
De herziene versie van Kopen en Werken Enno Noordhoff, Luc Repriels
Inkomen les 17 Begrippen & 81 t/ 84
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Psychologie en energiebesparing
Doet goeie dingen voor mensen en organisaties 1. Hoe gelukkig ben jij op je werk? Op een schaal van 0 tot 10 waar plaats jij jezelf? O
College 3 Omgaan met geld
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
© 2011 Graydon Nederland.
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Geld & Geluk Laura Spierdijk.
OMGAAN MET GELD Willem Landman
Omgaan met geschiedenis
Inkomen Begrippen 1 t/m 5 Werkboek blz 5
Lesplanning Binnenkomst
Management en Organisatie
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
de werkgever van de toekomst
Nature / Nurture: Aangeboren ? Aangeleerd ?
Goedemorgen H3b.
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Inkomen les 19 Begrippen & 92 t/m 99
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
1 Bedrijven zouden geen gegevensbanken mogen aanleggen.
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
M3F-MATEN - Gewichten en lengtematen
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
3. Koopgedrag van particulieren en bedrijven
Voorrangsregels bij rekenen (1)
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Economie in de bovenbouw
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
H5 – Consumentengedrag HOE EN WAAROM MENSEN KOPEN
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
Voorraadbeheer en bestellen
Goederenverwerking H1 Voorraadadministratie bijhouden Manager Handel.
De kracht van mensen en teams
Voorraadbeheer en bestellen
P1 Kennismaken Bedrijfseconomie. P1 Kennismaken Bedrijfseconomie.
Hoofdstuk III: Griekenland Les 4: Par 3A, Geloven
Algemene Sociologie PA – B1
Voorraadbeheer en bestellen
Paniek !!!.
Welkom havo 4..
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Welkom havo 4..
H5 – Consumentengedrag HOE EN WAAROM MENSEN KOPEN
Vmbo 2 economie Ben jij een kritische koper ?
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Transcript van de presentatie:

Omgaan met Geld 2 Psychologie Sociologie Antropologie Economie

NUDGE Wat heb je gevonden voor in je portfolio ?

Drijfveren van menselijk gedrag Waarom doen mensen wat ze doen ? Vorige week : het brein laat ons dingen doen. Nu eerst de psychologie: onze gevoelens Dan de sociologie: de groep Dan de economie : de marketing

PSYCHOLOGIE : FREUD (1856 – 1939)

WHAT’S ON MEN’S MIND

JUNG (1875-1961): angst

Mensen kiezen voor zeker.. EEN VOORBEELD VAN KEUZEGEDRAG: TWEE ALTERNATIEVEN: A.ZEKERE WINST VAN € 800 B.85% KANS OP € 1000,-- EN 15% KANS GEEN WINST OF VERLIES.

Je kunt het uitrekenen ! TWEEDE SCENARIO IS TE BEREKENEN: (0,85 X € 1000 + 0,15 X 0) = € 850,-- PSYCHOLOGISCH: € 800 ,- VOELT BETER.

Snel beslissen .. Een honkbalknuppel en een bal kosten samen € 110,--. De knuppel kost € 100,-- meer dan de bal. Hoe duur is de bal ?

DIE KOST …€ 5,00

U STAAT IN DE RIJ VOOR DE KASSA… 1E SCENARIO: 1E PRIJS KRIJGT € 200.000,-- 2E PRIJS KRIJGT € 100

NOG STEEDS IN DE RIJ… 2E SCENARIO: 1E PRIJS KRIJGT €1.000.000,-- 2E PRIJS KRIJGT € 200 U BENT DUS TWEE KEER ZO BLIJ !!?? We kijken dus naar anderen. Maar zien we alles wel ?

WE NEMEN BEPERKT WAAR…. http://www.youtube.com/watch?v=kjtSfTCrMm4&feature=related

De sociologie De sociologie bestudeert mensen en hun gedrag in hun sociale omgeving, in relatie tot de heersende moraal en ethiek en in verband met politieke en filosofische gedragscodes. Praktisch gezien betekent dat de bestudering van het dagelijkse leven van mensen en het functioneren van mensen in hun omgeving, sociale verbanden, gezinsverbanden, wetten, normen en waarden, rolpatronen en culturele verbanden.

Diverse ontwikkelingen De verschuiving in de verhouding der bevolkingsgroepen. Een sterke en nog steeds stijgende mobiliteit. Met name de zogenaamde verticale mobiliteit leidt tot een doorbreking van sociale en economische grenzen. Het opklimmen op de maatschappelijke ladder leidt tot een verandering van het consumptie- en gedragspatroon. “Men kon zeggen wie wie was – op een stuk of wat stille armen na – door de manier waarop mensen zich kleedden, waarop zij aten en zich verplaatsen, en de manier waarop zij ,als ze geluk hadden werkten”.

Eerst de behoefte en dan het product ?

economen De mens die als doel heeft een maximaal resultaat te behalen door middel van zijn gemaakte keuzes: een zo groot mogelijke behoefte- bevrediging of maximaal nut door aanwending van schaarse middelen.

Wat beïnvloedt de keuze ? Culturele factoren Cultuur Subcultuur Sociale klasse ↓ Sociale factoren Referentiegroep Gezin Rol en status Persoonlijksheids factoren Leeftijd/levensfase Beroep Financiële situatie Levensstijl Persoonlijkheid Psychologische factoren Motivatie Perceptie Leren Overtuiging Attitudes CONSUMENT

Invloed van de groep “Sommige klassensystemen hebben meer invloed op het koopgedrag dan anderen. In de meeste westerse landen leggen de lagere klassen een opwaartse mobiliteit aan de dag. Zij vertonen koopgedrag dat lijkt op dat van hogere klassen. In andere culturen, bijvoorbeeld waar mensen in het kastensysteem een duidelijke rol hebben, is het koopgedrag steviger verboden aan de sociale klasse” Principles of Marketing Management - Philip Kottler e.a.- Pearson Education Limited - 2001

groepen Menselijk gedrag is grotendeels aangeleerd. Dit leergedrag vindt in eerste instantie plaats binnen het gezin en later, in groter verband, in de samenleving. Klasse A: welgestelden Klasse B: de bovenlaag uit de middengroep: Klasse B2: de onderlaag uit de middengroep Klasse C: de minder welgestelden Klasse D: de minst welgestelden

Opdracht: vindt een voorbeeld van opstuwende keuzegedrag .