Innovatie en Educatie in agrarische productie Het IAP N. V

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe word je de beste verssupermarkt van Nederland?
Advertisements

Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Stadsontwikkeling vooruit
Peter Dirven WELKOM Innovatie ?
Financiering van eHealth innovaties
Globalisering en supply chain innovatie Een pleidooi voor Nederland supply chain land… Walther Ploos van Amstel NLDA Breda Juni.
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
Internationale handel
Jaarvergadering 2008 Welkom. Het Thema van deze avond: De agrarische sector als leverancier van duurzame grondstoffen en energie. Het Thema van deze avond:
29 mei 2007BKD Business Class 2007 Strategisch Innoveren in MKB’s dr. Tinne Lommelen MERIT & UHasselt.
WERKPLAATS KANSRIJK PLATTELAND SAMEN AAN HET WERK VOOR EEN DUURZAAM EN KANSRIJK PLATTELAND.
H7: Productmanagement.
strategie als een proces
Globalisering H2.
Globalisering H2.
In samenwerking met de wereldwinkel informeert de werkgroep DUURZAAMHEID van pkn de weide u over fairtrade handel.
Innovatief Aanbesteden: DE VLAAMSE OVERHEID ALS ACTIEVE INNOVATOR Kenniscentrum Innovatief Aanbesteden Christophe Veys – Peter Thevissen 28 juli 2014.
Hoe en waarom veranderde het GLB aan het einde van de 20 e eeuw?
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Maurits Huigsloot (PO-Raad) Hans Plomp (DUO)
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
Lekker Lokaal! Waarom van ver halen als het dichtbij gemaakt wordt?
Structuur Hoofdstuk 4.
Marketingplanning en strategie
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
Van dienstenmodel naar directiemodel, kansen voor sturing en control
WERKPLAATS KANSRIJK PLATTELAND SAMEN AAN HET WERK VOOR EEN DUURZAAM EN KANSRIJK PLATTELAND.
Organisatie(s) van betekenis
Innovatie-gunstig Johnson & Johnson
Business Marketing Management
INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD
Afstudeerproject Yannick Stoffelen.
De bijdrage van HRM bij het oplossen van actuele politievraagstukken
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
MARktSTUDIE commercialisatie snoekbaars
HET GROTE AGROBEDAT Nederland, het productieland voorbij?
Hoofdstuk 3 Prijsbeleid
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
INSCHRIJFFORMULIER TBI INNOVATIEPRIJS 2016 Ingevuld formulier voor 14 feb verzenden naar Inschrijfformulier.
Aantekeningen hfst 6.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Marktaandeel Ex-BTW en In-BTW Arbeidsproductiviteit Belangrijk PROGRAMMA:
Strategische Businesspartner
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Philippe Appeltans Algemeen secretaris Verbond van Belgische Tuinbouwcoöperaties The Foodture Brussel, 8 december 2015 Groente- en fruitveilingen Duurzame.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
POP3. Programma Rol van provincie, SNN en RVO Veenkoloniën maatregel 1 Veenkoloniën maatregel 7 Subsidie aanvragen POP3 agenda Vragen Europees Landbouwfonds.
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
Sterke Veenkoloniën door innovatie in de agrarische sector Eo Wijers-prijsvraag
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Hoofdstuk 6 Productie.
De kwaliteit van de Juridische Infrastructuur en concurrentiekracht: Het belang van internationale vergelijkingen Korte presentatie voor de Centrale Eenheid.
Ministerie van BZK – 3 november 2016
3.1 PRODUCTIE.
Informatie over hbo bacheloropleidingen
Verdienen en Uitgeven Hoofdstuk 3.
Het Major Groups Collectief (MGC)
Productiviteit en Innovatie
Ketenmanager & Innovatiemakelaar
Welkom Havo 5..
Inhoud Innovatie in de vrijetijdssector binnen Overijssel PMPC 2.0
Inkoopcoöperatie.
GreenPort Noord-Holland Noord
MaaS pilot: Rotterdam The Hague Airport
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Welkom Havo 5..
Plant & Business Mbo 3 – 4 3 jarige opleiding.
Inspelen op innovaties
Oogstbare landschappen Brussel, 26 april 2018
Ontdek ons thuis en ontwikkel het samen verder!
Transcript van de presentatie:

Innovatie en Educatie in agrarische productie Het IAP N. V Innovatie en Educatie in agrarische productie Het IAP N.V. Cassave Project   Dr. Robert H. Power

Doel presentatie Het aandragen van discussiestof tot vergroting van de kwaliteit-/prijsweerbaarheid en het marktaandeel van Surinaamse producten.

Markt Cruciale factoren markt sterk in beweging! kwaliteit van het product (veilig) kwantiteit naar marktbehoefte milieu- en natuurvriendelijkheid gekwalificeerde menskracht open voor nieuwe, exotische, producten concurreerbare prijs per eenheid product

Productiesysteem Cruciale aspecten productiesysteem DNA code teeltorganismen, bodem & klimaat adaptatie Consument-gestuurd Duurzaam Logistieke ondersteuning Bedrijfsvoering - centraal “menskracht” - productie-organisatie - inrichting van bedrijfsinterne processen R,D & I

Kenmerken van innovatie in agrarische productie Waarde-toevoeging door: nieuwe ideeën “out of the box” denken verbetering van bestaande productiesystemen (doelmatiger, efficiënter, sneller en goedkoper) ontwikkeling van nieuwe technologie, processen, business modellen, organisatie in productie etc. Innovatie: het proces via welke de kenmerken in praktijk gebracht danwel vermarkt worden.

a. Inconsistentie in kwaliteituitkomsten b. Hoge kostprijs Rehabilitation Crops Sector-limiterende issues in Suriname a. Inconsistentie in kwaliteituitkomsten b. Hoge kostprijs c. Logistieke beperkingen d. Vergrijzing van de sector e. Vraagstuk van arbeid beschikbaarheid f. Lage veld- en arbeidsproductiviteit g. Povere product presentatie h. Regionaal: fytosanitair vraagstuk i. Overheid incentieven

De cassave case Output: a. Cassavemeel en gluten-vrije producten b. Waarde-toevoeging, exportdiversificering c. Introductie van hoogwaardige technologie d. Her-activeren onbenut land en infrastructuur e. Veldproductie via agro-ondernemerschap f. Training ondernemers centraal: bijdrage LVV g. Standaardisatie in teelt: “Teeltprotocol” h. Schriftelijk contract producent en afnemer

Vervolg h. Stimuleren grondgedachte “cooperatieve productie” i. Mechaniseren van veldproductie j. Hoge veld- en arbeidsproductiviteit k. Consistente kwaliteiten, voedselveilige eindproducten l. Product-aanvoer naar marktbehoefte m. Concurreerbare kwaliteit en kostprijs n. Meldplicht voor planteziekten en plagen

THANK YOU