Draagvlakverbreding Vorming buitenlandse stages. Visie VVOB We streven naar een duurzame wereld met gelijke kansen. –Binnen het ruime kader van armoedebestrijding.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Persoonlijke doelstellingen en verwachtingen
Advertisements

Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt
Door goede gesprekken groeien
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Workshop fotografie Kees van Houwelingen 4/3/2017.
KERK EN STAGE MAATSCHAPPELIJKE STAGES VOOR JONGEREN RAAD VAN KERKEN NOORD-HOLLAND OSMA.
Focusgroep: De kracht van kwetsbaarheid
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Infomoment Oproep ontwikkelings- educatie oktober 2013.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Beelden om te kiezen Docentendag Politicologie Elly te Molder & Juul Willen Donderdag 31 oktober 2013.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Ante Groep 14.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Reflectie.
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
Kinderen en hun sociale talenten
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Aanpak problematisch gedrag
Day for Change – Haagse Hogeschool. Actieorganisatie, opgericht in 2006 door Marc Klein Essink, Arthur Hoogendijk en Diederik Laman Trip Kennis over en.
Workshop evalueren Dcp
De juiste student op de juiste plaats. Highlights presentatie werving & selectie We zijn begonnen met (de voorbereidingen voor) het nieuwe voorlichtingsplan.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Solliciteren: wat wil ik?
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Praktijkervaring en reflectie
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Opdrachten en eindopdracht
Welkom In het nationaal gevangenismuseum. op eigen kracht.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
Noord-Zuidsamenwerking Deinze De GROS vandaag en morgen Oost-Vlaanderen, een solidaire provincie We maken er samen werk van ! Februari 2014.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Thema 1 Studie en beroep in beeld Inhoud thema Taak 1 – Project Taak 2 – Werkplek in beeld brengen Taak 3 – Relatie studie en werkplek Centrale.
Hoe pedagogisch handelen?
Student: Frits Vermeulen Academiejaar: Stageplaats: Wiekslag vzw afdeling Kristal Stagementor(en): Tiene, Sandra & May Mijn stage in de wiekslag.
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Doelen behalen met activiteiten
Doelen behalen met activiteiten
Dr. Ir. Gwendolyn Kolfschoten
Ouders en school samen Maart 2016
Inspiratiedag kinderopvang 2 april 2015
brengt school en ouders dicht bij elkaar
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
UNICEF België en HIVA / KULeuven
Informatieavond van klas 2 naar klas 3
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Draagvlakverbreding Vorming buitenlandse stages

Visie VVOB We streven naar een duurzame wereld met gelijke kansen. –Binnen het ruime kader van armoedebestrijding bouwen we mee aan de verbetering van onderwijskwaliteit in ontwikkelingslanden. –Vanuit een brugfunctie met het Zuiden vergroten we het maatschappelijk draagvlak in Vlaanderen voor een meer solidaire samenleving.

Gelijke kansen??? Gelijke kansen aan ons huidig consumptiepatroon binnen de hedendaagse productiemechanismen is per definitie onmogelijk. (Sessie duurzame ontwikkeling)

Een solidaire samenleving?  Armoedebestrijding en duurzame ontwikkeling... ...en zoveel meer: rechtvaardige spelregels op het vlak van de klimaatproblematiek, eerlijke voedselprijzen, waardig werk, migratiestromen, waterbevoorrading...  Bij al je acties rekening houden met de noden en belangen van anderen (mondiaal perspectief), verder kijken dan eigenbelang.  Wereldburgers: samen werken aan ontwikkeling  Onderling steeds meer van elkaar afhankelijk  Armoedebestrijding in het Zuiden = aanpassen van onze gedragspatronen in het Noorden

Solidariteit met anderen elders ter wereld: pas mogelijk als er meer wederzijds begrip is, vooroordelen worden afgebouwd Als Zuid-stagiair bevind je je in een unieke positie om daaraan bij te dragen: beeld bijgeschaafd over het leven in het Zuiden, over ontwikkelingssamenwerking Interculturele competenties => meer respectvolle houding t.o.v. mensen aan de andere kant van de wereld Meerwaarde van je stage niet enkel tot jezelf beperken, maar ‘iets’ met je ervaring doen naar je omgeving toe. Een solidaire samenleving?

Draagvlakversterking Vergroten van de kennis, houding, competenties en het gedrag van mensen met het oog op een Vlaamse samenleving die solidair is met het Zuiden. Mensen moeten Een juist begrip hebben van het Zuiden, de mondiale afhankelijkheid en de mechanismen die aan de grondslag liggen van de Noord-Zuid kloof (kennis) Bereid zijn deze kloof te dichten (attitude) Actie ondernemen om onrechtvaardige mechanismen weg te werken (gedrag) => Solidariteit tussen mensen Waarom? –Geen Absoluut probleem maar Relatief probleem => evenwicht

In onderwijssector Wat betekent het in onderwijssector: –mondiale vorming –ontwikkelingseducatie, –werken aan wereldburgerschap. –Educatie voor duurzame ontwikkeling –Cf. eindtermen Bij VVOB : brugfunctie tussen Noord en Zuid –Zuiden subject ipv object –Directe interactie tussen mensen –Verhoogde betrokkenheid en autonomie

VVOB => Programma Scholenbanden : King George VI Zimbabwe Bezoek Scharrel aan Juan Enrique Pestalozzi Ecuador  Stageprogramma : Draagvlakverdieping : stage zelf, bij de student Draagvlakverbreding : na de student, bij de omgeving –Enkele bevindingen vorige jaren :

Draagvlakverdieping

Draagvlakverbreding Draagvlakverbredende activiteit–nawerking ? –Een activiteit waarmee je getuigenis aflegt over je ervaringen –Waarmee je andere mensen aanzet tot een genuanceerdere kijk op het Zuiden, op ontwikkeling => Bijsturen van vooroordelen, aanzetten tot meer solidair gedrag

Draagvlakverbredende activiteit

Tijd Een week tijdens de stage om de activiteit voor te bereiden In België enkel nog uitvoeren, voldoende tijd Mag per twee

Kosten Kunnen beperkt worden terugbetaald Op voorhand laten goedkeuren door VVOB Brussel Achteraf alle bewijsstukken en bonnetjes indienen

Begeleiding VVOB-stagebegeleider ter plaatse kan je begeleiden: –Tijd vrijmaken –Feedback en advies –Bij twijfels: check bij VVOB Brussel

Evaluatie Voorbereiding van de activiteit wordt in rekening gebracht bij de evaluatie door de VVOB-stagebegeleider

Winnen? VVOB-ambassadeurschap –Eervolle vermelding op de VVOB-website –Mooie prijs: 1 ste prijs: 750 euro 2 de prijs: 500 euro 3 de prijs: 250 euro

Criteria Originaliteit en creativiteit Inzet en tijdsinvestering Bereik (hoeveel mensen bereikt) Geschatte impact: diepgaand of oppervlakkig => Focus niet enkel op een product of activiteit, maar besteed veel aandacht aan hoe je dit daadwerkelijk ‘aan de man gaat brengen’

Voorbeelden Inleefkoffer over de cultuur, voor leerkrachten in lagere scholen Fotoboek over het leven van een kind in Cambodja, voor kleuterklassen in Vlaanderen Filmpjes waarin je dezelfde vragen stelt aan mensen hier en in je stageland, voor leerlingen uit het middelbaar of voor studenten van een hogeschool Educatief spel over ontwikkelingssamenwerking voor de Scouts Fototentoonstelling over ‘Communicatie in Ecuador’ op een gemeentehuis Street art met slogans die mensen aanzetten tot nadenken

Voorbeelden Artikel over je stage in een krant, het gemeentetijdschrift Een lezing in een CC, over de cultuur van je stageland Een fuif met fotomateriaal van je stage Een benefiet Mensen aanzetten om een schoolkind te sponsoren Workshop over interculturele competenties, met voorbeelden uit je stageland

Aandachtspunten Gaat je activiteit niet juist clichés bevestigen? Publiceren van naam en foto van mensen: hun toestemming vragen Royalty-free music (vermeld auteur en licentie) Ev. VVOB vermelden

Taak indienen Tegen half november 2014 Wedstrijdformulier invullen en opsturen, samen met bewijsstukken: –Exemplaar/links naar/foto’s van je materiaal –Foto’s van evenement –Bewijze van publicatie –...

Oefeningen

Categorieën Activiteit definiëren: –Thema –Doelgroep –Methodiek

Thema Thema: wat wil je overbrengen? –Een aspect van de cultuur van je stageland –Interculturaliteit: verschillen en gelijkenissen hier en daar –Een inzicht over ontwikkelingssamenwerking –Een inzicht over armoede, de Noord-Zuidproblematiek –Iets over je vakgebied in je stageland –...

Doelgroep Doelgroep: wie wil je bereiken? –Leerlingen kleuter/lager/middelbare school –Leerkrachten –Bezoekers van een cultureel centrum –Lezers van Het Laatste Nieuws –Kinderen of leiding van de Scouts –Hogeschoolstudenten –...

Methodiek Methodiek: hoe ga je dit doen? –Lezing –Artikel –Lespakket/spel –Tentoonstelling/Film –Boekje/website –Feestje/evenement –Workshop –...

Brainstorm-oefening In kleine groepjes Per groepje een kaartje trekken uit drie categorieën: –Thema –Doelgroep –Methodiek In kleine groepjes een activiteit bedenken met de getrokken kaartjes (10 min) Elk groepje stelt zijn idee kort voor aan de grote groep Feedback

Individuele oefening In kleine groepjes Ieder vult voor zich zelf een kaartje in voor de drie categorieën (5 min) en bedenkt een concreet idee: –Thema (geel) –Doelgroep (blauw) –Methodiek (groen) Onderling bespreken Eventueel duo’s vormen om samen activiteit te doen tijdens de stage