Prof. Dr. Michel Walrave, K.U.Leuven, Dept Communicatiewetenschappen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Is een kwartier genoeg? Communicatie, zo doe je dat!
Advertisements

De Profile Selector 2 april 2017.
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Corporate Guidelines.
Kwaliteitskenmerken van een PvA
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
CORPORATE COMMUNICATIE
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Visie Mensontwikkeling WSD
Leven Lang Leren en EVC mr drs J.C.N. van Kessel 10 oktober 2008.
Capturing the Evolution of Corporate An Ethnographic Case Study By Irvin Peckham Magali Silber.
Professionalisering Vergunningverlening 2007 Werkgroep D communicatie Maite van Someren.
Geïntegreerde Communicatie
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Identiteit CMDMEC01-2 les 3 (4)
Leren van docenten: Team routines September, 2008.
Corporate Communication & Design
Wat is een communicatieplan?
MVO en intern management
Selectie van honours studenten binnen Saxion Hogescholen
Pleegzorg, een haalbaar alternatief?
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
1 inleiding berekening prestatieniveau prestatieniveau onderscheid in subniveaus inleiding berekening prestatieniveau.
Intervisie.
Tool voor maandelijkse risico rapportage
Quality Function Deployment
Kern van de workshop Hoe kunnen we ervoor zorgen dat U met de komt werken en met de terug naar huis gaat?
Interpretatie van statistiek bij toetsen en toetsvragen
Identiteit en imago openbaar onderwijs
Communicatie Communicatieproces Communicatievormen Communicatielijnen
Ervaring vanuit ervaringsbewijzen omtrent standaarden.
Welkom Bij de onafhankelijke partij voor elke Bestenaar.
(zie werkpakket 2, bijlagerapport 5
VORMING MANAGEMENTTEAM. Inhoud vorming managementteam 1. Hoe kan een mantelzorgvriendelijke organisatie er uit zien? 2. Naar een mantelzorgvriendelijk.
TREINVERBINDING Bram Bravenboer Nieuwe treinverbinding Breda- Oostende.
Koningin Beatrixschool Schoolkrant enquête 2014
Social media.
1 Sociologie en Diversiteit hoorcollege 3 Harrie Manders
Werkgevers houden niet van AC/DC of toch ? Kurt Boelens, directeur ADMB HR Services.
Empirical librarianship ceci n’est pas un texte De bibliotheek als onderzoeker Workshop: presentatie en handleiding Jeroen Bosman & Bianca Kramer Universiteitsbibliotheek.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
© Mulier Instituut, Utrecht Belemmeringen om te sporten & bewegen Platform Sportdeelname, 12 november Remko van den Dool November 2015.
Sociologie en Diversiteit hoorcollege 4
Communicatie is de basis
Het Virtuele Rollenspel Een kosteneffectieve manier om de Kwaliteit van het Onderwijs te verhogen? Presentatie voor:Conferentie “Durf te Leren”, WGV Zorg.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Oriëntatie op CIW hoorcollege 5: Corporate Communicatie Ali Oussaïd.
Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens.
Hoe uitdagend te ontwerpen met het CLU model voor duurzaam ontwerpen.
Communicatie. Lesinhoud Doel van de les Terugblik Stof over vergaderen Vragen.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Een vergadering organiseren
Meer stille autobanden
Een strategie aanbevelen
Het verschil tussen werkomschrijving en bestek?
De Flexibele Club Competitie
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Kwantitatieve onderzoeksresultaten
Design Thinking Immo Dijkma
Een strategie aanbevelen
Een strategie aanbevelen
International experience
Stap 1 Stap 10 Stap 2 Stap 9 Stap 3 Stap 8 Stap 4 Stap 7 Stap 5 Stap 6
Een strategie aanbevelen
Evaluatieonderzoek.
Actieonderzoek.
Multiproblematiek Innovatief Haaglanden 2018 Astrid Caron (Rijswijk)
Stap drie bij projecten
Een strategie aanbevelen
Transcript van de presentatie:

Prof. Dr. Michel Walrave, K.U.Leuven, Dept Communicatiewetenschappen Onderzoeksmethoden Corporate Identity Of Zelfpresentatie Prof. Dr. Michel Walrave, K.U.Leuven, Dept Communicatiewetenschappen

Verhouding Identiteit/Imago (Birkigt & Stadler) (corporate image) Persoonlijkheid Gedrag Symbolen Communicatie Identiteit (corporate identity)

1. Spinnenweb methode <Globale analyse CI> Doel: Vaststellen van de huidige identiteit en confrontatie met de gewenste identiteit Methode: ‘brainstormsessie’ Verloop: Opwarming: rondvraag over de attitude t.o.v. het bedrijf en hoe men het aan buitenstaanders beschrijft Fase1: lijst samenstellen van alle relevante kenmerken van het bedrijf > op bord, groeperen van kenmerken door moderator (max. 10 per persoon) Fase2: selectie uit deze lijst van maximaal 8 kenmerken, door iedereen individueel Fase3: top-8 wordt geselecteerd en vormt een ‘ster’

Spinnenweb methode <Globale analyse CI> Integriteit Prijs/waarde Betrouwbaar Kwaliteit Innovatief Durf Sociale verantwoordelijkheid Klantenservice

Spinnenweb methode <Globale analyse CI> …verloop: Fase4: van deze 8 kenmerken wordt aan de deelnemers gevraagd om ieder kenmerk twee scores te geven Een ‘Ist’-score op 10: dit kenmerk is vandaag realiteit Een ‘Soll’-score op 10: dit kenmerk zou moeten gerealiseerd worden

Spinnenweb methode <Globale analyse CI> Integriteit Prijs/waarde Betrouwbaar Kwaliteit Ist=4 Innovatief 10 Soll=9 Durf Sociale verantwoordelijkheid Klantenservice Ist Soll

Spinnenweb methode <Globale analyse CI> …verloop: Fase5: de gemiddelden van de ‘Ist’-scores en de ‘Soll’-scores worden in de grafiek opgenomen Ieder lijnstuk is een 10-puntenschaal (nul in het midden) De eventuele discrepantie komt grafisch tot uiting Deze vaststelling moet discussie stimuleren over: Belang van ‘Ist’- en ‘Soll’-kenmerken Hoe de gewenste situatie (‘Soll’) gerealiseerd kan worden

Spinnenweb methode <Globale analyse CI> Integriteit Prijs/waarde Betrouwbaar Kwaliteit Innovatief 10 Durf Sociale verantwoordelijkheid Klantenservice Ist Soll

Spinnenweb methode <Globale analyse CI> Voordeel: Ideeën over de kenmerken/waarden van het bedrijf worden expliciet gemaakt (dankzij de ‘open methode’) Conflicterende waarden/kenmerken moeten een oplossing vinden De huidige en gewenste CI kan neergeschreven worden Nadeel: Discussie zonder taboes? Denken de andere personeelsleden er ook zo over? Is er ‘bedrijfsblindheid’? Nood aan vergelijking met imago bij doelgroepen!