Prof. Dr. Michel Walrave, K.U.Leuven, Dept Communicatiewetenschappen Onderzoeksmethoden Corporate Identity Of Zelfpresentatie Prof. Dr. Michel Walrave, K.U.Leuven, Dept Communicatiewetenschappen
Verhouding Identiteit/Imago (Birkigt & Stadler) (corporate image) Persoonlijkheid Gedrag Symbolen Communicatie Identiteit (corporate identity)
1. Spinnenweb methode <Globale analyse CI> Doel: Vaststellen van de huidige identiteit en confrontatie met de gewenste identiteit Methode: ‘brainstormsessie’ Verloop: Opwarming: rondvraag over de attitude t.o.v. het bedrijf en hoe men het aan buitenstaanders beschrijft Fase1: lijst samenstellen van alle relevante kenmerken van het bedrijf > op bord, groeperen van kenmerken door moderator (max. 10 per persoon) Fase2: selectie uit deze lijst van maximaal 8 kenmerken, door iedereen individueel Fase3: top-8 wordt geselecteerd en vormt een ‘ster’
Spinnenweb methode <Globale analyse CI> Integriteit Prijs/waarde Betrouwbaar Kwaliteit Innovatief Durf Sociale verantwoordelijkheid Klantenservice
Spinnenweb methode <Globale analyse CI> …verloop: Fase4: van deze 8 kenmerken wordt aan de deelnemers gevraagd om ieder kenmerk twee scores te geven Een ‘Ist’-score op 10: dit kenmerk is vandaag realiteit Een ‘Soll’-score op 10: dit kenmerk zou moeten gerealiseerd worden
Spinnenweb methode <Globale analyse CI> Integriteit Prijs/waarde Betrouwbaar Kwaliteit Ist=4 Innovatief 10 Soll=9 Durf Sociale verantwoordelijkheid Klantenservice Ist Soll
Spinnenweb methode <Globale analyse CI> …verloop: Fase5: de gemiddelden van de ‘Ist’-scores en de ‘Soll’-scores worden in de grafiek opgenomen Ieder lijnstuk is een 10-puntenschaal (nul in het midden) De eventuele discrepantie komt grafisch tot uiting Deze vaststelling moet discussie stimuleren over: Belang van ‘Ist’- en ‘Soll’-kenmerken Hoe de gewenste situatie (‘Soll’) gerealiseerd kan worden
Spinnenweb methode <Globale analyse CI> Integriteit Prijs/waarde Betrouwbaar Kwaliteit Innovatief 10 Durf Sociale verantwoordelijkheid Klantenservice Ist Soll
Spinnenweb methode <Globale analyse CI> Voordeel: Ideeën over de kenmerken/waarden van het bedrijf worden expliciet gemaakt (dankzij de ‘open methode’) Conflicterende waarden/kenmerken moeten een oplossing vinden De huidige en gewenste CI kan neergeschreven worden Nadeel: Discussie zonder taboes? Denken de andere personeelsleden er ook zo over? Is er ‘bedrijfsblindheid’? Nood aan vergelijking met imago bij doelgroepen!