Nieuwe Media en Mediaconvergentie. Agenda december 2012 7 december (13.30-15.30 uur): Ben Caudron – Naar aanleiding van zijn boek ‘Niet leuk? Mijmeringen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitaal sociaal huis - 25 oktober 2010 DIGITAAL SOCIAAL HUIS.
Advertisements

Moderne lectuurverspreiding via Daisy en internet Bert Paepen (Pyxima)
sociale media: de nieuwe realiteit
Even voorstellen... Gertjan Zevenbergen Zuidland
ARCHIVERING REGIONALE OMROEPPROGRAMMA’S: TUSSEN PROGRAMMAPRAKTIJK EN ERFGOEDAMBITIE AVA_NET en NIBG Conferentie, Instituut voor Beeld en Geluid Hilversum,
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Experts/Blogs & Social Media Reed Business 29 augustus 2011 Alex Beishuizen.
____________________________ _______________________________.
Woensdag, 27 juni 2007 Presentatie Snakeware New Media / MerkMakers Nieuwe Media.
Sociale Netwerksites Summerschool Social Media – Augustus 2010.
Vormingsdag Digidak Mediageletterdheid: Wat, hoe & waarom? Juni 29, 2012 Malle Mariën Ilse, IBBT-SMIT Vrije Universiteit Brussel.
Weblogs en journalistiek TUE 15 feb 2006 Over webloggers en journalisten: ‘Those People in Pajamas’ of de toekomst van de journalistiek? Martijn de Waal.
Digitaal Sociaal Huis 21 januari Agenda VanTot 12u13uBroodjes en koffie 13u13u45VERA : Operationele impact perceel 1 13u4514u15CORVE : Stand van.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
Taakverdeling inzake beleidsondersteuning i/d sociale zekerheid (Gent, maart 2011)
Op 23 september 2011 nam de Vlaamse Regering akte van de conceptnota “open data”. De conceptnota schetst de beleidscontext en het regelgevend kader voor.
Het Management Informatie Portaal
Audiovisueel Europa: de vele gezichten van Europeanisering Hedwig de Smaele
Presentatie nieuwe media
Een holistische benadering van instructieontwerp Liesbeth Kester
Cocreatie in de opsporing
Investeren in sociale mobiliteit en emancipatie
Thema Hoe maakt kennisdelen je werk/functioneren: leuker Efficiënter Beter Meer gedragen.
VORM- en BETEKENISGEVING
Faculteit der Letteren Communicatie- en Informatiewetenschappen
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
IAM V2 Trendanalyse 24 september 2008.
E-learning inzetten als vormingsinstrument
Faculteit Sociale Wetenschappen
FAMIPEDIA, kennis on line
Servers en Clients Servers = krachtige computers –die veel informatie kunnen versturen naar veel ontvangers –die veel informatie kunnen ontvangen –Nemen.
Patrick Stoop 1MCTa Projectwerking. ICT Webdesign Audio en video Creativiteit.
Marianne Spier Manager Content & Communicatie
handreiking social media bij de Vlaamse overheid
MEDIA EN CREATIVITEIT MEDIA EN ONDERZOEK
Promo site ICT haagsehoge school Opleidingen: Informatica Technische informatica Communication & multimedia design Informatiedienstverlening en –management.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Who are stakeholders? Financiele gegevens? Omroep?
Vlaams Minister Joke Schauvliege
Lokale ontwikkelingen in grensgebieden Dr Frans Thissen Amsterdam institute for Metropolitan and International Development Studies (AMIDSt)
Cliënt- en Familieperspectief
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
1 Project “volkstuinen” bij VLM 2010 Behoeftebepaling buiten de steden 2010 Handleiding voor gemeenten 2011 Prefinanciering grondaankoop 2012 Projectsubsidies.
Maatschappijwetenschappen
Sportraad 3 december AGENDA n verslag 14/10/2008 n overlijden n ledenbestand n data AV 2009 n aanwezigheid sportraad n sportonderscheidingen n verificatie.
Bachelors Biologie Bibliotheekcursus voor Biologen Alice Doek, Peter Roessingh, George Meerburg UBA / FNWI
Europeana Food & Drink Overlegplatform Europeana Vlaanderen Leuven, 5 mei 2014 Greet Draye Centrum Agrarische Geschiedenis.
Crowdsourcing Tim Versluijs. Inhoud Motivatie Wat is crowdsourcing? De acht stappen De vormen van crowdsourcing Voorbeelden Voordelen en gevaren Rol van.
Het UNESCO Charter en de Guidelines for the Preservation of the Digital Heritage na 8 jaar 4 november 2011, Naar een toekomstvaste AV-collectie NL.
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
AGORA is méér dan een gebouw. Het is een concept: “een sociaal kruispunt van informatie, technologie en dienstverlening.” Dienstverlening Ruime openingstijden.
Politieke Wetenschappen, KU Leuven
De Media, een landschap volop in beweging Is de toekomst van de media downloadbaar? Hilde Van den Bulck.
1 e-Books & i-Papers Rik Min researcher Centre for Telematics and Information Technology (CTIT) & Faculty of Educational Science and Technology (EDTE)
Minisymposium Labs on Line afsluiting project e-Xperimenteren+ 1 december 2006.
London Online Information 4 december Webanalytics Communities Collaboration Web 2.0 Social Web Multichannel Traffic Conversie Accountability.
Tip 7: wissel je werkvormen af
De personeelspeiling 2010 in ABB. 2 ABB in een notendop Agentschap voor Binnenlands Bestuur –Beleidsdomein Bestuurszaken Opdracht: ondersteuning bij het.
Downloaden van muziek en films woensdag 26 maart 2014.
Universiteit Utrecht Nieuwe Media & Digitale Cultuur Syntens workshop, 30 november 2004 Imar de Vries, JDO NMDC Instituut Media.
Digitalisering van kranten en magazines Tjitske de Jong.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Lokale media in de dynamiek van technologie en markt Paul Rutten Universiteit Antwerpen Paul Rutten Onderzoek Presentatie voor Gemeenteraad Dordrecht Dinsdag.
EContentplus Chris De Loof Europeana en zijn sattelietprojecten Jubelparkmuseum, Brussel 8 januari 2009 Nationale ATHENA Workshop België.
 Welke foto hoort niet in het rijtje thuis?.  Thema: de ‘Barbaarse wilde’  3 rondes  3 centrale vragen HERKOMST Wie heeft het stereotiepe beeld van.
Het project S-TV Een initiatief van Omroep Gelderland.
UNESCO 2003 & 2005 Encounters in cultural (heritage) diversity and sustainable development – 25/1/2016 UNESCO en/in het digitale tijdperk.
Inhoud Nederlands voorzitterschap van de Raad van de EU
Hoe omarmen Nederlandse non-profit organisaties informatietechnologie?
Transcript van de presentatie:

Nieuwe Media en Mediaconvergentie

Agenda december december ( uur): Ben Caudron – Naar aanleiding van zijn boek ‘Niet leuk? Mijmeringen over nieuwe media, mensen en macht’ –

18 december ( uur): Frank De Graeve – Communiceren via sociale media – Quadrant Communications:

21 december (lokaal 6306, uur): slotdebat ‘nieuwe media en journalistiek’

Voorbereiding debat: 2 stellingen rond het brede thema ‘nieuwe media en journalistiek’ doorsturen naar en voor woensdag 19 december om uur

Stellingen: Brede domein nieuwe media en journalistiek Voldoende gefocused en concreet Controversieel (stellingname) Zie document ‘Hoe een stelling formuleren?’

Convergentie

= de samenkomst van voorheen strikt gescheiden technologieën en media = vervaging van grenzen, en dit op alle niveaus Vnl. dankzij digitalisering

Technologische convergentie Motor van convergentie: digitalisering – technologie aan de basis van convergentie ( technologisch determinisme) Tussen telefonie en kabel Tussen tv-toestellen en computers

Bron:

Economische convergentie Marktconvergentie of eigendomsconvergentie Infrastructuur+productie+creatie (+ promotie) Bv. tussen omroepen en uitgevers Symbolisch belang van fusie (januari 2000) tussen America Online (AOL) en Time Warner Één van de grootste Amerikaanse Internetaanbieders (infrastructuur + diensten) ‘content bedrijf’(film, tv)

Sociaal-culturele convergentie Vervaging grenzen publiek/privaat Vervanging grenzen massamedia en interpersoonlijke media

Inhoudelijke convergentie Vervaging grenzen genres Cf. infotainment, docudrama, reality soap Cf. vervaging grenzen games, muziek, film,.. “multi-format”: integratie tekst, beeld, geluid, film

Juridische convergentie Bestuurlijke en regulatorische convergentie Bv. wetgeving omroep en telecomsector?! – Vlaamse (Franse, Duitstalige) Gemeenschap: bevoegd voor media (als culturele aangelegenheid) – Federale overheid: bevoegd voor telecommunicatie – Wat met internetradio, film-op-aanvraag, ‘net gemist’, archieven, rekeningkijken,..?

Juridische convergentie Federale overheid Telecommunicatie en etherpolitie Bi-com. omroep Brussel-hoofdstad Pers Film Diensten infomaatschappij Auteursrecht Gemeenschappen Radio en televisie – Sinds j ’90: ook technische aspecten, transmissie – Sinds j’ 2000: ook bepaalde diensten (bv. VOD) – Accessoires (bv. decoders) Subsidies pers Filmkeuring Nood aan samenwerking!

“newsroom convergence” Convergentie op niveau redacties, nieuwsproductieroutines – Bv. BBC: ‘newscentres’ i.p.v. ‘newsrooms’ (1996) – VRT (2007) Cross-platform content production

Onderzoek “newsroom convergence” Reacties journalisten niet altijd positief – Negatieve effecten op: professionele status, traditionele hiërarchie, carrièremogelijkheden, werkdruk – Botsing professionele cultuur journalisten (bv. verschillend profiel print/AV journalisten, interne competitie, individualisten moeilijk in teams) – Botsing niveau journalist met niveau mediaorganisatie/management

Onderzoek “newsroom convergence” Ontstaan nieuwe hiërarchie: – Journalisten met tijd voor onderzoek en tijd om aan ‘echte journalistiek’ te doen – Journalisten voor updaten en opvolgen van bestaande nieuwsverhalen – Journalisten die inhoud reproduceren/ verwerken voor een ander platform – Met doorgaans web als ‘laagste prioriteit’ inzake journalistiek personeel en gebruikt als reproductie-platform

VRT: stap naar crossmediale redactie Zomer 2007: muren gesloopt tussen tv, radio en internetredacties – 4 themaredacties (binnenland, buitenland, sport, regio) en 3 uitzendredacties (radio, tv, internet) – Binnen themaredacties: journalisten maken nieuws voor zowel radio, tv en/of internet (= theorie) – College van hoofdredacteuren – Volledige digitalisering

VRT: stap naar crossmediale redactie Evaluatie verandering: – Demotivatie werknemers – Vnl. radio (weggedrukt door tv en internet) – Organisatorische problemen: wie beslist? Inefficiëntie – Technologische problemen Resultaat: bijsturing: journalisten blijven (in hoofdzaak) voor 1 medium werken

“crossmediale journalist” Convergentie in vaardigheden, taken bv. videojournalist = solojournalist = backpackjournalist

Convergentie van vaardigheden: multiskilling - solojournalist Pro Meer vaardigheden en meer jobvoldoening Meer controle over eigen werk en afgewerkt product Minder tussenniveaus Meer terug ‘op straat’ Meer betrokken bij beleid Contra Voordelen zijn er enkel voor het management: kostenbesparend ‘deskilling’: verliezen van specialisatie op 1 terrein Verlies kwaliteit Werkdruk Werkonzekerheid (freelance, parttime)

Niet elke individuele journalist moet crossmediaal werken, wel de redactie als geheel Illustratie debat georganiseerd door studenten (december 2009): debat-nieuwe-media-en-media_school debat-nieuwe-media-en-media_school

Opm: journalistieke vormen convergeren niet, maar wel samen gebruikt bv. onderzoeksjournalist: online (FB, twitter) verhaal aankondigen + blog item over wordingsproces + analytisch persartikel of documentaire

En tot slot: Convergentie in rollen van journalisten en publiek – cfr. prosumers, – citizen journalists

Is er een grens aan convergentie? Stelling Jane B. Singer (University of Central Lancashire, UK & University of Iowa, USA): “Television and online journalism will continue to converge. Print and online journalism will diverge.”

– Televisie is/wordt (net zoals internet) digitaal medium – Televisie en internet delen (in onderscheid met print): snelheid (onmiddellijkheid), beknoptheid, visuele impact – Print: nodigt uit tot ‘langzaam lezen’; verklarend, analyserend, interpreterend eerder dan (louter) informerend

Bronnen Briggs, M. (2007). Journalism 2.0. How to Survive and Thrive. A digital literacy guide for the information age. J- Lab: The Institute for Interactive Journalism. Cottle, S. & Ashton, M. (1999). From BBC Newsroom to BBC Newscentre: On Changing Technology and Journalist Practices. Convergence 5 (3), Erdal, I.J. (2009). Cross-Media (Re)Production Cultures. Convergence, 15 (2), Huang, E. et al. (2006). Facing the challenges of convergence. Convergence 12 (1),

Bronnen Singer, J.B. (2009). Convergence and divergence. Journalism. Theory, practice and criticism, 10 (3), Quandt, T. & Singer, J.B. (2009). Convergence and Cross-Platform Content Production. In: K. Wahl- Jorgensen & T. Hanitzsch (Eds.). The handbook of journalism studies (pp ). New York, London: Routledge.