David Talloen Provincie Oost-Vlaanderen Maatschappeljjke Participatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onze kernwaarden.
Advertisements

Interculturele Communicatie
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
De uitdagingen voor de ouderenzorg- en dienstverlening
Respectvolle bejegening
Waar staan we voor met ons onderwijs?
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Minderhedenforum Weet wat je SAMEN wil. Inleiding 1.Het allochtoon middenveld 2.De ‘federaties’ 3.Het Minderhedenforum 4.Interculturele Rol?
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
P. 1 6 december 2008 Gaat samen ook? Interculturaliseren van sociaal-cultureel werk Janna Moonens Vlaamse Gemeenschapscommissie studiedag Masereelfonds.
Hoofdstuk 4 Omgaan met verschillen
Tussenrapportage KleurRijk Almelo Februari Hoofddoelen 1.Gedeelde visie op integratie 2.Netwerkvorming 3.Wetenschappelijke onderbouwing 4.Kennisoverdracht.
Interculturele communicatie
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
MAATZORG IN DE THUISLOZENZORG Tine Van Regenmortel
Naar een taalbeleid in het OCMW?
Superdiversiteit kleurt de sociale diensten
Sjoerd Kooiker (met dank aan Josje den Ridder)
Kinderen in precair verblijf en gezondheidszorg Open fora 19 mei 2011.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Ouder worden: een lange en schitterende toekomst
Door Annelien De Clercq
Creatief met cultuur ? Brenda C. Oude Breuil.
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
Het discriminatieverbod en redelijke aanpassingen Annelies D’Espallier
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Dossier Empowerment.
de tijd van burgers en stoommachines
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Ontwikkelingen in de integratiesector en het buurt- en opbouwwerk Lieve Lecluyse en Luk Groffy Lecluyse, L., & Groffy, L. INTERCULTURALITEIT Ontwikkelingen.
Doel en taak van de hulpverlening
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Diversiteit binnen de kinderopvang: Over leren kennen van verschillende geuren, kleuren en smaken ICC Gent 2 april 2015 Naïma Lafrarchi Onderzoekster.
Inclusieve Ik & Inclusieve Samenleving Farida Farhadpour
Integratiebeleid in Vlaanderen 7 mei 2015 Voor Mozaiko Kobe Debosscher Secretaris Commissie Integratiebeleid be 0484/88.
De donkere kleur van armoede
Armoede is … Sieg Monten
Waarden & organisatiecultuur
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Opgroeien in de stad les 3
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
De post-kritische geloofsschaal Een nieuwe manier van omgaan met geloof…?
Radicaal, orthodox of extremist?
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Synergie en ontmoeting Jale Simsek. Uit elkaar of naar elkaar toe Definitie kansarme migranten werkt negatief Uitgangspunt: naar elkaar toe groeien Doel:
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
IK en WIJ ontwikkeling De weg naar autonomie in verbinding Jale Simsek
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Hoe pedagogisch handelen?
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
Dia 1 van 23 Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief Dia’s bij hoofdstuk 6 Marie-Thérèse Claes Marinel Gerritsen.
World Understanding and Peace day
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
‘’DOOR MIDDEL VAN EEN CULTUREEL GENOGRAM VAN KRACHTEN EN KWALITEITEN, EEN TIJDSLIJN EN DROMEN VOOR DE TOEKOMST.’’
HELP! Beren op de omgevingsweg
Armoede is ... … een netwerk van sociale uitsluitingen op verschillende domeinen van het maatschappelijk en individueel leven… Tewerkstelling, onderwijs,
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
Interculturele Competenties / communicatie
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

Een visie op etnisch-culturele diversiteit en de implicaties voor de ouderenzorg David Talloen Provincie Oost-Vlaanderen Maatschappeljjke Participatie David Talloen Provincie Oost-Vlaanderen

Een visie op etnisch-culturele diversiteit en de implicaties voor de ouderenzorg Inhoud 4 hardnekkige mythen ivm met de multiculturele samenleving 6 boodschappen voor de dienst- en zorgverlening

De multiculturele samenleving Waarvan zijn we ons bewust: naast wederzijdse bevruchtingen ook maatschappelijke spanningen en problemen: strijd om schaarse goederen, onbegrip, angst en onverdraagzaamheid bij zowel de allochtonen als bij de autochtonen een beleid van open grenzen is niet haalbaar bepaalde gewoontes en tradities bij sommige allochtonen spelen een rol in hun ongunstige maatschappelijke situatie tal van mensen en organisaties leveren belangrijke inspanningen om de ongunstige maatschappelijke situatie van allochtonen te verbeteren  4 hardnekkige mythen die oplossingen voor samenlevingsproblemen in de weg staan problematiseren diversiteit bepaalde groepen worden vlugger met discriminatie en uitsluiting geconfronteerd

Mythe 1: De homogene Vlaamse samenleving De mythe: De Vlaamse samenleving bestaat uit een natuurlijke groep van mensen met dezelfde waarden, normen en gedragspatronen. Ze hebben een gemeenschappelijke herkomst en gemeenschappelijke geschiedenis. De realiteit: de Vlaamse samenleving is onmogelijk homogeen te noemen ook de zogenaamde oorspronkelijke bevolking is niet homogeen van die ene onveranderlijke Vlaamse identiteit is geen sprake

Mythe 1: De homogene Vlaamse samenleving Onze samenleving wordt alsmaar diverser en complexe kan niemand ongedaan maken of omkeren het migratiefenomeen is slechts één oorzaak van de toenemende diversiteit en complexiteit in de samenleving ook vele emancipatiebewegingen (de vrouwenbeweging, de arbeiders, de holebi's...) zijn hiervoor mede verantwoordelijk ook bij de zogenaamde autochtonen neemt de diversiteit toe de Vlaamse samenleving zou ook zonder de migratiegolven van de laatste 60 jaar enorm veel veranderd zijn Iedere cultuur is wezenlijk multicultureel en na de Tweede Wereldoorlog meer dan ooit Leren omgaan met diversiteit is dan ook meer dan het verschil tussen autochtonen en allochtonen

Mythe 2: De ‘migratiestop’ en het afsluiten van de grenzen De mythe: Met het invoeren van de migratiestop in 1974 en door het afsluiten van de grenzen heeft België alle troeven in handen om de migratie een halt toe te roepen. De realiteit: migratie uitbannen met het sluiten van de grenzen is dus een utopie er zal steeds sprake zijn van blijvende – zowel gewenste, als ongewenste – immigratie

Mythe 2: De ‘migratiestop’ en het afsluiten van de grenzen Migratie zal niet verminderen in de toekomst evoluties in communicatie­middelen en transportmogelijkheden toenemende globalisering van de arbeidsmarkt toename gedwongen migratie: gewapende conflicten, natuurrampen, armoede… uitbereiding van de EU netwerkmigratie: legale (bijvoorbeeld gezinshereniging) en illegale volgmigratie België/Vlaanderen = een multiculturele samenleving én immigratiesamenleving Dit plaatst het debat over de multiculturele samenleving meteen ook in een internationale context

Mythe 3: Het botsen van culturen De mythe: De samenlevingsproblemen worden in eerste instantie beschouwd als het gevolg van een botsing tussen verschillende culturen binnen één leefruimte. Cultuur wordt gezien als een onveranderlijk standaardpakket van normen en waarden en wordt als enige verklaring beschouwd in wat er fout loopt in het contact. = Oversimplificatie, vooroordelen, misverstanden en verstenen van identiteiten mensen worden gereduceerd tot karikaturen van hun cultuur persoonlijke en sociale factoren worden buiten beschouwing gelaten enkel benadrukken van verschillen geen oog voor uitsluitingsmechanismen

Mythe 3: Het botsen van culturen De realiteit: culturen zijn dynamisch culturen vertegenwoordigen een enorme diversiteit gemeenschappelijkheid erkennen van sociale ongelijkheid, machtsverschillen en uitsluiting "Cultuur" is geen duidelijk afgebakend begrip en is dus geen geschikt verklaringsconcept Cultuurverschil verliest vaak zijn belang in het dagdagelijkse leven Het zijn mensen die elkaar ontmoeten, en niet culturen

Mythe 4: Botsing tussen "het Westen" en "de islam De mythe: De Westerse christelijke beschaving staat haaks op wat de islamitische wereld predikt. Het zijn twee totaal onverenigbare identiteiten De realiteit: 'dé islam' en 'dé westerse wereld' zijn geen vastomlijnde en vaststaande dingen ze worden dus niet als gehelen met elkaar geconfronteerd, maar eerder in functie van concrete uitdagingen er zijn veel meer mogelijkheden tot dialoog dan men denkt, anders zou er niet zoveel vooruitgang en wederzijdse bevruchting hebben plaatsgevonden voorbeeld: de Arabische wereld was van cruciaal belang in de overlevering van de Griekse wetenschappen en de filosofie (Arabische Vertaalbeweging)

Mythe 4: Botsing tussen "het Westen" en "de islam” De islam heeft altijd al een plaats gehad in Europa en zal dit in de toekomst ook hebben ‘De islam' en 'de westerse wereld' Zijn constant in verandering en vertegenwoordigen een ongelooflijke diversiteit Definitie van identiteit ligt niet vast: mogelijkheid naar het zoeken naar verbindende symbolen en verhalen

Naar een gedeeld maatschappelijk project Welke samenleving willen we? waar zoveel mogelijk mensen zich betrokken voelen én meebouwen aan de samenleving Hoe? niet onderhandelbaar kader: basis­beginselen van de Vlaamse en Belgische maatschappij (grondwet en de democratische rechtstaat) deculturaliseren van maatschappelijke problemen: stoppen met het strakke onderscheid tussen “wij” (autochtonen) en “zij” (allochtonen) tweezijdigheid: naast allochtonen moeten ook de autochtonen zich aanpassen aan het feit dat België een multiculturele immigratiesamenleving is instellingen en structuren moeten toegankelijk en kwaliteitsvol zijn voor iedereen

Implicaties voor de zorg- en dienstverlening Allochtone ouderen zijn niet alleen allochtone ouderen maar ook en vooral onze ouderen en hebben recht op een volwaardige plaats in de samenleving Toegankelijk en kwaliteitsvolle zorg voor iedereen Geen aparte zorgstructuren Er wordt gebruikgemaakt van de bestaande expertise van de zorgsector!! = Interculturaliseren

Vaststellingen m.b.t. allochtone ouderen Aantal stijgt snel Specifieke problemen en drempels Vicieuze cirkel van wederzijdse onbekendheid: geen vraag, geen aanbod Vallen tussen afbrokkelende mantelzorg en onaangepast aanbod Allochtone ouderen dreigen een risicogroep te worden Nood aan een toegankelijker aanbod: wegwerken van drempels inspelen op de behoeften

6 boodschappen voor de zorg- en dienstverlening Op basis van deze visie Op basis van de vaststellingen m.b.t. allochtone ouderen Op basis van meer dan 10 jaar werken met en voor allochtone ouderen

Boodschap 1: Opletten voor het “overculturaliseren” Allochtone ouderen vertegenwoordigen een enorme diversiteit Specifieke noden en wensen worden nooit door iedereen gedeeld (en in dezelfde mate) en hebben geen tijdloos karakter Een persoon is niet enkel een lid van een bepaalde culturele groep, maar vooral een individu met een eigen persoonlijkheid, eigen ervaringen en eigen zorgnoden Belangrijk om steeds rekening te houden met het persoonlijk levensverhaal van de oudere

Boodschap 2: Cultuurgevoelige zorg is meer dan het aanleren van weetjes Culturele kennis is niet voldoende om te komen tot goede zorg Respect en kunnen omgaan met verschillen zijn minstens even belangrijk Succesvol werken met allochtone ouderen kan enkel worden verworven via interactie en dialoog Succesvol werken met allochtone ouderen is dus niet alleen een kwestie van kennis, maar ook van een geschikte houding en geschikte vaardigheden

Componenten van interculturele competentie Verwerven van specifieke kennis over verschillende groepen: gedrag, ideeën, andere kenmerken… KENNIS Luisteren Vragen stellen Onderhandelen Zijn eigen gedrag kunnen aanpassen VAARDIGHEDEN Respect Empathie Zichzelf in vraag kunnen stellen Alert zijn van eigen vooroordelen HOUDING

Boodschap 2: Cultuurgevoelige zorg is meer dan het aanleren van weetjes Culturele kennis is nuttig, maar afstappen van “receptenbenadering” Een geschikte houding en vaardigheden overstijgen vaak het culturele aspect en laat mensen in dialoog treden Dialoog en een relatie op basis van vertrouwen, wederzijds respect en gelijkwaardigheid is zeer belangrijk Inzicht krijgen in de leefwereld van de oudere zoeken naar oplossingen die voor beide partijen aanvaardbaar zijn

Boodschap 3 Opgedane inzichten inzake allochtone ouderen komt de algemene kwaliteit van onze zorg ten goede en dus ook die van autochtone ouderen Problemen in de zorg- en dienstverlening zijn zelden uniek voor allochtone ouderen Aandacht voor allochtone cliënten legt algemene knelpunten bloot Ook de diversiteit bij autochtone ouderen neemt toe

Boodschap 4 Zoek naar praktisch-haalbare oplossingen Niet blijven steken in grote culturele en ideologische discussies, maar vooral zoeken naar een oplossing die praktisch haalbaar is Bewust zijn van de eigen culturele waarden, de neiging te denken in stereotypen en het bezitten van vooroordelen Belang van goede communicatie indien er niet kan ingegaan worden op een specifiek verzoek

Boodschap 5 De zorgbehoeften bij allochtone ouderen verschillen in wezen weinig van de behoeften bij andere ouderen Enkel de concrete invulling van de zorgbehoefte is verschillend Alle ouderen hebben behoefte aan een plaats waar men zichzelf, zijn verleden, vertrouwde elementen en mensen kan terugvinden Allochtone ouderen zijn niet fundamenteel anders en behoeven geen verschillende houding dan t.a.v. autochtone ouderen Cruciaal: persoonlijke en respectvolle houding

Boodschap 6 Er is nood aan pionierswerk door de dienst- en zorgverlening voor ouderen Niet blijven behoeftenonderzoeken voeren, maar vooral handelen! Via vraaggestuurd werken kan eveneens belangrijke inzichten in de leefwereld van de ouderen verkregen worden Nood aan goede praktijkvoorbeelden uit de zorgsector zelf Men staat er niet alleen voor: samenwerking met de diversiteitssector: Allochtone zelforganisaties (www.minderhedenforum.be) Integratiesector (www.vmc.be) Opleidingscentra, bureaus, particulieren … (zie Interculturaliseringsgids: www.oost-vlaanderen.be) Resoc’s (www.werk.be) Tolk- en vertaaldiensten (www.tolkenvertalen.be)

Publicatie “Zorg voor allochtone ouderen” Hoe bestellen? Provincie Oost-Vlaanderen Dienst Maatschappelijke Participatie Teal Insluiting en Diversiteit Woodrow Wilsonplein 2 9000 GENT Tel. 09/267 71 40 E-mail: mireille.vercauteren@oost-vlaanderen.be www.oost-vlaanderen.be

Hartelijk dank! Meer info: Provinciebestuur Oost-Vlaanderen - dienst Maatschappelijke Integratie Woodrow Wilsonplein 2 -- 9000 Gent 09 267 71 46 david.talloen@oost-vlaanderen.be www.oost-vlaanderen.be Meer info: www.oost-vlaanderen.be/public/welzijn_gezondheid/gelijke_kansen/etnisch-culturele_minderheden