Beleidsknelpunten en aanbevelingen gepresenteerd vanuit de bevindingen die voortkomen uit het onderzoek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom bij de workshop Loopbaanoriëntatie!
Advertisements

Het decreet VO en laaggeletterden Uitgangspunten/vaststellingen:  Een beleid waarvan niemand wordt uitgesloten  Streefcijfer: 12,5% van de Vlaamse volwassenen.
Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Laat zien wat je kunt. Het Praktijkonderwijs en de entree- opleidingen (mbo)
Verantwoordelijke Leni.
Onderzoeksresultaten Project CVLZ Projectcoördinator:Projectmedewerkers: Hugo VanheeswijckKarolien Colson Tanya Daniels Omgaan met kwetsbaarheid.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Is de thuiszorg onderontwikkeld in Vlaanderen en België? Studienamiddag VFDT en HIVA – 31 oktober 2008 De uitbouw van een dynamisch woonzorgbeleid in Vlaanderen.
CBE: Centra voor Basiseducatie
Nieuw decreet volwassenenonderwijs
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
1 Ketensamenwerking Alkmaar 10 maart Missie Partner in de arbeidsmarkt Werkzoekenden:Iedereen doet mee Werkgevers:Bijdrage aan duurzaam ondernemen.
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
Workshop Open Leercentrum
Mentor Andrea. Doel : Via werkplekleren ondersteuning bieden aan doelgroepmedewerkers om uit te groeien tot een goede begeleider van jonge kinderen.
GECOMBINEERD ONDERWIJS
kwaliteitsbeleid MNN 22 september 2009 Mentorschap: goed geregeld
Werkgroep onderwijs en Leerpunt Ontmoetingsdag 13 februari 2008.
Decanendag Friesland Passend Onderwijs.
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Het ontstaan van een visie? Er is een behoefte: – Van de ouders – Van het team Inspiratie door anderen (artikels, studiedagen, oproepen, nieuwsbrieven,…)
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
Positionering Dienst maatschappelijk werk (DMW) van een ziekenfonds.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Welkom Presentatie Sport Dienstverlening & Veiligheid 2 december 2015.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
Optimalisering van de zorg voor thuisverblijvende cliënten met een psychische problematiek Referentiewerk en intervisie als ondersteuning en deskundigheidsbevordering.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
G-COACHING IN DE PRAKTIJK door CBE BRUSSELLEER in CVO COOVI VOCVO Trefdag 20 mei 2016 Martin Strynck.
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
VOCVO-uitwisseldag 12 mei 2017 Riet
In samenwerking met:.
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Progressief universalisme
Eerstelijnszone Versterken Creëren Stoppen.
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
Cursus Aanbod Gratis cursussen voor volwassenen Als je leert,
Infodag onderwijs Welkom!
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Geïntegreerd breed onthaal
WOONCOACHING.
TOELEIDEN ALLOCHTONE SENIOREN
Beleidsplan vrijwilligersbeleid Mark Borremans - DVP
Op zoek naar de Meerwaarde van het samenwerkingsverband
JOIN JOngvolwassenen met een psychische kwetsbaarheid – INtersectoraal woonondersteunings- en exptertiseteam.
Reorganisatie Vrij CLB Kempen
Richting geven aan Teamontwikkeling
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
AMIF Project OCMW Antwerpen
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Beleidsknelpunten en aanbevelingen gepresenteerd vanuit de bevindingen die voortkomen uit het onderzoek

Overzicht clusters kwetsbaarheidsindicatoren  Cognitief / vaardigheid  Educatief  Cultureel  Medisch  Psychisch / sociaal –emotioneel  Sociaal / maatschappelijk  Structureel / maatschappelijk  Financieel

Wat is kwetsbaarheid?  Elke reden om niet te studeren  Niet kunnen studeren  Jezelf blootgeven  Factoren die niet slagen in de hand werken  Druk van de maatschappij om te slagen

Herkenning  Psychische problemen  Financiële problemen  Onderschatting van de opleiding  Entourage van de cursist  Relatie met VDAB, ….  Interpretatie van de instanties (betere afspraken bij de start van een opleiding)

Wat missen we?  Drop outs raadplegen!  Doorstroom: kans op de arbeidsmarkt?  Inhoud van de cursus is confronterend (cursist blijft vaak in de kou staan)-> welzijnssector  Waar eindigt opleiding en waar start begeleiding?  Rol van de stagebegeleider (korter op de bal spelen)  Trajectbegeleiding (feedback, bijsturing)

Kernvragen  Hoe stimuleert of remt het huidig beleid de ondersteuning van kwetsbare cursisten?  Welk beleid is in dit verband wenselijk en hoe kan dit in de praktijk omgezet worden  Evaluatie moet transparant zijn  Slechte resultaten komen niet uit de lucht vallen  EERLIJKE Feedback geven is cruciaal  Trajectbegeleiding is noodzakelijk (middelen)  Advies geven naar andere richting

Kernvragen  Communicatie (op ieder moment en op ieder vlak)  Lage drempel maken  Op maat werken is belangrijk (intake, weging van de ‘rugzak’)  Rol van leraar ombouwen tot ‘coach’  E-learning goed omkaderen  Leren leren (groeien naar zelfstandigheid)

Kernvragen  De kracht van de groep!

Aanbevelingen op centrumniveau rond beleidsvoering  Algemeen  Respecteer hen als volwassenen die bepaalde schoolse vaardigheden missen  Werk met cursistenfora zodat de stem van de cursist nadrukkelijker aanwezig is

Onthaal en voorbereiding van de cursist op het leertraject  Bij eerste contact een eenvoudig jaaroverzicht bezorgen (lesrooster, vakantie, vrije dagen, examenperiode, toelichting evaluatie, …)  Duidelijke communicatie rond administratie, financiën en centrumafspraken  Waar kan ik terecht voor wat?  Duidelijk vrijstellingsbeleid en open communicatie  Geschikte plaats voor een ‘warm’ onthaal te organiseren

Begeleiding cursist door het team  ontwikkel een visie rond begeleiding  Hoe je team voorbereiden ?  Ontwikkel een communicatieplatform. Gebruik daarnaast ook andere communicatiekanalen  Organiseer nascholingen rond kwetsbaarheid  Coördineer de takenlast  Houd rekening tijdens het evalueren en feedback geven met de kwetsbaarheid  Werk met vertrouwensperso(o)n(en).  Geïntegreerd aanbod; werk gedifferentieerd op talenten

Versterking met extra financiering  Modules ter ondersteuning van het leerproces  Omgaan met faalangst, leren leren, ict vaardigheden, e-learning, …  Logistieke ondersteuning voor cursist  Laptops beschikbaar stellen, telefoonfaciliteiten, prints, …  Aangepaste infrastructuur  Ruimte om te leren (vb OLC, studiehoeken, …)  Overleghoeken, …

Aanbevelingen om meer samen te werken  met huidige partners  VDAB en RVA (stimuleren ipv sanctioneren)  OCMW  Huis van het Nederlands, …  en overleg te organiseren met CVO’s  Materiaal, didactiek, doorstroom, …  CLB voor volwassenenonderwijs ?  Toeleiden, screenen, diagnostiek, oriëntering en keuzebegeleiding, …

Aanbevelingen voor de overheid  Financieringsysteem/studiebeurs voor lage inkomens, zonder tegemoetkoming van VDAB, opleidingcheques, …  Onthaalmedewerker inzetten  Extra middelen voor zorgcoördinatie (zorg, trajectbegeleiding, …)  Omkadering voor OLC –uitbouw: begeleiding en infrastructuur  Deler (norm) lager. Betere begeleiding mogelijk  Meer tijd en ruimte in modules om leerweg te gaan

Even een korte bevraging  Is ‘kwetsbaarheid’ in jouw centra aan de orde? ja  Heeft jouw centra hier al enige expertise rond? ja  Heb je nog enige expertise nodig ? ja  Is er in jouw centrum bereidheid om expertise te delen? je  Wat denken de andere organisaties te kunnen bijdragen?  Dienst studielening kan samenwerken met CVO  In het decreet rekening houden met de kwetsbare cursisten

Hoe gaan we hier mee verder?  Alle betrokkenen zijn bereid verder te werken!  De nood is heel groot!  Niet alleen denken, maar ook doen!

Hartelijk dank !