VJV-Jaarvergadering 2008 Communicatie over recht en justitie: (on) mogelijk ? Mechelen, 25 april 2008 VJV-Jaarvergadering 2008 Communicatie over recht.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

COMMUNICATIE OVER RECHT EN JUSTITIE ONMOGELIJK? TOCH WEL, HET RECHT COMMUNICEERT Bernard HUBEAU – Universiteit Antwerpen VJV – Jaarvergadering Mechelen.
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.
Analyse van incidenten
= 1 uur vóór zonsondergang uur
Edushock leerfestival
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Geestelijke Gezondheid in Vlaanderen
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Obesitas De obesitasepidemie en de evolutie van het aantal bariatrische ingrepen bij MLOZ-leden Dr. Katrien Van Rie Dr. Jan Van Emelen.
Resultaten tevredenheidsmeting van gebruikers Lokale Dienstencentra Kortrijk m.b.t. tot de onthaalmedewerkers.
De marketing-omgeving
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
1 Demo of Praktijk Over de problematiek bij het ontwerpen van informatiesystemen Mark Dumay Afstudeervoordracht 15 oktober 2004.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Waar knelt het schoentje?
HOOFDSTUK 15: DE ACTIVITEITEN VAN DE VIERDE PIJLER DE VIERDE PIJLER VAN DE VLAAMSE ONTWIKKELINGSSAMENWERKING:
Van tweeluik naar driehoeken
Christus’ overwinning op het kwaad
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Marktonderzoek Informatie inwinnen.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Individuele- en groepsbehandeling.  1. Bevraging  Vragenlijst invullen ( niet anoniem)  Doelgroep zijn adolescente vrouwen  Nederlandse vrouwen tussen.
 Wordt ingepast onder toezichtstelling van de sociale dienst van de jeugdrechtbank  Komt van Australië & Nieuw-Zeeland  Begonnen met pilootproject.
Politie DAMME POLITIE DAMME Stelt voor.... Politie DAMME alternatieve aanpak jeugdcriminaliteit.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Netwerking & Organisatieontwikkeling
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Vlaamse Belastingdienst (VLABEL)
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Brussel nader onderzocht
In de frontlinie tussen hulp en recht 1 van 18 Hoofdstuk 8 De organisatie en de menselijke maat of: Hoe steunt de organisatie de uitvoering van de frontliniewerkers?
Panel Survey of Organisations. Soepel omgaan met personeel Panel Survey of Organisations Selectief selecteren Kleurt diversiteit de boekhouding? of snel.
DE SPLITSING VAN BELGIE: een bedreiging voor ons recht op gezondheid intal 13 december 2010.
Liaison dangereuse? Secretarissen en ontvangers over hun onderlinge verhouding en de werking van het managementteam Prof. Dr. Herwig Reynaert Dr. Kristof.
Rapportering door ontvangers Toelichting van de bevindingen uit het survey- onderzoek ‘Management & Innovatie in Lokale Besturen’ Prof. dr. Geert Bouckaert.
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
Meten = weten? Aandachtspunten bij (kinder)rechtenindicatoren 4 april 2014 – Wouter Vandenhole.
Hartelijk welkom in Halle
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
aangename ont - moeting
Politieke Wetenschappen, KU Leuven
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Rechtsstaat 22 april Rechtsstaat 22 april 2008.
Goede voorbereiding is het halve werk
Verantwoordelijke marktonderzoek.
0 CNV Publieke Zaak Patrick Fey ALV Senioren 24 maart 2011 Het Seniorenbelang in en bij de bond + actualiteit pensioen.
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
1 BUE Middenkader 2004 Een eerste verkenning van de resultaten.
Transcript van de presentatie:

VJV-Jaarvergadering 2008 Communicatie over recht en justitie: (on) mogelijk ? Mechelen, 25 april 2008 VJV-Jaarvergadering 2008 Communicatie over recht en justitie: (on) mogelijk ? Mechelen, 25 april 2008 Communicatie in en over het recht en de justitie Stephan Parmentier, K.U.Leuven

Inhoud Inleiding 1.Onderzoeksresultaten 2.Bevoorrechte getuigen 3. Naar een kwaliteitsvolle communicatie Conclusie

Inleiding een oud probleem … … met een nieuwe dimensie en nieuwe instrumenten

1. Onderzoeksresultaten 1.1. Justitiebarometer -kwantitatief én representatief onderzoek bij de Belgische bevolking -afnames in 2002 en communicatie in context

«Heeft u vertrouwen in justitie?» 57% negatieve mening (2002) (34% in 2007) 43% positieve mening (2002) (66% in 2007)

Vergelijking met andere instellingen (2002 – dezelfde volgorde in 2007) 16 23,9 31,4 26,5 2,1 24,3 14,3 18,7 36,9 5,6 Onderwijs Politie Parlement Justitie Pers Kerk

Vergelijking tussen regio’s 10, ,6 31,7 3,1 11,9 15,2 31,5 40,7 0,7 BelgiëVlaanderenBrusselWallonië

Tendensen inzake vertrouwen (2002) Het vertrouwen in justitie: Neemt af met de leeftijd Neemt toe met het opleidingsniveau Neemt toe met het inkomen Is groter bij mannen dan bij vrouwen Is groter bij personen die bij justitie werken Is lager bij personen met een ervaring, zowel strafrechtelijk als burgerrechtelijk Is het laagst bij weduwen en gescheiden personen

Tendensen inzake vertrouwen - vervolg Het vertrouwen in justitie: Is groter bij lezers van kwaliteitskranten en gebruikers van openbare radio en televisie Is het laagst bij aanhangers van extreem-rechtse politieke partijen (vnl. FN) Is het hoogst bij inwoners van het gerechtelijk arrondissement Veurne, en het laagst bij inwoners van het gerechtelijk arrondissement Charleroi

«Justitie geeft voldoende informatie over haar werking» 80% negatieve mening (2002) 20% positieve mening (2002)

«De juridische taal is voldoende duidelijk» 74% negatieve mening (2002) (75% in 2007) 26% positieve mening (2002) (24% in 2007)

«Wat vindt u van het resultaat van uw (laatste) rechtszaak?» 51% in 2002 (46% in 2007) 36% in 2002 (40% in 2007)

«Wat vindt u van de wijze waarop uw zaak werd behandeld?» 43%37%

1.2. Vervolgonderzoek in 2004 kwalitatief onderzoek - in vier gerechtelijke arrondissementen (Antwerpen – Dendermonde – Charleroi - Marche-en-Famenne) -in 44 focusgroepen met burgers (samengesteld volgens leeftijd, opleidingsniveau, ervaring met justitie) en met professionelen van justitie (parket, zetel, advocaten, justitieassistenten) op zoek naar oorzaken voor het tekort aan vertrouwen en naar oplossingen

1.De traagheid/gerechtelijke achterstand 2.Het complexe juridische taalgebruik 3.Excessieve/buitensporige kosten 4.Een justitie met twee snelheden? 5.Ontoegankelijke professionelen? 6.Trauma’s en gevolgen van het justitieel proces 7.De bezorgdheid om een ‘andere’ justitie 8.Het gemis/tekort aan informatie 9.Justitie of rechtvaardigheid?

Het complexe juridische taalgebruik (of justitie als ‘mistmachine’) -de wenselijkheid van een gesimplifieerde taal verstaanbaar voor iedereen -het argument voor het professionele jargon -een opzettelijke complexiteit? « Men wantrouwt wat men niet begrijpt » « On se méfie de ce qu’on ne comprend pas »

Ontoegankelijke professionelen - grote afstand tot ‘het volk’ -thematiek sterk aanwezig bij de mensen met ‘gerechtelijke’ ervaringen (veel emotionele reacties) -het gevoel ‘niet te behoren tot dezelfde wereld’ -het gerecht als een spel tussen professionelen

Het gemis/tekort aan informatie -miskenning van het systeem, te wijten aan diverse actoren -complexiteit van het juridisch taalgebruik -tot wie zich richten? slechte bekendheid van de justititiehuizen invloed van de media (afstand tot fictieseries)

2. Bevoorrechte getuigen de (on)leesbaarheid van juridische informatie algemene en individuele communicatie de bejegening van burgers tijdens procedures is ook communicatie ook communiceren over de grenzen van de informatie het belang van proactieve communicatie over recht / justitie / rechtshulp

communicatie vormt geen bedreiging voor de onafhankelijkheid van de magistratuur meer aandacht voor andere vormen van conflictregeling? communicatie over justitie vereist goede gegevens en een centraal aanspreekpunt mogelijkheden en grenzen voor de media

een uitdaging voor meerdere actoren -de magistratuur en het justitiepersoneel -de advocatuur en andere vormen van rechtshulp -het justitieel beleid -de media -de juridische opleidingen de “intermediatie” tussen burger en justitie -belangengroepen ? -een ombudsman ?

3. Naar een kwaliteitsvolle communicatie 3.1. Algemeen -communicatie is een proces van kwaliteitszorg (vb. EFQM) -communicatie is meer dan informatie -communicatie doseren (niet te weinig, niet te veel) -communicatie aanpassen aan de bestemmeling -leren van andere organisaties

3.2. Enkele aanzetten “Het recht van de mensen” (KBS) (2001): -meer en betere informatie over het recht aanbieden -het belang van externe communicatie tussen burger en rechtsbedeling -maar ook van interne communicatie binnen de rechtsbedeling -een deontologie voor de media ontwerpen

De vijf “B’s” als richtsnoer voor een kwaliteitsvolle rechtshulp/communicatie (1991): - beschikbaarheid - bereikbaarheid - begrijpbaarheid - betaalbaarheid - bruikbaarheid

Conclusie Vertrouwen in justitie is een complex fenomeen Steeds een combinatie van effectiviteit en legitimiteit Communicatie is één van de middelen daartoe Het belang van kwaliteitsvolle communicatie