Een simulatie van een Zitting. Jullie opdracht in 6 etappes 1.Doornemen van een advies 2.Een Groep uitkiezen (1 student per groep); wijzigingsvoorstellen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Fix je Risk.
Advertisements

AANLEIDING Projecten die studenten moesten organiseren gingen vaak mis in de voorbereiding. Vaak lag dat aan miscommunicatie en te weinig voorbereiding.
Beleidsbeïnvloeding door VGC-jeugdraad VGC-jeugdraad juni 2013.
eDiViDe: een leerplatform op afstand voor digitaal ontwerp
Special Interest Group SIG EduStandaard ES Werkgroep Metadata WG MD maart 2013 Mogelijk gemaakt door:
Buitengewone Algemene Vergadering Brussel, 13 april 2011.
Zending vandaag Wat gaan we bespreken? Wat is mijn roeping?
Eindwerk zesde jaar.
P. 122 oktober 2013 Intro in de jeugdraad. 22 oktober 2013 Jeugdraad p. 2 Opdrachten •Adviezen te geven en voorstellen te formuleren, op eigen initiatief.
Ouverture. Act1 In de elektriciteitscentrale.
to print or not to print … Logo van uw onderneming WIJ DOEN MEE.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Het huidige beleidstekort: er moeten nog heel wat tandjes bij Ton van Dril 10 september 2009.
Rotary International Vrede goodwill en verstandhouding bevorderen.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Voorstel Richtlijn Hernieuwbare Energie 2020 Vlaams Energieagentschap Lieven Van Lieshout CCIM-stakeholderoverleg 25 februari 2008.
Bilan Belgische voorzitterschap armoedebestrijding Werkgroep activering 8 febr
Integrale opdrachten-component voeding
Straatsburg werkweek havo september Opdracht Nederlands Wat ga je doen? -In groepjes van negen tot twaalf leerlingen, -bereid je je voor op school.
Van mondiale klimaatuitdaging naar locaal klimaatbeleid Kornelis Blok Gemeente Utrecht, 22 april 2008.
Welkom op de 2 e algemene ouderavond van klas 3 Schooljaar
Frits de Groot VNO-NCW Kyoto  Kopenhagen Frits de Groot VNO-NCW
ERP Enterprise resource planning. ERP Eindfase (F-G-H) Hoofdfase II Hoofdfase I (C-D-E) Propedeuse A en B-cluster Logistiek) Orienteren Fundament Stage.
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
21 september 2014 Door Quotering meer mans…!? Limburgse Vrouwenraad, Roermond, 8 maart 2009.
EOR en Vakbond Discussieaanzet FNV Europa conferentie, Sjef Stoop, FNV Formaat.
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
Europees Economisch en Sociaal Comité. Waar vindt u het EESC?
Bijeenkomst voor (G)MR passend onderwijs
Europese Unie (EU)? 28 lidstaten Meer dan 500 miljoen burgers
OFC28 mediawijsheid les 4.
De Europese Unie: 500 miljoen mensen – 28 landen
Naar de toekomst Europese kansen voor erfgoed. DutchCulture Meer internationaal Samenwerken Beter internationaal Samenwerken Samenwerking zichtbaar maken.
Modelontwikkeling doorgangswoningen OCMW’s. Oproep medewerkers kerngroep OCMW’s.
Samenvattingen van de EU- wetgeving: een inleiding 2009.
P. 123 oktober 2014 Jeugdraad voor dummies Installatie VGC-jeugdraad.
Werken aan een nieuwe internationale overeenkomst EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimaatverandering.
Training digitale didactiek Effectieve inzet laptop.
Samenvattingen van de EU- wetgeving: een inleiding 2008.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
De Klimaatneutrale Gemeente Een onderzoek naar ambities Milieu 2010, 13 oktober 2010 Wim Nooijen.
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Klimaatverandering Voorkomen kan niet meer, beperken wel Dr. B.Metz RIVM.
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Afstudeerkring Effectief afstuderen
Kwaliteitszorg
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Wat gaan we doen? Hoe ziet de opleiding er in grote lijnen uit?
WOG Opening en welkom Mededelingen Verslag vorige keer
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Blok 4 Jij en Europa Deelvraag: Wat betekent Europa voor jou?
Rechtstaat les 4 Expertgroepen.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Rollenspel EU besluitvorming
10.2 Hoe ontstaan conflicten?
Nederland en de rest van de wereld
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Taal leren in een verrijkte leeromgeving
Toolbox EP2019 mbo entree en niveau 2
Toolbox EP2019 mbo niveau 3 en 4
Toolbox Europese Parlementsverkiezingen 2019 – mbo entree en niveau 2
Toolbox Europese Parlementsverkiezingen 2019 – mbo entree en niveau 2
Transcript van de presentatie:

Een simulatie van een Zitting

Jullie opdracht in 6 etappes 1.Doornemen van een advies 2.Een Groep uitkiezen (1 student per groep); wijzigingsvoorstellen formuleren en opsturen 3.Voorbereiding op de groepsvergadering en op de Zitting 4.« Lid » worden van het EESC 5.Brussel: bijeenkomst per groep 6.Brussel: bespreking en stemming in Zitting

1. Doornemen van het advies « Jeugd in beweging »

Hoe ziet een advies eruit? Inhoud van het advies 1 e paragraaf: inleiding Samenvatting Context Algemene opmerkingen Conclusies en aanbevelingen

2. Een groep kiezen, wijzigingsvoorstellen formuleren en opsturen Elke student kiest een groep: Groep I, Groep II, Groep III Minimum 1, maximum 3 wijzigingsvoorstellen (in een taal van je keuze) Uiterste datum voor inzending en de indeling van de groepen: 31 maart

Hoe stel je een wijzigingsvoorstel op? Mogelijke methoden Schrappen Vervangen Overal in de tekst schrappen en vervangen Een paragraaf schrappen Een woord vervangen Nieuwe paragraaf toevoegen + Onderbouwen in een korte « motivering »

Schrappen Oorspronkelijke tekst: 1.3 De EU zou een ambitieuze tussentijdse doelstelling, nl. vermindering van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen (BKG) in 2020 met 30% t.o.v. het niveau in 1990, moeten nastreven, vooropgesteld dat andere ontwikkelde landen en economisch meer geavanceerde ontwikkelingslanden vergelijkbare reductie-inspanningen leveren. Schrappen 1.3 De EU zou een ambitieuze tussentijdse doelstelling, nl. vermindering van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen (BKG) in 2020 met 30% t.o.v. het niveau in 1990, moeten nastreven, vooropgesteld dat andere ontwikkelde landen en economisch meer geavanceerde ontwikkelingslanden vergelijkbare reductie-inspanningen leveren.

Vervangen Oorspronkelijke tekst: 1.3 De EU zou een ambitieuze tussentijdse doelstelling, nl. vermindering van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen (BKG) in 2020 met 30% t.o.v. het niveau in 1990, moeten nastreven, vooropgesteld dat andere ontwikkelde landen en economisch meer geavanceerde ontwikkelingslanden vergelijkbare reductie-inspanningen leveren. Vervangen 1.3 De EU zou een ambitieuze tussentijdse doelstelling, nl. vermindering van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen (BKG) in 2020 met 20% 30% t.o.v. het niveau in 1990, moeten nastreven, vooropgesteld dat andere ontwikkelde landen en economisch meer geavanceerde ontwikkelingslanden vergelijkbare reductie-inspanningen leveren.

Schrappen en overal in de tekst vervangen Oorspronkelijke tekst: 1.3 De EU zou een ambitieuze tussentijdse doelstelling, nl. vermindering van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen (BKG) in 2020 met 30% t.o.v. het niveau in 1990, moeten nastreven, vooropgesteld dat andere ontwikkelde landen en economisch meer geavanceerde ontwikkelingslanden vergelijkbare reductie-inspanningen leveren. Schrappen en overal in de teskt vervan 1.3 De EU zou een ambitieuze tussentijdse doelstelling, nl. vermindering van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen (BKG) in 2020 met 30% t.o.v. het niveau in 1990, moeten nastreven, vooropgesteld dat andere ontwikkelde landen en economisch meer geavanceerde ontwikkelingslanden vergelijkbare reductie-inspanningen leveren.

Een paragraaf schrappen Oorspronkelijke tekst: 1.3 De EU zou een ambitieuze tussentijdse doelstelling, nl. vermindering van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen (BKG) in 2020 met 30% t.o.v. het niveau in 1990, moeten nastreven, vooropgesteld dat andere ontwikkelde landen en economisch meer geavanceerde ontwikkelingslanden vergelijkbare reductie-inspanningen leveren. Een paragraaf schrappen 1.3 De EU zou een ambitieuze tussentijdse doelstelling, nl. vermindering van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen (BKG) in 2020 met 30% t.o.v. het niveau in 1990, moeten nastreven, vooropgesteld dat andere ontwikkelde landen en economisch meer geavanceerde ontwikkelingslanden vergelijkbare reductie-inspanningen leveren.

Een woord vervangen Oorspronkelijke tekst: 1.3 De EU zou een ambitieuze tussentijdse doelstelling, nl. vermindering van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen (BKG) in 2020 met 30% t.o.v. het niveau in 1990, moeten nastreven, vooropgesteld dat andere ontwikkelde landen en economisch meer geavanceerde ontwikkelingslanden vergelijkbare reductie-inspanningen leveren. Een woord vervangen 1.3 De EU zou een ambitieuze concrete tussentijdse doelstelling, nl. vermindering van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen (BKG) in 2020 met 30% t.o.v. het niveau in 1990, moeten nastreven, vooropgesteld dat andere ontwikkelde landen en economisch meer geavanceerde ontwikkelingslanden vergelijkbare reductie-inspanningen leveren.

Een nieuwe paragraaf toevoegen Oorspronkelijke tekst: 1.3 De EU zou een ambitieuze tussentijdse doelstelling, nl. vermindering van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen (BKG) in 2020 met 30% t.o.v. het niveau in 1990, moeten nastreven, vooropgesteld dat andere ontwikkelde landen en economisch meer geavanceerde ontwikkelingslanden vergelijkbare reductie-inspanningen leveren. Een nieuwe paragraaf toevoegen 1.3 bis Het Comité pleit ervoor dat alle Europese burgers worden ingelicht over de doelstellingen om de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen terug te dringen en dat er een grootschalige voorlichtingscampagne wordt gelanceerd, met name in openbare ruimtes en in het openbaar vervoer.

3. Voorbereiding op de Groeps- vergadering en op de Zitting Het EESC stuurt jullie een document toe met alle ingediende wijzigingsvoorstellen Dit document nemen jullie door alvorens naar Brussel te komen, zodat er tijdens de Groepsvergadering en tijdens de Zitting over kan worden gediscussieerd.

4. « Lid » worden van het EESC 3 leerlingen worden « leden » van het EESC en vertegenwoordigen hun klas in Brussel Elke leerling vertegenwoordigt de door hem/haar uitgekozen Groep van het EESC: Groep I, II of III

5. Brussel: groepsvergadering Elke Groep zoekt naar consensus over 5 wijzigingsvoorstellen die tijdens de Zitting moeten worden voorgelegd

6. Brussel: de Zitting Debat en stemming over het advies teneinde het algemene belang van de burgers zo goed mogelijk te vertegenwoordigen

De beurt is aan jullie!