Welbevinden bij kinderen met CI

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
Advertisements

Kleuterschool De Zevensprong
Standpunten ‘Signaleren van Taalachterstanden door de JGZ’ en ‘Omgevingsananlyse’ Bettie Carmiggelt.
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
VLAAMSE WERKBAARHEIDSMONITOR
Gehoor- en taal-spraakdiagnostiek bij (jonge) kinderen
KAREN SCHAUWERS Steven Gillis Paul Govaerts
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Inhoud Beschrijving artikel Emoties uiten Emoties waarnemen
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Praktijkonderwijs Technische beroepen o.a. metaal- en houtbewerking, metselen, installatietechnieken; Groenvoorziening Dienstverlening o.a. consumptieve.
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
De follow-up van NICU-kinderen met gehoorverlies na 3-5 jaar
28 januari 2009 Auditieve mogelijkheden en taalontwikkeling bij kinderen met CI op de langere termijn Margreet Langereis Anneke Vermeulen.
Fasetoets 1 Introductiecollege.
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Vergoedingsregeling dyslexie
Multi-etnische samenleving: consequenties voor de gezondheidszorg
Een handreiking voor een goede interpretatie van een (groeps)profiel
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Dove en slechthorende kinderen
Dr.H.Knoors Griet Lauwers. - In 1982 maakte hij zijn intrede in dit vakgebied. - directeur van viataal diagnostisch centrum. - Hij richt zich ook nog.
Synthese artikel Risico’s, risicofactoren en kansen in de ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis. Lien Kaes 1BaOC.
Selectieve en geïndiceerde preventie van problematisch middelengebruik bij jongeren Kind en Adolescent.
Lezen gaat (bijna) voor alles in Groep 3
16 ● ● ● ● ● ● ● ● Welkom Informatieavond groep 8.
Passend onderwijs in de Twinschool Dove, slechthorende en horende leerlingen samen naar school.
NAH BIJ EEN KIND ONTREGELT HET HELE GEZIN…. ÉN LANG
Angststoornissen bij kinderen met autismespectrumstoornissen
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Als taal leren niet vanzelf gaat; vroegtijdige interventie op maat
Spijbelen aan het einde van het basisonderwijs en het begin van het voortgezet onderwijs : de invloed van sociale bindingen en zelfcontrole.
Autisme in de dagelijkse praktijk
Vertraagde neurale uitrijping bij vroege diagnostiek naar slechthorendheid bij neonaten JR Hof JPL Brokx.
Basisschool ‘t Heuvelke
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Ontwikkelingsperspectief
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Een prachtige kans voor uw kinderen
Wijzigingen overgang PO-VO Programma Toelichting wijzigingen wet- en regelgeving Verplichte eindtoets Schooladvies Toelating VO Zorgplicht.
Moeders in Detentie Richting aan Re-integratie Amersfoort, 12 november 2014.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 6 Hafida El – Gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Onderzoek op basis van de Waarstaatjegemeente Burgerpeiling Waarom ‘meedoen’ niet voor iedereen vanzelf gaat Eric de Kruik.
Ambulante Begeleiding Tine Bruijne september 2015.
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Zorg en Onderwijs 2001 – 2011 Jan Visscher, VGN Ledenbijeenkomst samenwerking Zorg en onderwijs 13 oktober 2011.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop N.a.v. vragen over doublure & verwijzen naar SBO Bijeenkomst 3.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Uitkomsten van de enquête van ouders Februari 2016.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop
Koningin Julianaschool,
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Dit is een automatische demo…
Solvo, Betere hygiëne kan doof kind voorkomen, geraadpleegd op 4/12/2017 via
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Doubleren.
Doubleren.
Ouderbijeenkomst Thema Mensen.
Transcript van de presentatie:

Welbevinden bij kinderen met CI Margreet Langereis Anneke Vermeulen 14e Terugkomdag NICU, 17 januari 2013

Inhoud Inleiding Beschrijving van het welbevinden en de school resultaten van kinderen met een CI op de lange termijn . Gerelateerd aan de hoor en talige mogelijkheden Eerste implantaties bij kinderen in 1990 In deze periode verschuiving van de indicatie voor CI aanvankelijk geen bruikbaar restgehoor op relatief latere leeftijd CI Vanaf 2004 standaard na 5 jaar uitgebreid onderzoek Veel vragen over meerwaarde CI op linguistisch en sociaal gebied

Verloop leeftijd bij implantatie Aantal kinderen per leeftijd dat geopereerd werd Tussen 90-95 …… Bovenaan het totale aantal Rood eerste levensjaar, onder de 1 jaar Oranje tweede levensjaar, onder de 2 jaar Geel derde levensjaar, onder de 3 Groen vierde levensjaar onder de 4 Blauwgroen 4en 5 Blauw 6 en 7 jarigen Paars 8 en ouder

Subject data 60 kinderen Prelinguaal doof Inclusie op basis van klinische follow up na 5 jaar Onderwijs op scholen voor kinderen met normale leermogelijkheden / IQ (Regulier of Speciaal) In maanden range gemiddelde sd Leeftijd bij implantatie 13 - 79 34 16 Leeftijd 5 jaar na CI 70 -145 97

Onderzoeksinstrumenten Auditieve Spraakperceptie (foneemscore NVA lijst) Begrip van gesproken taal (Reijnell/TvK) Voor de 5- jaars evaluaties: Schoolresultaten (opgevraagde data oa: CITO) Welbevinden (gestructureerd interview met psycholoog)

Auditieve ontwikkeling 36 mnd NVA foneemscore Regulier 87% SH setting 82% Dovenonderwijs 66% Open set foneem herkenning (%) Follow up in maanden

Begrip van gesproken taal Regulier SH setting Dovenonderwijs Begrip van gesproken taal Horende norm Hoor toestel ref Taalleeftijdsequivalent Kalenderleeftijd

Onderwijssetting 5 jaar na CI

Schoolresultaten per setting (CITO niveau) Percentage (%)

Relatie spraakverstaan en taalachterstand Kinderen met spraakverstaansscore van hoger dan 70 hebben een taalachterstand die kleiner is dan 24 maanden. Vaak is het ondanks deze achterstand mogelijk om auditief aangeboden onderwijs te volgen In de rode cirkel Er zijn echter ook kinderen die ondanks een redelijk tot goed spraakverstaan flinke taalachtestanden laten zien. Bij deze kinderen vermoeden wij dat er toch leer of taal problemen aanwezig zijn. Een derde groep kinderen heeft ook met ci weinig hoormogelijkheden.

Relatie tussen spraakverstaan en CITO scores Kinderen met gemiddelde of goede CITO scores hebben een auditieve spraakverstaansscore van hoger dan 70 % In de rode cirkel Er zijn echter ook kinderen die ondanks een redelijk tot goed spraakverstaan slechts beperkte schoolresultaten behalen. Bij deze kinderen vermoeden wij dat er toch leer of taal problemen aanwezig zijn. Een derde groep kinderen heeft ook met ci weinig hoormogelijkheden.

Relatie taalachterstand en CITO score Duidelijke relatie tussen gesproken taalniveau en schools presteren

Welbevinden per onderwijssetting

Sociale interactie met horende leeftijdsgenoten Mate van contact

Sociale interactie met dove leeftijdsgenoten Mate van contact Vijf kinderen zijn geisoleerd 8%. Zij hebben zelden contact met leeftijdsgenoten. Normale populatie?

Conclusies kinderen met goede auditieve mogelijkheden CI biedt 85% van deze kinderen goede auditieve mogelijkheden Dit biedt in principe voldoende mogelijkheden voor adequate gesproken taalontwikkeling (70%) Deze kinderen (63%) volgt auditief aangeboden onderwijs De 45% kinderen die regulier onderwijs volgen behalen vergelijkbare leerresultaten als hun horende klasgenoten Kinderen in SH of reguliere settings hebben regelmatig tot vaak contact met leeftijdsgenoten De ouders van kinderen in sh of regulier onderwijs melden weinig psycho sociale problemen

Conclusies kinderen met beperkte auditieve mogelijkheden Het auditieve effect van CI blijft bij 15 % zeer beperkt, Bij deze kinderen blijft het taalniveau beperkt Deze kinderen zitten in het Dovenonderwijs 85% van de kinderen in het Dovenonderwijs scoort beneden- gemiddeld op de CITO, slechts 15% scoort op C-niveau Slechts de helft van deze kinderen heeft regelmatig of vaker contact met dove of horende leeftijdsgenoten. Hun ouders melden voor bijna de helft van de kinderen dat ze niet goed in hun vel zitten. Voor de overige kinderen geldt dat de meesten het redden indien ze intensieve ondersteuning krijgen. 10% van de kinderen is weerbaar

Discussie CI heeft enorm veel effect voor deze kinderen Een kleine groep kinderen heeft er weinig profijt van Deze kinderen zitten goed op hun plek binnen het dovenonderwijs De grote groep kinderen in het reguliere onderwijs zit goed in hun vel Het blijven echter kinderen met een gehoorsprobleem waarvoor in meer of mindere mate zeer specifieke ondersteuning nodig blijft

Data tm 2010 - CI in het eerste levensjaar Taal leeftijdsequivalent

Data tm 2010 - CI in het tweede levensjaar Taal leeftijdsequivalent

Data tm 2010 - CI in het derde levensjaar Taal leeftijdsequivalent

Meerwaarde Unilaterale CI Dit biedt in principe voldoende mogelijkheden voor adequate gesproken taalontwikkeling op gestandaardiseerde testen, maar in de praktijk zien we nog problemen bij de complexere taalaspecten (verbaal IQ blijft achter) Unilaterale aanpassing biedt geen richtinghoren en geen spraakverstaan in ruis Kind is groot deel van de dag in omgevingsruis Leren op basis van gehoor is mogelijk in direkte explicitiete instructie

Meerwaarde Bilaterale Implantatie Sommatie van de signalen Betere auditief spraakverstaan in stilte Verbeterd spraakverstaan in ruis Verbetering van leren in formele leersituaties (directe instructie) Verbetering van leren in informele / incidentele leersituaties Auditieve verwerking kost minder energie Dus betere voorwaarden voor het verwerven van linguistische and sociale vaardigheden